Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-30@06:42:21 GMT

شب و روزی با باستانی‌ترین موسیقی جهان

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۳۶۷۱۵

شب و روزی با باستانی‌ترین موسیقی جهان

‍‍‍‍‍‍

حسن احمدی‌فرد: نرسیده به تربت جام، می‌افتیم توی جاده کمربندی؛ تا از آن‌جا بچرخیم سمت کوه‌هایی که سایه انداخته روی شهر. «بِزد» در دامنه همین کوه‌هاست؛ جایی که قریب هفت سال، شیخ احمد جام، در آن مقیم بوده تا سیر و سلوک عارفانه‌اش را کامل کند. اسم روستا هم به باور اهالی از همین‌جا می‌آید. می‌گویند شیخ احمد در آخرین مراحل سلوکش، وظیفه یافت تا به سوی خلق برگردد و آن‌ها را به سمت خدا دعوت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی از کوه پایین آمد، دید که سنگ‌ها هم دنبالش به راه افتاده‌اند. شیخ به سنگ‌ها امر کرد که «بِست»؛ یعنی به ایست و قرار بگیر؛ و سنگ‌ها قرار گرفتند.

این البته باوری عامیانه و عارفانه است درباره مردی که یکی از «پیران خراسانی» بوده و زندگی و آرا و عقایدش تاثیری انکارناپذیر بر عرفان ایرانی به جا گذاشته است...

بزد، روستایی سرسبز است با تاکستان‌های خرم و باغ‌های پردرخت؛ و آبی که از چشمه‌هایی در کوه می‌آید. امشب را بناست در یکی از همین تاکستان‌ها بگذرانیم؛ جایی که خانه‌چه‌ای خشت و گلی، جایش را به عمارتی زیبا و سنتی داده تا به سنت معمول این سال‌ها، بزد هم اقامتگاه بومگردی داشته باشد؛ آن هم میان تاک‌هایی که تکیه داده‌اند به شانه دیوارها و دست گرفته‌اند به چوب‌بست‌ها؛ و موسیقی باد که میان این همه، می‌رود و می‌آید. اما این تنها موسیقی‌ای نیست که خواهیم شنید. به همت عباسعلی سپاهی یونسی، از فعالان فرهنگی و اجتماعی مشهد و جمعی از آدم‌های علاقه‌مند، بناست امشب این جا از استادی تجلیل کنیم که عمرش را در سرمستی هنر گذرانده؛ سرنا زده و دهل نواخته، آواز خوانده و دستی به چرخ بلند کرده است. استاد محمد دلپذیر، حالا در پیرانه‌سری، نایی برای سرنانوازی ندارد اما دستش به دهل می‌رود و صدایش هنوز زنگ همان صدای جوانی را دارد.

مسجدی با صفا و ساده

تا استاد برسد و بساط شب‌نشینی فراهم بشود، راه می‌افتیم که مسجد نور را ببینیم؛ خانه‌ای کوچک با سقف و ستون‌های چوبی که روزگاری محل عبادت شیخ بوده است. از بزد تا مسجد نور راهی نیست. یک جاده خاکی که پیچ و تاب می‌خورد و ما را به جایی می‌رساند که شیخ سال‌ها در آن مقیم و معتکف بوده است. مسجد نور، بنایی است چارگوش که طول و عرضش به زحمت به پنج متر می‌رسد؛ و سقفی پل‌پوش با چوب‌هایی که از گذر سال‌ها، حسابی رنگ انداخته‌اند و تیره شده‌اند. در و دیوار مسجد سفید است و چند تا طاقچه هم دارد که لابد در قدیم شمعی یا پیه‌سوزی آن‌جا می‌گذاشته‌اند که نور مختصری را می‌تابانده به تاریکی خانه. محرابی هم در سمت قبله دارد که حتما بعدها درست شده و با خطی و رنگی تزیین یافته و کتیبه الله هم بر بالای آن جا گرفته است.

دور تا دور مسجد می‌نشینیم تا استاد قصاب‌زاده برای‌مان صحبت کند. استاد قصاب‌زاده از فعالان فرهنگی تربت جام است؛ معلمی که عاشق مثنوی است و در کلاس‌هایش، مواریث مکتوب عرفانی را شرح می‌کند. او روزگاری هم به کسوت سیاست درآمده و عهده‌دار مسئولیت شهرداری بوده اما دریافته که از این اجاق، آبی گرم نمی‌شود و حالا مدت‌هاست در تربت جام و مشهد، سرگرم کتابخانه‌داری و تدریس متون عرفانی است.

