Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@21:00:00 GMT

ظرفیت پذیرش رشته پزشکی افزایش می‌یابد

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۳۰۶۵۱

ظرفیت پذیرش رشته پزشکی افزایش می‌یابد

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: مقرر شد برای کاهش اضطراب داوطلبان کنکور سراسری و کاهش نیافتن ظرفیت پذیرش رشته پزشکی از مقطع دیپلم، تا ۳ سال آینده سالانه ۱۰ درصد به ظرفیت پذیرش رشته پزشکی افزوده شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا، دکتر منصور کبگانیان در برنامه "عیار" با اشاره به تصویب طرح پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: هجوم غیرمنطقی و بدون شناخت بسیاری از داوطلبان کنکور به سمت کنکور تجربی و رشته پزشکی، یکی از مطالبی است که تنش‌زا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گاهی فردی که نابغه ریاضی است وارد رشته پزشکی می‌شود و با مجموعه‌ای از کتاب‌ها و مطالب حفظی روبرو می‌شود که این موضوع به افراد آسیب روانی وارد می‌کند.

وی افزود: در آمریکا بالای 80 درصد پذیرش رشته‌های پزشکی از مقطع لیسانس صورت می‌گیرد.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور خاطرنشان کرد: پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس در ستاد نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسیده است و در جلسه بعدی شورای عالی انقلاب فرهنگی که در تاریخ دوشنبه 29 تیرماه برگزار می‌شود به تصویب نهایی خواهد رسید.

کبگانیان همچنین در پاسخ به سؤال مجری در خصوص نگرانی داوطلبان کنکور در خصوص کاهش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی در کنکور سراسری با تصویب این طرح، گفت: مقرر شد به جهت کاهش اضطراب داوطلبان کنکور سراسری و کاهش نیافتن ظرفیت پذیرش رشته پزشکی از مقطع دیپلم، تا سه سال آینده سالانه 10 درصد به ظرفیت پذیرش رشته پزشکی افزوده شود.

وی افزود: در سال 1366 با 27 دانشکده پزشکی با 80 هزار تخت بیمارستانی همان تعداد دانشجوی پزشکی پذیرش می‌شدند که در سال 1390 با 50 دانشکده پزشکی و 130 هزار تخت بیمارستانی پذیرش شدند. اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به این وضعیت انتقادات تندی دارند. 

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه آیا با توجه به کمبود شدید پزشک، اضافه کردن این 30 درصد ظرفیت از مقطع کارشناسی، کمبودها را جبران خواهد کرد یا نه؛ عنوان کرد: ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی برای سال‌ها رشد لازم را نداشته است که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به این موضوع انتقادات جدی دارند و ما شاهد این هستیم که نخبگان کشور برای تحصیل پزشکی به خارج از کشور می‌روند.

کبگانیان ادامه داد: تحلیل برخی این است که منافعی در کار است که ظرفیت پذیرش پزشکی افزایش پیدا نکند. هشداری که در جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور داده شد، این بود که در صورت ادامه این روند پذیرش پزشکی، ممکن است با واردات پزشک مواجه شویم، همان پدیده‌ای که قبل از انقلاب هم در نواحی مرزی داشتیم. البته شورای عالی انقلاب فرهنگی قطعا اجازه وقوع چنین اتفاقی را نخواهد داد و وزارت بهداشت تابع این مصوبه خواهد بود و دولت هم ان‌شاالله همکاری بکند.

وی اضافه کرد: ما در این زمینه تا به حال همکاری مناسبی از دولت ندیدیم و برخی می‌گویند صبر کنید تا رفتارها انقلابی‌تر شود. ما باید به فکر نخبگانی باشیم که دوست دارند این رشته‌ها را بخوانند و حقشان است ولی این ورودی بسیار محدود رشته پزشکی باعث شده است تنش‌های جدی داشته باشیم.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در واکنش به نامه دکتر مرندی خطاب به رئیس‌جمهور جهت از دستور خارج کردن طرح پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی نظر همه گروه‌ها را می‌گیرد و سعی دارد با به کار بردن نظرات افراد مختلف، آسیب‌های طرح‌ها را کاهش دهد اما این‌طور نیست که با یک نامه از دستور خارج کند، بالاخره شورای عالی انقلاب فرهنگی آیین‌نامه داخلی دارد و در صورت تصویب، این طرح قانونی و لازم‌الاجرا است.

لزوم ایجاد تحول در سازمان نظام پزشکی کشورانتخابات نظام پزشکی و چالش‌های توانبخشی در نظام سلامتلزوم افزایش ظرفیت رشته پزشکی برای مواجهه با بحران سالمندی در آینده

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: پزشک بهداشت و درمان وزارت بهداشت پزشک بهداشت و درمان وزارت بهداشت ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرفیت پذیرش رشته پزشکی پزشکی از مقطع لیسانس پذیرش دانشجوی پزشکی داوطلبان کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۰۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۰ درصدی خوابگاه متاهلین دانشگاه‌های علوم پزشکی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ ­­­پورحسینی افزود: در دو سال گذشته در راستای حمایت از قانون جوانی جمعیت، ظرفیت خوابگاه‌های متاهلین دانشگاه علوم پزشکی تهران دو برابر شده است.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   وی گفت: این تعداد خوابگاه کفایت نمی‌کند و معاونت دانشجویی فرهنگی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صدد است طی یک سال آینده ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی را دو برابر کنند.   مدیرکل دفتر وزارتی وزارت بهداشت ادامه داد: به تعداد تخت‌های خوابگاه‌های مجردی هم ۱۰ هزار تخت افزوده شده است.   پورحسینی ضمن تشکر از خیرینی که در این امر مشارکت داشتند، افزود: همچنان از همکاری خیرین در این حوزه استقبال می‌کنیم. ­

دیگر خبرها

  • ضرورت افزایش ظرفیت پزشکی در سال ۱۴۰۳
  • ظرفیت تبادل برق با کشور‌های همجوار به ۵ هزار مگاوات افزایش می‌یابد
  • ظرفیت‌ها و فرصت‌های عظیم موجود در استان فارس معرفی شود
  • پذیرش دانشجوی خارجی در ارشد هوشبری در دانشگاه جندی شاپور اهواز
  • افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال آینده
  • آزمون دانشگاه فرهنگیان مجزا برگزار می‌شود
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سریال «رستگاری»
  • افزایش ۳۰ درصدی خوابگاه متاهلین دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • صندلی های خالی دستیاری پزشکی تهدیدی جدی برای نظام سلامت