Web Analytics Made Easy - Statcounter

سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در روز‌های پایانی است و تعطیلات تابستانی در برخی دانشگاه‌ها آغاز شده و دانشجویان برای مطالبه گری و رصد فضای سیاسی و اجتماعی کشور فرصت بیشتری دارند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عرفان توانا؛ * تیرماه داغی را سپری می‌کنیم. دمای هوا در برخی نقاط کشور به بیشتر از ۴۰ درجه هم رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امتحانات در برخی دانشگاه‌ها ادامه دارد و در برخی دیگر به پایان رسیده است. ترم تابستانی هم تا مدتی دیگر آغاز می‌شود و فضای دانشگاهی کشور تعطیلات تابستانی را آغاز می‌کند. با این حال، فضای دانشگاه‌ها از فعالیت تشکل‌های دانشجویی خالی نشده است. شاید مهمترین فعالیت دانشجویان که تعطیلی بردار هم نیست، برگزاری اردو‌های جهادی باشد.

 

اردوی جهادی؛ فعالیت تعطیل نشدنی دانشجویان

کرونا این روز‌ها در سیستان و بلوچستان جولان سختی را شروع کرده است. به طوری که وزیر بهداشت و جمعی از مسئولان این وزارتخانه، این هفته را در این استان سپری کردند. فعالان کانون خیریه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز برای کمک به مردم ۱۴ هزار ماسک را بین حاشیه نشینان این شهرستان توزیع کردند.

جهادگران همدانی نیز در آستانه عید غدیر پویشی برای برگزاری جشن و توزیع غذا بین خانواده‌های مناطق محروم همدان با عنوان پویش «ضیافت غدیر» راه اندازی و از مردم برای شرکت در این پویش دعوت کردند.

مسئول بسیج دانشجویی گیلان خبر داد که در طول تابستان ۹۷ گروه جهادی دانشجویی در عرصه‌های مختلف برای رفع مشکلات و نیاز‌های مردم با رویکرد مساله محوری فعالیت خواهند کرد.

فصل تابستان، زمان خوبی برای حضور جهادگران دانشجو، به ویژه دانشجومعلمان برای حضور در مناطق محروم و کمک به دانش آموزان بازمانده از تحصیل است. در همین راستا جهادگران دانشجوی دانشگاه فرهنگیان کرج فراخوان فاز دوم اردوی جهادی تربیتی را منتشر کردند.

بیشتر بخوانید:

مهرورزان کانون خیریه علوم پزشکی زاهدان به توزیع ۱۴ هزار ماسک بین حاشیه‌نشینان پرداختند جهادگران همدانی پویش ضیافت غدیر راه‌اندازی کردند فعالیت ۹۷ گروه جهادی گیلان در حوزه محرومیت‌زدایی ۲۰ برنامه فرهنگی از سوی بسیج دانشجویی استان البرز به مناسبت هفته عفاف و حجاب برگزار می‌شود مسئولان زیرساخت‌های لازم برای ترویج حجاب را فراهم کنند   آغاز ترم تابستانی دانشگاه‌ها

برخی دانشگاه‌ها اطلاعیه ترم تابستانی را به تازگی منتشر کردند. در اطلاعیه ثبت نام و انتخاب واحد این ترم نیز قید شده که کل دوره به صورت مجازی برگزار می‌شود و امتحانات هم آنلاین خواهد بود. البته به دلیل شیوع کرونا، برخی دانشگاه‌ها هم که قرار بود در تابستان برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی خوابگاه اختصاص دهند، بر در خوابگاه‌ها قفل زدند و از پذیرش دانشجو امتناع کردند.

