علت بازی سیاوش طهمورث در زخم کاری + عکس
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۳۷۴۸۱
این بازیگر باسابقه با اشاره به حضورش در سریال «زخم کاری» گفت: آقای محمدحسین مهدویان (کارگردان) را از نزدیک نمیشناختم. آقای کیومرث مرادی، کارگردان تئاتر به عنوان مسئول انتخاب بازیگر در این سریال حضور داشتند و با من تماس گرفتند و گفتند کاری در نمایش خانگی است که بر اساس داستان مکبث نوشته شده است. چون عادت ندارم بدون خواندن فیلمنامه در کاری حضور پیدا کنم، شش قسمت از فیلمنامه را خواندم و بعد به پروژه پیوستم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فکر می کردم مهدویان مثل جوانهای تازه وارد سینماست که پز می دهد!
او درباره همکاری با محمدحسین مهدویان، کارگردان «زخم کاری» ادامه داد: اوایل فکر میکردم آقای مهدویان مثل این جوانهای تازه وارد سینما هستند که مدام پز میدهند و ژست میگیرند. ولی وقتی با ایشان صحبت کردم دیدم که اینطور نیست. خیلی آرام و راحت است و به راحتی به حرفها گوش میکند و از ایدهها و نظرها استفاده میکند که این خصوصیت خوبی است.
طهمورث با اشاره به کاراکتر «خان عمو» در سریال «زخم کاری» و تحلیلش نسبت به این شخصیت گفت: من بعد از اینکه متن فیلمنامه را یک بار خواندم کاملا حفظ شدم. «خان عمو» شخصیتی بود که بر اساس ذهنیت آقای مهدویان شکل گرفته بود و حتی بر اساس همان تحلیل هم تست گریم صورت گرفت. با توجه به فضایی که درون قصه وجود داشت و تحلیل درستی که آقای مهدویان از شخصیت داشتند، من سعی کردم با آن همراهی کنم ولی نظرات خودم را هم ارائه کردم که کارگردان به خوبی هم میشنید و هم نسبت به آنها توجه میکرد.
شخصیت خان عمو دو بُعدی است
وی ادامه داد: در شخصیت «خان عمو» به توضیحات آقای مهدویان اکتفا نکردم و با خودم تحلیل کردم و دیدم به غیر از نکاتی که کارگردان درباره شخصیت میگوید و اتفاقا درست هم هست، شخصیت بُعد دیگری هم دارد. شخصیت خان عمو دو بُعدی است. در خان عمو حالات مختلفی را در طول سریال میبینیم که نمیتوانیم در یک سکانس یا دو سکانس درباره آن تصمیم بگیریم. مثلا «خان عمو» را در یک سکانس با یک حالتی میبینیم که در سکانس بعدی شخصیت کاملا متفاوت را ارائه میکند.
طهمورث در پاسخ به این پرسش که آیا برای شناخت این شخصیت به اشخاص مابه ازای بیرونی هم فکر کردید؟ گفت: در تحلیل یک شخصیت تنها نمیتوان به داشتههای نویسنده اکتفا کرد و باید برای درک بهتر کاراکتر به نمونههای بیرونی هم دقت کرد. بازیگر باید اشراف کامل به جامعه خودش داشته باشد و وقتی این شناخت وجود داشته باشد میتوان به خوبی چنین شخصیتهایی را در جامعه شناسایی کرد. از طرفی تمام حالاتی که از انسانهای مختلف میبینیم درون تمام ما وجود دارد. از خشم و عصبانیت و شادی تا غرور و کبر، همگی در وجود آدمیزاد هست و مهم اینجاست که ما چه زمانی به سراغش میرویم. برای همین کار، بازیگر این است که این صفات و خصوصیات را درون خودش جستجو کند و آن را به خوبی درک کند تا بتواند ارائه دهد. تکنیک بازیگری ورود به این هنر است اما نگهداری و زندگی کردنش یک هنر است که باید با تمام وجود آن را درک کنید. به همین دلیل است هنرپیشه و هنرمند و بازیگر با همدیگر فرق دارند. برای همین من بنا بر تجارب خودم به سراغ شخصیت میروم و سوالهایی از خودم میپرسم که این شخصیت چه کارهایی کرد و چه واکنشهایی نسبت به اتفاقها انجام میدهد؟ شناخت جامعهشناسی کاراکتر میتواند به هویت بخشی بازی کمک کند. من یک بار شخصیت را تحلیل میکنم و آن را میشناسم و در همان فضا میتوانم به خوبی زندگی کنم.
