Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز؛ به هفته پایانی اولین ماه تابستان نزدیک می‌شویم؛ هفته‌ای که در شرایط بحران پیک پنجم کرونا آنهم با ویروس جهش یافته دلتا به گفته کارشناسان سرنوشت‌سازترین هفته است؛ چون درست درشرایطی که افسار ویروس منحوس از دست مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا رها شده چند روز تعطیلی در پیش داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه معتقدند رسیدن این تعطیلات آنهم در فصل تابستان که مدارس تعطیل است و خانواده‌ها امکان برنامه‌ریزی برای مسافرت را دارند در واقع پاشنه آشیل مدیریت پیک پنجم کرونا در ایران است، به این دلیل که اگر هموطنان همراهی لازم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را نداشته باشند جای تردید نیست که از نظر رنگبندی کرونایی باید منتظر ایرانی یکپارچه قرمز باشیم.

به گفته این کارشناسان بررسی آمارهای روزانه که از سوی مسئولان وزارت بهداشت در زمینه روند فعالیت ویروس منحوس منتشر می‌شود نشان می‌دهد در آغاز پیک پنجم و البته فعالیت ویروس جهش یافته دلتا شاهد موج مکزیکی این ویروس روی نمودارها هستیم به این معنی که نوسان‌های آماری دقیقاً بیانگر آنروی سکه همه‌گیری آنهم با ویروس چموش کرونا دارد و واقعاً میزان همکاری هموطنان در مدیریت کم هزینه این پیک تعیین کننده است.

در این زمینه کارشناسان تاکید می‌کنند نباید به امید روند صعودی تعداد موارد واکسینه شدن افراد در این دوره باشیم چون براساس آمارها تا رسیدن این گروه که تازه واکسینه شده‌اند به ایمنی قابل قبول دوره‌ای چند روزه لازم است که این دوره می‌تواند درصورت عادی انگاری و بی‌توجهی به پروتکل‌ها تمام تلاش‌های انجام شده را نقش برآب کند.

فنر پیک پنجم رها شد

نگاهی دقیق و تخصصی به آمارهای منتشر شده از شرایط پیک پنجم کرونا در ایران و البته مدنظر قرار دادن شرایط همه‌گیری در کلانشهرها و مناطقی که تعیین کننده هستند نشان می‌دهد تازه فنر پیک پنجم با ویروس دلتا رها شده و در چند روز آینده آمارها با ثبت رکوردهای جدید احتمالا همه را شوکه می‌کند. 

به گفته کارشناسان بهداشت و درمان فقط کافی است روند فعالیت هفتگی ویروس دلتا در سراسر کشور را از روز دهم تیرماه را زیر ذره‌بین دقیق و کارشناسی بررسی کنیم تا ببینیم تمامی شاخص‌ها با تغییرهایی معنادار روند صعودی به خود گرفته‌اند به‌صورتی که فقط در بخش تعداد متوفیان می بینیم به‌طور متوسط ثبت روزانه 157 مرگ ناشی از کرونا در 14 روز گذشته و البته فوت یک نفر در هر هفت دقیقه در آخرین روز اعلام آمارهای رسمی شاهد مثالی غیرقابل انکار در این زمینه است.

این گروه تاکید دارند با هر نوع نگاهی که آمارهای دوره چهارده  روز گذشته را مدنظر قرار دهیم تنها به این نتیجه می‌رسیم که ثبت رکوردهای تازه کرونایی در کشورمان دور از انتظار نیست و اگر واقعا متناسب شرایط فعلی گام برداشته نشود تعداد بیش از 300 نفر فوتی در یک روز دوباره تکرار خواهد شد.

به‌هرحال شاخص‌های مورد نظر وزارت بهداشت در ارایه آمارهای روزانه نشان می‌دهد از روز دهم تیرماه تا بیست و چهارمین روز از همین ماه تعداد موارد جدید شناسایی شده بیماران با رشدی معادل 65.3 درصد به روزانه 23655 مورد رسیده و در عین حال موارد بستری جدید هم توانسته رشد 63.5 درصدی را به خود اختصاص دهد تا آمارها رقم 2552 نفر را نشان دهند.

این درحالی است که جهش 27.5 درصدی در موارد بستری در مراقبت‌های ویژه به نوعی نگرانی اصلی کارشناسان است چون هرگونه تغییر در این شاخص مستقیم در ثبت موارد فوتی اثرگذاری خواهدداشت و اکنون که 4064 نفر بستری مراقبت‌های ویژه ثبت شده احتمالا از شنبه آینده باید منتظر ثبت موارد فوتی بالای 220 نفر باشیم؛ هرچند براساس آخرین آمارها تعداد موارد فوت روزانه هم در دوره یاد شده رشدی معادل 60 درصد را به خود اختصاص داده است.

استان کرمان

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا بیان کرد: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 885 مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 442 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 80 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 200 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 66 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 97 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 204 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 25 هزار و 846 مورد رسیده است.

وی به فوت 17 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 3 هزار و 273 نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان 158 هزار و 81 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را 73 هزار و 273 مورد است.

استان خراسان رضوی

براساس رنگ بندی رسمی نرم افزار ماسک در حال حاضر شهرهای مشهد، بینالود، قوچان، درگز، سبزوار، گناباد، کاشمر، سرخس و ریوش در وضعیت قرمز و سایر شهرهای استان خراسان رضوی در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه با اشاره به تداوم روند افزایش ابتلا به ویروس همه‌گیر کرونا در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: تعداد بیماران کووید 19 در این استان به سمت قله پنجمین موج طغیان کرونا در خراسان رضوی پیش می‌رود.

مهدی قلیان افزود: 980 بیمار کووید 19 هم‌اینک در بیمارستانهای خراسان‌ رضوی بستری هستند. شمار مبتلایان بستری روزانه کرونا در استان تاکنون به روزی 292 نفر رسیده و تعداد بیماران بدحال کووید 19 بستری در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌های خراسان رضوی  245 نفر است.

وی افزود: جمعیت مبتلایان خراسانی به ویروس کرونا در بخش سرپایی نیز روند افزایشی دارد به طوری که هم‌اینک نتیجه آزمایش طبی 35 درصد از مراجعه‌کنندگان به مراکز پزشکی منتخب با علائم مشکوک در بخش سرپایی مثبت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس تصریح کرد: بر این اساس وضعیت کنونی شیوع کرونا در خراسان رضوی، جدی گرفتن رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از سوی عموم مردم به ویژه در موج پنجم طغیان این ویروس بسیار مهم و موکد کرده اما با وجود تکرار هشدارها نسبت به خطر سویه دلتای ویروس کرونا، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خراسان رضوی به زیر 50 درصد کاهش یافته است.

درحال تکمیل... 

کد خبر: 1103280 برچسب‌ها کرونا اخبار روز

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: کرونا اخبار روز مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرونا در استان خراسان رضوی استان کرمان موارد بستری پروتکل ها پیک پنجم کووید 19

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۷۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخبر: تهران علاقه‌مند به گسترش مناسبات خود با بورکینافاسو است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «محمد مخبر» در این دیدار که در محل اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با تأکید بر نگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با کشورهای آفریقایی، گفت: تهران در همین راستا علاقه‌مند است مناسبات خود را به صورت همه‌جانبه با کشورهای آفریقایی و به‌ویژه بورکینافاسو گسترش دهد.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با ابراز خرسندی از بازگشایی سفارت بورکینافاسو در تهران در سال ۲۰۲۳ و استقرار سفرای دو کشور با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی برای ارتقاء مناسبات فی‌مابین وجود دارد افزود: امضای اسناد همکاری در نخستین اجلاس کمیسیون مشترک، مناسبات تهران – واگادوگو را وارد دوره جدیدی کرده که لازم است دو کشور روند اجرایی کردن این اسناد را تسریع کنند.

مخبر با تأکید بر اینکه قدرت جمهوری اسلامی ایران ناشی از پیشرفت در زمینه علم و تکنولوژی است تصریح کرد: ایران آمادگی دارد دستاوردها و پیشرفت‌های خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهد و در این تعامل بر خلاف غرب و آمریکا که فقط به منافع خود می‌اندیشند، ایران منافع متقابل دو طرف را به صورت برد- برد مدنظر قرار می‌دهد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه گسترش روابط و مناسبات اقتصادی دو کشور نیازمند توسعه مراودات میان بخش خصوصی دو کشور است اظهار داشت: باید بستر همکاری بخش خصوصی دو کشور را فراهم کنیم که لغو روادید و تسهیل همکاری‌های بانکی از مهم‌ترین ملزومات در این زمینه است.

نخست‌وزیر بورکینافاسو نیز در این دیدار با قدردانی از برگزاری موفقیت‌آمیز اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا در تهران گفت: روابط دو کشور از سابقه خوبی برخوردار است و بورکینافاسو خواستار استفاده از توانمندی‌ها و تجربیات ایران در عرصه‌های مختلف صنعتی، بهداشت و درمان و علم و فناوری است.

وی با ابراز خرسندی از پیشرفت‌ها و دستاوردهای ایران در زمینه‌های مختلف، بر اراده جدی کشورش برای گسترش روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی افزایش حقوق در دانشگاه آزاد اسلامی
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • پیشرفت ایران در تشخیص مالاریا
  • مخبر: تهران علاقه‌مند به گسترش مناسبات خود با بورکینافاسو است
  • دومین اجلاس بین المللی ایران و‌ آفریقا؛ بستری برای افزایش صادرات موسسه رازی
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • کشف بیش از ۴ هزار و ۴۱۱ سلاح گرم در کرمان
  • هاآرتص: ما «عنصری نامطلوب» هستیم/ تحریم فرهنگی اسرائیل در سراسر جهان رو به گسترش است
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد