Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، «طیبه سعادتی» تظاهر قدرت با سلاح و اختلال در نظم و آرامش عمومی در مراسم‌های عزاداری، عروسی و نزاع‌های دسته جمعی امنیت روانی جامعه را تهدید می‌کند.

در کنار صدها رسم و رسوم زیبای استان مهمان نواز کهگیلویه و بویراحمد سنت نامیمون تیراندازی در عروسی یا عزاداری سبب بروز مشکلاتی می‌شود که گاه رویدادهای تلخ ناشی از این رسوم به حیثیت و فرهنگ استان لطمه خدشه وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عده‌ای اسلحه به دست می‌شوند در مراسم عروسی دست به ماشه می‌برند تا به بهانه خودنمایی جان بگیرند با این حرکت افراد سهل انگار و بی‌توجه بارها شادی به عزا تبدیل و خانواده‌هایی را به عزای عزیزان نشانده است.

همین هفته بود که رئیس پلیس آگاهی کهگیلویه و بویراحمد گفت: رسم کهنه و غلط تیراندازی در مراسم عروسی باعث اصابت‌ تیر و کشته شدن دختر بچه ۳ ساله شد.

سرهنگ "سعید بالش زر" در تشریح این خبر افزود: جوانی ۱۹ ساله در مراسم عروسی که در حال برگزاری بوده با اسلحه ساچمه زنی به صورت هوایی شلیک می کند که متاسفانه بر اثر سهل انگاری تیر به سر، سینه و پهلوی دختربچه ۳ ساله اصابت کرده است.

مشابه چنین حادثه‌ای بارها در عروسی و عزاداری‌ها روی داده و اتفاق جدیدی نیست با این حال همچنان اسلحه به دستان به راحتی امنیت استان را نشانه گرفته‌اند و هر روز حادثه جدیدی تیتر رسانه ها می شود.

این در حالی است که برابر قانون تیراندازی تحت هر عنوان جرم تلقی و در صورت استفاده از سلاح ضمن تشکیل پرونده قضایی با عامل یا عاملان آن برخورد می شود

حتی قانون به صراحت اعلام کرده است که اگر سلاح به کار رفته در مراسم عزاداری یا عزا دارای مجوز باشد آن مجوز هم باطل می‌شود.

و حالا در یک نزاع دسته جمعی آن هم مقابل بیمارستان دهدشت ضمن ایجاد رعب و وحشت برای بیماران و ساکنان این محله منجر به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن تعدادی دیگر شد.

در کلیپی که بلافاصله از این درگیری منتشر شد عوامل نزاع بدون در نظر گرفتن شرایط محیطی به درگیری مشغول‌اند و حتی زنانی با لباس محلی در آن دخالت دارند.

اما سؤال اینجاست که اسلحه‌ای که در دست داشتن آن با احتمال خشونت برابری می‌کند از کجا و برای چه نیازی تأمین می‌شود و چطور افرادی می‌توانند برای خود اسلحه تهیه کنند؟در این زمینه لازم است دستگاه‌ها و نهادها وارد عمل شوند و این مسائل را بررسی کنند.

رسانه‌ها هم با درک اهمیت موضوع و تبعات این معضل مخرب با تشکیل کمپین‌های «تفنگت را زمین بگذار» و«نه به اسلحه» مردم را از پرداختن به سلاح و استفاده از آن در مراسمات منصرف نمایند یا دست کم اگر از اسلحه به عنوان یک پوشش کهن یا تشخص قومی طایفه‌ای استفاده می‌کنند از شلیک و ایجاد رعب و ناآرامی در جامعه خودداری شود.

مسأله اصلی اینجاست که فاصله اراده تا عمل برای دسترسی به سلاح گرم در استان ما بسیار اندک است تضمین‌های عملی برای جلوگیری از کاربرد مجرمانه وجود ندارد تا زمانی که در بر همین پاشنه بچرخد و این شرایط تغییر نکند نمی توان انتظار کاهش جرائم مسلحانه را داشت؛ چه بسا تعداد این گونه جرائم روز بروز بیشتر هم شود.

انتهای پیام/82016

منبع: فارس

کلیدواژه: اسلحه تیراندازی ناهنجاری اجتماعی فارس کهگیلویه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۶۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن عروسی دختر ناصرالدین‌شاه؛ ۱۳۰ سال قبل + عکس

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، عزیزالسلطان، ملقب به ملیجک دوم، برادرزادۀ یکی از همسران شاه به نام امینه اقدس بود و در ایام کودکی در نزد ناصرالدین شاه ارج و قرب خارق‌العاده‌ای داشت؛ به طوری که محبت شاه نسبت به او از محبتی که به فرزندان خود داشت بیشتر به چشم می‌آمد.

بیشتر بخوانید: سمیرا حسن‌پور در نقش زن ناصرالدین‌ شاه

عزیزالسلطان در سن ۱۶ سالگی با اخترالدوله دختر ناصرالدین شاه ازدواج کرد؛ جشن ازدواج این دو نفر یکی از مفصل‌ترین و گران‌ترین عروسی‌های آن زمان بود که در کاخ‌های مختلف و به مدت چند روز برگزار شد. در این مراسم اقشار مختلف مردم از درباریان، روحانیون و مردم عادی حضور داشتند.
دو عکس نخستی که ملاحظه می‌کنید در کاخ گلستان گرفته شده‌اند و مربوط به مهمانان درباری و مقامات حکومتی و نزدیکان آن‌ها هستند.

عکس سوم نیز حضور جمعی از روحانیون را در این مراسم نشان می‌دهد. این عکس در عمارت بهارستان گرفته شده؛ همان ساختمانی که بعدها به عنوان مجلس شورای ملی مورد استفاده قرار گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228594 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • جشن عروسی دختر ناصرالدین‌شاه؛ ۱۳۰ سال قبل + عکس
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • تشدید مجازات قاچاق اسلحه و مهمات
  • تیراندازی در عروسی جان دو نفر را در عنبرآباد گرفت
  • تیراندازی در عروسی؛ تکرار یک رسم غلط ٢ قربانی گرفت
  • تیراندازی در عروسی/ تکرار یک رسم غلط ٢ نفر قربانی گرفت
  • تیراندازی در عروسی دو نفر را به کام مرگ فرستاد
  • رسم غلط تیراندازی در عروسی عنبرآبادی‌ها دو قربانی برجای گذاشت 
  • (تصویر) عکس‌هایی از جشن عروسی دختر ناصرالدین‌شاه؛ ۱۳۰ سال قبل
  • پارلمان اروپایی قواعد سلاح برای غیرنظامیان را تشدید کرد