علیرغم بازی در نقشهای منفی باز هم جامعه نسبت به من لطف دارد
طهمورث درباره بازی کردن در کاراکترهای منفی و خاکستری گفت: متاسفانه در ساخت سریالها و فیلمهایمان به یک نقص دچار هستیم. اینکه کارگردان فکر میکند یک بازیگر باید فقط در همان قالب همیشگی بازی کند و اجازه تغییر در نوع بازی را نمیدهند. برای من به عنوان بازیگر هیچ فرقی ندارد در چه قالبی بازی کنم. من نقش سیاه و سفید و مثبت و منفی را بازی میکنم چون معتقدم همه این ویژگیها در جامعه وجود دارد و باید آنها را بازی کرد. من به جرأت میگویم تمامی نقشهای خاکستری که تا امروز بازی کردم هیچ کدامشان شبیه دیگری نبوده است. از حرکت دستها و واکنش صورت و صداسازی همگی با یکدیگر متفاوت است؛ یعنی نمیتوان نقشهای منفی و خاکستری که بازی کردم را کنار یکدیگر بگذاریم و حتی حرکت دستهایشان را شبیه به هم ببینیم. از خوشبختی من است که علیرغم بازی کردن در نقشهای منفی و خاکستری باز هم جامعه نسبت به من لطف دارد.
با یک چشم خمار کردن میتوان نقش مثبت بازی کرد
وی با بیان اینکه با یک چشم خمار کردن میتوان نقش مثبت بازی کرد، در عین حال معتقد است: ولی بازی کردن در نقشهای منفی خیلی دشوار است. من همواره گفتم و از برخی کارگردانهای عزیزمان خواهش کردم که بگذارید بازیگران در ژانرهای مختلف تواناییشان را بروز دهند. اینکه تنها در یک قالب بمانند به نفع بازیگری نیست. من خیلی نسبت به پیشنهادهای تکراری مقاومت میکنم و اجازه نمیدهم در یک قالب باقی بمانم. اما به هر حال کار سختی است کنده شدن از فضایی که در ذهن مخاطب شکل گرفته است.
حضورم در «زخم کاری» به دلیل فضای داستان بود
این بازیگر پیشکسوت درباره حضور کوتاهش در «زخم کاری» و در پاسخ به این پرسش که آیا این حضور کوتاه برای شما با ریسک همراه نبود؟ گفت: من برای اولین بار در تمام دوران حرفهای بازیگری ام شش قسمت از ۱۵ قسمت سریال را خوانده بودم. اینکه توانستم در سریال حضور پیدا کنم به خاطر فضای داستان بود که خیلی خوب روایت شده و توانسته بود من را مجاب به حضور کند. برخلاف دوستان جوان من هیچ وقت بعد از گرفتن پلان، مانیتور را نگاه نمیکنم و به کارگردان و نگاهی که دارد اعتماد میکنم. در «زخم کاری» کاراکتر «خان عمو» فلاش بکهایی هم در قسمتهای بعد دارد که به معرفی شخصیت کمک میکند و همین باعث شد شخصیت به خوبی شکل بگیرد. مهدویان سکانسهای خوبی را گرفته است.
طهمورث در پایان درباره ی «زخم کاری» افزود: در این سه قسمت که از سریال گذشته است صحنههای خوبی را میبینیم و من لحظات درخشانی در کارگردانی این اثر میبینم. مهدویان کارگردان باهوشی است و به خوبی فضای قصه را درک کرده است. من از متنهای شکسپیر در تئاتر خیلی کار کردم. «زخم کاری» جاه طلبی زنانه را از «مکبث» دریافت کرده است و مابقی یک سوژه ایرانی است که به خوبی پرداخت شده است.
