Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@21:24:37 GMT

هزینه‌ها سنگین شد و چانه‌های نان‌ سبک!

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۲۸۲۴۸

هزینه‌ها سنگین شد و چانه‌های نان‌ سبک!

به گزارش ایرنا، نانوایی درست همان جای قبلی بود، صف‌های مردم نیز طولانی‌تر شده بود، بوی نان داغ هنوز هم هوش از سر می‌برد، اما شکل و شمایل نان‌ها مثل گذشته نبود، این را به راحتی می‌شد از چهره ناراضی مردم فهمید.

مردم قزوین مدت‌هاست که به کوچک شدن و کاهش وزن نان معترضند، به گفته آنان نانواها حتی چانه‌های خود را به درستی وزن نمی‌کنند و هیچ ترازویی در نانوایی‌ها مشاهده نمی‌شود؛ به عنوان مثال در برخی نان‌ها مثل سنگک، نانوا چانه‌هایش را از داخل پاتیل برمی‌دارد و بدون اینکه آن را وزن کند روی تخته گذاشته و به داخل تنور می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسؤولان و متولیان حوزه نان در استان قزوین معتقدند که میزان نارضایتی مردم در این خصوص بالا بوده و بیشترین شکایت را نیز به خود اختصاص داده است.

از منظر تخلفات صنفی چنین عملی کم فروشی محسوب شده و جریمه‌های سنگین به دنبال دارد، اما مساله اینجاست که چرا نانواها دست به چنین عملی می‌زنند؟ به گفته اتحادیه نانوایی‌ها مساله نبود صرفه اقتصادی است، توجیهی که خودسرانه به کاهش وزن نان منجر شده است.

نان بربری و سنگک هر روز آب می‌روند و کوچک‌تر می‌شوند

خانمی ساکن مینودر قزوین در خصوص کوچک شدن ابعاد و وزن نان به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه نانواها چانه‌های نان را خیلی کوچک و سبک برمی‌دارند و حتی آن را وزن نمی‌کنند، مخصوصا در منطقه مینودر علاوه بر تغییر شکل ظاهری نان، ما شاهد افت کیفیت آن نیز هستیم و نان‌ها همانند گذشته ماندگاری مناسبی ندارند.

اعظم صیفی افزود: قبلا نان طول بیشتری داشت، یا اندازه نان بربری و سنگک به قدری بزرگ بود که باید آن را از وسط تا می‌زدیم و به خانه می‌بردیم، اما اکنون نان‌های بربری از حالت کشیدگی به دایره‌ای شکل بودن تغییر شکل داده و نان‌های سنگک نیز شبیه نان‌های بربری در گذشته شده و هر روز آب می‌رود.

وی اضافه کرد: اگر شما یک نان سنگک به اندازه ابعاد گذشته بخواهید، باید به نانوا پول بیشتری بدهید و سفارش کنید که یک نان بزرگ می‌خواهید، در حالی که قبلا با همین نرخ مصوب نان‌های بزرگ دست مردم می‌رسید و این موضوعی است که به ضرر مصرف کننده بوده و باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

مشکل وزن و قیمت نان در نواحی منفصل شهری

عزت یزدان پناه، ۶۵ ساله ساکن مشعدار، یکی از نواحی منفصل شهری نیز به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه وضعیت نان در این ناحیه محروم به شدت اسف بار بوده تا جایی که وزن نان‌ها کاهش یافته و قیمت آن نیز خودسرانه افزایش داشته، علاوه بر این، یک نانوایی لواش ماشینی در تهران قدیم قزوین نان را گران تر از پیریوسفیان می‌فروشد، آیا منطقه سکونت در یک استان برروی قیمت نان تاثیرگذار است؟

وی اضافه کرد: متاسفانه برخی از نانوایی‌ها خودسرانه قیمت نان را افزایش داده‌اند و قیمت آن را تا ۵۰ درصد نیز بالا برده درحالی که هنوز کیفیت نان مشکل داشته و اندازه آن نیز هر روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود.

علت کاهش وزن نان، گرانی‌های موجود و افزایش قیمت تمام شده نان است

رییس اتحادیه نانوایان استان قزوین در این رابطه اظهار داشت: مهم‌ترین مطالبه مردمی طی چهار ماه گذشته از سال جاری کاهش وزن، تغییر ابعاد و پایین آمدن کیفیت نان بوده به طوری که ما روزانه ۲ تا سه مرتبه تماس مردمی داریم و شهروندان از این موضوع ناراضی هستند.

بهرامی اتحادیه نانوایان قزوین: مهم ترین مطالبات مردمی در این چهار ماه گذشته از سال جاری، کاهش وزن، تغییر ابعاد نان و پایین آمدن کیفیت بوده است.

مصیب بهرامی افزود: برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی، تیم مشترکی با حضور کارشناسان مرکز بهداشت، اداره غله و تعزیرات حکومتی به صورت هفتگی راه اندازی شده و این افراد به جاهای مختلف سرکشی کرده و اگر لازم شد در صورت رویت هرگونه تخلف، اخطار یا تذکر کتبی داده و اگر مورد حاد باشد، متصدی واحد به تعزیرات معرفی می‌شود.

وی تاکید کرد: دلیل کاهش وزن نان در نانوایی‌ها نیز همین گرانی‌ها بوده، هرچند توان برخورد را داریم اما واقعا نانواها نیز معترض هستند و اوضاع طوری شده که نانوا هرقدر هم که کار کند، در پایان روز باید دستانش را تکانده و بدون کسب روزی به خانه برود.

بهرامی در خصوص افزایش قیمت نان، اظهار داشت: قیمت نان درحال حاضر بغرنج بوده و این وضعیت نمی‌تواند ادامه داشته باشد، الان مدت زیادی است که قیمت نان ثابت مانده و به غیر از آرد که یارانه دولتی به آن تعلق می‌گیرد و تنها ۲۵ درصد در هزینه نان تاثیر دارد، سایر هزینه‌ها، معادل ۷۵ درصد شامل حامل‌های انرژی و دستمزد کارگران آزاد بوده و در مدت گذشته نیز افزایش چشمگیری داشته است.

مردم و نانواها ناراضی، اما دلیلی بر کم فروشی و افزایش خودسرانه قیمت وجود ندارد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین نیز در این رابطه تاکید کرد: همانطور که می‌دانید قیمت گذاری نان به استانداری‌ها واگذار شده اما به طور کلی در دی ماه سال گذشته و براساس دستورالعمل موجود و آنالیز قیمت نان یکسری کارشناسی‌های صورت گرفت که هنوز اجرایی نشده است.

عزیزالله افضلی افزود: اینکه رییس اتحادیه نانوایان می‌گوید قیمت حامل‌های انرژی افزایش یافته، موضوع درستی است اما ما نمی‌توانیم به نانوا اجازه دهیم به این دلیل که چون قیمت تمام شده نان افزایش یافته از قانون تمکین نکنند و هرکاری که دلشان می‌خواهد انجام دهند، چرا که این کارها برای مردم نارضایتی ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: ما به عنوان بخش دولتی به دنبال واقعی کردن قیمت‌ها هستیم تا این اتفاقات تکرار نشود و برای این کار باید مجوزهای لازم صادر شود، اما این به آن معنی نیست که نانوا حق داشته باشد تا هنگام افزایش قیمت نان، کم فروشی کرده و یا تخلفات دیگری انجام دهد.

افضلی با بیان اینکه هنوز افزایش قیمت نان اعمال نشده، اظهار داشت: از آنجایی که قیمت نان در هر استان بسته به سرمایه ثابت مغازه متفاوت است، بنابراین در کل کشور هنوز هیچ افزایش قیمتی صورت نگرفته و ما خودمان از این وضعیت ناراحت هستیم که نانوایی‌ها در مضیقه هستند.

افضلی: سال گذشته (۱۳۹۹) از نانوایی‌های استان قزوین ۱۸ هزار و ۷۶۵ مورد بازرسی صورت گرفت که از این تعداد یک هزار و ۴۱۲ مورد به علت تخلفات گوناگون به تعزیرات معرفی شدند.

این مسؤول در خصوص جزای کم فروشی در اسلام، گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرمایمد "وای بر کم فروشان!" یعنی کم فروشی خود بیشترین مشکل است، ما این موضوع را مشاهده کرده‌ایم و باعث شده تا در سال گذشته ۱۸ هزار و ۷۶۵ مورد بازرسی از نانوایی‌ها صورت پذیرد که از این تعداد یک هزار و ۴۱۲ مورد به علت تخلفات گوناگون به تعزیرات معرفی شدند؛ همچنین در ۲ ماه نخست امسال نیز سه هزار و ۹۹ مورد بازرسی صورت گرفت و ۲۵۰ فقره پرونده تشکیل شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین یادآور شد: ما نمی‌توانم میزان افزایش قیمت نان را اعلام کنم، چون این صلاحیت در اختیار استانداری است و قرار بود که از ابتدای سال ۱۴۰۰ نیز قیمت نان افزایش یابد، اما چون این مهم محقق نشد برخی نانوایی‌ها خودسرانه قیمت آن را افزایش داده‌ که در این راستا هیچ گونه توجیهی پذیرفته نیست.

نیم نگاه: وزن کردن چانه‌های نان یک موضوع ضروری است که هیچ ارتباطی به افزایش هزینه‌ها ندارد، هر نانوا باید طبق تعرفه مصوب خود چانه نان را وزن کند و این که برخی نانوای‌ها از وزن کردن چانه سرباز می‌زنند اما این مساله نشان از ضعف نظارت و بازرسی در اینگونه اماکن است.

ماموران تعزیرات می‌توانند در پوشش شهروند معمولی، نانوایی‌هایی متخلف را زیر نظر داشته و به صورت نامحسوس تخلفات را ثبت کنند؛ اینکه قیمت نان باید افزایش یابد موضوعی بدیهی است که طبق قانون صورت می‌گیرد اما کم فروشی شامل کوچک کردن نان و کاهش وزن آن برای مردم قابل پذیرش نیست.

برچسب‌ها نانوا اصناف استان قزوین صمت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نانوا اصناف استان قزوین نانوا اصناف استان قزوین صمت افزایش قیمت نان کاهش وزن نان استان قزوین نانوایی ها کم فروشی نان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۸۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵ نانوایی در شیراز نان کامل توزیع می‌کند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه نان، قوت اصلی بیشتر مردم جامعه است، سلامت آن را بسیار با اهمیت دانست و از عرضه نان کامل در ۲۵ نانوایی شهر شیراز خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، عباس رضاییان‌زاده ضمن بیان تعریف نان کامل، اظهار داشت: نان کامل یا نان سبوس‌دار، به دلیل وجود پوسته و جوانه، منبع غنی فیبر، ویتامین E، ویتامین‌های گروه B، مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدان، یکی از بهترین گزینه‌ها برای امنیت غذایی و ارتقای سلامت جامعه محسوب می‌شود.

وی افزود: نان تهیه شده از آرد سفید، به دلیل درصد سبوس‌گیری بالا و حذف سهم زیادی از فیبر و املاح حیاتی گندم مانند آهن، کلسیم، روی، منیزیم و فسفر در جریان آسیاب کردن، ارزش چندانی ندارد و نان‌هایی که از آرد کامل تهیه می‌شود، از کامل‌ترین نان‌ها به شمار می‌رود.

معاون بهداشت دانشگاه با بیان اینکه نان کامل در دمای کمتر و زمان طولانی‌تری نسبت به نان سفید پخت می‌شود، ادامه داد: وجود فیبر بیشتر در نان کامل باعث ایجاد سیری زودرس و کاهش جذب قند و کلسترول در دستگاه گوارش و پیشگیری از چاقی می‌شود و از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌های گوارش به‌ویژه سرطان کولون پیشگیری می‌کند.

رضاییان‌زاده با اشاره به افزایش کیفیت و توسعه دسترسی به نان کامل و ارتقای آگاهی جامعه در این خصوص، گفت: با توجه به افزایش نانوایی‌های عرضه کننده نان کامل در شهر شیراز، شهروندان با توجه به فراهم شدن این ظرفیت تلاش کنند نان سفره خود را از نان‌های کامل تهیه کنند.

وی عنوان کرد: 25 نانوایی در شیراز نان کامل توزیع می‌کند.

انتهای پیام/424/

دیگر خبرها

  • صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو | اینفوگرافیک
  • مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری آرد و نان
  • ضرورت افزایش سهمیه آرد در فصل گردشگری سراب
  • گلایه اهالی بازارهای سیار از افزایش اجاره‌ها
  • مصوبات کمیسیون اصل نود برای افزایش کیفیت نان
  • مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری صحیح آرد و نان
  • شیوه ناپسند برخی از آزمایشگاه‌ها برای فرار از ورشکستگی!
  • ۲۵ نانوایی در شیراز نان کامل توزیع می‌کند
  • هشت هزار و ۴۱۳ تن برنج و شکر به نرخ دولتی در لرستان توزیع شد
  • برای حج تمتع هیچ نماینده‌ای از مجلس اعزام نمی‌شود/ افزایش قیمت ارز نرخ حج را گران کرده است