Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، از پله ها که پایین می‌رفتم نورهای رنگی و تاریک تر شدن فضا را حس کردم، صدای گیمرها و گزارشگر انگلیسی زبان بازی های رایانه ای فوتبال شنیده می‌شد. زمانی که وارد گیم نت شدم فضای پر شوری را مشاهده کردم، عده ای مشغول کری خواندن و تجربه یک رقابت نفس گیر بودند، برخی افراد به تماشای رقابت آنان مشغولند، عده ای دیگر فارغ از حواشی با آرامش بیشتر به بازی های خود مشغول بودند و در قسمتی دیگر مسابقات برگزار می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در فضای برخی گیم نت ها شعله قرمز و زردِ فندک و دودِ خاکستری سیگار هم دیده می‌شد. گویی این کار در عُرف جامعه گیمرها قرار ندارد اما به واسطه توجه کم‌تر به مسائل فرهنگی و اجتماعی این قشر در فضاهایی که داخل یک گیم نت کم‌تر دیده می‌شود و یا تقریبا نزدیک به درب خروجی است انجام می‌شود.

تفاوت حضور اقشار گوناگون در این فضاها همانند تفاوت افراد مختلف در یک خیابان است ،حین برگزاری مسابقات با وجود این که فضا محدود و تنگ تر شده بود هر چه به انتهای آن نزدیک می‌شدیم کری خوانی ها و حساسیت آن بالاتر می‌رفت و گویی گیمر دسته های بازی خود را محکم تر از همیشه در دست خود نگهداری می‌کرد و تمام هوش و حواس و هدفش را در  آن دسته بازی می‌دید.

دکمه مربع را محکم تر فشار می‌داد تا شوت سنگین تری در بازی فیفا (بازی فوتبال) به حریف بزند و در نهایت به گل برسد. رقبای دیگر که به بازی آن ها چشم دوخته بودند در حال تحلیل و آنالیز رقیب خود بودند که در استرس و یک هیجان ورزشی وارد شده بود و تنها به پیروزی و رسیدن به مرحله بعد فکر می‌کرد. اگر از آن غلغله اول ثبت نام کردن هایشان بگذریم لحظات پایانی را می‌توان پرشورتر دانست و لحظات غم و شادی گیمرها در اثر برد و باخت در این بازی های ورزشی را می‌توان با تراژدی های برد و باخت بازیکنان در زمین فوتبال تشبیه کرد.

کمی مکث می‌کنیم و به سال‌های گذشته بازمی‌گردیم با صحنه‌ها و باور‌های عجیبی روبرو خواهیم شد که دیگر در دنیای امروزی جایگاه محکم پیشین خود را ندارند. افراد بسیاری در دنیای بازی‌های الکترونیک قدم گذاشته اند، برخی از آن‌ها دلسرد شدند و در برابر واقعیت جامعه کمر خم کردند و برخی از آنان همچنان مقتدر در حال مبارزه اند، مبارزه با ذهنیت‌های مخالف، مبارزه با شخصیت‌های بازی....

 صنعت بازی‌های رایانه‌ای و یا ویدئویی در پلتفرم‌های مختلف از جمله رایانه، کنسول ( پلی‌استیشن و ایکس‌باکس ) ، تلفن همراه و مواردی دیگر  یکی از پول‌سازترین و مهم‌ترین صنعت‌های حال حاضر جهان است و در کشور ما این مورد به تازگی مورد اهمیت و توجه بیش از پیش قرار گرفته است و باور‌های گذشته در این رابطه کمی ملایم‌تر شده و آن تندی سابق را ندارد. برای درک این باور کافی است سری به خیابان‌ها و گیم نت‌ها و بازیکده‌های شهر بزنیم اصلا چرا این همه راه؟

برای گیمر شدن و گیمر حرفه‌ای ماندن رعایت بسیاری از اصول در اولویت قرار دارد، این صنعت اول از همه جنبه تفریح دارد و پس از آن به درآمدزایی می‌رسد.

گیمر‌های ایرانی می‌دانند اکنون این میزان توجه کافی نیست و می‌بایست در حین ورود و یا تجربه این عرصه در حفظ سلامتی بدن، روان و مهم‌تر از آن چشم‌های خود کوشا باشند. آن طور که گفته می‌شود در اروپا و آمریکا هم آن توجه رویایی وجود ندارد و بسیاری از گیمر‌های این کشور‌ها علاوه بر حضور در باشگاه‌های رسمی ورزش الکترونیک، در شبکه‌های اجتماعی هم فعالیت بالایی دارند و از طریق به اشتراک گذاشتن محتوای مربوط به بازی‌ها و جذب بازدید بالا کسب درآمد می‌کنند.

در رابطه با همین موضوعات به سراغ شخصیت‌های مرتبط با گیمر‌ها و جامعه ورزش الکترونیک استان همدان رفتیم و جویای صحبت‌ها و احوالات آنان شدیم.

کمیته‌های تشکیل شده را به رسمیت نمی‌شناسیم

محمدرضا افشاری، مسئول برگزاری مسابقات کشوری و انتخابی تیم ملی (بازی‌های FIFA و PES) مجموعه سورنا در همدان، که مشخص بود کمی از این موضوعات دلسرد شده است، اما همچنان امیدوار به این مسیر ادامه می‌دهد با حالتی جدی و خاص گفت: کمیته‌های استانی تشکیل شده در رابطه با ورزش‌های الکترونیک را به رسمیت نمی‌شناسیم و مستقل زیر نظر انجمن کشوری ورزش‌های الکترونیک فعالیت می‌کنیم که خود این انجمن زیر نظر وزارت ورزش و جوانان مشغول به فعالیت است.

