Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، افزایش تعرفه‌های حق بیمه بدون حمایت از سهم کارفرمایان از یک جهت و جریمه‌هایی که برای تاخیر در پرداخت حق بیمه از سوی سازمان تامین اجتماعی اعمال می‌شود، از طرف دیگر، باعث شده به تامین اجتماعی به عنوان غولی سد راه تولید نگاه شود. سازمان تامین اجتماعی نیز از آن جایی که باید وظیفه خود را در پرداخت مستمری بازنشستگان ایفا کند، در دریافت حق بیمه‌ها، اصلا کوتاهی نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تعدیل نیرو، اثری که در بلند مدت دیده می‌شود

یک کارفرما، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: یکی از مشکلاتی که کارفرمایان با آن رو به رو هستند، مشکلات داخلی و دولتی به ویژه سخت‌گیری‌های حوزه تامین اجتماعی است، با توجه به افزایش هزینه حق بیمه، اگر در حوزه تولید حمایتی از کارفرمایان صورت نگیرد، بخش تولید با مشکل تعدیل نیرو، روبرو می‌شود.

او ادامه داد: در واقع بزرگترین دغدغه کارفرمایان از دست دادن نیرو‌های باتجربه‌ای است که طی چند سال به خوبی مهارت کسب کرده اند و به دلیل نبود حمایت‌های مناسب شرکت یا کارگاه تولیدی را ترک می‌کنند. تعامل نداشتن سازمان تامین اجتماعی با بخش تولید سبب شده کارفرما نتواند به خوبی با هزینه‌ها کنار بیاید.

رسیدن به آخر خط تولید، با توقیف کل واحد تولیدی

یکی دیگر از کارفرمایان اصفهانی، در گفتگو با خبرنگار ما درخصوص بیمه کارگر و کارفرما (بیمه اجباری) واحد‌های تولیدی گفت: هر کارفرما موظف است، بدو ورود کارگر، او را به واحد کار معرفی کند. کارگر پس از گذراندن آزمایش‌های کلی به کارفرما معرفی و بیمه تامین اجتماعی می‌شود.

او ادامه داد: تامین اجتماعی هرماهه ۳۰ درصد از حقوق کارگران را برای حق بیمه و درصدی را برای سبد کالا می‌گیرد. تا پایان هرماه کارفرما موظف به پرداخت است و درصورت پرداخت نکردن، مشمول ۳۰ درصد جریمه می‌شود.

این کارفرما بیان کرد: هرساله با افزایش حقوق، سازمان تامین اجتماعی نیز حق بیمه‌هایش را، افزایش می‌دهد، در صورتی که کارفرما نتواند به موقع حق بیمه را پرداخت کند با افزایش تعداد جریمه‌ها، بیمه ابتدا لوازم و دستگاه‌ها را و سپس کل مجموعه را توقیف می‌کند.

او افزود: سازمان تامین اجتماعی‌خدماتی مانند ۶ ماه حقوق و بیمه کارگر زن برای زایمان را نیز در برنامه دارد که اگر کارگر خانم بعد از ۶ ماه مرخصی، از سازمان به دیوان عالی کشور شکایت کند، ۳ ماه دیگر به زمان مرخصی اضافه می‌شود.

این کارفرما خاطر نشان کرد: حقوق و سهم بیمه درمجموع با افزایش تعداد کارگران، برای کارفرما افزایش می‌یابد و این هزینه‌ها زمانی طاقت فرسا می‌شود که با دیگر هزینه‌های واحد تولیدی مانند آب، برق، بیمه مسئولیت و آتش سوزی ترکیب شود.

علت سخت گیری‌های سازمان تامین اجتماعی در دریافت حق بیمه چیست؟

محسن ریاضی مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سازمان تامین اجتماعی براساس نظام تامین مالی، هر افزایشی را که درحق بیمه اجرا می‌شود، باید به بازنشسته‌ها بدهد. در واقع تامین اجتماعی باید ضمانت اجرایی قوی، برای دریافت حق بیمه‌هایش داشته باشد.

او افزود: این ادعا که افزایش هزینه حق بیمه، هزینه تولید را به طور چشمگیری افزایش داده است، باور درستی نیست. براساس داده‌های مرکز آمار، در کارگاه‌های صنعتی بالای ۵۰ کارگر، هزینه حق بیمه به طور متوسط، فقط یک تا سه درصد از هزینه‌های تولید است.

مدیرکل تامین اجتماعی استان اصفهان تاکید کرد: پرداخت حق بیمه کارگران، از مهمترین وظایف کارفرماست. ضمن اینکه تخفیف‌هایی برای بخشودگی جرایم کارفرمایان در نظرگرفته شده است و اگر کارفرمایی تعهدات خود را به خوبی ایفا نکند، مشمول جریمه خواهد شد.

