Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی محمدی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه گفت: اکنون در این شهرستان ۲۴ اصله درخت کهنسال وجود دارد که قدمت آن‌ها بین ۳۰۰ تا هزار و ۱۵۰ سال است.

او با بیان این‌که رتبه دوم کهنسالی درختان تربت‌حیدریه به درخت چنار ۸۵۰ ساله واقع در روستای رقیچه بخش کدکن اختصاص دارد،افزود: درختان کهنسال به عنوان میراث طبیعی بشری باید حفاظت و نگهداری شوند و این گونه درختان به عنوان نشانه سابقه و هویت منطقه هستند و حفاظت از آنها، در حکم حفاظت از میراث طبیعی و میراث ناملموس می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس اداره میراث فرهنگی تربت‌حیدریه ادامه داد: مهمترین نمونه‌های درختان تاریخی این خطه که به واسطه عمر طولانی و نیز ارتباط با فضای تاریخی اهمیت دارند و منبعی برای جذب گردشگر به شمار می‌روند در روستا‌های کاج درخت، بکاول، رقیچه، سریشا، کدکن، بایگ، بسک، رزگ، رودمعجن، نسر، برس و کامه وجود دارند.


داوود نورمحمدی رئیس اداره محیط زیست تربت‌حیدریه گفت: درختان کهنسال به‌عنوان مهم‌ترین ذخایر ژنتیکی کشور دارای اهمیت بسیار هستند.

او افزود: با توجه به این‌که بخشی از تنوع زیستی همین پوشش گیاهی (درختان کهنسال) هستند، لذا مطالعه بر روی آن‌ها به عنوان یکی از ذخایر ژنتیکی برای ما بسیار حایز اهمیت است.

رئیس اداره محیط زیست تربت‌حیدریه ادامه داد: بر این اساس بین سال‌های ۹۲ تا ۹۳ یک تیم از همکاران ما به دعوت این اداره وارد تربت‌حیدریه شده و در راستای اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن درخت‌های کهنسال و با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین علمی ضمن شناسایی عمر درختان، اسامی و مشخصات زیست محیطی آن‌ها را ثبت کردند که در کتاب مرجع درختان کهنسال ایران به ثبت رسیده‌است.

انتهای پیام//ا.د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ذخایر ژنتیکی درختان کهنسال ثبت ملی درختان کهنسال تربت حیدریه رئیس اداره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۳۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در زارچ

کریمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زارچ گفت: با توجه به اینکه سطح زیرکشت درختان گردو در روستای دربید قابل توجه می‌باشد و برخی از درختان منطقه از ارقام کم محصول و کم کیفیت می‌باشد بحث اصلاح درختان گردو در این منطقه در دستور کار جهاد کشاورزی شهرستان قرار گرفت و بحث پیوند این درختان با ارقام پرمحصول مطرح شد.

وی افزود: امیدواریم با اجرای این طرح افزایش سودآوری و بهره وری در منطقه را شاهد باشیم.

طرح سرشاخه کاری درختان گردو با همکاری معاونت بهبود تولیدات گیاهی و مدیریت امور باغبانی سازمان جهاد کشاروزی در روستای دربید که از روستا‌های ییلاقی شهرستان می‌باشد و سطح زیرکشت گردو قابل توجهی دارد اجرا شد.

پیوند سرشاخه کاری گردو یا عمل تغییر تاج درختان مسن به فعالیتی گفته می‌شود که با پیوند نوع رقم تاج درخت را تغییر داده و با این کار کیفیت و میزان عملکرد درخت را افزایش داد، در این کار پس از پیوند درخت به هر روشی باید تا یک سال از درخت مراقبت کرد؛ و از لحاظ چیدن و برداشت محصول بسیار راحتر می‌باشد؛ و باعث تولید یکدست و بالا رفتن بازار پسندی محصول خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • زخمِ کاری «قطع درختان» مرثیه‌ای بر پیکر سبز سنندج
  • درختان ماه روی زمین کاشته می‌شوند
  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در زارچ
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور
  • آزادی بیان غربی‌ها اهداف استکباری و استبدادی دارد
  • شرکت ملی نفت منطقه تربت‌حیدریه افزون‌ بر ۷۰۰ بازدید انجام داد
  • کشف و ضبط هشت هزار عدد قرص متادون ۴۰ خارج از شبکۀ توزیع در تربت حیدریه
  • نامگذاری خیابانی در تهران به نام اولین روزنامه نگار شهید ایران