بیشتر بخوانید: 

انتخاب واحد ترم تابستان دانشگاه ایلام از ۲۶ تیر آغاز می‌شود کلاس‌های آموزشی ترم تابستان دانشگاه صنعتى قم از ۲۶ تیر آغاز می‌شود زمان ثبت‌نام و انتخاب واحد ترم تابستان دانشگاه کردستان اعلام شد جزئیات برگزاری ترم تابستان دانشگاه صنعتی سیرجان اعلام شد جزئیات برگزاری ترم تابستان دانشگاه سیستان و بلوچستان اعلام شد ثبت‌نام ترم تابستان دانشگاه خلیج فارس تا ۲۶ تیر ادامه دارد زمان شروع کلاس‌های ترم تابستان ۱۴۰۰ در دانشگاه گیلان اعلام شد معاونت دانشجویی دانشگاه اصفهان درخواست‌های اسکان در خوابگاه را لغو کرد   مصوبه‌ای برای خاموش کردن استعداد جوانان

وزارت علوم در تصمیمی عجیب، واکنش دانشجویان بسیاری را برانگیخت. شورای سنجش و پذیرش وزارت علوم اعلام کرد که براساس مصوبه جدید این شورا، تحصیل در رشته‌های غیرمرتبط در مقطع کارشناسی ارشد ممنوع خواهد بود.

این مصوبه با اینکه ابهامات زیادی داشت، از سوی برخی مسئولان تأیید و از سوی برخی دیگر از آنان تکذیب شد. با این حال فعالان دانشجویی اجرایی شدن آن را موجب هدررفت استعداد نخبگان، ناامیدی نسل جوان از تحصیل، پایمال شدن حق دانشجویان دانستند. آنان اعلام کردند که این مصوبه با ضرورت مطالعات بین رشته‌ای در تناقض است و از سوی دیگر با سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی از سوی رهبر انقلاب در تضاد است. علیرضا رحیمی، مسئول بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی تهران هم در چند بند به تبیین ایرادات این تصمیم وزارت علوم پرداخت.

بیشتر بخوانید: 

توانایی و استعداد دانشجویان با مصوبه اخیر شورای سنجش از بین می‌رود ایرادات مصوبه شورای سنجش و پذیرش / چرا وزارت علوم فهرست رشته‌های مرتبط برای کنکور کارشناسی ارشد را اعلام نکرد؟ مصوبه اخیر شورای سنجش با ضرورت مطالعات بین رشته‌ای در تناقض است حق دانشجویان با مصوبه اخیر شورای سنجش پایمال می‌شود مصوبه شورای سنجش و پذیرش در تضاد با سیاست‌های کلی علم و فناوری است دست آورد مصوبه اخیر شورای سنجش چیزی جز ناامیدی برای نسل جوان ندارد مصوبه جدید شورای سنجش و پذیرش استعداد‌های نخبگان را هدر می‌دهد

 

مطالبه‌گری دانشجویان از منتخبان انتخابات ۱۴۰۰

یک ماهی هست که انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های اسلامی شهر و روستا تمام شده و حالا نوبت مطالبه گری از منتخبان است. دغدغه فعالان دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی، انتخاب وزیر بهداشت آینده است. آنان در نامه‌ای به آیت الله رئیسی، ۶ توصیه برای انتخاب وزیر بهداشت را مطرح کردند.

دانشجویان کرجی هم از منتخبان شورای اسلامی شهر کرج خواستند تا هزینه‌های تبلیغاتی شان را شفاف سازی کنند. به اعتقاد دانشجویان، این شفاف سازی می‌تواند یک گام مهم برای اجرای عدالت در شهر باشد.

بیشتر بخوانید:

۶ توصیه دفاتر بسیج دانشجویی به رئیس جمهور منتخب در خصوص گزینه احتمالی وزارت بهداشت منتخبان شورای شهر کرج هزینه‌های تبلیغاتی را شفاف سازی کنند

 

طبیعت دستخوش حادثه

در هفته گذشته، آتش به جان جنگل گچساران افتاد و تا خاموش شود، ۴۰۰۰ هکتار اراضی جنگلی را سوزاند و خاکستر کرد. نیرو‌های مردمی در کنار آتش نشانان و جنگل بانان برای مهار آتش در گچساران بسیج شدند، اما این آتش سوزی سه روز تداوم پیدا کرد.

