Web Analytics Made Easy - Statcounter

«هادی اعلمی‌فریمان» تحلیلگر مسائل آمریکای لاتین در تشریح دلایل اعتراض‌هاس مردمی در کوبا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: به نظر می‌آید در کوبا دوران بیداری مردم فرا رسیده است که بخشی از دلایل آن سخت‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی در این کشور بود و اعتراض‌های اخیر نشان می‌دهد که مردم خواهان تغییر در هاوانا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واقعیت این است تظاهراتی که طی روزهای اخیر در هاونا و سایر شهرهای کوبا اتفاق افتاد، هم از نظر میزان جمعیت و هم از نظر شعارهایی که در آنجا داده شد، کاملاً بی‌سابقه بود که دلایل متفاوتی در درون خود جای داده است. بخشی از این مسایل به معضلات اجتماعی و معیشتی مربوط می‌شود و بخشی دیگر به کند بودن روند واکسیناسیون دولتی ربط دارد اما در کل باید بگویم اعتراض‌های مذکور علیه اجبارهای سیستم سیوسیالیستی کوبا بود. البته در این میان باید بدانیم که تحریک کوبایی‌های مقیم آمریکا که در فلوریدا تجمیع شده‌اند هم در این میان بی‌تاثیر نبوده است.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که کشورهایی که به نفع کوبا موضع گرفته‌اند اساساً خواهان ادامه راهبرد جنوب – جنوب هستند. به عنوان مثال آرژانتین، مکزیک و ونزوئلا همواره به دنبال آن بودند که بتوانند جناح غرب را مورد هجمه قرار دهند و به همین دلیل است که می‌بینیم موضع چپگرایانه اتخاذ کردند. این بدان دلیل است که همسایگان کوبا از تحولات این کشور نگران هستند و به نوعی نمی‌خواهند مشابه این اتفاق در خاک آنها رخ دهد. مساله‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که بطن این بحران به نوعی تحریم‌هایی است که در زمان ترامپ علیه کوبا مطرح شد و علاوه بر این کشور، دولت‌های دیگری مانند ونزوئلا، کلمبیا و مابقی هم تحت تحریم قرار گرفتند و این به این جهت است که کشورهای همسو با هاوانا هم نسبت به این اعتراض‌ها موضعی اتخاذ کردند که به نفع دولت کوبا است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در این میان توجه داشته باشید که طی سال‌های اخیر آگاهی مردم کوبا بالا رفته است و یکی از دلایل آن، باز بودن رسانه‌های اجتماعی است؛ به گونه‌ای که چند روز پیش رییس‌جمهوری کوبا برای کنترل این جمعیت دستور به فیلتر کردن واتساپ و فیس بوک داد. از این جهت معتقدم آگاهی مردم روز به روز در کوبا بالا می‌رود و حالا که سایه کاستروها از سر کوبا کوتاه شده، مردم این کشور خواهان ادامه همین روند و اعمال تغییرات هستند. این در حالی است که میگوئل دیاز کانل، رئیس‌جمهوری کوبا خطر را در بالای سرش احساس می‌کند و به دنبال آن است که اصلاحات نسبی در کشورش انجام دهد. اگر به روند حکومت‌داری در کوبا توجه کنیم می‌بینیم که او تیمی را تشکیل داده که در حال آزادسازی اوضاع در این کشور هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طی دهه‌های گذشته تمامی محورهای اقتصاد اعم از خرد و کلان در دست دولت بود ولی حالا با تعدد اعتراض‌ها در کوبا آنها به دنبال ساکت کردن مردم از طریق اصلاحات هستند. بر این اساس ممکن است دولت فعلی کوبا برای آنکه اوضاع را آرام کند به سمت تیم جو بایدن برود تا بتواند تحریم‌ها را کاهش دهد و به موازات آن اصلاحات را تا جایی ادامه دهد که اوضاع از وضعیت فعلی خارج شود. این در حالی است که بسیاری معتقدند روسیه نمی‌گذارد چنین اتفاقی رخ دهد اما واقعیت این است که مسکو در شرایط کنونی توانایی انجام این کار را ندارد. در کل باید دید که حزب کمونیست کوبا چه تصمیمی برای مهار اوضاع فعلی خواهد گرفت؛ چراکه روز گذشته رائول کاسترو، رئیس جمهوری پیشین این کشور جلسه‌ای با دیاز کانل، رییس جمهور فعلی کوبا داشت اما مشخص نیست که خروجی آن چه بوده و چه تاثیری بر اوضاع می‌گذارد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: رائول کاسترو روسیه فیدل کاسترو کوبا آمریکا هاوانا جو بایدن سوسیالیسم میگوئل دیاز کانل اعتراض ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۸۲۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش روز «آزادسازی سنندج» برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی رمضانی شامگاه پنج‌شنبه در جلسه هماهنگی برگزاری همایش آزادسازی روز سنندج که در محل سالن شهدای گمنام استانداری برگزارشد، اظهار کرد: روایت استقامت و رشادت‌های مردم سنندج برای آزادسازی شهر سنندج از دست ضد انقلاب باید تدوین و تبیین شود.

وی هدف از برگزاری همایش آزادسازی سنندج را مقابله با روایت‌سازی جعلی ضد انقلاب بیان کرد و گفت: حقایق مستند از مردم دریغ شده است و باید روایت صحیح و نافذ را به عموم مردم سنندج منتقل کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: تلاش ما این است که همایشی غنی از روایت‌های صحیح برگزار شود چون واقعاً مردم کردستان مردمانی با بالاترین سطح شعور سیاسی هستند.

رمضانی در ادامه تصریح کرد: برای برگزاری بهتر این همایش از ظرفیت آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و اعضای هیأت علمی استفاده شود.

وی اضافه کرد: طبق هماهنگی‌های به‌عمل آمده، بخشی از همایش شامل روایت‌گری پیشمرگه‌های مسلمان به عنوان اسناد زنده و ناطق خواهد بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان تاکید کرد: ذکر خاطرات و فداکاری‌های این عزیزان هر سال باید به مردم یادآوری شود.

رمضانی در پایان یادآورشد: این همایش در ابعاد استانی و ملی بازتاب خواهد داشت لذا با بهترین کیفیت باید برگزار شود.

کد خبر 6088867

دیگر خبرها

  • مسائل ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک باید تا مردادماه نهایی شوند
  • انعقاد پیوند خواهرخواندگی میان دو بندر مهم ایران و کوبا
  • محکومیت شدید برخوردهای خشونت آمیز علیه اساتید و دانشجویان غربی
  • حمایت دانشگاه امیرکبیر از خیزش دانشجویان آمریکا در اعتراض به رژیم صهیونیستی
  • غیبت ستاره‌های کوبایی در هفته نخست VNL
  • خیزش دانشجویی در کشورهای مختلف جهان برای حمایت از فلسطین
  • همایش روز «آزادسازی سنندج» برگزار می‌شود
  • فیلم| خیزش دانشجویان آمریکایی علیه جنگ در غزه
  • لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه
  • خواهر لاتین‌تبار اصفهان؛ شهر میادین و دروازه دنیای جدید