«مکبث» با اسانس «آقازاده»
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۳۳۵۷۴
به گزارش عصر پنجشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، فارغ از تبلیغات پرسروصدا و غلوشده ای که این روزها برای سریال زخم کاری در فضای حقیقی و مجازی می توان مشاهده کرد، اولین اثر غیرسینمایی محمدحسین مهدویان کارگردانی که از زمان شروع فیلمسازی تا کنون آثار قابل قبولی را به علاقمندان سینمایی ارائه کرده است، جذابیت پیگیری دارد و کنجکاوی علاقمندان به جنس فیلمسازی مهدویان را برمی انگیزد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مهدویان فیلمساز جوانی است که جسارت و امضای خاصی که در تولید آثارش دارد همواره این کارها را به آثاری قابل تامل و بعضا ماندگار بدل ساخته است. ریشه این موفقیت را می توان در پایه فیلمسازی مهدویان دید؛ جایی که شروع فیلمسازی اش با مستند سازی شروع می شود و در اولین اثر خود ایستاده در غبار (شرح زندگی محمد متوسلیان از سرداران سپاه) و با انتخاب شیوه داکیودرام (مستند و درام)، سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۴ را نیز دریافت کرد.
در طی یک دهه گذشته مهدویان خودآزمایی فیلمسازی خود را در حوزه های مختلفی به نمایش گذاشته است؛ از موضوعاتی کاملا سیاسی- عقیدتی چون شروع اختلاف مجاهدین و انشقاق آنها و عملیات مرصاد در ماجرای نیم روز، موضوعاتی اجتماعی چون قاچاق دختران به دوبی در لاتاری تا فضای کمدیای چون شیشلیگ.
نگاهی به آثار ساخته شده از سوی محمدحسین مهدویان در این سالها نمود دو چیز را در کارنامه کاری این فیلمساز برجسته می سازد؛ یک امضای خاص و مشخص مهدویان که آن را در نوع تصویربرداری، داستان پردازی، بازیگردانی و روایت می توان تشخصی داد و دیگر دغدغهمندی این فیلمساز که همواره و در تولید هر اثر به دنبال طرح سوال یا پاسخ به پرسشی است.
بر اساس آنچه گفته شد سریال زخم کاری که اولین تجربه مهدویان در این مدیوم (سینمای خانگی) است را می توان تجربه ای از اساس متفاوت با سایر اثار این فیلمساز دید؛ سریالی که جدای از بازیگران قدرتمند و فیلمنامه ای مدون که یک اثر اقتباسی است، اساسا شباهتی با دیگر کارهای مهدویان ندارد و لزوما خط و ربط آن را به شکل فیلمسازی و دغدغمندی وی نمی توان دید.
در حقیقت زخم کاری بیش از آنکه به کارهای دیگر مهدویان شباهت داشته باشد به دیگر تولیدات سینمای خانگی و به خصوص به سریال آقازاده از جنبه های بسیاری شبیه است.
تصویر زرق و برقهای مکرر زندگیِ عده ای نوکیسه، ویلاها و سکانس های شمال و مهمانی های همراه با مصرف مشروب و مخدر، یک زندگی مبتنی بر دلالی و مافیای اقتصادی که در عرصه های مختلفی درگیر فساد اقتصادی هستند، یک آهنگ نهیب زننده که در هرلحظه اصرار دارد که بگوید این داستان به انتهای خوشی نزدیک نمی شود، تقلا برای از میان برداشتن رقبا با قتل و تخریب آبرو – صحنه ای که در سریال زخم کاری برای بی آبرو کردن وکیل هولدینگ اخوان (با بازی عباس جمشیدیفر) به مخاطب نشان داده می شود، دقیقا شبیه به همان صحنه ای است که در سریال آقازاده، مانلی (با بازی پردیس پورعابدینی) برای تخریب یکی از چهره هایی که با نیما بحری (با بازی امیر آقایی) در زاویه است، به تصویر کشیده می شود.
در سریال آقازاده مخاطب از ابتدا می دانست که مرضیه، نیما و همه آدم هایی که از راه درستی بالا نرفته اند در قیاس دائمی با انسان های باخدا و باآبرو بازنده بازی هستند و موسیقی سریال هم دائما بر این موضوع مهر تایید می زد؛ موضوعی که در زخم کاری هم با آن مواجهه هستیم، استمرار دائمی یک موسیقی اعصاب خردکن که دائما نهیب می زند که شخصیت هایی که در راه رسیدن به خواسته های خود از هررفتار غیراخلاقی و غیرانسانی اجتناب نمی کنند، فرجام خوشی نخواهند داشت.
در حقیقت نیازی نیست که گفته شود داستان زخم کاری به صورتی با واسطه الهام گرفته از مکبث ویلیام شکسپیر است (زخم کاری اقتباسی سینمایی از کتاب بیست زخم کاری از نشر چشمه نوشته محمود حسینی نژاد است که این کتاب خود برداشتی از آزاد از نمایشنامه مکبث به شمار میرود) چرا که با توجه به فضاسازی ها و تاکیداتی که فیلمساز بشدت به روی مخاطب می زند، دریافت انتها و فرجام قصه و آدم ها اصلا کار سختی نیست.
سیاهی در رنگ لباس هنرپیشه ها و همچنین سردی در فضاسازیهای غالب سریال، خیانت و قتل و طمع بی پایان هم از دیگر مولفه هایی هستند که به شدت بر آن تاکید می شود تا تباهی پایانی را برجسته سازد.
علی رغم بازی خوب و قدرتمندانه ای که بازیگران اصلی این سریال یعنی جواد عزتی (مالک)، رعنا آزادی ور (سمیرا) و سیاوش طهمورث (خان عمو) از خود به نمایش می گذارند اما این قصه و شکل روایت آنقدر جذاب نیست که مخاطب تشنه تماشای آن باشد و بی صبرانه در انتظار قسمت بعدی بماند.
به تصویر کشیدن تهوع های مکرر مالک به خصوص در قسمت اول با وضوح بالا، یا پشت سرهم سیگارکشیدن این شخصیت بیش از آن که نشان دهنده یک شخصیت ترسیده و وامانده در کار خویش باشد، حسی از ابهام برای مخاطب به دلیل اصرار فیلمساز برای این تکرار مکرر است.
تاکنون ۶ قسمت از سریال زخم کاری در شبکه نمایش خانگی منتشر شده و اگر تصمیم مهدویان به عدم انتشار این سریال (به دلیل آنچه سانسور غیرعقلانی، غیرحرفهای و دور از واقعبینی اجتماعی خوانده شده است) عملی نشود، جمعه ۲۵ تیرماه قسمت هفتم این سریال منتشر خواهد شد.
جواد عزتی، رعنا آزادیور، هانیه توسلی، سعید چنگیزیان، الهه حصاری، عباس جمشیدیفر، مهدی زمینپرداز، امیرحسین هاشمی، سیاوش طهمورث، کاظم هژیرآزاد، منوچهر علیپور، مهلقا باقری، مائده طهماسبی، مرتضا امینیتبار و سارا حاتمی، نیوشا علیپور و مهیاس پازوکی، از جمله بازیگران سریال زخم کاری هستند.
برچسبها مهلقا باقری مائده طهماسبی جواد عزتی شبکه نمایش خانگی سریال اختصاصی ایرنا پردیس پورعابدینی هانیه توسلی حامد عنقا مهدی زمین پرداز سیاوش طهمورث امیر آقایی محمدحسین مهدویان آقازاده جشنواره فیلم فجر محمد حسین مهدویانمنبع: ایرنا
کلیدواژه: مه لقا باقری مائده طهماسبی جواد عزتی مه لقا باقری مائده طهماسبی جواد عزتی شبکه نمایش خانگی سریال اختصاصی ایرنا پردیس پورعابدینی هانیه توسلی حامد عنقا مهدی زمین پرداز سیاوش طهمورث امیر آقایی محمدحسین مهدویان آقازاده جشنواره فیلم فجر محمد حسین مهدویان سریال زخم کاری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۳۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هیچ چیز جز گوشی موبایل لازم ندارید
محمدرضا خردمندان کارگردان سینما در اولین دورهمی جشنواره «آسمون» ویژه تولیدات فضای مجازی نوجوان به اهمیت فیلمسازی در نوجوانی اشاره کرد و گفت: هیچ چیز جز گوشی موبایل لازم ندارید.
به گزارش ایسنا، طبق گزارش رسیده،اولین دورهمی آسمونیها در جشن ۱۰ سالگی فعالیت «بادبوم» ویژه فعالیتهای سینمایی نوجوانها در مجموعههای سینمایی و تلویزیونی، با حضور حمید امامی دبیر جشنواره و محمدرضا خردمندان کارگردان سینما در خانه هنرمندان برگزار شد.
ابتدا، سید حمید امامی مدیر بادبوم به جمع هنروران نوجوان حاضر در جشن اشاره کرد و گفت: ما در این جمع قرار بود یک دورهمی ساده داشته باشیم اما کار گسترده شد و بخاطر محدودیت فضا، نصف بچههایی که قرار بود دعوت شوند، دعوت نشدند و ان شالله دورهمی بعدی در ورزشگاه آزادی باشد.
امامی: تلاش کردیم موضوعات «آسمون» را مطابق با نوجوانان انتخاب کنیم/ میتوانید آینده خود را بسازید
او به آغاز فعالیت بادبون در سال ۹۳_۱۳۹۲ پرداخت و از خانوادههای بچههای عضو بادبوم قدردانی کرد و افزود: از تمام پدر و مادران بچههای عضو بادبوم بخاطر اینکه این سالها با ما ساختند، درحالی که بارها موقعیت بادبوم عوض شد، تشکر میکنیم.
دبیر جشنواره «آسمون» از آغاز یک جشنواره جدید خبر داد و ادامه داد: امروز آغاز رسمی جشنواره آسمون است؛ این جشنواره ویژه تولید محتوای برای بچههای ۹ تا ۱۸ سال است که جوایز بسیار ارزشمندی دارد و که آغاز رسمی آن با شماهایی است که در این مدت با ما بودند.
امامی با بیان اینکه موضوعات و جوایز و تمام جزئیات جشنواره در asemoonfest.ir آمده است، تاکید کرد: سعی شد موضوعاتی انتخاب شود که کاملا مربوط با نسل ضد و دهه هشتاد و نودیها باشد چون میخواهیم ثابت کنیم نوجوانها میتوانند آینده خودشان را شکل بدهند.
خردمندان: برای فیلمسازی از خودتان شروع کنید
سپس، محمدرضا خردمندان کارگردان سینما در سخنانی نوجوانی را بهترین دوره زندگی هر فرد دانست و افزود: باید برای دوره نوجوانی بهشدت تلاش کرد و اشتباه اینجا جایز است و حتما در بزرگسالی میتوان از اندوختههای آن استفاد کرد.
او از تکرار تجربه در نوجوانی بهعنوان یک توصیه یاد کرد و تاکید کرد: در نوجوانی باید بسیار تجربه کرد؛ این دوره فرصتی برای آزمون و خطاست و هیچ اشکالی ندارد که خطا کنیم، چراکه این تجارب مواد خام آینده خواهند شد تا از آنها استفاده مفید کنیم.