استاد قصاب‌زاده از مقام «عهد» می‌گوید که چطور دست‌گیر مردی شد که می‌توانست عمر، به غفلت بگذراند اما توبه کرد و عهد بندگی بربست و از مجلس شراب، به مقام وصل رسید...

تا حرف‌های استاد را بشنویم، خورشید پشت کوه بزد، غروب می‌کند. دست‌نماز می‌گیریم و به نماز می‌ایستیم؛ و نماز خواندن در این مسجد ساده، صفای دیگری دارد.

 بزم هنری استادان

شام، «قُروتی» است و قروتی ما تربت جامی‌ها، همان «اشکنه کشک» است؛ آن هم از کشک‌های امسالی که از مَلّه‌های رمه‌داری تا این اقامتگاه بومگردی رسیده؛ همراه بادمجان‌هایی که همین‌جا در باغچه به عمل آمده است.

بعد شام، فرش پهن می‌کنیم توی بهارخواب، زیر پنجره‌های ارسی؛ جایی که استاد محمد دلپذیر قرار است برای‌مان آواز بخواند. استاد، به همراه پسرش از راه می‌رسد. محمود دلپذیر هم مثل پدرش در کار موسیقی مقامی است. سرنانوازی می‌کند و صدای سرنایش، حرف ندارد.

استاد غلام‌رسول صوفی هم از تربت جام می‌آید تا در این بزم هنری حضور داشته باشد؛ همراه پسرش عارف؛ که چند سال پیش از این، در مسابقات دانش‌آموزیِ دوتارنوازی اول شده بود و حالا جوانی است برومند و لهجه دوتارش، لهجه‌ای هنرمندانه است.

استاد حسن سمندری هم از باخرز از گرد راه می‌رسد تا کنار دیگر استادان، شب موسیقی ما را در بزد، کامل کند. استاد، چند هفته‌ای است که سوگوار داغ دخترش است؛ دختری جوان که ناگهان پدر و مادرش، و برادر و خواهرش را داغ به دل گذاشته و رفته است. مرض کهنه کلیه‌دردش، یک‌شبه عود می‌کند و تا بهاره را به بیمارستانی در مشهد برسانند و پزشک‌ها کاری بتوانند بکنند، روی دست پدر و مادرش پرپر می‌زند...

حسن سمندری البته با داغ بیگانه نیست؛ او چند سال پیش از این هم به داغ جوان برومندش نشست که حادثه‌ای او را به کام مرگ کشاند. گورستان باخرز که تا پیش از این برای او، آرام‌جای پدرش و رفیق همراهش، استاد حسین سمندری و استاد ابراهیم‌ شریف‌زاده بود، حالا آرام‌جای پسر و دخترش هم هست...

استاد حالا به اصرار، دعوت ما را قبول کرده، تا دوباره شبی سر به شانه دوتار بگذارد؛ زیرآسمان پرستاره بزد.

آواز باستانی

استاد سمندری که دوتارش را دست می‌گیرد، استاد دلپذیر صدا به آواز بلند می‌کند. «سرحدی» می‌خواند و سرحدی‌خواندن همان «دشتی» است، همان «فریاد»؛ گونه‌ای آواز باستانی که در خون مردم دشت است.

استاد می‌خواند که:

بیا که بسته‌ای بار سفر را
بیا که تا ببنِم همدگر را
نبادا در سفر سالِ(سالی) بمانِم
بمیرِم و نبینِم همدگر را 

جوان بودم برِ عالم ندیدُم
به ای دنیا دل بی‌غم ندیدُم
نهال عمر خور(خود را) کاشتم به صحرا
نهال عمر خور، خرم ندیدُم

چرا غم می‌خوری از بهر مردن
مگر آن‌ها که غم خوردن نمردن
برو بم کنج قبرستان گذر کن
ببین از مال دنیا هیچ بردن

صدای استاد در پیرانه‌سری هم هنوز ملاحتی دارد که آوازش را شنیدنی می‌کند. حسن سمندری هم که مجلس را گرم می‌بیند،  طاقت نمی‌آورد و همراه دوتارش شروع به آواز می‌کند.