محمدرضا افشاری با بیان اینکه کارشکنی‌های اخیر در کمیته‌های استان‌های مختلف باعث شده اختیارات بیشتری به برگزار کننده‌های مسابقات بدهند، گفت: ما خیلی تلاش کردیم تا با کمیته‌های مربوطه ارتباط برقرار کنیم، اما تاکنون موفق به انجام این امر آن طور که باید انجام شود نشده ایم. این مدت سعی کرده ایم مسابقات کشوری و انتخابی به صورت مستقل زیر نظر خودمان انجام شود.

او با تاکید بر این که در تلاشیم برای گیمر‌های استان همدان شرایط مناسبی فراهم شود، گفت: این صنعت نیاز به حمایت دارد تا پیشرفت آن هم حرفه‌ای باشد. متأسفانه به علت بی توجهی‌های موجود بسیاری از گیمر‌های ما نمی‌توانند به دید ورزش به این موضوع نگاه کنند و نگرش  جامعه نسبت به این رشته، ورزشی نیست و افراد بسیاری در این حرفه دلسرد شده اند.

مسئول برگزاری مسابقات مجموعه سورنا با حالتی آمیخته از گلایه و اطمینان تصریح کرد: سطح گیمر‌های (بازی باز) همدانی بالا است، اما چون توجهی به آن‌ها نشده، این پتانسیل عظیم استان در کشور به اندازه‌ای که باید باشد شکوفا نشده است. مجموعه بازیکده ما زیر نظر انجمن ورزش‌های الکترونیک کشور و اداره ورزش و جوانان همدان به صورت مستقل بازی‌های انتخابی و کشوری را در استان برگزار کرد.

او در رابطه با آمار شرکت کننده‌های این مسابقات اظهار کرد: اگر بخواهیم از ثبت نامی‌های مسابقات اخیرمان بگوییم با وجود نبود حمایت‌های کافی ۲۱۰ ثبت نام در پلتفرم‌های گوناگون بازی اعم از بازی‌های رایانه ای، کنسول و تلفن همراه داشته ایم. همچنین در رابطه با تعداد گیمر‌های استان همدان نمی‌توان آمار دقیقی ارائه کرد، زیرا این افراد سامان‌دهی نشده اند.

افشاری در پایان اشاره داشت: در حال حاضر تبلیغات کافی بر روی این صنعت پول‌ساز در کشور نمی‌شود و به همین علت تاکنون بانوان استان و حتی کشور در این مسابقات حضور نداشته اند.

دلسوز گیمر‌های همدان هستم و امیدوارم اتحاد حاکم شود

امید رحیمیان، رئیس کمیته ورزش‌های الکترونیک استان همدان همان ابتدا اشاره کرد که با مشکلات فراوانی در این راه روبرو شده که در تلاش برای اتمام آن‌ها است.

امید رحیمیان با گلایه از این که یکی از مشکلاتی که با آن روبرو هستیم تعداد بالای مجوز از مراجع گوناگون است، گفت: میراث فرهنگی، اماکن، ارشاد و اصناف مربوط  به گیم نت‌ها و مجموعه‌های بازی استان همدان مجوز می‌دهند و این موضوعات ناهماهنگی ایجاد می‌کند، ای کاش این موضوع در اختیار ما قرار بگیرد تا بتوانیم با ساماندهی بازیکنان و مجموعه‌های بازی نظم را در این حوزه حاکم کنیم. اگر یک مجوز واحد از سمت ما صادر شود این آشفتگی و بی نظمی‌ها کم‌تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید

درآمد میلیونی از فروش اکانت بازی برگزاری همایش مواجهه صحیح با آسیب‌های ناشی از باز‌ی‌های رایانه‌ای غیرمجاز با حضور نمایندگان مربوطه بازی‌های ویدیویی می‌توانند سبب ارتقای رشد ذهنی و فکری افراد شوند

او در ادامه افزود: برای مثال اگر ما مرجع واحد باشیم و شخصی خواهان مجوز برای تأسیس این مجموعه‌ها باشد برای مثال به او می‌گوییم که باید مکان مناسبی را انتخاب کند، تهویه هوا داشته باشد از تعداد مشخصی کنسول و سیستم برخوردار باشد و بسیاری از عوامل دیگر؛ اما به دلیل وجود همین صحبت‌ها ترجیح می‌دهند برای راحتی کارشان از مراجع مختلف خواهان مجوز شوند و این راه منطقی را برای خود دردسر ساز می‌بینند.

رئیس کمیته ورزش‌های الکترونیک استان همدان تصریح کرد: این اوضاع از قبل هم پیش‌بینی می‌شد که به علت تازه تأسیس بودن این کمیته همچنان درگیر آن خواهیم بود. حتی ممکن است خیلی از خانواده‌ها از تأسیس چنین کمیته و رسمی شدن این موارد خبر نداشته باشند. البته من در گذشته در رابطه با این مباحث با سبزواری رئیس سابق هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان صحبت کرده بودم.

رحیمیان در ادامه می‌گوید: صحبت‌هایی که انجام می‌دهم خطاب به گیم نت‌ها و گیمر‌های استان همدان است؛ گیم نت‌ها باید از این حالت خارج شوند و جایگاه اجتماعی آن‌ها ارتقا یابد و آن‌ها را با باشگاه‌های ورزش الکترونیک بشناسیم تا خانواده‌های ما دید و ذهنیتشان مثبت شود و بدانند این موضوع دیگر حکم یک ورزش حرفه‌ای را دارد و این موارد زیر نظر اداره ورزش و جوانان است.

