Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس در کیش، با اعلام رسمی سخنگوی شورای سلامت کیش برای اعمال و تشدید محدودیت‌های جدید در فعالیت‌های بخش‌های دولتی و خصوصی کیش برای مقابله با موج پنجم کرونا  که از تعطیلی مجدد و فراگیر مراکز اقتصادی حکایت داشته و معلوم نیست که این تعطیلی‌های کمرشکن چقدر ممکن به طول بیانجامد و آیا آسیب‌های اقتصادی ناشی از شرایط به وجود آمده بدلیل شیوع کرونا قابل جبران  هست و یا  نه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می بایست در انتظار رکودی بی‌سابقه برای اقتصادهای خرد و کلان در این جزیره مرجانی باشیم که مطمئنا این موضوع در آینده ای نه چندان دور به یکی از مهم‌ترین دغدغه و نگرانی این روزهای فعالان اقتصادی جزیره کیش تبدیل خواهد شد.

در حال حاضر باتوجه به تداوم وضعیت موجود اصلا مشخص نیست با توجه به تعطیلی پیاپی مشاغل اقتصادی و گردشگری و تفریحی در جزیره طی 2 سال اخیر و تعطیلی جشنواره های تابستانی و نوروزی کیش تا چه زمانی اقتصاد نحیف و بیمار جزیره کیش درگیر عواقب منفی ناشی ویروس کرونا خواهد ماند اما چیزی که براحتی عیان است آن که فعالان اقتصادی این جزیره زیبا و مرجانی آسیب جدی و شدیدی را متحمل شده اند و مطمئنا با ادامه و تداوم وضعیت موجود و عدم چاره جویی سازمان منطقه آزاد کیش این آسیب‌ها در آینده نزدیک نیز خود را بیشتر نشان خواهد داد آنهم در شرایطی که گردشگری به عنوان زیربنای اصلی و از اصلی‌ترین بخش های درآمدزای جزیره تلقی گردیده و به عنوان جدی ترین منبع درآمدی کیش شناخته شده است .

شاید امروز کیش به قدری درگیر مساله حاد کرونا و مصوبات پی در پی شورای سلامت کیش  باشد که متوجه وضعیت بد و بحران های اقتصادی پیش رو نشود اما محاسبه بار مالی هر روز تعطیلی مشاغل مختلف در جوامع متفاوت جزیره به خوبی نشان می‌دهد که در بلندمدت شاهد چه حجمی از مشکلات اعم از اقتصادی و اجتماعی خواهیم بود که امیدواریم که ستاد اقتصادی مقابله با ویروس کرونا در جزیره از هم‌اکنون برنامه مشخصی برای جبران آسیب‌های اقتصادی و جلوگیری از ادامه یافتن مشکلات آن در آینده پیش رو را داشته باشد زیرا این موضوع یک واقعیت انکار ناپذیر است که اقتصاد دوران پساکرونا می‌تواند بحران‌های جدی را  اعم از مالی و اقتصادی و کمبود جدی نیروی انسانی را برای جزیره زیبای کیش داشته که می بایست از امروز به فکر آن باشیم.

این موضوع یک واقعیت انکار ناپذیر است که سازمان منطقه آزاد کیش و شورای سلامت جزیره در معرض یک آزمایش جدی برای مدیریت اقتصاد این جزیره زیبا و مرجانی قرار دارد، بنابراین باید نشان دهند که تمرکز و کنترل و مدیریت لازم را در این شرایط بحرانی دارد  که در مواقع حساس و بحرانی با ساکنان ارتباط خوب برقرار نموده و شیوه اداره این جزیره کوچک و قابل کنترل را به شکل منطقی اجرا کرده و با مدیریت جامع و با کنترل و آموزش ساکنان برای پرهیز از مبتلا شدن به ویروس کرونا، اداره  فعالیت‌های مختلف جزیره را به صورت طبیعی اجرا کنند.

امید می‌رود با توجه به پیگیری های مدیرعامل منطقه آزاد کیشو  با فعال نمودن  مجدد و اورژانسی ستاد اقتصادی مقابله با ویروس کرونا در جزیره و با بررسی دقیق آمار و اطلاعات جامع از میزان خسارات و رکود حاکم بر اقتصاد کیش و همچنین بخشش اجاره املاک و واحدهای زیرمجموعه خود در ارتباط با بخش خصوصی و با پیگیری مجدانه از مراجع دولتی برای دریافت تسهیلات، وام کم‌ بهره و بلاعوض به فعالان اقتصادی خوب جزیره کیش، با تزریق حجم بالایی از نقدینگی بتوانیم با کمترین میزان تلفات مالی و پرسنلی از این بحران عظیم اقتصادی که گریبانگیر تمام کشور و جزیره کیش شده است با درایت عبور کنیم.

