Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@19:46:34 GMT

حریری از تشکیل کابینه لبنان انصراف داد

تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۳۴۸۴۲

حریری از تشکیل کابینه لبنان انصراف داد

نخست‌وزیر مکلف لبنان پس از دیدار با میشل عون از تشکیل دولت انصراف داد و افزود: خدا لبنان را کمک کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از النشره، سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان تاکید کرد: با رئیس‌جمهوری ملاقات کردم و ما رایزنی‌هایی درباره تشکیل دولت داشتیم و میشل عون خواستار اصلاحاتی ریشه‌ای و اساسی در ترکیب کابینه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما مسائل مربوط به اعتماد و تعیین وزیران مسیحی را بررسی کردیم و مشخص است موضع او تغییری نکرده و ما قادر به توافق با هم نخواهیم بود.

حریری تاکید کرد: من به عون پیشنهاد دادم مدت بیشتری را برای بررسی چارچوب دولتی که ارائه کردم، صرف کند. به هر حال ما هرگز قادر به توافق نخواهیم بود و از این رو از تشکیل دولت انصراف دادم.

دفتر اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری لبنان تاکید کرد، میشل عون بعد از ظهر امروز با سعد حریری دیدار و تشکیل دولت جدید را بررسی کرد. در این دیدار عون به حریری ملاحظات خود درباره ترکیب پیشنهادی را مطرح کرد و از او خواست برخی اصلاحات را برای بازگشت به توافقی که در مرحله گذشته حاصل شده بود، بررسی و اعمال کند. اما حریری آماده بررسی هیچ تغییر و اصلاحی نبود و فقط به عون پیشنهاد داد یک روز دیگر وقت بگذارد تا ترکیب پیشنهادی را بپذیرد.

در این بیانیه اشاره شده است: عون از او پرسید وقتی باب بحث بسته است یک روز اضافی چه فایده‌ای دارد؟

طبق این بیانیه، عون بر لزوم پایبندی به توافق قبلی تاکید کرد اما حریری هرگونه اصلاح در هر تغییری در وزارتخانه‌ها و تقسیم بندی طایفه‌ای در کابینه و اسامی مرتبط به آن یا مشورت با فراکسیون‌های پارلمانی را نپذیرفت تا دولت رای اعتماد لازم را از پارلمان بگیرد و اصرار کرد انتخاب او همان اسامی ارائه شده است.

دفتر عون تاکید کرد: نخست‌وزیر مکلف اصل توافق با رئیس‌جمهوری و مشورت با او در اجرای هر تغییری در اسامی و پست‌ها را رد کرد و این دال بر آن است که او قبلا تصمیم به انصراف گرفته بود تا دلایل توجیه انصرافش را ایجاد کند. این به رغم آمادگی رئیس‌جمهوری برای تسهیل ماموریت تشکیل کابینه بود زیرا او حساس بودن مرحله را درک کرده و به لزوم تسریع در تشکیل کابینه قادر به انجام اصلاحات پایبند بوده است. رئیس‌جمهوری این پایبندی را به هیئت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز که اخیرا به لبنان سفر کردند، ابلاغ کرده بود.

طبق این بیانیه، بعد از انصراف نخست‌وزیر مکلف رئیس‌جمهوری موعدی را برای رایزنی‌های پارلمانی الزام آور در اسرع وقت ممکن مشخص خواهد کرد.

پیش از ظهر امروز دفتر رئیس جمهوری لبنان اعلام کرده بود که در حال بررسی کابینه پیشنهادی است و افزود که از حریری دعوت شده که بعد از ظهر با رئیس جمهوری دیدار کند.

با گذشت حدود ۱۱ ماه از استعفای دولت «حسان دیاب» در پی انفجار بندر بیروت، نیروهای سیاسی لبنان هنوز نتوانسته‌اند بر تشکیل دولت در این کشور به توافق برسند.

این در حالی است که لبنان گرفتار یکی از دشوارترین بحران های اقتصادی در تاریخ این کشور است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تشکیل دولت لبنان نخست وزیر مکلف رئیس جمهوری تشکیل دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۴۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرارداد میلیاردی اتحادیه اروپا با لبنان برای مهار مهاجران

کمیسیون اروپا، از توافق کمک مالی یک میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به لبنان که قرار است به جلوگیری از افزایش پناهجویانی که از این کشور به مقصد اروپا عزیمت می‌کنند بیانجامد خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، به منظور جلوگیری از هجوم پناهجویان از سوریه که در حال حاضر در لبنان زندگی می کنند، کمیسیون اتحادیه اروپا به این کشور وعده کمک مالی به ارزش حدود یک میلیارد یورو را داده است. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز گذشته پس از گفتگو با نجیب میقاتی، نخست وزیر پیشبرد امور لبنان و نیکوس کریستودولیدیس، رئیس جمهور قبرس، در بیروت اعلام کرد که این پول از امسال تا سال 2027 در دسترس خواهد بود.

وی اعلام کرد که آنها روی همکاری خوب در جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی و مبارزه با جرایم قاچاق حساب می کنند. به منظور حمایت از این کشور در مدیریت مهاجرت، اتحادیه اروپا متعهد شده است که مسیرهای قانونی به اروپا را باز نگه دارد و پناهندگان را از لبنان به اتحادیه اروپا اسکان دهد.

این پول همچنین برای حمایت از نیروهای مسلح لبنان و سایر نیروهای امنیتی استفاده خواهد شد. فون در لاین گفت: «این در درجه اول مربوط به ارائه تجهیزات و آموزش برای اداره مرز است. علاوه بر این، این کمک‌ها برای تقویت سیستم‌های بهداشتی، آموزشی و اجتماعی در لبنان در نظر گرفته شده است.

دولت قبرس به‌ویژه اخیراً از تعداد فزاینده پناهجویان سوری از لبنان انتقاد کرده و خواستار اقدام اتحادیه اروپا شد. حدود 4000 مهاجر از ابتدای سال شمارش شده است - در سه ماهه اول سال قبل تعدا آن ها تنها 78 نفر بودند.

اخیراً اتحادیه اروپا همچنین در راستای سیاست‌های ضد مهاجرت خود در ماه مارس قرارداد مشارکتی 7.4 میلیارد یورویی را با قاهره منعقد کرده است که بر اساس آن مصر در ازای دریافت کمک اتحادیه اروپا، مهاجرت غیرقانونی به سمت اروپا را محدود خواهد کرد. مدل‌های این توافق، توافق‌های بحث برانگیز مهاجرت و اقتصادی با ترکیه و اخیراً با تونس و موریتانی است. انتقادهای شدیدی از سوی سازمان‌های پناهجویان به این گونه توافقات اتحادیه اروپا وجود دارد.

رئیس کمیسیون اروپا همچنین وعده داد که به چگونگی کارآمد کردن کمک اتحادیه اروپا از جمله با تسهیل رویکرد ساختارمندتر برای بازگشت داوطلبانه آوارگان سوری توجه کند.

لبنان حدود 210 هزار فلسطینی و 1.5 میلیون آواره سوری را در خود جای داده است. این موضوع این نگرانی را به وجود می‌آورد که بی‌ثباتی در منطقه سبب شود موجی از مهاجران از طریق جزیره قبرس به سمت اروپا راه بیفتد.

کریستودولیدس، رئیس‌جمهوری قبرس از رهبران اتحادیه اروپا خواسته است که ارزیابی مجدد مناطق به اصطلاح امن در سوریه را به منظور تسهیل بازگشت مهاجران و پناهندگان بررسی کنند.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان روز پنجشنبه با تشکر از کریستودولیدس برای میانجیگری در این توافق، اذعان کرد: «مشکلاتی که در مرز قبرس مشاهده می‌شود تنها یک نمونه از اتفاقاتی است که در صورت عدم رسیدگی به این مشکل ممکن است رخ دهد».

مفقود شدن بیش از 50 هزار پناهنده خردسال در اروپا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه از استان تهران جدا نخواهند شد
  • وزیر کشور: ری، دماوند و فیروزکوه به استان‌های تهران شرقی و غربی ملحق نخواهند شد
  • احتمال انصراف قالیباف از ادامه حضور در مجلس
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • کابینه جنگ اسرائیل امروز تشکیل جلسه می‌دهد
  • انصراف سینر از حضور در مسابقات مسترز رُم
  • محدودیت‌ها و تنگناهای رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح
  • لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت، تصویب شد
  • سیستم مکان‌یابی در فلسطین اشغالی دچار اختلال شد
  • قرارداد میلیاردی اتحادیه اروپا با لبنان برای مهار مهاجران