Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، بیش از ۹ ماه است که دامداران گرفتار تأمین نهاده‌های دامی و گرانی علوفه هستند؛ خشکسالی‌های بی سابقه شرایط را به قدری سخت کرده که نهاده‌های یارانه‌ای کفاف نیاز دام‌ها را نمی‌کند و قیمت کنسانتره و جو در بازار آزاد سر به فلک کشیده است.

دامداران زحمتکش منطقه عشایری بارنجگان زیرکوه می‌گویند: مراتع منطقه تا پارسال به قدری سرسبز بود که نیازی به خرید علوفه دولتی و حتی آزاد نبود اما امسال مراتع خشکِ خشک هستند و دام ها چون علوفه‌ای برای خوردن پیدا نمی‌کنند، هر روز لاغر و لاغر‌ تر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاچاق نهاده‌های دامی، عامل گرانی علوفه

گرانی نهاده‌های دامی کم بود که حالا قاچاق خوراک دام، قوزِ بالا قوز صنعت دامداری شده است.

موسوی رستگار نماینده دامداران خراسان جنوبی یکی از عوامل افزایش قیمت نهاده‌های دامی را قاچاق آن می‌داند و می‌گوید: دولت باید هر چه زودتر جلوی قاچاق دام به کشور‌های عراق و افغانستان را بگیرد و از سوی دیگر واردات علوفه را در دستور کار قرار دهد.

او البته بر این نکته نیز تأکید می‌کند که خوراک دام هم باید به موقع به دست دامدار برسد چرا که علوفه در برخی مواقع به دلیل باقی ماندن بیش از حد در گمرکات، قابل استفاده نیست.

او بیان می‌کند: هیچ گونه تناسبی بین تولید و فروش محصولات لبنی وجود ندارد و افزایش قیمت نهاده‌های دامی هزینه‌های تولید را افزایش داده است.

تسهیلات خرید علوفه در مقابل قیمت خرید پایین گوشت و شیر، دامدار را مقروض‌تر کرد

در سه ماه نخست امسال ۶۳ میلیارد تومان تسهیلات برای تأمین نهاده‌های دامی به خراسان جنوبی اختصاص یافته که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۲ درصد افزایش داشته است.

عصمتی پور مدیر کل امور عشایر خراسان جنوبی می‌گوید: از ۶۳ میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافته ۴۳ میلیارد تومان انعقاد قرارداد شده و ۳۹ میلیارد تومان آن برای خرید نهاده‌های دامی به عشایر پرداخت شده است.

بیشتر بخوانید

از خشکسالی بی سابقه تا گرسنگی دام ها/ توزیع قطره چکانی نهاده ها راه به جایی نمی برد

او ادامه می دهد: خشکسالی اخیر در تمام کشور تقاضا برای خرید علوفه خشبی را افزایش داده و سبب شده که دامداران و تعاونی‌ها نقدینگی خود را از دست بدهند.

عصمتی پور با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های دامی بیان می‌کند: ۲۵ درصد نهاده‌های دامی با ارز دولتی توزیع می‌شود اما قیمت علوفه‌های خشبی ۳ تا ۴ برابر افزایش یافته است.

مدیر کل امور عشایر خراسان جنوبی با بیان اینکه قیمت نهاده‌های دامی و کرایه حمل و نقل افزایش داشته اظهار می کند: از پارسال تاکنون قیمت شیر و گوشت افزایش نداشته و باعث نارضایتی دامداران شده است.

وقتی دام‌ها در نبود علوفه راهی کشتارگاه‌ها می‌شوند

گرانی علوفه کار را به جایی رسانده است که دخل و خرج دامداری جور در نمی‌آید؛ دامداران دیگر توان خرید علوفه و سیر کردن شکم گوسفندان را ندارند و اینجاست که دام‌ها به جای پروار شدن، سر از کشتارگاه‌ها در می‌آورند.

قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این باره به خبرنگار ما گفت: کاهش نقدینگی تعاونی‌ها و دامداران، خشکسالی‌های اخیر، کرونا، تحریم‌ها و مدیریت‌های نادرست باعث شده که دامداران دیگر توان خرید علوفه‌های خشبی را نداشته باشند.

او افزود: با افزایش قیمت نهاده‌های دامی در استان، ۲۰ تا ۲۵ درصد دام‌ها به کشتارگاه‌ها فرستاده می‌شوند.

قوسی اظهار کرد: تا چند سال گذشته ۸۰ درصد تأمین نهاده‌های دامی از مراتع استان بود که با خشکسالی اخیر تنها ۲۰ درصد مراتع پاسخگوی نهاده دامی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: امسال ۸۰ درصد مراتع از بین رفته و ۱۰۰ درصد علوفه مورد نیاز دام‌ها به صورت دستی تأمین می‌شود.

انتهای پیام/ س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دامداران محصولات لبنی نهاده های دامی افزایش قیمت نهاده های دامی میلیارد تومان خراسان جنوبی خرید علوفه دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۶۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید روزانه هزار تن مرغ از مرغداران داخلی

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین شیرزاد مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میلیون تن نهاده با ارز ترجیحی و بهره‌گیری از مکانیزم استمهال شرکت پشتیبانی امور دام کشور خدمت مهمی به جامعه مرغداران کرده است، به‌گونه ای که عمده انبارهای مرغداران و زنجیره‌ها پر از نهاده است.

وی با تاکید بر اینکه با همه ظرفیتمان متعهد به خرید مرغ هستیم، افزود: شرکت با شیبی ۲۷ درصدی طی یک ماه گذشته به رکورد خرید روزانه ۱۰۰۰ تن مرغ رسیده است. البته خرید مرغ از اسفندماه آغاز شده بود و در ماه رمضان حدود ۱۷ هزار تن مازاد مرغ از استان‌ها خریداری شد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: طی سه شب متوالی اخیر متوسط وزن مرغ‌ها در کشتارگاه‌ها بالای ۲ کیلو و ۹۰۰ گرم شده، بنابراین دیرکشتاری اتفاق افتاده چنانکه تا ۵۹ روزگی مرغ را نگه می‌دارند. پیامد این تاکتیک از سوی مرغداران افزایش ذخایر گوشت سفید در کشور است.

وی در ادامه افزود: شرکت پشتیبانی امور دام کشور امسال واردات گوشت مرغ را از دو ماه قبل در فراخوان و مناقصه‌های بین‌المللی متوقف کرده و با افتخار تکمیل و کهنه و نو شدن ذخایر استراتژیک مرغ کشور با تولید داخل صورت می‌گیرد.

این مقام مسؤول تاکید کرد: صنعت مرغداری نیاز به منابع مالی جدید، سرمایه در گردش مکفی و بیمه قیمت محصولات دارد و برای این منظور حتماً باید کریدورهای صادراتی فعال شود.

شیرزاد عنوان کرد: نیاز به تقویت کمی تعداد کشتارگاه‌ها و ارتقای کیفیت مدیریت صادرات مرغ در کشور داریم. صنعت مرغداری وارد یک کلاس جهانی جدید شده است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: در حال حاضر همکاران شرکت و مدیران استانی بدون محدودیت به خرید بیش بود مرغ در استان‌ها مشغول هستند.

کد خبر 6089229 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • لزوم استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • جنگ علوفه شروع شده است
  • اطمینان خاطر دامداران یزدی از تامین به موقع نهاده دامی
  • ۱۸ میلیون راس دام سبک آماده کشتار است
  • افزایش ۲۷درصدی خرید مرغ مازاد مرغداران/ کریدورهای صادراتی فعال شود
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد
  • خرید روزانه هزار تن مرغ از مرغداران داخلی
  • جبران خلاء بهره وری در تغذیه دام با استفاده از خوراک کامل