اگر از حال مو گردی خبر دار
دل سنگت بسوزه بر من زار
ای دلبر من
به در کن پرهن غم از بر من

حالا نوبت استاد صوفی است تا با دوتار حسن سمندری چیزی بخواند. صوفی هم می‌خواند که:

ستاره سحر می‌شمارم امشو
به بالینم نیا بیمارم امشو
به بالینم نیا که کشته میشی
تموم دشمنا بیدارن امشو

حلقه هتن

شب خنکی است و باد که بین تاک‌ها می‌وزد، خنکای بیشتری را می‌پاشد به بهارخواب. کیفور از صدای دوتار و آوازهای سرحدی، چای می‌خوریم و گپی می‌زنیم. محمود دلپذیر از توی ساک رنگ و رو رفته‌اش می‌گردد و سرنایش را بیرون می‌آورد. پدرش هم دهل را می‌اندازد به گردنش و جایش را میزان می‌کند؛ بعد ناگهان صدایی باستانی همه تاکستان تاریک را پر می‌کند.

سرنا احتمالا باستانی‌ترین موسیقی بشری است؛ سازی که گونه‌های مختلفی دارد و کاربردهای فراوان. در تربت جام اما صدای سرنا و دهل، صدای آشنای عروسی‌ است. صدای هتن کردن؛ صدای آفر و ....

چند نفر از اهالی که لابد داشته‌اند از توی کوچه‌باغ رد می‌شده‌اند، حالا صدا را شنیده‌اند و بی‌تعارف آمده‌اند نزدیک سرنا و دهل نشسته‌اند. چرا باید تعارف کنند؟ صدای سرنا و دهل، یعنی این‌جا خبری است؛ خبر کمیاب خوشی و خرمی؛ خبر شادی و شادکامی؛ و در شادی و خرمی همه اهالی دعوت هستند؛ همچنان که در عزا و مصیبت.

یکی‌شان که کامل‌مردی است با لباس محلی، انگار نمی‌تواند در شعاع سرنانوازی، آرام بنشیند؛ دست‌های را به هم می‌زند و ریتم می‌گیرد؛ بعد بی‌قرارتر از قبل برمی‌خیزد و در فضای خالی چرخی می‌زند. یکی دو تا از جوان‌ها هم انگار منتظر همین صحنه بوده‌اند جلو می‌آیند و حلقه هتن را تشکیل می‌دهند. حالا بزم موسیقایی ما کامل شده است.

در چهره استاد دلپذیر، شادی غریبی موج می‌خورد و احتمالا او را از این‌جا از دل تاکستانی در روستای بزد تربت جام، صاف می‌برد به وسط خاطره‌هایی که همه زندگی او را تشکیل داده‌اند؛ حلقه‌های بزرگ هتن که در میدان‌گاهی روستا دور هم می‌گردند و صدای شَرق شَرق چوب‌ها که به هم می‌خورند...

پاسی از شب گذشته اما هیچ کس، بنای دل کندن از نوای موسیقی را ندارد.

طریق عشقبازی

استاد دلپذیر و پسر هنرمندش را همراه استاد صوفی و عارف، به تربت جام برمی‌گردانیم  تا می‌رویم و می‌آییم، استاد حسن سمندری همچنان روی بهارخواب نشسته و برای آدم‌های مشتاق دور و برش دوتار می‌زند و آواز می‌خواند. سینی‌های چای پر و خالی می‌شوند و استاد همچنان گرم دوتارنوازی است. ساعتی مانده به طلوع آفتاب، نماز می‌خوانیم و می‌خوابیم؛ اما پرنده‌ها انگار تازه محفل موسیقایی‌شان را شروع کرده‌اند. هزار پرنده ناپیدا در دور و نزدیک تاکستان، صدای جیک جیک و جیرجیرشان بلند است...

عکس شماره ۱: استاد حسن سمندری

آفتاب حسابی بالا آمده که به زور بیدار می‌شویم. استاد اما همچنان خواب است. آرام خوابیده است. انگاردارد خواب خوشی می‌بیند. شاید خواب فرزندانش را. کسی دلش نمی‌آید استاد را بیدار کند. چندتایی عکس می‌گیرم تا بعدا به استاد نشان بدهم و برای انتشارشان اجازه بگیرم...(عکس شماره ۱)

صبح جمعه‌ای، حسین صالحی هم یک سر می‌آید پیش ما تا همراه استاد سمندری، سازی بزند و آوازی بشنود. حسین صالحی از جوان‌های بزد است و عاشق موسیقی و فولکلور منطقه. با یکی از آدم‌های علاقمند، سرگرم انتشار کتابی هستند از دوبیتی‌ها و آیین‌های منطقه؛ کتابی پر از شعر و ضرب‌المثل.