زلزله‌ای ۵ ریشتری هم در نقده در آذربایجان غربی رخ داد که خوشبختانه تلفات جانی نداشت، اما خانه‌های قدیمی مردم را دچار آسیب کرد. به همین دلیل مردم فعلا امکان استفاده از خانه‌های خود را ندارند تا بنیاد مسکن با کمک نهاد‌های حمایتی و جهادگران، کار بازسازی این خانه‌ها را آغاز کند.

بیشتر بخوانید: 

اعزام نیرو، تجهیزات و بالگرد آبپاش برای اطفای حریق جنگل‌های «نارک» گچساران تداوم آتش‌سوزی در ارتفاعات نارک گچساران ۴۰۰۰ هکتار جنگل گچساران سوخت وضعیت نقده بعد از زلزله ۵ ریشتری / بررسی میزان خسارت بنا‌ی تاریخی جلدیان و منازل مسکونی

 

مطالبه‌گری اجتماعی؛ از هپکو تا جنگل‌های گلستان

جریان مطالبه گری کارگران در هپکو نیز روند جدیدی گرفته است. انتخابات شورای اسلامی کار هپکو نزدیک است و نهاد‌های نظارتی استان مرکزی، در رد صلاحیت داوطلبان برای شرکت در این انتخابات، دست روی فعالان کارگری و اعضای سابق شورای اسلامی این شرکت گذاشتند. با اعتراض کارگران، واکنش‌هایی از مسئولان استانی صورت گرفت. مدیرکل اداره کار استان مرکزی اعلام کرد که اجازه نمی‌دهد حق کارگران ضایع شود.

احداث تله کابین در ناهارخوران، باقیمانده درختان سرسبز این منطقه را از بین می‌برد. از سوی دیگر، با توجه به اینکه ریزگرد‌ها در آسمان استان گلستان جولان می‌دهند، نیاز است که با کاشت درختان و تقویت خاک در این منطقه، از حرکت گردوغبار و ریزگرد‌ها جلوگیری کرد، نه اینکه با ارائه طرح‌هایی که صرفا سوددهی مالی برای برخی افراد دارند، محیط زیست یک منطقه جنگلی را به خطر انداخت.

در خراسان رضوی و در آخرین روز‌های دولت دوازدهم، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان تغییر کرد. یکی از دغدغه‌های مهم برای حفظ میراث فرهنگی در خراسان رضوی، حفظ بافت تاریخی و مذهبی اطراف حرم مطهر رضوی است. مدیرکل جدید وعده داده که بسته‌های سرمایه گذاری برای بازسازی خانه‌های تاریخی در مشهد دارد که به زودی ارائه می‌کند.

چندماهی است که از ارسال درخواست برای ابطال قرارداد واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه به هیات داوری سازمان خصوصی سازی ارسال شده، اما اضعضای این هیات، هنوز پرونده را تعیین تکلیف نکرده اند. به نظر می‌رسد جریانی خاص از پشت پرده مانع فسخ قرارداد شده است.

برخی روستا‌های شهرستان حمیدیه با مشکل کم آبی مواجه شدند و این مسئله، علاوه بر اینکه نارضایتی مردم در تامین آب شرب را به دنبال داشته، سلامت احشام و گاومیش‌ها را هم به خطر انداخته است.

بیشتر بخوانید:

کارگران مطالبه‌گری که از فهرست انتخابات شورای کار هپکو خط خوردند / اداره کار مرکزی: حق کارگران را پایمال نمی‌کنیم تصمیمات عجیب برای نابودی جنگل‌های هیرکانی / مقابله با ریزگرد‌ها در گلستان با احداث تله کابین! ارائه بسته‌های سرمایه گذاری در خانه‌های تاریخی مشهد / لکه گذاری کاربری‌های گردشگری ضروری است بحران آبی در شهرستان حمیدیه / احشام به مصرف فاضلاب روی آوردند! آخرین وضعیت پرونده ابطال واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه / جریانی خاص مانع فسخ قرارداد شده!

 

فضای سیاسی کشور نسبت به روز‌های قبل انتخابات قدری آرام شده است. فعالان دانشجویی کشور به دنبال ارائه پیشنهاد‌های ساختاری برای اصلاح فرایند‌های مختلف در سیاست کشور هستند، اما در کنار آن، به صورت مصداقی به حل مشکلات مردم و توسعه و آبادانی در نقاط مختلف کشور می‌پردازند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ترم تابستانی امتحانات پایان ترم دانشگاه ها اردوی جهادی کمک مومنانه مصوبه اخیر شورای سنجش ترم تابستان دانشگاه شورای سنجش و پذیرش برخی دانشگاه ها بیشتر بخوانید بسیج دانشجویی وزارت علوم مطالبه گری اعلام شد خانه ها روز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۶۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد استاندار گلستان از سنگ‌اندازی‌ در اجرای مصوبه رییس جمهور در آشوراده

علی‌محمد زنگانه روز شنبه در همایش تجلیل از شوراهای اسلامی شهر و روستاهای گلستان اظهار کرد: در تعطیلات نوروز امسال ۷۵ هزار گردشگر از جزیره آشوراده دیدن کردند که این آمار باید به ۷۵۰ هزار نفر برسد.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌گذاریم مصوبه رییس جمهور برای اجرای طرح طبیعت‌گردی و گردشگری جزیره آشوراده روی زمین بماند، افزود: اجرای طرح طبیعت‌گردی و گردشگری آشوراده در ۲۲ هکتار و احیای ۱۹ هکتار از روستای آشوراده در دستور کار قرار دارد.

استاندار گلستان در ادامه به جایگاه شوراها اشاره کرد و گفت: در قانون اساسی، نظام جمهوری اسلامی متکی بر آرای عمومی است. زمانی نماینده مجلس شورای ملی به صورت فرمایشی انتخاب می‌شد اما به برکت انقلاب اسلامی انتخاب رییس جمهور و نمایندگان مجلس و اعضای شوراها با انتخاب مردم است.

زنگانه به حماسه‌ گلستانی‌ها در انتخابات اسفند پارسال و کسب رتبه سوم مشارکت در کشور اشاره کرد و افزود: دهیاران و شوراهای شهرها و روستاها در کسب این موفقیت نقش‌به‌سزایی داشتند.

استاندار گلستان به گلایه برخی اعضای شوراها مبنی بر طولانی شدن روند انتصاب شهرداران اشاره کرد و گفت: مجموعه معاونت عمرانی و اداره‌کل امور شهری و شوراهای استانداری گلستان موظف است روند انتصاب شهردار را در دو تا سه هفته مشخص کنند.

زنگانه خواستار تشکیل نظام رصد تخصصی ویژه شوراهای شهر و روستا در استان گلستان شد و افزود: معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان و همچنین شورای استان باید مطالبه‌ها و مشکل‌های شوراها را پیگیری کنند.

وی همچنین به اعضای شوراها توصیه کرد از پیگیری مستمر و مداوم مطالبه‌های خود غافل نشوند و در سایه وحدت و همدلی کارها را پیش برند، چرا که دود اختلاف به چشم مردم می‌رود.

استاندار گلستان با بیان اینکه افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال منابع اعتباری در پایان فروردین وارد استان شد گفت: از این مبلغ دو هزار میلیارد ریال برای حل مشکل آب آشامیدنی و دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به سد نرماب اختصاص پیدا کرد.

زنگانه گفت: از آغاز فعالیت به عنوان استاندار تاکنون در ۳۴ شهر حضور پیدا کردم که این رخ‌داد در تاریخ استان بی‌سابقه بود. همچنین در ۱۴ شهرستان شورای اداری تشکیل دادم و نظام مسائل و مشکلات شهرستان‌ها، پیش از سفر بررسی و پیش‌نویس مصوبات تدوین شد و در نشست مشترک مسئولان در سطوح استانی و شهرستانی نیز در باره نظام مسائل مصوبه تعیین شده است.

وی با تاکید بر اینکه مصوبات سفر به شهرستان‌ها تشریفاتی نیست و تک‌تک آنها را تا حصول نتیجه پیگیری خواهم کرد، افزود: برخی شهرستان‌ها بیش از ۱۰۰ مصوبه داشتند و همه این مصوبات پیش از پایان دولت سیزدهم عملیاتی خواهد شد.

استاندار گلستان با بیان اینکه در دولت سیزدهم ۱۳۸ واحد اقتصادی راکد در گلستان به چرخه تولید برگشت، گفت: صادرات غیرنفتی در کل تاریخ گلستان رکورد زد و از یک میلیون و ۳۵ هزار تن گذر کرد، همچنین سهم صادرات گلستان از کل کشور ۹ درصد بود که در دولت سیزدهم به ۲۶ درصد رسید.

زنگانه با بیان اینکه ابرچالش استان گلستان خشک شدن خلیج گرگان بود، یادآور شد: در صورت وقوع تراژدی تلخ و دردناک خشک شدن خلیج گرگان، خطرهای بزرگی گلستان را تهدید می‌کرد و محیط زیست و سلامت مردم را به چالش می‌کشاند.

زنگانه با اشاره به همت دولت برای راه‌اندازی منطقه آزاد اینچه‌برون گفت: ده‌ها سرمایه‌گذار منتظر سرمایه‌گذاری در این منطقه آزاد هستند.

وی بیان کرد: خط انتقال برق از نیروگاه به شهرک هزار هکتاری اترک اقدام مثبت دولت در گلستان بود، ما این پروژه را با چنگ و دندان پیگیری کردیم تا زودتر به ثمر بنشیند.

وی به تنش و خشکسالی شدید در کلاله اشاره کرد و توضیح داد: طرح آب‌رسانی کلاله قرار بود سال ۱۴۱۴ به سرانجام برسد اما با اقدامات جهادی دولت سیزدهم، هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال اعتبار به این طرح اختصاص یافت.

استاندار گلستان با بیان اینکه دولت برای سد نرماب به عنوان اولین سد با کاربری آب آشامیدنی استان تا اردیبهشت ماه بیش از ۱۹ هزار میلیارد ریال اعتبار تزریق کرد، گفت: همچنین اعتبارات برای کنترل تنش آبی شدید و بهبود وضعیت آب شرب در گرگان ۳۷ برابر شد.

وی به موفقیت گلستان در بخش‌های مختلف در کشور اشاره کرد و از کسب رتبه سوم استان در حوزه اشتغال، رشد بیش از هشت درصدی در حوزه اقتصاد، رتبه ۱۵ در سرمایه‌گذاری خارجی، رتبه دهم کشور در کنترل تورم و رتبه هفت کشور در طرح رضایت‌سنجی از عملکرد کارکنان، رتبه دوم کشور در اجرای مصوبات سفر رییس جمهور و رتبه سیزدهم در تبیین هنرمندانه دستاوردهای دولت خبر داد.

دیگر خبرها

  • تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
  • دانشگاهیان سراسر کشور در محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم غزه
  • انتقاد استاندار گلستان از سنگ‌اندازی‌ در اجرای مصوبه رییس جمهور در آشوراده
  • حمایت جامعه دانشگاهی گلستان از دانشجویان معترض آمریکایی + فیلم
  • تقدیر مردم غزه از جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین در جهان
  • حمایت جامعه دانشگاهی گلستان از دانشجویان معترض آمریکایی
  • افول تشکل‌های دانشجویی، بدنه اجرایی کشور را تضعیف می‌کند
  • حمایت شورای هماهنگی تبلیغات از اعتراضات دانشجویی علیه اسراییل
  • اردوی جهادی ۷۰ نفره دانشجویان بسیجی علوم پزشکی گلستان
  • بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کرمان در خصوص عدم حضور معاون استاندار در جمع دانشجویان