او اضافه کرد: امیدوارم گیم نتی‌ها و گیمر‌ها با این فرهنگ جدید خو بگیرند و همه با هم در یک راستا همکاری کنیم. تا زمانی که ساماندهی وجود نداشته باشد و مجوز‌های ما از مراجع غیرمرتبط صادر شود توجه به این ورزش از سوی مسئولان کم‌تر خواهد بود، زیرا هیچ آمار مشخصی از گیمر‌های استان در دست نخواهد بود.

رئیس کمیته ورزش‌های الکترونیک استان همدان که از تُن صدایش مشخص بود این موضوعات برایش از اهمیت بالایی برخوردار است ضمن تشکر از باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از رسانه‌های استان می‌خواهم در رابطه با این موضوعات اطلاع رسانی کنند. خانواده‌های ما باید بدانند این رشته ورزشی جهانی است و از تمام کوچه‌های همدان می‌توان بازیکن قهرمان و بین المللی ساخت. این رشته درآمد و جوایز خوبی دارد و از مدال‌های رنگینی برخوردار است. ورزش‌های الکترونیک سومین صنعت دنیا از لحاظ درآمدسازی است.

او در پایان تاکید کرد: برخلاف سال‌های گذشته، فضای کشور ما برای شکوفایی این رشته مهیا شده است. خیلی از استان‌های ما برای این موضوعات هزینه می‌کنند و مشتاق پیشرفت هستند. حیف است که بی‌کار و آسوده خاطر بنشینیم و شاهد پیشرفت دیگر استان‌ها باشیم و برای مثال در آینده بگوییم قهرمانان کشور از استان یزد هستند! در حال حاضر گیمر‌های قوی و حرفه ای داریم، اما نمی‌توانند کنار هم دوام بیاورند! می‌بایست اتحاد در بین آن‌ها وجود داشته باشد، من دلم برای این قشر جوان می‌سوزد و در این راه احساس تنهایی می‌کنم و از هیئت ورزش‌های همگانی استان انتظار حمایت‌های بیشتری دارم.

ضرورت توجه و حمایت هیئت ورزش های همگانی از کمیته ورزش های الکترونیک و گیمرها

محرم روزبه، معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان با بیان این که کمیته ورزش های الکترونیک زیر مجموعه هیئت ورزش های همگانی استان است، گفت: اگر قرار به انجام کاری است این هیئت مستلزم ورود مستقیم به امورات این قشر ورزشی است، البته این را هم بگویم هنوز با جدیت کافی برای ساماندهی آن ها اقدامی صورت نگرفته است و در حال حاضر در حد شناسایی ورود داشته اند.

معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان در ادامه افزود: به عقیده من ورزش همگانی پایه ورزش قهرمانی است و اگر کسی قصد ورود به عرصه قهرمانی را دارد بایستی اول در ورزش همگانی حضور مثمرثمر داشته باشد.

محرم روزبه تاکید کرد: این که بگویند این رشته جنبه قهرمانی دارد و نمی‌تواند در کنار ورزش های همگانی تحت حمایت قرار بگیرد را اصلا قبول نداریم. هیئت ورزش های همگانی استان باید در این امر ورود کند و با ساماندهی کردن گیمرها و هر کاری که از دستش برمی آید خدمتی به این قشر داشته باشد و به منظور رشد و توسعه آن ها تلاش کند. به زودی جلساتی در رابطه با راهکارهای رشد و توسعه این حرفه برگزار خواهیم کرد.

ورزش های الکترونیک رشته ای در حوزه قهرمانی است

مریم روحی، سرپرست هیئت ورزش های همگانی استان همدان با اشاره به این که مسابقات و لیگ هایی در زمینه ورزش های الکترونیک برگزار شد که در سطح انتخابی کشوری بود و در نهایت اعزام به مسابقات بین المللی را در دستور کار دارد، گفت: این کمیته در گذشته زیر نظر ما نبوده و نزدیک به یک سال است که زیر نظر هیئت همگانی فعالیت دارد.

مریم روحی در ادامه افزود: عمده فعالیت هیئت ورزش های همگانی در بُعد حضور مردم و ورزش همگانی است و کم تر در رده قهرمانی فعالیت داریم و اتفاقاً این رشته ورزشی برون مرزی و در جهت قهرمانی است.

سرپرست هیئت ورزش های همگانی استان همدان اضافه کرد: تا حد توان برای اعزام این بازیکنان تلاش خواهیم کرد و در برگزاری مسابقات آن ها را کمک می‌کنیم.

روحی در ادامه تصریح کرد: البته این را هم بگویم که بازیکنان این رشته سامان‌دهی نشده اند و باید این کار را انجام دهیم. بانوان متقاضی حضور در این مسابقات نبودند و اگر تمایل داشته باشند منعی برای حضور آن ها وجود ندارد.

ورزش های الکترونیک یک نوآوری در ورزش محسوب می‌شود

دکتر لیلا عروتی موفق، روانشناس و مدرس دانشگاه با اشاره به این که ورزش های الکترونیک یک نوآوری در ورزش محسوب می‌شود که با بازی های سنتی متفاوت است، گفت: فضاهایی که برای این حرفه ایجاد می‌شود همانند ورزش دارای رقابت، مهارت، تمرین و قوانین و مقررات است. گسترش این بازی در بین دانشجویان مشهود است و این موضوع بستری را فراهم می‌کند تا از فشار سنگین دروس لحظاتی رها شوند و حتی می‌تواند جنبه آرام‌بخش هم داشته باشد.