صالحی، اول با فلوت، «هزارگی» می‌زند و بعد نی‌اش را در می‌آورد که رویش شعر مرحوم قاضی جلال‌الدین فقهی از شعرای قدیمی منطقه را حک کرده؛ شعری که با اجرای استاد مرحوم نورمحمد درپور، جاودانه شده است:

اگر کفر است طریق عشقبازی
به دنیا یک مسلمانی ندیدم

تا چایی بخورم، استاد با نی حسین صالحی، آواز می‌خواند.

قند مکرر

زیارت مزار شیخ احمد جام، پایان‌بخش برنامه است. عصر، از بزد و کوچه‌باغ‌هایش خداحافظی می‌کنیم و همراه استاد حسن سمندری به دیدار شیخ می‌رویم که قریب هزار سال است مقابل خانقاهش زیر سایه ایوانی بلند آرمیده؛ جایی که صدیق جامی‌الاحمدی، منتظر ماست؛ تا کلید بیندازد به قفل‌های بسته و گوشه و کنار تاریک و روشن بنا را نشان‌مان بدهد. آن‌هایی که به این مزار آمده‌اند می‌دانند آقای جامی، جزیی از این بناست؛ میراث‌دار منصبی تاریخی که نسل به نسل، پدران او عهده‌دارش بوده‌اند. او کلیددار مزار است و راهنمای گوشه و کنار آن. حتما خیلی‌ها مثل من، حرف‌ها و توضیحاتش را حفظ هستند اما شنیدن این توضیحات با آن لهجه شیرین خراسانی، قند مکرر است. (عکس شماره ۲)

عکس شماره ۲: مزار شیخ احمد جام

استاد صوفی هم می‌آید و با ما همراه می‌شود. مقابل ایوان بلند، می‌ایستد و شروع می‌کند به آواز خواندن.

هیبت استاد صوفی با آن لباس تربت جامی، مقابل ایوان بلند مزار شیخ احمد جام، انگار سکانسی است که درست از دل تاریخ، برش خورده و به امروزه‌روز رسیده است.

استاد محمد دلپذیر هم می‌آید، این بار بی‌سرنا و دهل؛ تا با جوان‌ها خداحافظی کند. دقایقی طولانی به گپ‌وگفت می‌گذرد. حضور در جمع صمیمی استادان موسیقی مقامی و صفایی که صدای‌شان است، همه را کیفور کرده. چلچله‌هایی که در سوراخ‌سنبه‌های بنا، زیر طاقی‌ها و گوشه هشتی‌ها لانه دارند، موسیقی باستانی این لحظات تکرارنشدنی را تأمین می‌کنند. کاش می‌شد زمان را درست همین‌جا نگه‌داشت؛ جایی وسط تاریخ خراسان، پهلو به پهلوی موسیقی باستانی‌اش.

۵۷۵۷

کد خبر 1534913

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: موسیقی نواحی استان خراسان رضوی تربت جام موسیقی سازهای ایرانی شیخ احمد جام استاد صوفی سرنا و دهل عکس شماره تربت جام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۶۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت

آغاز ساخت یک شهرک جدید در جیرفت و در عرصۀ شهر باستانی معروف به «دقیانوس»، این محوطه تاریخی را در تهدید قرار داده است.

به گزارش ایسنا، جمعی از فعالان و دوستداران میراث فرهنگی اطلاع دادند: فاز نخست تسطیح اراضی برای احداث «شهر نوین جیرفت» به مساحت ۲۱۶ هکتار چند روزی است در غرب مجموعه باستانی «دقیانوس» شروع شده است. این شهرک­‌سازی درست در میان آثار و بقایای به‌جامانده از شهر کهن جیرفت قرار می‌گیرد. در حالی که عرصه و حریم محوطۀ شهر دقیانوس هنوز تدقیق نشده است، اما شواهد سطحی نشان می‌دهد که شهر نوین جیرفت در این عرصه قرار می‌گیرد. بر اساس تصاویر هوایی مشخص است که گورستان در جنوب شهر نوین و بخشی از سامانه آبرسانی و قنات­‌های کهن متصل به دقیانوس درست در غرب و میانۀ محل شهر نوین قرار دارند. همچنین تپه­‌های شمال­ غربی که مملو از قطعات سفال، تکه­‌های آجر و بقایای معماری است در شمال شهر نوین قرار می­‌گیرد.

به گمان باستان‌شناسان، بی‌شک راه ارتباطی شهر نوین از کوچه پس­‌کوچه­‌های «کهورویه» نخواهد گذشت، بلکه در آینده محوطۀ ارزشمند «قمادین» برای ایجاد پل و اتوبان ارتباطی بین شهر امروزی جیرفت و شهر نوین تسطیح خواهد شد و از بین خواهد رفت.