هرچند که به نظر میرسد که هیئت دولت فعلی و یا آینده و نمایندگان مجلس شورای اسلامی می توانند در جهت کمک به مناطق آزاد تجاری ایران و مقابله با بحران کرونا با برداشتن دستور العمل ها و بخشنامه های غیر قانونی و ضد و نقیض از جمله ممنوعیت ورود خودرو خارجی، ممنوعیت ورود کالاهای گروه ۴،  قبوض مالیاتی و اخذ اظهار نامه های اجباری، جلوگیری از تردد آزادانه و محترمانه خودروهای این مناطق به داخل کشور،  قانون مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد تجاری، برداشتن ممنوعیت ثبت سفارش و دهها مورد از این دست که متاسفانه طی سالهای متمادی باعث نوعی خود تحریمی داخلی و عامل رکود اقتصادی و فرار سرمایه از مناطق آزاد شده را در این وضعیت بسیار بحرانی که گریبانگیر کشور و مناطق آزاد تجاری شده است را با برداشتن این بخشنامه های غیرقانونی و سختگیرانه   شاهد بازگشت دوباره لبخند بر لبان  ساکنین و فعالین اقتصادی مظلوم و بی دفاع این مناطق باشیم.

نویسنده: محمدرضا بازگیر

انتهای پیام/88060

منبع: فارس

کلیدواژه: کیش اقتصاد سلامت فعالان اقتصادی ویروس کرونا مناطق آزاد جزیره کیش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۱۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرر ۴۰ میلیاردی صنایع قشم به دلیل قطعی برق

مدیر صنعت، معدن و تسهیل تولید سازمان منطقه آزاد قشم از ضرر ۴۰ میلیاردی صنایع فعال قشم به دلیل قطعی برق در تابستان سال گذشته خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قشم، مرتضی صابری امروز در نشستی با اشاره به اهمیت حفظ پایداری برق و پیشگیری از قطعی آن در صنایع، اظهار داشت: متاسفانه در دو ماه از تابستان سال گذشته ما شاهد قطعی برق بین 2 تا سه روز در هفته در شهرک‌های صنعتی قشم بودیم که در نتیجه این مسئله صنایع فعال بیش از 40 میلیارد ریال ضرر کردند.

وی میزان تولید برق در قشم را حدود 700 مگاوات اعلام کرد و افزود: با توجه به این میزان تولید برق، قشم از مهمترین قطب‌های تولید انرژی برق در کشور است و ما خواهان آن هستیم که در این شرایط برق صنایع قشم پایدار باشد و متحمل کمترین خسارت به دلیل خاموشی‌های ناشی از برق شوند.

مدیر صنعت، معدن و تسهیل تولید سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی برق قشم، گفت: در سال‌های ابتدایی فعالیت منطقه آزاد قشم میزان برق مورد نیاز حدود 240 مگاوات بود که از طریق شبکه سراسری تامین می‌شد.

صابری ادامه داد: در دو دهه گذشته این منطقه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایجاد دو نیروگاه بزرگ و دو نیروگاه کوچک، به یک منطقه مهم تولید کننده برق با حدود 700 مگاوات تبدیل شده است.

وی بیان کرد: از مجموع 700 مگاوات برق تولیدی قشم، 300 مگاوات آن در کل جزیره استفاده می‌شود و همزمان 240 مگاوات برق هم به شبکه سراسری منتقل می‌شود و در نهایت بخشی از برق تولیدی هم در جزیره ذخیره‌سازی و محبوس می‌شود.

مدیر صنعت، معدن و تسهیل تولید سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به پاسخ منفی وزارت نیرو در خصوص استفاده از برق ذخیره و محبوس شده در قشم در جهت کمک به تقویت برق صنایع قشم، گفت: برق شهرک‌های صنعتی قشم در فصل تابستان با اجرای سیستماتیک دیسپاچینگ توسط وزارت نیرو قطع می‌شود و پاسخ این وزارتخانه با تاکید بر اینکه عملیات دیسپاچینگ سراسری است و باید اجرا شود، منفی بود.

صابری خواستار حمایت ویژه مسوولان وزارت نیرو از صنایع فعال در قشم با جذف عملیات دیسپاچینگ در جزیره شد و گفت: از مسئولان وزارت نیرو انتظار داریم با توجه به بی‌نیازی این جزیره از مصرف برق سراسری و انتقالی برق مازاد تولیدی قشم به شبکه سراسری کشور، برای تشویق صنایع فعال در این‌ منطقه آزاد، عملیات دیسپاچینگ جزیره را حذف کنند.

انتهای پیام/7558/

دیگر خبرها

  • کسب رتبه برتر در حوزه عمران و زیربنایی توسط منطقه آزاد چابهار
  • منطقه ویژه اقتصادی «سهلان» رتبه نخست کشور را کسب کرد
  • ۳ برابر شدن سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد/ ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری فردا رونمایی می‌شود
  • مشارکت دانشگاه آزاد در ایجاد پایانه صادراتی مهران
  • عملیات دیسپاچینگ جزیره قشم را حذف کنید
  • تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است
  • ضرر ۴۰ میلیاردی صنایع قشم به دلیل قطعی برق
  • کسب رتبه برتر در حوزه های عمران، حقوقی و فرهنگی توسط منطقه آزاد اروند
  • کسب رتبه برتر منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در بین مناطق ویژه اقتصادی کشور
  • چرا فعالان بخش خصوصی از تعطیلی پنجشنبه‌ها استقبال نمی‌کنند؟