این فیلمساز در توصیههایی برای نوجوانانی که قصد دارند در عرصه فیلمسازی و بازیگری فعالیت کنند، گفت: من خودم در سینما کارم را با فیلم کوتاه و ارزانقیمت شروع کردهام. به بچههایی که میخواهند کارگردانی و بازیگری را در آینده دنبال کنند، توصیه میکنم از خودتان و تجارب و خاطراتتان شروع کنید؛ تمام آنچه که شما هستید و تجریه شخصی دارید و آن چیزهایی که هویت شماست برای شروع فیلمسازی به شما کمک خواهند کرد.
خردمندان: به اولین چیزی که نیاز دارید، ایده است
خردمندان از ایده بهعنوان اولین مرحله برای فیلمسازی یاد کرد و گفت: یک فیلمساز و نویسنده اول چیزی که برای شروع نیاز دارد، ایده است. من در ابتدای راه یک توصیه دارم، به تجربیات شخصی خودتان رجوع کنید چون بهترین ایده فیلمسازی از خودتان و خاطرات شماست پس در خاطراتتان جستجو کنید که چه لحظاتی در زندگی دارید که شما را تحت تاثیر قرار داده و آن اتفاق را به خوبی میشناسید و همراه با رنج و حس غرور و ... است و نسبت به آن اطلاعات کامل دارید و همینها قابلیت ساخت یک فیلم کوتاه را به شما خواهد داد، چراکه به ابعاد آن اشراف دارید.
او به ذکر نمونههایی از تجارب مشترک بچهها پرداخت و عنوان کرد: درباره دوچرخه و شغل پدرتان و موضوعاتی که بهخوبی آن را میشناسید، فیلم بسازید که جزئیات قابل لمس از آنها در ذهن داشته باشید که همگی برامده از تجربه شخصی شماست. همه فیلمسازان بزرگ، اولین داستان و شعر و فیلم را از تجربه درونی و غنی شده خودشان ساختهاند. البته اینکه آیا این خاطرات بهتنهایی برای ساخت فیلم کافی است، باید بگویم خیر! بلکه باید به آنها واقعیت و تخیل اضافه کنیم تا فیلم به یک اثر هنری تبدیل شود.
کارگردان "بیست و یک روز بعد" تجاربی از فیلمسازی خود را با نوجوانها به اشتراک گذاشت و گفت: من وقتی نوجوان بودم در اوایل دهه ۷۰ یک همکلاسی داشتم که شرایط اقتصادی خوبی نداشت و همین موجب مشکلاتی میشد که مدیران مدرسه قصد داشتند او را اخراج کنند و این سوژه برای من محور یک داستان شد چون او را بهخوبی میشناختم.من این داستان را با چاشنی تخیل نوشتم و چاپ شد و اولین تجربه نویسندگی من رقم خورد و من فهمیدم میتوانم از خاطراتم داستان بنویسم. در ادامه من برای فیلمسازی از این روش استفاده کردم و فیلم "بیست و یک روز بعد" که قصهی واقعی داشت را با هدف حرکت بهسمت درون مایه تخیل به آن آمیخته شد تا بتوانیم در فیلم حرفی داشته باشیم.
خردمندان خطاب به حاضرین گفت: توصیه میکنم تجربیات و خاطرات خودتان را درباره موضوعات و دوستانی که بهشدت آنها را میشناسید، بنویسید که برای شما تولید داستان میکنند. بهنظرم فیلم ساختن بهشدت ارزان و آسان شده و هیچ چیز جز گوشی موبایل برای فیلمسازی لازم نیست و این امکاناتی است که در دست همگی قرار دارد.
او افزود: بچههایی که میخواهند بازیگر شوند باید ده برابر یک نقش را در زندگی روزمره خودشان بازی کرده باشند و دهها قدم از یک تست بازیگری جلوتر باشند و یادبگیرند که تقلید کنند و افعال دیگران را شبیهسازی کنند و برای نقشهای مختلف شناسنامه درست کنند. مدل راه رفتن، حرف زدن و فکر کردن زندگی افراد و مشاغلی مثل نجار، بنا و پزشک را مرور کنند تا آماده همکاری با یک فیلم باشند.
انتهای پیام