محاسن و معایب آن به نوع بازی، شرایط و محل بازی مرتبط است

عروتی موفق ادامه داد: این فضا فرصتی برای همکاری و مشارکت در رقابت های برخط (آنلاین) ایجاد می‌کند، در سنین پایین تر این موضوع بیش‌تر جنبه چالش دارد. در رده های سنی دبیرستان، چالش، تعاملات اجتماعی، تحریک و برانگیختگی را شامل می‌شود و یا اصلا می‌خواهند برای مدتی از تنش ها خارج شوند.

او با تاکید بر این که گیمرها در قالب بازی یک هویت جدید را کسب می‌کنند، اظهار داشت: در رقابت ها این هویت ارتقا می‌یابد که اعتماد به نفس بالاتری از این راه کسب می‌کنند و این موضوع به آن ها احساس ارزشمندی می‌دهد. مهارت های حرکتی ظریف آن ها بهتر می‌شود، کار با انگشت ها، هماهنگی چشم و دست، سرعت واکنش، زمان پاسخ‌دهی، دقت، تخیل و ابتکار عمل آن ها بالاتر می‌رود.

تمام حواس آن ها در بازی معطوف به هدفشان است و برای آن تلاش می‌کنند تا میل به پیشرفت داشته باشند. این موارد از محاسن این بازی ها است.

معایب رشته های ورزشی الکترونیک

 لیلا عروتی موفق با اشاره به معایب این رشته ورزشی گفت: این حرفه معایب و اشکالات جدی زیادی هم دارد. گیمرهای ما که غالباً در سنین پایین تر هستند برای بازی کردن مجبورند ساعت ها در خانه بمانند و تحرک پایینی داشته باشند. ناخواسته دایره روابط اجتماعی واقعی آن ها بسیار کاهش پیدا می‌کند. اگر مدت زمان زیادی صرف بازی کنند احتمال افت تحصیلی در آن ها بالا است.

این روانشناس و مدرس دانشگاهی تصریح کرد: مطالعاتی که در این زمینه انجام شده نشان می‌دهد افرادی که غرق بازی و ورزش های الکترونیک می‌شوند دچار اضطراب و افسردگی خواهند شد و حتی ممکن است مواقعی بر خلاف تصور ما بنا به شرایطشان اعتماد به نفس آن ها به صورت کلی پایین بیاید. در ساعت و کیفیت خواب آن ها اختلال به وجود خواهد آمد.

او در ادامه افزود: جامعه گیمرها ساعت های بسیاری به مانیتور و یا کنسول های بازی ( پلی‌استیشن و ایکس‌باکس ) خیره می‌شوند که این مورد می‌تواند در مشکل بینایی آن ها اثرگذار باشد. در گیم نت ها فضا کوچک و تاریک است و کمبود اکسیژن به علت نبود تهويه هوا مناسب در آن فضا مضر است، اشعه های وسایل الکترونیکی به آن ها آسیب می‌زند و در کل این موضوعات به بعد جسمانی و روانی آن ها آسیب جدی وارد می‌کند اما باز هم می‌گویم تمامی این مباحث مرتبط به شرایط آن گیمر است.

عروتی موفق در همین حین به بازی های خشن هم اشاره داشت و گفت: اگر گیمرها با بازی های خشن مواجهه ممتد داشته باشند می‌تواند در پرخاشگر شدن آن ها موثر باشد. این مورد در طولانی مدت با افزایش بیش از پیش روبرو خواهد شد.

 

خانواده ها در نظارت فرزندانشان افراطی نباشند

لیلا عروتی موفق در رابطه با شرایط خانواده ها و فرزندان محور ورزش های الکترونیک می‌گوید: درک دنیای بازی های آنلاین (برخط) برای والدین سخت است، بسیاری از والدین برای بچه هایشان رویای شغلی و تحصیلی دارند که این موضوع با افکار آن ها در تضاد است. در مرحله اول می‌بایست متوجه شویم که گیمر صرفا برای تفریح در این امور وارد شده است و زمان زیادی صرف آن نخواهد کرد و یا بالعکس به صورت حرفه ای وارد این داستان شده است و از طریق ساعت های طولانی حضور در این عرصه کسب درآمد دارد.

او اضافه کرد: والدین باید در این موارد اطلاعات درستی به فرزندانشان بدهند و در این راه مشاوره آن ها باشند و با آن ها در این مباحث رفاقتی صمیمی داشته باشند و سعی کنند آن ها را از جوانب مختلف این موضوع آگاه کنند. نقش خانواده ها باید حمایتگری باشد، البته با وجود تمامی این مسائل هنوز در کشور ما این حرفه جنبه تفریح دارد و آن‌چنان حرفه ای و پولساز نشده است.

عروتی موفق با تاکید بر این که می‌بایست به فرزندان و نوجوانان فرصت تفریح داده شود، اظهار داشت: همان‌طور که ما در بازی های برخط(آنلاین) مشاهده می‌کنیم نیاز به تفریح، آزادی و قدرت از طریق این فضاهای بازی برای بچه های ما فراهم می‌شود. والدین اگر می‌خواهند فرزندان زمان محدودتری برای این موارد بگذارند باید افراط در نظارت و کنترل‌گری فرزندان را کنار بگذارند و سعی کنند با فرزندانشان صمیمیت بالایی را داشته باشند و به جای تحقیر و توهین، آن ها را آگاه سازند.

او افزود: زمانی که ارتباطی نزدیک بین والدین و فرزند وجود داشته باشد، فرزندان برای تامین نیازهای خود به این فضاها روی نخواهند آورد. باید آن ها را جذب دنیای واقعی کنند تا ساعاتی که نوجوانان برای بازی اختصاص می‌دهند کم‌تر باشد و این مورد راهی جز ارتباط توأم با احترام، صمیمیت و افزایش جذابیت دنیای واقعی و ایجاد عشق و علاقه ندارد. مجددا تأکید می‌کنم که مبحث گیمر حرفه ای و شخصی که بازی برایش جنبه تفریح دارد متفاوت است.

لیلا عروتی موفق از راهکارهای حفظ سلامت جسمانی و روانی در حین تجربه این حرفه صحبت می‌کند و می‌گوید: خواب و تغذیه مناسب راهکار مقابله با آسیب های جسمانی و روانی برای گیمرهای حرفه ای است که ساعات زیادی را مشغول به بازی هستند. از هر فرصتی برای انجام دادن چند حرکت ساده در حین انجام دادن بازی ها استفاده کنند و حتی لحظاتی از روی صندلی های خود بلند شوند، حتی اگر از بهترین صندلی های مخصوص گیمینگ استفاده می‌کنند چون در این ساعات نیاز به انجام حرکات کششی دارند. زمان های کوتاهِ بینِ استراحت بازی ها از وسایل ورزشی استفاده کنند تا برای سلامت جسمانی آن ها مفید باشد. اگر بازی ها گروهی هم باشد برای سلامت روانی آن ها خیلی بهتر است.

این روانشناس و مدرس دانشگاهی در پایان صحبت های خود تاکید داشت: با توجه به افزایش امکانات در بین اقشار جوان توسعه ورزش های الکترونیک آسان تر شده است که این مورد در کشورهای جنوب شرقی آسیا همانند، چین، کره جنوبی و ژاپن بیش‌تر از ما بوده است. صنعت ورزش چاره ای جز استقبال از ورزش های الکترونیک ندارد اما باید به محاسن و معایب آن نیز توجه کنیم و تحقیقات و بررسی های خود در این موضوعات را همانند دیگر کشورهای جنوب شرقی آسیا افزایش دهیم. حتما این صنعت جذاب در سال های آتی گسترش بیش‌تری خواهد داشت و بایستی از سرمایه های انسانی خود به درستی مراقبت کنیم.

 در گروه بندی های کرونا گیم نت را هم ردیف باغ وحش می‌دانند! 

محمدرضا رهبر، رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی، بازی و سرگرمی استان همدان، در همان ابتدا با ابراز گلایه و ناراحتی شدید نسبت به گروه بندی های کرونا برای اصنافی همچون زیر مجموعه های اتحادیه محصولات فرهنگی، گفت: گروه های چهارگانه ای وجود دارد که اصناف گوناگون را در آن تقسیم کرده اند، آمده اند در گروه چهار که باغ وحش و استخرهای آبی وجود دارد، گیم نت های ما را هم ردیف آن ها قرار داده اند که این مورد خیلی بد است. آیا فضای گیم نت های ما هم ردیف باغ وحش است؟! تنها صنفی که در گروه چهار است گیم نت های ما است. این مورد واقعا حیرت آور است. آیا تمام مشکلات کرونا مرتبط به این قشر آسیب دیده است؟ مکان های دیگر شهر شلوغ نیست؟

او در ادامه افزود: متاسفانه در رابطه با این موضوعات بارها با مسئولان مربوطه نامه نگاری و صحبت کرده ایم. فردی که در استانداری خودش مسئول است  به شدت مخالف مبحث گیم نت ها است. استدلالش هم این است که می‌گوید بچه من در این فضاها به ویروس کرونا مبتلا شده است. اولین جایی که تعطیل می‌شود گیم نت ها است. ما در ستاد مقابله با کرونا نماینده نداریم که از این مشکلات صحبت کنیم و صرفا تلاش می‌کنیم این موضوع با نامه نگاری حل شود.

رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی، بازی و سرگرمی استان همدان که از حالات چهره و صحبت های او مشخص بود که به شدت دل پُری دارد ادامه داد: مرکز اصلی شیوع کرونا در کشور و استان ما گیم نت ها هستند؟ تا رنگ بندی دچار تغییر می‌شود مقصر اصلی داستان کرونا می‌شوند گیم نت ها ! در حالی که هزار و یک جا دچار مشکل است و به شدت فضای آن ها از گیم نت ها آلوده تر است. گیم نت ها برای موضوعاتی هم‌چون پروانه کسب می‌بایست یک فضای حداقل ۶۰ متری داشته باشند. بندگان خدا می‌آیند سرمایه گذاری می‌کنند اما به خاطر این مباحث متضرر می‌شوند. برای نمونه گیم نت هشتگ که یکی از مجهز ترین و بهترین گیم نت ها در استان همدان است از اول سال تاکنون فکر نکنم بیش‌تر از يک ماه فعال بوده باشند. آیا می‌دانید چه هزینه های گزافی صرف تجهیزات و اجاره بالای آن متراژ داشته اند و آیا این موضوعات را درک می‌کنند که اجاره ۱۶ میلیونی پرداخت می‌کنند؟.

محمدرضا رهبر با بیان این که گیم نت های ما نمی‌توانند اجاره های سنگین خود را بدون درآمدزایی و تسهیلات مناسب پرداخت کنند، گفت: با این وجود به تمامی گیم نت ها و افرادی که خواهان تأسیس این مکان ها هستند ابلاغ کرده ایم که امکانات مناسب باید وجود داشته باشد؛ تهویه هوای مناسب، شیلد بندی بین کابین های بازی و استفاده از ماسک و دستکش ضروری است. ممکن است در یک جا تخلف هم رخ دهد اما این دلیل نمی‌شود که کل گیم نت ها مشکل دارد، در هر صنف و جایی ممکن است تخلف وجود داشته باشد.

او می‌گوید:به دلیل تمامی این مشکلات از ۱۵ گیم نت آنلاین (برخط) و خوب و فعال، طی این مدت به ۷ تا ۸ گیم نت فعال رسیده ایم که واقعا جای تاسف دارد.

تغییر نگرش برخی مسئولان برای توسعه ورزش های الکترونیک ضروری است

رئیس اتحادیه محصولات فرهنگی، بازی و سرگرمی با تاکید بر این که تنها راهکار حل این مشکلات تغییر نگرش ضعیف برخی مسئولان و افراد جامعه است، می‌گوید: موضوع بازی و ورزش های الکترونیک در تمام دنیا جا افتاده است و در داخل کشور ما هم قانونمند شده اما هم‌چنان می‌گویند این شغل خوب نیست و بدآموزی دارد! به اعتقاد من هر چه قدر هم درب گیم نت ها را ببندند نمی‌توانند با این موضوع مقابله کنند.

او در ادامه افزود: گیمرها در همه جا بازی می‌کنند، داخل اتوبوس، مترو، خانه؛ بسته به پلتفرمی که در آن فعالیت دارند این موضوع متغیر است. این موضوع را به استانداری هم گفته ام که این راهش نیست. آیا می‌شود جلوی این موارد را هم گرفت؟ مثل خیلی از بخش های فرهنگی ما این موضوع مغفول مانده و برنامه ریزی درست و حسابی برای آن انجام نشده است. این یک واقعیت است که بازی های رایانه ای باید باشد و اصلا بخشی از فرهنگ عمومی ما و کل دنیا شده و ما نمی‌توانیم جلوی جوانان را بگیریم و ممکن است این بازی ها ۱۰ درصد بدآموزی داشته باشد اما این شبکه های اجتماعی که هیچ کنترل و نظارتی بر روی آن ها نیست و می‌تواند ۶۰ درصد بدآموزی داشته باشد را رها کرده اند.

متولی اصلی موضوعات فرهنگی ما یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ برنامه ای برای این موضوعات نداشته و صرفا بنیاد ملی بازی های رایانه ای که وظیفه آن ها تولید بازی است را هدایت کرده است که تاکنون هیچ موفقیت خاصی نداشته و تقریبا بی تاثیر بوده است.

محمدرضا رهبر با اشاره به این که اتحادیه ما ۱۵ صنف فرهنگی را زیر نظر دارد و بر اساس ماده ۹۱ قانون نظام صنفی اگر سازمان های دیگری هم مجوز صادر کنند مستلزم دریافت پروانه کسب از ما هستند، اظهار کرد: وظیفه ما نظارت صنفی است و اعتقاد دارم با نظارت ما می‌شود بسیاری از مشکلات ما در این حوزه حل شود. ضوابط صنفی باید رعایت شود. بخش ما خصوصی هدایت می‌شود و این داستان خیلی مشکل دارد. به صنوفی که در کرونا صدمه دیده اند ۶ میلیون وام می‌دهند در صورتی که فقط خرید یک دسته ساده پلی استیشن ۲-۳ میلیون تومان است.

او در پایان با ارائه آماری جزئی تر در رابطه با تعداد گیم نت ها در سطح شهرستان همدان تصریح کرد: در حال حاضر در شهرستان همدان ۷ الی ۸ گیم نت آنلاین(برخط) و فعال مشغول به فعالیت هستند که این آمار پیش از کرونا دوبرابر بود. فضاهای سرگرمی و بازی ما که حالت آفلاین و یا فکری دارند به عدد ۷۰ می‌رسد. شهرستان های دیگر استان در این موضوعات تعدادشان کم تر است و در حال حاضر اصلا اتحادیه مستقل ندارند؛ مثلا گیم نت های شهرستان ملایر تحت پوشش اتحادیه وسایل خانگی قرار گرفته است.

ورزش های الکترونیک بالاخره در همدان جا می‌افتد/ مشکل اصلی این موضوع مباحث اقتصادی است

کیارش موسوی، گیمر فعال همدانی با اشاره به این که مباحث گیمینگ و ورزش های الکترونیک به تازگی در همدان شنیده می‌شود و این موضوع برای خیلی ها جلوه ترسناکی دارد، گفت: تاکنون آن چنان که باید و شاید از بازی و ورزش های الکترونیک در شهرستان همدان حمایت نشده است و مسلماً با وجود این وضعیت گیمرها هم از این موضوعات ناامید هستند و از آینده واهمه دارند.

کیارش موسوی آشکار کرد: شاید هنوز گیمرهای(بازی بازها) ما باورشان نشود که این حرفه در استان همدان و یا کشور جا می‌اُفتد و فکر می‌کنند اندک خبرهای مثبت در این رابطه پشت پرده ای دارد و به صلاح آن ها نیست.

این گیمر فعال همدانی با خندیدن و نشان دادن روحیه امیدواری خود گفت: قطعاً به زودی شاهد جا افتادن این موضوع در استان همدان خواهیم بود و این اتفاق بالاخره رخ می‌دهد اما به نظر من مردم شهرستان همدان خیلی اهل ریسک(خطر کردن) نیستند و حل شدن این مباحث هم دشوار است.

او در رابطه با کسب درآمد گیمرها(بازی بازها) می‌گوید: در ایران از طریق استریم و استریمر بودن (انتقال محتوا از طریق اطلاعات، داده ها و ویدیوهای بازی و در نهایت تماشای گیم پلی آن گیمر از سوی مخاطبان) و یا تهیه محتوای مرتبط با گیم درآمدزایی می شود و مسابقات آن‌چنانی با جوایز چشم‌گیر در ایران مشاهده نمی‌شود. حتی من دیده ام که برخی از گیمرها از طریق به اشتراک گذاشتن لینک حمایت مالی از این راه هم کسب درآمد دارند که البته من این شیوه را صحیح و در شأن یک گیمر نمی‌دانم و به نظرم به اشتراک گذاشتن ويدئوهای بازی و محتوای گیمینگ در شبکه های اجتماعی و کسب درآمد از طریق تعداد بازدیدکنندگان بالا می‌تواند راه موثری برای کسب درآمد باشد که البته این راه هم به علت وجود مباحث تحریم و فیلترینگ فضاهایی همانند یوتیوب برای همه امکان پذیر نیست و افرادی که می‌خواهند در این راه وارد شوند باید حداقل شرایط پشتوانه مالی و یا استفاده از کارت بانکی شخصی خارج از ایران را داشته باشند که انجام این موارد بسیار دشوار و مشکل است.

کیارش موسوی با ناراحتی ادامه داد: در شهرستان همدان گیمرهایی را در فضای گیم نت ها دیده ام که از پتانسیل و توانایی های بالای آن ها به شدت شگفت زده شده ام در حالی که اصلاً نامی از آن ها وجود ندارد و به اصطلاح ساماندهی نشده اند.

او در ادامه از علت اصلی نارضایتی خانواده ها و ایجاد اختلاف عقیده بین نسل های سنی مختلف جامعه صحبت کرد و گفت: خرید دیسک یک بازی پلی‌استیشنی ساده حداقل یک میلیون و چهارصد هزار تومان هزینه می‌برد و خانواده های ما از این موضوعات ناراحت می‌شوند و می‌گویند چرا اصلا چنین مبالغی صرف لذت های زودگذر شود و این موضوعات را غیرمنطقی می‌دانند در حالی که این طور نیست.

موسوی اضافه کرد: هزینه های سرسام آور خرید کنسول و تجهیزات مرتبط با آن و یا تجربه بازی های برخط(آنلاین)، مشکلات اقتصادی اقشار گوناگون گیمرها در تهیه این موارد را به خوبی نشان می‌دهد و علت اصلی مخالفت خانواده ها و اقشار گوناگون جامعه با این موضوعات همین مشکلات اقتصادی است و نه چیز دیگر. هزینه های سرسام‌آور گیمینگ و افزایش قیمت دلار مخل آسایش این قشر شده است.

این گیمر فعال همدانی در پایان گفت: به نظر من در همدان یک دیدگاه اشتباه وجود دارد و فکر می‌کنند بازی کردن و امورات گیمرها در طول روز یک موضوع بسیار ساده و بی ارزش است و اصلا در آن زحمت و تلاشی وجود ندارد که این صحبت ها کاملا غلط است. البته ما هم نمی‌توانیم از برخورد خانواده ها گله‌مند باشیم زیرا پایه و ریشه این مشکلات اقتصادی است و زمانی که این مورد ضعیف باشد قطعا خانواده ها رمق و انگیزه ای جهت صرف هزینه های سرسام‌آور برای این رشته جذاب ندارند و این موضوع یک واقعیت است که اکثر گیمرهای(بازی بازها) فعال و حرفه ای ما پولدار هستند زیرا پشتوانه مالی و یا حمایت های گرمی از سوی خانواده هایشان دارند.

بسیاری از گیمرها نگاه حرفه ای به این داستان دارند اما از جزئیات این حرفه آگاهی کامل نداشته و در وهله اول نیاز به آموزش محاسن و معایب این رشته دارند. پس از آن می‌توانند بر اساس پتانسیل و شرایط زندگی‌شان تصمیم گیری کنند. در مرحله دوم لازم است یک مجوز واحد از سوی یک ارگان رسمی برای فضاهای گیم نت صادر شود تا از سلامت کامل این اماکن خانواده ها اطمینان کافی را داشته باشند و دیگر شاهد فضاهای تنگ و تاریک و یا غیر اخلاقی در برخی از گیم نت ها نباشیم.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، منتخب مردم در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، در مناظرات انتخاباتی اشاره ای مختصر به گیمرهای کشور و پینگ ضعیف اینترنت در بازی هایشان داشت.

او گفت: ما در فضای مجازی عقب هستیم و بسترهای ما در این فضا ضعیف است، من از بچه ها سوال می‌کنم، شما زمانی که بازی می‌کنید، چه قدر وسط بازی حالتان گرفته می‌شود؟ زیر ساخت های ما مشکل دارد. من در فضای مجازی دو میلیون فالوور (دنبال کننده) دارم و در جریان این موضوعات هستم، در این زمینه باید کارهای بسیاری انجام شود.

چندی پیش هم رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کشور ترکیه در مسابقات گیمرهای کشورش حضور پیدا کرد و این موضوعات خبر از گسترده شدن هر چه بیش‌تر این صنعت در سرتاسر جهان می‌دهد.

ماه های پیش بنا بر صحبت های لقمان شاورانی، دبیر انجمن ورزش‌های الکترونیک و رئیس کمیته فوتبال مجازی فدراسیون فوتبال، تا روز ۱۵ فروردین بالای ۳۱۰۰۰ نفر در مسابقات طرح ملی نشاط که مرتبط با ورزش های الکترونیک است در سرتاسر کشور ثبت نام و شرکت کرده‌اند و علاوه بر بازی های الکترونیکی، فعالیت های ورزشی را در کنار آن داشته اند و مهدی علی نژاد، معاون توسعه ورزش قهرمانی وزارت ورزش کشور در آن روزها در رسانه ها وعده معافیت سربازی و دریافت جایزه نقدی در صورت کسب مدال‌های جهانی و آسیایی گیم را برای گیمرها داده بود و امیدوار بود در این زمینه برای ایران افتخارآفرین باشند.

کلام آخر

در صورت ساماندهی شدن این ورزشکاران باید برنامه های ورزشی در کنار فعالیت آن ها در ورزش الکترونیک در نظر گرفته شود (همانطور که سرپرست هیئت ورزش های همگانی استان همدان هم اشاره ای به این موضوع داشت و امیدوار بود این فعالیت های مختصر ورزشی در کنار ورزش های الکترونیک جدی تر مورد بررسی قرار گیرد تا از لحاظ آمادگی جسمانی و روانی دچار افت نشوند که همین مورد روی افزایش مهارت آن ها در بازی هم تاثیرگذار است.

زمزمه هایی مبنی بر ورود این رشته به المپیک در رسانه های خارجی شنیده می‌شود. در مباحث مدال های رنگارنگ جهانی و آسیایی می‌توانیم از پتانسیل و سرمایه های انسانی توانمند خود برای کسب افتخارهای ملی در این زمینه استفاده کنیم و از غافله یکی از پولسازترین صنعت های جهان عقب نمانیم زیرا کشورهای خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس در این موضوع پیشرفت های بسیار بالایی داشته اند.

با وجود تمامی تفاسیر و دیدگاه‌ها فرصتی برای تلف کردن وقت باقی نمانده است.

آلبرت اینشتین، فیزیکدان و فیلسوف برجسته آلمانی می‌گوید: هر کسی یک نابغه است. اما اگر یک ماهی را از روی توانایی‌اش در بالا رفتن از درخت قضاوت کنی، آن ماهی تمام عمرش را با این باور زندگی خواهد کرد که یک احمق است.

فضای روانی کشور و حتی استان برای حضور موثر گیمر‌ها بهتر شده و باید به این باور برسیم که هر شخصیتی علاقه و یا استعداد خاص و مختص خود را دارد. ممکن است علاقه فردی حضور در مجامع عمومی و حضور در محیط‌های شلوغ‌تر باشد، اما یک گیمر و علاقمند به بازی‌های ویدئویی ترجیح دهد اوقات فراغت و یا حتی کسب درآمد خود را از طریق بازی کردن با تنهایی مطلق پیگیری کند. جامعه ورزشی و آحاد مردم می‌توانند با درک این موضوع و جلوگیری از قضاوت‌های دور از منطق قهرمانان جدید دنیای بازی را در ایران بسازند و به جهانیان معرفی کنند.

زمانی که اصول حرفه‌ای و چارت سازمانی برای علاقمندان و متولیان اصلی این رشته تعیین شود، محیط‌های بازی سالم باشد و پینگ سرعت اینترنت بهتری برای این قشر اختصاص داده شود، آن زمان می‌توانیم امیدوار باشیم که یک گیمر جوان یا دیگر بهتر است بگوییم یک ورزشکار جوان با بازی کردن به موفقیت رسید و زمان خود را بیهوده تلف نکرده است.

گزارش از سینا بیدمشکی

انتهاتی پیام/غ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ورزش و جوانان بازیهای رایانه ای صنعت جهانی هیئت ورزش های همگانی استان همدان کمیته ورزش های الکترونیک اتحادیه محصولات فرهنگی الکترونیک استان همدان ورزش های الکترونیک بازی های رایانه ای او در ادامه برگزاری مسابقات وجود داشته ورزش الکترونیک گیمر های استان جسمانی و روانی شهرستان همدان ورزش و جوانان داشته باشند حال حاضر بازی بازها گیم نت ها رئیس کمیته وجود ندارد خانواده ها بازی ها بازی کردن برای گیمر کسب درآمد مجموعه ها داشته اند حرفه ای استان ها گیمر ها شده اند صحبت ها زیر نظر کشور ما بیش تر یک گیم تر شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۸۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از باستانی کاران شهرستان اسدآباد

در این مراسم، باستانی کاران و ورزشکاران زورخانه‌ای در حسینیه دفتر امام جمعه اسدآباد به اجرای برنامه پرداختند.

در ایران ۱۷ شوال، روز شکست عمر بن عبدود از امام علی (ع) در جنگ خندق، روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای نام دارد.

ورزشی که پیشینه‌ای کهن در فرهنگ ایرانی دارد و نمایانگر پیوند جوانمردی و قدرت روحی و جسمی است.

جعفر نوری، رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی اسدآباد با اشاره به فعالیت ۱۰۰ ورزشکار در این رشته ورزشی گفت: ورزش باستانی در شهرستان اسدآباد از پرطرفدارترین ورزشهاست که مورد استقبال نسل جدید هم قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • زمین‌های چمن ورزشگاه‌های جزیره خارگ نوسازی می‌شود
  • تخصیص ۳۰۴ میلیارد اعتبار برای پروژه جهاد آبرسانی همدان
  • تجلیل از باستانی کاران شهرستان اسدآباد
  • آموزش از طریق سرگرمی و نمایش
  • به برکت نگاه اسلام، شاهد ارتقای جایگاه کار و کارگر پس از انقلاب هستیم
  • کارفرمایان به کارگران به دید سرمایه‌های انسانی نگاه کنند
  • یکی از مشکلات شهرستان اصفهان وجود نگاه برخوردار است
  • یکی از مشکلات اصفهان وجود نگاه برخوردار است
  • تیم ملی هاکی روی یخ بانوان ایران، برترین تیم سال ۱۴۰۲ از نگاه کارشناسان و داوران
  • اختتامیه جشنواره قهرمان ایران؛ میرزازاده و کیانی بهترین ورزشکاران از نگاه مردم