قمادین همان شهری است که مارکوپولو آن را کَمادی نامیده و نوشته است که کمادی پیش از این شهری بزرگ و پرشکوه بوده، ولی اکنون (سدۀ ۷ قمری / ۱۳ میلادی) کوچک و کم‌اهمیت شده است، زیرا مغولان چند بار آن را ویران ساخته‌اند. کمادی در سدۀ ۱۳ قمری / ۱۹ میلادی در شمال جیرفت شناسایی شد. مردم بومی ویرانه‌های آن را شهر دقیانوس می‌نامند (گابریل، ۱۲۹؛ سایکس، ۲۶۷). برخی همین شهر دقیانوس را شهر جیرفت کهن دانسته‌اند (دایره‌المعارف بزرگ اسلامی). از قمادین به عنوان خزانۀ نفایس چین و ختا، هندوستان، حبشه، زنگبار، روم، مصر، ارمنستان، آذربایجان، ماوراءالنهر، خراسان، فارس و عراق یاد شده است.

فعالان میراث فرهنگی می‌گویند: بخشی از عرصه و حریم این مجموعه باستانی ارزشمند نیز کمتر از دو دهه پیش به صورت قطعات یک هکتاری به گروهی از بازنشسته‌های کشوری واگذار شده است. این بخش که بیش از ۷۰  هکتار وسعت دارد مشخص نیست طی چه سازوکار و با استناد به کدام قانون و کدام استعلام از میراث فرهنگی واگذار شده است و چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟

اکنون این پرسش‌ها از سوی جمعی از باستان‌شناسان و فعالان میراث فرهنگی مطرح شده است که آیا این طرح، ملاحظات مربوط به «ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی» (اتاف) را در نظر گرفته است؟ همچنین، شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ مصوب کرده بود که برای «الحاق ۲۹۹ هکتار اراضی به محدوده شهر جیرفت در راستای طرح نهضت ملی مسکن» ضرورتاً باید «ملاحظات مربوط به حریم منظر اثر ثبتی در محدوده الحاقی با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان در طرح اعمال شود.» آیا وزارت میراث فرهنگی به این موضوع رسیدگی کرده است؟ آیا توسعه جیرفت با نابودی ارزش‌­ها و دارایی­‌های تاریخی و فرهنگی آن دنبال خواهد شد یا میراث و ارزش‌های فرهنگی برای نسل­‌های آینده حفظ خواهند شد؟

بقایای شهر دقیانوس

جیرفت از کهن‌ترین تمدن‌های بشری است و حدود پنج‌هزار سال قدمت دارد و الواح خطی یافته‌شده از آن نشان‌دهنده یکی از نخستین خط‌های اختراع‌شده توسط بشر معرفی شده است. این محوطه باستانی پیش از این، با غارت گسترده‌ای مواجه شده بود؛ اوایل دهه ۸۰ که «هلیل‌رود» در جنوب استان کرمان، طغیان کرد و گورهای باستانی و اشیاء دفن‌شده در آن آشکار شد و مردم با بیل و کلنگ راهی این منطقه شدند، آن زمان جیرفت را پنیری سوئیسی توصیف می‌کردند که حفاران آن را برای یافتن اشیاء تاریخی سوراخ سوراخ کرده بودند.

تصویر ماهواره‌ای بخشی از بقایای شهر کهن جیرفت بقایای شهر کهن جیرفت

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سد «آبریز» مطالبه مهم مردم کهگیلویه و بویراحمد است/ راه آهن یاسوج مورد توجه قرار گیرد
  • (ویدئو) جسد‌های باستانی ۲۷۰۰ در رامهرمز از بین رفتند
  • حمایت دانشگاه‌های جهان از فلسطین یادآور رسالت معلمی در دفاع از مظلومان است
  • چرا صدای جنبش‌های دانشجویی عربی در حمایت از فلسطین بلند نمی‌شود؟
  • ظهور و سقوط شهر باستانی هرم‌ها
  • جسد‌های باستانی سالم در ایران بعد از کشف نابود شدند! | فیلم
  • مراسم تجلیل از باستانی کاران اسدآباد
  • پخش صدای علیرضا قربانی قبل از مسابقه حساس فوتبال !
  • تدوین مستند «یک جهان آواز» به پایان رسید/ پرتره‌ای از استاد علی جهاندار 
  • تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت