Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده آمریکا در امور ایران در پاسخ به این سوال که باتوجه به نقش ایران در پیشبرد مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان، آیا واشنگتن نگران افزایش نفوذ تهران در افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی نیست؟ گفت: واضح است که تمام همسایگان افغانستان از آنچه در این کشور اتفاق می‌افتد تاثیر می‌گیرند، چه ایران و چه سایر کشورها.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش برنا، نماینده آمریکا در امور ایران با بیان اینکه ایران تاکنون اقدامات هسته‌ای غیرقابل بازگشت نداشته است، گفت: هر زمان که ایران به وین بازگردد ما نیز آماده ازسرگیری مذاکرات هستیم. 

رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در گفت وگو با شبکه سی. ان. ان در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه موانعی بر سر راه حصول توافق در وین وجود دارد؟ اظهار کرد: جواب دادن به این سوال دشوار است، زیرا تا زمانی که بر سر همه چیز توافق نشود، توافق نهایی وجود نخواهد داشت. بنابراین، دشواری‌های زیادی وجود دارد اما نکته مهم این است ما همه چیز را برای ایران مشخص کرده ایم؛ اینکه چه تحریم‌هایی برداشته خواهد شد. ما آماده‌ایم تا تحریم‌های مطابق با توافق ۲۰۱۵ را لغو کنیم. 

وی ادامه داد: ما از ایران نیز انتظار داریم که به پایبندی کامل به تعهداتش در توافق بازگردد. ما می‌دانیم که ایران در دوران انتقال ریاست جمهوری باید تصمیماتی بگیرد اما اگر آن‌ها خواهان توافق برای بازگشت به برجام هستند، این تصمیمات باید هرچه زودتر اتخاذ شود. 

مالی در پاسخ به سوالی درباره تحولات هسته‌ای ایران پس از خروج دونالد ترامپ از برجام، با بیان اینکه تهران غنی‌سازی اورانیوم و به علاوه فعالیت‌های منطقه‌ای خود را در این مدت افزایش داده است، تصریح کرد: بازگشت به برجام سبب می‌شود تا برنامه هسته‌ای ایران دوباره محدود شود و این هدف اصلی ما است. ایران در حال حاضر برای رسیدن به ظرفیت ساخت سلاح هسته‌ای راه‌های زیادی را باید بپیماید و هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم. 

وی در عین حال مدعی شد: اما اگر این کشور به تسریع برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد، در آن صورت برخورداری از منافع مرتبط باعدم اشاعه دشوار خواهد بود و به طور قطع بدون توافق، چنین چیزی اتفاق خواهد افتاد که ما خواهان آن نیستیم. 

این مقام آمریکایی افزود: کارشناسان دولتی تاکید دارند که ایران هنوز تحولات هسته‌ای غیرقابل بازگشت نداشته است و هر زمان که این اتفاق بیفتد، یعنی تهران به دانش و فناوری دست پیدا کند که قابل محدود کردن نباشد، می‌بایست مذاکرات دیگر و راه‌های دیگری را در نظر بگیریم. ما می‌خواهیم از این مسئله پرهیز کنیم و می‌خواهیم که ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای بازگردد. اکنون به همین دلیل است که مذاکره می‌کنیم. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا به رئیس جمهور منتخب ایران برای ادامه مذاکرات هسته‌ای اعتماد دارند؟ گفت: برجام توافقی است که هرگز بر اساس اعتماد بنا نشده است. این مسئله را رئیس جمهور اوباما نیز بارها و بارها گفته بود و رئیس جمهور بایدن هم به آن اذعان دارد. به همین دلیل سخت‌ترین بازرسی‌های هسته‌ای در این توافق در نظر گرفته شده است که به آژانس بین المللی اجازه می‌دهد تا بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت داشته باشد تا ما بدانیم که این کشور در حال انجام چه کاری است. بنابراین، مسئله در اینجا اعتماد میان دولت‌ها نیست، بلکه اعتماد به توافقی است که بر سر آن مذاکره شده است. 

رابرت مالی همچنین در پاسخ به سوالی درباره روند مذاکرات در وین اظهار داشت: هرگاه که ایران به وین بازگردد ما نیز آماده‌ایم تا برای ازسرگیری مذاکرات به وین بازگردیم. آمریکا معتقد است که هنوز برای مذاکره بر سر بازگشت مجدد به برجام زمان وجود دارد اما این فرصت بی‌نهایت نیست. 

وی در پاسخ به سوالی درباره درخواست ایران برای تضمین‌عدم خروج مجدد واشنگتن از توافق هسته‌ای تصریح کرد: بهترین تضمین و اطمینان برای اینکه چنین اتفاقی دوباره رخ نخواهد داد تا توافق ماندگار و پایدار باشد، این است که هر دو طرف به پایبندی به توافق بازگردند و آن را با حسن نیت اجرا کنند تا همان طور که رئیس جمهور بایدن نیز گفته است با تکیه بر این توافق درباره سایر موضوعات مورد نگرانی گفت وگو کنیم. این توافق پایان دیپلماسی نیست، بلکه آغاز دیپلماسی برای رفع مسائلی است که دهه هاست میان دو کشور وجود دارد. 

