Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمید ملاحسینی روز پنجشنبه در نشست تخصصی "ارزیابی توسعه کشت گلخانه ای و اثر آن بر توسعه پایدار استان" در نخستین کنگره "استان اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو"، گفت: کشورهای چین، اسپانیا، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه کشورهایی هستند که ۹۲ تا ۹۶ درصد میزان پوشش کشت گلخانه‌ای جهان را از دهه ۱۹۹۰ تاکنون به خود اختصاص داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: میزان پوشش پلاستیک در گلخانه‌های این کشورها ۹۵ درصد و گلخانه‌های شیشه ای پنج درصد است و کشت غالب گلخانه‌ای در این کشورها بیشتر محصولات سبزی و صیفی است.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان افزود: سطح زیر کشت گلخانه‌ای در استان اصفهان در سال ۱۳۷۰ بسیار پایین، در سال ۱۳۹۰ به میزان ۷۸۹ هکتار و در سال ۱۳۹۸ به حدود یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار رسیده است که نشان از رشد ۵۷.۱ هکتاری در سال دارد.
وی اضافه کرد: این میزان در کل کشور در سال ۱۳۹۰، چهار هزار هکتار و در سال ۱۳۹۸، به ۱۱ هزار هکتار رسیده است و سرعت رشد آن ۳۷۹.۳ هکتار در سال بوده است ولی در سطح جهان در سال ۱۳۷۰، بالغ بر ۷۱۶ هزار هکتار، در سال ۱۳۹۰ بالغ بر سه میلیون و ۶۶۸ هزار هکتار و در سال ۱۳۹۸ بالغ بر پنج میلیون ۶۳۰هزار هکتار بوده است و سرعت رشد آن بیش از ۱۶۹ هزار و ۴۳۸ هکتار در سال است.
ملاحسینی امکان استفاده از فناوری تولید در اکثر اقلیم‌ها، امکان تولید خارج از فصل، مصرف کمتر نهاده‌ها به ازای هر واحد تولیدی و افزایش درآمد و سطح زندگی کشاورزان را از مهمترین مزایای کشت گلخانه‌ای برشمرد.
وی ادامه داد: پایان دادن به فقر، پایان دادن به گرسنگی با توسعه کشاورزی، زندگی سالم و رفاه اجتماعی، برابری جنسیتی، آموزش با کیفیت، مدیریت پایدار آب و بهداشت برای همه، دسترسی به انرژی پاک و مقرون به صرفه، رشد اقتصادی پایدار و کارشایسته، ارتقای زیرساخت‌های تاب آور و صنعتی فراگیر، کاهش نابرابری، شهرها و جوامع پایدار، تضمین الگوی پایدار تولید و مصرف، مبارزه با تغییر اقلیم، استفاده مناسب از اقیانوس‌ها و دریاها، ارتقای اکوسیستم، جامعه پایدار و صلح آمیز و احیای مشارکت جهانی برای توسعه پایدار؛ اهداف ۱۷ گانه سازمان ملل در توسعه پایدار است که کشت گلخانه‌ای در رشد این مولفه‌ها بسیار تاثیرگذار است.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان با اشاره به جایگاه سند چشم انداز توسعه و برنامه های چهارم، پنجم و ششم توسعه، افزود: افزایش تولید محصولات کشاورزی، افزایش بهره وری آب، نیل به امنیت غذایی، توسعه صادرات غیر نفتی، اشتغال‌زایی پایدار در جامعه از مهمترین شاخص‌های این اسناد بالادستی است از طریق کشت گلخانه‌ای می تواند دنبال شود.
وی با اشاره به جایگاه کشت گلخانه‌ای در استان اصفهان  اظهار کرد: توسعه مناسب زیر ساخت های جاده ای در استان، موقعیت مناسب استان و امکان دسترسی به کلیه نقاط کشور، وجود سرمایه‌گذاران داخلی در صنعت گلخانه ای استان، امکان تولید بخشی از نهاده های گلخانه ای در استان، وجود قطب تولید و فروش گیاهان زینتی و وجود مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی بزرگ در استان از مهمترین نقاط قوت کشت گلخانه‌ای در این استان است.
ملاحسینی خاطر نشان کرد: البته بی‌توجهی و حمایت کم از گلخانه‌های کوچک در مقیاس محلی با مواد داخلی، تولید و عرضه بیش از حد محصول بدون توجه به نیاز بازار داخلی و خارجی، بی‌توجهی و کم توجهی به تولید و عرضه بذرهای مورد نیاز، ارتباط کم بین تولید کنندگان به منظور کاهش خطا در تولید و عرضه، کمبود کارگر ماهر در تولیدات گلخانه‌ای از نقاط ضعف استان در این عرصه است.
وی به فرصت‌های پیش رو در توسعه کشت گلخانه‌ای اشاره کرد و افزود: درآمد متوسط رو به بالا در استان، افزایش تعداد سوپر مارکت های بزرگ جهت فروش محصولات با کیفیت  گلخانه‌ای، امکان معرفی و عرضه محصولات و نهاده های تولیدی در استان به متقاضیان داخلی و خارجی، امکان عرضه محصولات با کیفیت در بازارهای بزرگ پایتخت و امکان تولید بخشی از نهاده‌های مورد نیاز کشت گلخانه‌ای در استان از جمله این فرصت‌ها ست.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان افزود: تولید با هزینه بالا بدون آگاهی از قیمت فروش، نبود متولی برای جهت‌دهی به تولید کنندگان جهت پوشش بازارهای بین‌المللی کشورهای مجاور، ضعف قانون و مشوق های دولتی در حمایت از سرمایه گذار خارجی و فقدان هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی در حمایت از توسعه کشت گلخانه‌ای در استان تهدیدهای این عرصه است.

نخستین کنگره "استان اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو" روز سه‌شنبه ۲۲ تیر در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز به کار کرد و به مدت سه روز تا ٢۴ تیر برگزار شد.

۳۲ نشست تخصصی در محورهای تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، سلامت، صنعت و فناوری، گردشگری، توسعه علمی، مدیریت و اقتصاد، هنر، معماری و شهرسازی، رسانه، کشاورزی، آب، محیط زیست، جوانان و ورزش در این رویداد برگزار شد.

برچسب‌ها کشت گلخانه ای توسعه ایران اصفهان همایش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشت گلخانه ای توسعه ایران اصفهان کشت گلخانه ای توسعه ایران اصفهان همایش کشت گلخانه ای در استان استان اصفهان هزار هکتار نهاده ها فرصت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۲۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تولید نیمه هادی‌ها با استفاده از دوقلو‌های دیجیتال

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از تک کرانچ، دولت جو بایدن به دنبال تأمین بودجه‌ای است که با استفاده از دوقلو‌های دیجیتالی، تولید نیمه هادی‌ها را بهبود می‌بخشد.

دوقلو‌های دیجیتال مدل‌های مجازی هستند که برای آزمایش و بهینه سازی اشیاء و سیستم‌های فیزیکی استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، خودروسازان به دنبال استفاده از دوقلو‌های دیجیتالی کارخانه‌های خود هستند تا فرآیند‌های جدید تولید را بدون ایجاد اختلال در تولید آزمایش کنند.

دولت بایدن اعلام کرد درخواست‌هایی را برای آنچه که پیش بینی می‌کند در مجموع ۲۸۵ میلیون دلار هزینه ببرد برای کار‌هایی که شامل تحقیق در زمینه توسعه دوقلو دیجیتال نیمه هادی، ساخت و پشتیبانی از امکانات ترکیبی فیزیکی/دیجیتالی، پروژه‌های نمایشی صنعت، آموزش نیروی کار و بهره برداری از مؤسسه جدید ساخت تراشه آمریکا است، بپذیرد.

لوری ای. لوکاسیو، معاون وزیر بازرگانی برای استاندارد‌ها و فناوری و مدیر مؤسسه ملی استاندارد و فناوری روز یکشنبه در یک نشست مطبوعاتی گفت که دوقلو‌های دیجیتال می‌توانند هزینه‌های توسعه و ساخت تراشه را کاهش دهند، در حالی که فرآیند‌های مشارکتی بیشتری را در مورد طراحی و توسعه تراشه ممکن می‌سازند.

لوکاسیو گفت: در حال حاضر، هیچ کشوری در مقیاس مورد نیاز سرمایه‌گذاری نکرده به موفقیت توانسته است صنعت را به گونه‌ای یکپارچه کند که پتانسیل عظیم فناوری دوقلو‌های دیجیتال را برای کشف‌های نوآورانه آزاد کند.

این تأمین مالی بخشی از قانون تراشه و علم ۲۰۲۲ (CHIPS and Science Act of ۲۰۲۲) است. این قانون یک لایحه ۲۸۰ میلیارد دلاری دارد که شامل ۵۲.۷ میلیارد دلار برای افزایش تولید داخلی نیمه‌رسانا‌هاست. در آن زمان، بایدن
خاطرنشان کرد که ایالات متحده از تولید ۴۰ درصد نیمه هادی‌ها در سراسر جهان به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همایش‌های هسته‌ای تسهیل کننده نیمی از اهداف توسعه پایدار
  • افزایش تولید نیمه هادی‌ها با استفاده از دوقلو‌های دیجیتال
  • اینجا میوه های لاکچری تولید می کنند | از بلوبری تا پاپایا در فیلستان پیدا می شود
  • دستاوردهای ذوب آهن اصفهان در خدمت توسعه کشور است
  • استان سمنان در فهرست شهرهای پر تنش آبی کشور
  • اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز
  • یخساز صنعتی و یخساز قالبی: افزایش بهره وری در صنایع مختلف
  • راه‌اندازی آمبولانس دریایی در پهنه سواحل مَکُران ضروری است
  • هشدار درباره تردد غیر ضروری در محور‌های خوزستان
  • واحد‌های بزرگ پرورش مرغ گوشتی در قم احداث می‌شود