منبع: پارس نیوز
کلیدواژه: سیاوش طهمورث آقای مهدویان نقش های منفی زخم کاری خان عمو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۷۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کلوپ با برد مقابل تاتنهام به استقبال وداع از آنفیلد میرود
یورگن کلوپ دو بازی دیگر با لیورپول خداحافظی میکند.
به گزارش طرفداری، لیورپول پس از قطعی کردن سهمیه لیگ قهرمانان اروپا، اکنون حضورش در بین سه تیم برتر هم تایید شد. اگرچه چنین عملکردی برای قرمزها متقاعد کننده نخواهد بود.
با پیروزی 4-2 مقابل تاتنهام، لیورپول در آخرین بازیهای یورگن کلوپ دوباره رنگ برد را میبیند. قرمزهای آنفیلد بیش از یک نیمه عملکرد بسیار خوبی به نمایش گذاشتند و 4 گل به ثمر رساندند. با این حال پس از دقیقه 70، شاگردان کلوپ نبض بازی را از دست دادند تا تاتنهام برای جبران نتیجه نزدیک شود. یورگن کلوپ در اولین واکنش به بازی گفته است.
ما فوق العاده هستیم تا زمانی که دیگر نباشیم! بازی بسیار خوبی بود. تاتنهام دوباره میتواند برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان برای استون ویلا فشار ایجاد کند. در عملکردهای باکیفیت، شما به جرقه نیاز دارید. من میگویم سه امتیاز کافی است و بازیکنان هم همین فکر را میکردند. آنفیلد امروز جایگاه ویژهای بود. ما ۴-۰ جلو بودیم، تغییراتی را انجام دادم و سپس سازماندهی را از دست دادیم. تاتنهام نشان داد که چقدر میتواند خوب باشد. از عملکرد تیم راضی بودم. ما تقریباً در تمام زمینههای تهاجمی خوب بودیم. پاسها خوب بودند. خیلی چیزها خوب بود. خونسردی خود را حفظ کردیم. تا زمانی که آنها خطوط را نمیشکنند، مشکلی نیست، بگذارید پاس بدهند. بازی تیم را خیلی دوست داشتم. گلها فوقالعاده بودند.
یورگن کلوپ تنها یک بار دیگر در آنفیلد مربیگری خواهد کرد. او چه احساسی دارد؟
اگر بگویم در بالاترین حد احساسات قرار دارم، دروغ گفتهام، ما یک بازی دیگر داریم. دو هفته دیگر هم روز دیگری [برای بروز احساسات] است. قبلا هم گفتهام، من عاشق این باشگاه هستم. خواهیم دید این بازی چگونه خواهد بود. شاید باران شدیدی ببارد و نتوانیم برای مدت طولانی بیرون بمانیم. به هر حال، احتمال بارندگی زیاد است و آن موقع هواداران نمیتوانند اشک و احساسات من را ببینند.
محمد صلاح یک گل و یک پاس گل داشت. آیا او به فرم همیشگی برگشته است؟
مو فوقالعاده بود، او بازی خیلی خوبی انجام داد. سمت راست ما با صلاح و هاروی الیوت خیلی خوب بود. از عملکرد او راضی بودم. هیچکدام از بازیکنان نمیخواهند بد بازی کنند، چرا باید این کار را بکنند؟ مو نشان داد که چه کاری میتواند انجام دهد.
آیا این بازیها و جو آنفیلد تاثیری در تصمیم کلوپ دارد؟
هیچکس واقعا تصمیم من را درک نمیکند. من تصمیمم را به خاطر جو ورزشگاه یا این که تیم به نحو همیشگی بازی نمیکند، نگرفتهام. به دلایل دیگری بود.
یک سرمربی لیورپول چه ویژگیای باید داشته باشد؟
نمیدانم، چون هرگز به آن فکر نکردهام. این یک باشگاه استثنایی است. از همان روز اول یک موقعیت برد-برد بود، ما خوششانس بودیم. من هر ثانیه آن را دوست دارم. این باشگاه بسیار خاص است. من باعث ایمان آنها نشدم، بلکه به آنها یادآوری کردم اگر ایمان داشته باشند، چه اتفاقی میتواند رخ دهد.
کانال عصر ایران در تلگرام