نماینده آمریکا در امور ایران در پاسخ به این سوال که باتوجه به نقش ایران در پیشبرد مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان، آیا واشنگتن نگران افزایش نفوذ تهران در افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی نیست؟ گفت: واضح است که تمام همسایگان افغانستان از آنچه در این کشور اتفاق می‌افتد تاثیر می‌گیرند، چه ایران و چه سایر کشورها. بنابراین، تمامی همسایگان افغانستان می‌بایست از مذاکرات صلح و برقراری صلح در این کشور نفع می‌برند. ما امیدواریم که آن‌ها نقشی سازنده در این مسیر ایفا کنند چراکه از وقایع افغانستان تاثیر خواهند گرفت. ما از همه همسایه‌های این کشور می‌خواهیم تا هر آنچه می‌توانند برای کمک به آینده افغانستان انجام دهند.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران دولت آمریکا ریاست جمهوری اورانیوم فناوری اوباما رئیس جمهور آژانس بین المللی واشنگتن طالبان دولت افغانستان تحریم مذاکرات وین راب مالی پاسخ به سوالی درباره آمریکا در امور ایران رئیس جمهور هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۲۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه عبری: مذاکرات آتش بس در آستانه شکست قرار دارد

یک رسانه عبری زبان گزارشی از مذاکرات مبادله اسرا و آتش بس که در قاهره در حال جریان بود منتشر و اعلام کرد، این مذاکرات در آستانه شکست قرار گرفته است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، روزنامه یسرائیل هیوم به نقل از خبرگزاری‌های بین المللی خبر داد، خلیل الحیه معاون سنوار که به قاهره سفر کرده بود بعد از دو روز مذاکره برای پاره‌ای مشاورات مصر را ترک و عازم قطر شده است.

به نوشته این رسانه عبری زبان، یک منبع مطلع از روند مذاکرات به رویترز خبر داد، مذاکرات در آستانه فروپاشی قرار گرفته بود اما ویلیام برنز مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سیا، برای گفتگو با محمد آل ثانی نخست وزیر قطر به دوحه سفر کرد.

حماس پیش از این در بیانه‌ای اعلام کرده بود که دور فعلی از مذاکرات در قاهره به پایان رسیده و هیئت حماس برای مشاوره با رهبران جنبش به قاهره باز می‌گردد.

به نوشته یسرایئل هیوم، هیئت حماس پاسخ جنبش را به اطلاع میانجی‌های مصری و قطری رسانده و مذاکرات عمیق و جدی در این زمینه انجام داد، جنبش حماس اعلام کرد که به شکل مثبت و مسئولیت پذیری با این مسئله تعامل دارد و برای دستیابی به سازوکاری که می‌تواند منجر به توافق شود، تلاش کرده است تا از این طریق پاسخگوی خواسته‌های ملت فلسطین در پایان دادن کامل این تجاوز، تحقق عقب نشینی کامل از نوار غزه، بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه، افزایش کمک‌ها بشر دوستانه، بازسازی منطقه و انجام روند مبادله اسرا شود.

منابع آگاه به شبکه الحدث عربستان هم خبر دادند: حماس به توقف جنگ و بازگشت اهالی غزه به مناطق شمالی نوار غزه پیش از تکمیل روند مبادله اسرا است، اما اسرائیل حاضر به امضای توافقی که منجر به پایان جنگ می‌شود، نشد.

منابع آگاه مصری هم به روزنامه العربی الجدید خبر دادند: ایالات متحده قرار است پاسخ حماس را با طرف اسرائیلی مورد بررسی قرار داده و منتظر پاسخ اسرائیل است که گفته می‌شود فردا دوشنبه خواهد رسید.

حمدان: حمله زمینی به رفح موجب توقف مذاکرات خواهد شدواکنش تند حماس به ادعاهای جدید بلینکن درباره مذاکراتحماس: تسلیم هیچ فشار آمریکایی در مذاکرات نمی‌شویمتل‌آویو 2 هفته برای پیشبرد مذاکرات وقت اختصاص داد

این منابع تاکید کردند، پاسخ حماس به پیشنهاد توافق به اطلاع طرف اسرائیلی رسیده و جایگزین‌ها و سناریوهایی برای عبور از نقطه مورد اختلاف مربوط به توقف جنگ مطرح شده است، از اینرو روند مذاکرات همچنان ا دامه داشته و میانجی‌ها برای دستیابی به توافق تلاش می‌کنند.

 انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رسانه عبری: مذاکرات آتش بس در آستانه شکست قرار دارد
  • حماس : به فرمول یک توافق مشخص دست یافته‌ایم
  • قدردانی طالبان از تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • گرگ و میش توافق
  • گانتس: تا این لحظه پاسخ رسمی درباره توافق تبادل دریافت نکرده‌ایم
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • توافق نزدیک عربستان با آمریکا؛ آل‌سعود هسته‌ای می‌شود؟
  • (ویدئو) تحریم‌ها و اقتصاد نابسامان فرش ایران را به زیر کشید؛ ما منزوی شده‌ایم
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود
  • آمریکا و عربستان در مسیر توافق هسته‌ای غیرنظامی؟