Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک جامعه شناس بیکاری و نداشتن شغل مناسب و همچنین عدم برخورداری از مسکن و هزینه‌های بالای آن را از عوامل اصلی عدم تمایل جونان به ازدواج برشمرد.

بهزاد خلیلی جامعه شناس و پژوهشگر حوزه خانواده در گفتگو با دانشجو اظهار کرد: بر اساس گزارش مرکز آمار کشور، میانگین سنی ازدواج در میان جوانان ایرانی با افزایش چشمگیری طی سال‌های اخیر مواجه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بر اساس آمار فوق، در تابستان سال ۹۹ میانگین سن ازدواج دختران ایرانی ۲۳ سال و نیم است و این سن در پسران ایرانی نیز حدود ۲۸ سالگی است.

این جامعه شناس اضافه کرد: بر اساس پیمایش‌های صورت گرفته در کشور، بیشتر مردم ایران سن مناسب ازدواج دختران را سن ۱۶ تا ۲۰ سالگی و سن ازدواج پسران را ۲۱ تا ۲۴ سال می‌دانند و سن ایده آل ازدواج مردم با سنی که ازدواج در آن اتفاق میوفتد، فاصله زیادی پیدا کرده است.

 

ضرورت پرهیز از ایده‌آل‌گرایی!

خلیلی اضافه کرد: فرد گرایی و ایده آل گرایی در کل دنیا در حال ترویج بوده و به واسطه ابزارهای گوناگون به کشور ما هم آمده است و خوی اشرافیگری و تجملگرایی و سخت گیری های مختلف در مواردی چون تالار، مراسم ازدواج آنچنانی و ...هم از عوامل دیگری هستند که سن ازدواج جوانان را با تاخیر روبرو کرده است.

وی همچنین گفت: به عبارت واضح میتوان گفت جوانان ایرانی در حال حاضر نسبت به گذشته کمتر، دیرتر و سخت‌تر ازدواج می‌کنند و اگرچه آمار ازدواج های انجام شده در دوران کرونا نسبت به پیش از آن ۵ درصد افزایش پیدا کرده است اما در مجموع در طول ۱۰ سال گذشته با کاهش ۳۳ درصدی موارد ازدواج در کشور روبرو بوده‌ایم.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: مهمترین دلیل تاخیر ازدواج جوانان ایرانی ارتباط زنجیرواری با یکدیگر دارند و موضوع تامین مسکن یکی از چالشهای جدی است که باید حل شود.

خلیلی تصریح کرد: ازدواج جوانان با مسئله معیشت عموم مردم گره خورده است و از طرفی بیکاری و نداشتن شغل مناسب نیز از مهمترین معضلات بازدارنده‌ای است که سن ازدواج جوانان را افزایش داده است.

وی اضافه کرد: میانگین سن ورود جوانان به بازار کار مناسب در حال حاضر ۲۸ سالگی است و تا افراد فوق از ثبات و امنیت شغلی خود مطمئن شوند سالهای سال زمان می‌برد.

 

جایگاه مسکن در ازدواج جوانان ایرانی کجاست؟ 

این جامعه شناس گفت: در حال حاضر ۱۰ میلیون جوان مجردِ در آستانه ازدواج در کشور حضور دارند و با توجه به گره خوردن مقوله ازدواج با معیشت و معضلات اقتصادی مردم دولت آینده باید مهمترین اولویت خود را بر موضوعات حوزه جوانان و به ویژه مقوله ازدواج متمرکز کند.


خلیلی افزود: بر اساس آمار ۷۵ درصد جمعیت کشور در شهرها سکونت دارند و از این آمار بیش از ۴۰ درصد تنها در ۸ کلانشهر کشور ساکن هستند و باید یک نگاه راهبردی به زندگی شهری داشت.

وی اضافه کرد: مسئله مالکیت و متراژ خانه‌ها در ازدواج و پس از آن در فرزند آوری بسیار موثر هستند و از مسائل جدی در معضل عدم تمایل جوانان به ازدواج محسوب می‌شوند.

این جامعه شناس گفت: سیستم آموزشی کشور هم باید مورد توجه قرار گیرد و تاثیر این مورد در ترغیب جوانان به تشکیل خانواده بسیار ضعیف است.

خلیلی گفت: خود مردم و خانواده‌ها باید نگاه خود را به ازدواج جوانان تغییر بدهند و این امر مهم را برای آن‌ها تسهیل کنند.

وی اضافه کرد: جوان‌های ایرانی مظلومترین قشر دهه اخیر در کشور بودند و متاسفانه ۹۵ درصد کار وزارتخانه‌ای که با نام جوانان فعالیت می‌کند به ورزش حرفه‌ای اختصاص داشت و سایر جوانان را نادیده گرفتند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ازدواج مسکن بیکاری وزارت ورزش جامعه شناس جوانان ایرانی ازدواج جوانان سن ازدواج بر اساس ایده آل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۶۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب مدال طلا ۴۰۰ متر با مانع از سوی فاطمه عیدیان

نازنین فاطمه عیدیان لحظاتی قبل موفق شد در جریان برگزاری مرحله نهایی ماده ۴۰۰متر با مانع مسابقات دو و میدانی جوانان قهرمانی آسیا ضمن شکستن رکورد ملی جوانان و بزرگسالان برای اولین بار یک مدال تاریخی به رنگ طلا  را کسب نماید.

بر همین اساس،این بانوی جوان و خوش آتیه کشورمان موفق شد با ثبت حد نصاب ۵۸.۸۶ثانیه زودتر از سایر رقبای خود از دیگر کشورهای آسیایی از خط پایان عبور کند و مدال  طلا این رقابت‌ها را به دست آورد.

گفتنی است،عیدیان با ثبت این زمان رکورد ملی رده سنی جوانان که با حد نصاب  ۵۹.۴۸ثانیه در اخیار خودش بود بهبود ببخشد.

وی همچنین رکورد ملی رده سنی بزرگسالان کشورمان در این ماده را که با حد نصاب۵۹.۱۶(۱۴۰۲/۶/۱۰-تهران)در اخیار شهلا محمودی بود ارتقاء دهد و عنوان رکورد دار جدید ملی کشورمان در این ماده را به خود اختصاص دهد.

لازم به ذکر است،نازنین فاطمه عیدیان سال گذشته موفق شده بود مدال نقره را در این رقابت‌ها کسب نماید،اما این برای اولین بار است که دو و میدانی ایران توانسته در بخش بانوان مسابقات قهرمانی جوانان آسیا یک مدال طلا آن هم در دوهای با مانع  کسب نماید. 

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی پایه و آبی

دیگر خبرها

  • افتخار آفرینی نازنین فاطمه عیدیان برای کشورمان / کسب طلای ۴۰۰ متر با مانع توسط این بانوی ایرانی
  • طلای تاریخی دختر ایرانی در دوی ۴۰۰متر با مانع
  • کسب مدال طلا ۴۰۰ متر با مانع از سوی فاطمه عیدیان
  • لزوم پرهیز از مجادله‌های بیهوده در سطح جامعه
  • کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهش چشمگیر داشته است
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پارسال در کشور
  • تشکیل ستاد وصال شیرین در راستای تسهیل ازدواج جوانان در کشور
  • کاهش نرخ بیکاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست
  • مقامات آرژانتینی از طرح اتهامات بی پایه نسبت به شهروندان کشورهای دیگر پرهیز کنند
  • ایده آل گرایی برای فرزندآوری بین مردم زیاد شده است/جامعه جوان پویا آینده کشورمان را می‌سازد