ریاضی بیان کرد: ماهیت فعالیت تامین اجتماعی، در مقایسه با نهاد‌های دیگر، باید به خوبی در نظرگرفته و تعادل بین پرداخت و دریافت برقرار شود.

او ادامه داد: برهم‌زدن تعادل سبب به خطرافتادن پایداری صندوق‌های تامین اجتماعی و سبب می‌شود، صندوق‌ها نتوانند به خوبی خدمات خود را ارائه کنند.

طرح‌های غیرحضوری تامین اجتماعی

مدیرکل تامین اجتماعی استان اصفهان در زمینه طرح‌های غیرحضوری گفت: یکی از طرح‌هایی که برای غیرحضوری کردن خدمات اجرا شده برنامه‌ی سی، هفتاد بود. به اینصورت که سی مورد از خدماتی را که سبب ایجاد هفتاد درصد مراجعات به شعب می‌شد غیرحضوری کردیم.

ریاضی افزود: علاوه براین، طرح حذف دفترچه‌های درمانی را داشتیم که از دو سال پیش در مراکز درمانی تامین اجتماعی آغاز شد.
او اظهار کرد: این طرح در مراکز درمانی غیر از تامین اجتماعی هم از اسفند شروع شد و به زودی شاهد تکمیل آن خواهیم بود.

کارفرمایان چه بخواهند و چه نخواهند موظف به پرداخت حق بیمه کارگرانشان هستند، اما اینکه این موضوع مانعی در رونق تولید نشود، قطعا پس از سال‌ها چالش باید با برنامه ریزی و قانونگذاری جامع نگر، یک بار برای همیشه رفع شود.

گزارش از مهران اسماعیلی

انتهای پیام/ص

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حق بیمه کارفرمایان تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی بیمه کارگر هزینه ها حق بیمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۸۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۵ هزار کارگر زیر پوشش تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد

رسول چراغ سحر به مناسبت هفته کار و کارگر با اشاره به اینکه شمار بیمه شدگان اصلی تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد ۱۱۰ هزار نفر است گفت: کارگران بیشترین تعداد جامعه آماری این بیمه را تشکیل می دهند.

وی بیان کرد: بیمه شدگان تامین اجتماعی که به صورت اختیاری و اجباری زیرپوشش این بیمه قرار گرفته اند افزون بر مستمری، تسهیلات بانکی و حمایت هایی مانند دوران بارداری یا از کارافتادگی در زمان پرداخت بیمه از تعرفه های درمانی نیز استفاده می کنند.

مدیرکل تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: افزایش مبلغ وام های ضروری از ۵۰ به ۲۰۰ میلیون ریال از جمله برنامه های حمایتی دولت به بازنشستگان و مسنمری بگیران تامین اجتماعی بوده که بخش قابل توجهی از این تسهیلات بانکی پرداخته شده است.

چراغ سحر تاکید کرد: در دولت سیزدهم چهار هزار فقره وام ضروری به مستمری بگیران و بازنشستگان استان با مبلغ هر فقره ۱۲۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال پرداخت شد.

مدیرکل تأمین‌اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد همچنین از برگزاری بیست و یکمین المپیاد سراسری کوهنوردی کارکنان سازمان تامین اجتماعی کشور در استان به مناسبت هفته کار و کارگر خبر داد.

چراغ سحر عناون کرد:این المیپاد بامداد امروز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت ماه با حضور ۳۳ استان و ۱۳۵ کوهنورد به میزبانی کهگیلیویه و بویراحمد برگزار شده است.

وی تاکید کرد: هدف از برگزاری این المپیاد که با همکاری هیات کوهنوردی استان برگزار شد ارتقای سلامت روحی و جسمی کارکنان و صعود به قله قلم واقع در شهرستان دناست.

باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • شناسایی ۵۰۰ کارگاه‌‌ کوچک فاقد بیمه کارگران در مرکزی
  • ۷۵ هزار کارگر زیر پوشش تامین اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد
  • نام‌نویسی افراد تحت تکفل بیمه‌شدگان تامین اجتماعی «غیرحضوری» شد
  • مشکل بیمه کارگران ساختمانی حل شد؟
  • اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دولت چه گفتند؟
  • مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان‌غربی: مطالبات کلیه داروخانه‌ها پرداخت شد
  • افزایش حقوق بازنشستگان قطعی شد؟ /پاسخ سخنگوی دولت
  • تاخیر در پرداخت حقوق کارگران معیشت آن‌ها را دشوارتر کرده است
  • شاکری: تامین اجتماعی آمار بیمه کارگران ساختمانی را شفاف ارائه دهد + فیلم
  • حل نشدن مشکل نرخ تامین مالی برای فعال‌سازی بنگاه‌ها مانع از تحقق جهش تولید است