Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@20:06:46 GMT

آنچه از رئیس جدید دستگاه قضا انتظار می‌رود

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۳۳۴۴۱

آنچه از رئیس جدید دستگاه قضا انتظار می‌رود

روزنامه شرق ۲۴ تیر یادداشتی به قلم حبیب‌الله فتاحی‌اردکانی منتشر کرد و نوشت: دو سال پیش در نوشتاری با مضمون آغاز فصل جدید مدیریت و برنامه‌ریزی در قوه قضائیه به مناسبت حضور ریاست جدید آن که اکنون در کسوت رئیس‌جمهور منتخب ملت قرار گرفته‌اند، نوشتم که ... وگرنه در ملاحظه مفاد قانون اساسی و سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی بیشترین نقش و وظیفه بر عهده دو قوه دیگر به ویژه دولت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همه نظامات سیاسی حفظ قوام و دوام نظام و نماد کارآمدی سیستم، پیگیری اجرای اصول قانون اساسی و تأمین نظر مردم در مواردی نظیر اجرای عدالت، آزادی‌های مشروع، احقاق حقوق عامه، حفظ دستاوردهای کشور و در نتیجه رضایت‌مندی جمهور است که همانا رهین برنامه‌ها و اقدامات دستگاه قضا از طریق اعمال نظارت و اجرای قانون بوده و در اهداف و برنامه‌های سند تحول و بیانات امام و رهبری نیز خوشبختانه بر آن تأکید شده است.

تحقق شعارهای اصولی نظام اسلامی نظیر قسط و عدل، احقاق حقوق عامه، رسیدگی به شکایات و دعاوی، فصل خصومت در جامعه، پیشگیری از وقوع جرم، سالم‌سازی محیط‌های اداری و مالی، اعمال نظارت و ارتقای سلامت نظام اجرائی کشور، پاسخ‌گویی به مطالبات و خواسته‌های ملت و... انتظارات بحقی است که تغییر و تحول در دوره جدید عزم جدّی مسئولان قضائی را می‌طلبد.

دستگاه قضا به‌واسطه داشتن نزدیک‌ترین ارتباط و تعامل با بخش‌های گوناگون جامعه و دولت و مجلس بیشترین انتظارات و مطالبات مردمی، افکار عمومی و شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرده که باید با زمان‌بندی و برنامه‌ریزی در جهت تحقق آمال و آرزوهای مردم گام برداشت. در این مسیر توجه شایسته به برخی محورها می‌تواند ضمن جلب سرمایه اجتماعی بیشترین موفقیت را نصیب کشور کند:

۱- نفی رانت و تبعیض و ستیز با فساد و اجرای قاطع عدالت بدون توجه به این و آن، از شعارهای اصلی و همیشگی مسئولان قوه بوده که همچون جریانی مستمر و پویا بر جای مانده است و بنابراین ادامه برخی اقدامات قاطع و سریع دستگاه قضا در مبارزه با فساد و تباهی مشتی فرصت‌طلب و تمامیت‌خواه در هر رده و جایگاهی که باشند، مطالبه بحق مردم است و نباید این روند تضعیف شود چراکه جلب نظر و حمایت مردم در گرو عمل به آن است.
۲- سرمایه انسانی به عنوان ستون فقرات قوه نقش مهمی در ارتقای وضعیت دستگاه قضا به واسطه نیرو پایه‌ بودن مجموعه دستگاه قضائی و سازمان‌های وابسته به آن ایفا می‌کند.  

شایسته است شناسایی و به‌کارگیری سرمایه‌های مستعد، خوش‌فکر، معتقد، انقلابی و صالح، به‌عنوان نقطه و محور هر اقدام تحولی دیگر در رأس اولویت‌ها قرار گیرد و بر تداوم آن مواظبت شود. شاید بیشترین ضربه به اعتماد عمومی تاکنون از وجود عناصر ناصالح، ضعیف‌النفس و ناکارآمد بوده است.
۳- سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در امتداد مسیر تحول‌خواهی برای دستیابی به اهداف غیرقابل غفلت است و اکنون با مسیری که ترسیم شده، نمی‌تواند بدون هماهنگی با اسناد دیگر و سند چشم‌انداز کشور و برنامه‌های توسعه‌ای و سالانه به نتیجه برسد. آسیب‌شناسی گذشته در جهت دستیابی به اهداف جدید، مقوله‌ای اساسی و غیرقابل غفلت است که در مقاطعی از عمر دستگاه قضا با شدت و ضعف وجود و بروز داشته و با مسیر حساس و سرنوشت‌سازی که ترسیم شده است، نمی‌توان بدون توجه به آن موفقیت دیگری را متصور کرد. در این زمینه آسیب‌شناسی برنامه‌های جاری و هدف‌گذاری تحولات آتی با تکیه بر عناصر لایق و توانمند از ضروریات است.
۴- تحقق دو مقوله حسن جریان امور و اجرای صحیح قانون با ارتقای جایگاه نظارت و بازرسی و نگاه آینده‌نگرانه به مقوله بازدارندگی و اقدامات پیشگیرانه از وقوع جرم که امروزه باعث تحقق حکمرانی خوب در دیگر جوامع شده، باید به طور جدی در دستور کار قرار گیرد تا اصول ۱۷۴ و ۱۵۸ قانون اساسی به اجرا گذاشته شود، بدیهی است در این زمینه نمی‌توان با تکیه بر روندها و روش‌های گذشته آینده را طی کرد.
۵- حضور هوشمندانه و آنلاین در بسیاری از صحنه‌ها که مرتبط با وظایف، مسئولیت‌های قانونی و قضائی این دستگاه است نظیر عرصه‌های رسانه‌ای در داخل، مباحث حقوق‌بشری در خارج، بازرسی و نظارت در حوزه‌های اداری و اجرائی و رسیدگی به‌موقع و فوری به مسائل و مشکلات مستحدثه می‌تواند به بازسازی چهره واقعی این دستگاه که در این سال‌ها موجب هجوم برخی جریانات سیاسی بوده، کمک کند.
۶- تعاملات بین‌المللی و رسانه‌ای معمول در این سال‌ها با همه اقدامات به‌عمل‌آمده نتوانسته است جواب‌گوی تحولات مؤثر در حوزه مبارزه با جرائم اقتصادی، فسادهای مالی، پول‌شویی و مبارزه با تروریسم باشد. نوع مواجهه با مسائل اخیر شائبه‌ها و اظهارنظرهای گمراه‌کننده و تهدیدزایی از سوی سازمان‌های بین‌المللی و بیگانگان ایجاد کرده که باید برای تغییر این وضعیت و گشودن صحنه‌های جدید همت کرد و با ارتباط و تعامل سازنده و هدفمند وضعیت را تغییر داد. طراحی و اجرای دیپلماسی قضائی با استفاده و تعامل با بخش‌هایی نظیر امور خارجه و... می‌تواند جواب‌گوی بخشی از انتظارات موجود در این زمینه باشد.
۷- فاصله‌گرفتن از جریان مخرب سیاسی و جناح‌های قدرت در داخل که بدون توجه به سیاست‌ها و اصول اساسی نظام، شعارهای انقلاب و مطالبات مردمی بعضا به دنبال استفاده از جایگاه این قوه به نفع اهداف و مطامع زودگذر سیاسی خود هستند، این قوه را در مواجهه با واقعیت‌های کشور و جامعه تنها خواهد گذاشت. برخی رفتارها و موضع‌گیری‌های مسئولان در مواجهه با برنامه‌ها و اقدامات سایر قوا و سوگیری‌ها و اعلام مواضعی مشاهده می‌شود که کم و بیش به اهداف تقابلی و خنثی‌سازی سایر قوا منجر و در بین مردم به اختلاف قوا تعبیر شده و از طرف رسانه‌ها نیز به آن دامن زده می‌شود.
۸- روند گذشته نشان داده این قوه از لحاظ روابط عمومی، ارتباطات مردمی، تعاملات رسانه‌ای، گزارشات و رخدادهای خبری و... که امروزه نقش اساسی در جلب و اقناع افکار عمومی و ارتباط‌گیری نزدیک با بخش‌های گوناگون جامعه دارد، نیاز به تقویت دارد و تغییر اساسی این بخش با همکاری عناصر مرتبط و برجسته در حوزه رسانه‌ها و به ویژه صداوسیما و شبکه‌های اجتماعی لازم است.
۹- اکنون آنچه به عنوان قلب سیستم و مرکزیت تحول در نظر برنامه‌ریزان مطرح است، نگاه راهبردی به حوزه سرمایه انسانی به عنوان ستون فقرات و توسعه و توانمندسازی بخش‌های گوناگون قوه به عنوان پهنه میدان است که روش‌ها و برنامه‌های معمول و فرایندهای گذشته و جاری نشان می‌دهد در این مقوله ضعف‌هایی وجود داشته و اجرائی‌کردن مسیرهای پیش‌رو نیازمند توجه و به نوعی بهسازی و بازمهندسی و اجرای برنامه‌های بلندمدت، تخصیص اعتبارات، ارتقای سطوح رفاهی و حقوق و مزایای‌ ارکان و عناصر آن با هدف کلان رشد و بهره‌وری است.
مرور محورهای پنج‌گانه حکم اخیر رهبر انقلاب در انتصاب ریاست جدید قوه قضائیه در موارد زیر علاوه بر این بر اهمیت این دوره نسبت به گذشته افزوده و توجه و پیگیری بیشتری را در محورهای ذیل می‌طلبد:
۱ـ اهتمام جدی به مأموریت‌های اساسی دستگاه قضا در قانون اساسی.
۲ـ ادامه‌ رویکرد تحولی و اجرای سند تحول موجود با اهتمام ویژه.
۳ـ گسترش فناوری نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضائی.
۴ـ گماردن نیروهای کارآمد و جهادی و فاضل و صالح در مسئولیت‌ها و تربیت مدیران شایسته برای سطوح عالی و میانی قضائی، اداری و ...
۵ـ ارج‌نهادن به خدمات قضات پاکدامن و حفظ عزت و منزلت ایشان، و متقابلا برخورد قاطع با معدود افراد متخلف.
اکنون در دوره جدید آنچه پس از مرور همه این موضوعات و محورها لازم و ضروری به نظر می‌رسد برکشیدن و ارتقای جایگاه قوه قضائیه و سازمان‌های وابسته به آن از موقعیت فعلی در تراز جمهوری اسلامی است که لازمه آن بازسازی اعتماد عمومی و جلب سرمایه اجتماعی با تعالی و ارتقای فعالیت قضائی اثربخش، اعمال نظارت و حضور کارآمد، انجام اقدامات محض قضائی با رویکرد کاربردی و اجرای وظایف و مأموریت‌های حرفه‌ای قوه مطابق با نیازهای شناخته‌شده امروز کشور است که بی‌شک رضایت مردم را به دنبال داشته و آسیب‌ها و تهدیدات پیش‌رو را از این ناحیه خنثی خواهد کرد.

منبع: روزنامه شرق برچسب‌ها تروریسم قانون اساسی قوه قضاییه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تروریسم قانون اساسی قوه قضاییه تروریسم قانون اساسی قوه قضاییه قانون اساسی دستگاه قضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۳۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه در آئین افتتاحیه هفته فرهنگی سنندج گذشت + فیلم

آیین افتتاحیه برنامه‌های گرامیداشت روز سنه (هفته فرهنگی سنندج)، شامگاه پنجشنبه ششم اردیبهشت در پردیس سینما بهمن این شهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، آئین افتتاحیه برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی گرامیداشت روز تأسیس سنه (هفته فرهنگی شهر سنندج)، شامگاه _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ با حضور مردم و مسئولان در پردیس سینما بهمن این شهر برگزار شد.

این آئین دارای چندین بخش بود که در اولین برنامه، کلیپی در مورد شهر سنندج و تاریخ و قدمت آن برای حضار پخش شد.

در ادامه گروه نالی، متشکل از دف نوازان و مداحان به‌نام شهر سنندج، چندین قطعه مداحی را که از جمله آئین‌های سنتی و اصلی شهر سنندج است، برای شرکت کنندگان در آئین افتتاحیه اجرا کردند.

اجرای ۱۹ عنوان برنامه شاخص در هفته فرهنگی سنندج

سیدانور رشیدی، شهردار سنندج نیز در ادامه پشت تریبون حاضر شد و طی سخنانی اظهار کرد: با همکاری دستگاه‌های فرهنگی ۱۹ عنوان برنامه شاخص برای هفته فرهنگی سنندج تدارک دیده شده است.

وی افزود: شهرداری سنندج در راستای رسالت اجتماعی و فرهنگی خود در طول سال اقدام به برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های مختلفی به ویژه در هفته فرهنگی شهر سنندج می‌کند تا به رسالت خود در این راستا عمل کرده باشد.

شهردار سنندج ادامه داد: در طراحی و اجرای این برنامه‌ها به تمامی زوایا و بخش‌های مختلف هنر توجه شده است و این برنامه‌ها تمامی رده‌های سنی را نیز در برمی‌گیرد.

رشیدی توجه به امر ورزش را نیز از دیگر بخش‌های برنامه‌های هفته فرهنگی سنندج برشمرد و گفت: در راستا دومین جشنواره ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای بعدازظهر فردا جمعه در پارک روجیار سنندج برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: موسیقی خانقاهی و مولودی خوانی نیز از دیگر شاخصه‌های اصلی شهر سنندج است که این مهم نیز مورد توجه قرار گرفته و در این هفته جشنواره مولودی‌خوانی سنتی و تجلیل از خاندان قرآنی نیز برگزار خواهد شد.

رشیدی رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی از هنرمندان برجسته شهر سنندج را از دیگر برنامه‌های آئین افتتاحیه اعلام کرد و گفت: طی روزهای اخیر شاهد ایثار جان یکی از شهروندان سنندجی به نام آرمان بنفشی بودیم که جان چهار نفر دیگر را نجات داد که با پیشنهاد استاندار خیابانی به نام این جوان نامگذاری می‌شود که امروز از تابلوی آن رونمایی خواهد شد.

سخنرانی محمدعلی سلطانی، دکترای عرفان و فلسفه و کردپژوه نیز از دیگر بخش‌های آئین افتتاحیه بود که به خوبی تاریخ تشکیل شهر سنندج را برای حضار تشریح کرد.

در بخش‌های بعدی نیز سخنرانی مسئولان شهری و استانی را شاهد بودیم که اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان، لحظاتی کوتاه پشت تریبون حاضر شد و سالروز تأسیس شهر سنندج را به مردم این شهر تبریک گفت.

سنندج مهد آزاداندیشی و عقلانیت است

عزت رضایی، رئیس شورای اسلامی شهر سنندج نیز در این مراسم اظهار کرد: مفتخریم که در شهری زندگی می‌کنیم که مهد فرهنگ و هنر است و بزرگانی همچون خانواده عندلیبی‌ها، کامکارها، یوسف زمانی‌ها را دارد که نام و آوازه آنها جهانی است.

وی همچنین از شهر سنندج به عنوان مهد آزادآندیشی و عقلانیت یاد کرد و افزود: در زمانی جهالت در دنیا بیداد می‌کرد شهر سنندج مرکز علم و عرفان بوده است.

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج با بیان اینکه استاد سلطانی، پژوهشگر و نویسنده مطرح و نام‌آور کُرد به بهترین شیوه در مورد تاریخ و فرهنگ سنندج صحبت کردند، گفت: صحبت در مورد سنندج در حضور چنین اساتیدی همچون انار به هورامان بردن است از این رو به سخنان خود خاتمه می‌دهم.

در ادامه این مراسم، گروه موسیقی کردستان به خوانندگی فرید رحیمی به اجرای چند قطعه آهنگ قدیمی و خاطره انگیز کُردی برای حضار پرداخت.

رونمایی از تابلو خیابانی به نام زنده‌یاد آرمان بنفشی

رونمایی از تابلویی که به نام زنده‌یاد آرمان بنفشی جوان فداکار سنندجی نامگذاری شده بود با حضور خانواده آن مرحوم یکی دیگر از بخش‌های آئین افتتاحیه بود.

داماد خانواده بنفشی نیز برای لحظاتی پشت تریبون حاضر شد و ضمن قدردانی از ابراز همدردی و محبت مردم شهر سنندج طی روزهای اخیر نسبت به خانواده آن مرحوم، از مسئولان استان خواست که نام آرمان بنفشی را ماندگار کنند و بر روی اماکنی همچون مدرسه اسم او نامگذاری شود تا دانش آموزان درس ایثار و فداکاری را از این جوان از خودگذشته بیاموزند.

سردیس عباس کمندی، هنرمند فقید سنندجی رونمایی شد

رونمایی از سردیس عباس کمندی هنرمند نام آوازه شهر سنندج نیز پایان بخش برنامه‌های آئین افتتاحیه بود که قرار است این سردیس در پارک مشاهیر سنندج جانمایی شود.

به گزارش ایمنا، برابر اسناد موجود، شهر سنندج در تاریخ سی‌ام ذی‌القعده سال ۱۰۴۶ هجری قمری مصادف با ششم اردیبهشت سال ۱۰۱۶ هجری شمسی به فرمان سلیمان خان اردلان تأسیس شده است.

کد خبر 747999

دیگر خبرها

  • تکریم بیشتر ارباب رجوع و پیگیری برنامه‌های نظارتی بر محاکم در اولویت دیوان عالی کشور
  • قیمت دو برابری کالا‌های اساسی با جود تخصیص ارز ترجیحی
  • ابلاغ برنامه‌ ارتقای بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • کشف بیش از ۴ هزار قبضه سلاح گرم در استان کرمان طی سال گذشته
  • ضرورت تعیین تکلیف پرونده‌های محکومان به قصاص در کردستان
  • برخورد بدون اغماض دستگاه قضایی با تخلفات شهری
  • توصیه‌های رئیس دستگاه قضای البرز به شورای شهر کرج
  • اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا
  • آنچه در آئین افتتاحیه هفته فرهنگی سنندج گذشت + فیلم
  • اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران