Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@19:53:32 GMT

تولید برق از عرق انگشتان دست

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۲۹۲۳۹

تولید برق از عرق انگشتان دست

محققان یک نوار نازک و پوشیدنی ابداع کردند که می‌تواند مانند چسب زخم دور انگشتان بچسبد و از عرق انگشتان دست در هنگام خواب برق تولید کند.

به زودی می توان با استفاده از این نوار نازک، گوشی تلفن همراه خود را با نوک انگشتان دست عرق‌ کرده‌ شارژ کرد. این نوار کوچک و انعطاف‌پذیر قادر به اتصال به انگشت است و با جذب رطوبت عرق دست آن را به برق ذخیره شده تبدیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انگشتان دست بیش از سایر نقاط بدن دارای غدد عرق است. محققان دانشگاه «کالیفرنیا» در آمریکا که این نوار باریک را ابداع کرده اند، می گویند: اگر هر یک از این نوارها به یکی از ۱۰ انگشت دست متصل شوند، پس از ۱۰ ساعت برق مورد نیاز برای یک روز یا معادل ۴۰۰ میلی ژول تامین می‌کند.

این دستگاه مجهز به الکترودها یا هادی‌ های الکتریکی است که از کف کربن ساخته شده و هرگونه عرق دست را جذب می‌ کنند. آنزیم‌ های موجود در الکترود باعث ایجاد واکنش شیمیایی بین مولکول‌ های عرق، لاکتات و اکسیژن شده و سبب می‌شوند تا برق تولید شود.

اندازه این دستگاه تقریبا یک سانتی‌ متر مربع است. مواد آن انعطاف‌ پذیر است و نگرانی‌ بابت سفت و سخت بودن یا احساس عجیب بودن در مورد آن وجود ندارد و می‌توان آن را برای مدت زمان طولانی پوشید.

محققان متوجه شدند که استفاده از این دستگاه برای ۱۰ ساعت باعث تولید حدود ۴۰۰ میلی ژول برق می شود و این میزان تنها از نوک یک انگشت به دست می آید اما بستن این نوار روی سایر انگشتان دست، ۱۰ برابر انرژی بیشتر تولید می کند.

بیشتر دستگاه های پوشیدنی که نیرو تولید می کنند، به افرادی نیاز دارند که ورزش های شدیدی انجام دهند یا به منابع خارجی نیرو مانند نور خورشید یا تغییرات زیاد دما وابسته هستند. اما این نوار جدید می تواند حتی در یک حالت کاملا بی تحرک، خوابیده و یا نشسته با استفاده از یک سیستم غیرفعال از رطوبت موجود در نوک انگشتان دست برق تولید کند. 

این موضوع به این دلیل است که نوک انگشتان خیس ترین قسمت بدن است؛ بنابراین به لطف یک ماده اسفنجی هوشمند، می توان این رطوبت را توسط هادی ها جمع آوری و پردازش کرد./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: انگشتان دست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۲۹۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنگ اسراییل علیه غزه ۳۷ میلیون تُن آوار بر جای گذاشته است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، روزنامه انگلیسی گاردین اظهارات یکی از مقامات سازمان ملل متحد درباره حجم ویرانی‌های جنگ در نوار غزه و همچنین مواد منفجره عمل نکرده در این باریکه را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، این مقام سازمان ملل متحد اعلام کرد که جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه که از هفتم اکتبر سال گذشته میلادی آغاز شده است و تاکنون ادامه دارد، ۳۷ میلیون تُن آوار را در این باریکه بر جای گذاشته است.

این مقام سازمان ملل در ادامه تاکید کرد: بخش زیادی از بمب‌های ریخته‌شده بر سر نوار غزه، منفجرنشده است. از میان بردن این بمب‌های عمل‌نکرده ۱۴ سال به طول خواهد انجامید.

بر اساس اظهارات این مقام بین‌المللی ۱۰ درصد از مواد منفجره‌ای که در جریان جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه روی این باریکه ریخته شده عمل نکرده است و این موضوع ماموریت بین‌المللی در این باریکه را پیچیده می‌کند.

این مقام سازمان ملل متحد در ادامه با اشاره به حجم ویرانی ساختمان‌های مسکونی در نوار غزه تصریح کرد: ۶۵ درصد ار ساختمان‌های ویران‌شده در نوار غزه مسکونی بوده است.

کد خبر 6090194

دیگر خبرها

  • جنگ اسرائیل علیه غزه ۳۷ میلیون تُن آوار بر جای گذاشته است
  • جنگ اسراییل علیه غزه ۳۷ میلیون تُن آوار بر جای گذاشته است
  • آواربرداری نوار غزه احتمالا ۱۴ سال طول می‌کشد
  • سازمان ملل: آواربرداری در غزه احتمالاً ۱۴ سال طول می‌کشد
  • چین، میزبان مذاکرات آشتی حماس و فتح
  • چین میزبان مذاکرات آشتی میان حماس و فتح می شود
  • گرمای طاقت فرسا در نوار غزه
  • سازمان ملل: پاکسازی نوار غزه از آوار و بمب‌های منفجر نشده احتمالا ۱۴ سال طول بکشد
  • افزایش شمار شهدای نوار غزه به 34 هزار و 356 نفر
  • شهادت یک خبرنگار دیگر در نوار غزه