Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را در برگرفت و حائز اهمیت بود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.


حبیبا: بازسازی ۵ خوابگاه دانشجویی دانشگاه تهران در طرح ارتقا


طرح ارتقای خوابگاه‌های دانشجویی در ایام تابستان آغاز شده و سهم دانشگاه تهران در بازسازی و نوسازی خوابگاه‌ها بیش از ۵ خوابگاه است. سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه تهران ، با اشاره به بازسازی خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه تهران گفت: امسال بین ۴ تا ۵ خوابگاه را بازسازی و تعمیر و تجهیز می‌کنیم.

وی افزود: بخشی از بودجه بازسازی و نوسازی از سوی صندوق رفاه دانشجویان و بخشی دیگر توسط دانشگاه و همچنین مشارکت خیرین تامین می‌شود.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: با توجه به تورم و جهش قیمت‌ها نمی‌توان پیش بینی کرد که چه میزان هزینه برای بازسازی باید پیش بینی کرد. خوابگاه‌های درجه یک و دو هزینه کمتری دارد، اما بازسازی خوابگاه‌های درجه ۴ و ۵ نیاز به بازسازی‌های بیشتری دارند که هزینه‌ها بر اساس ممیزی‌ها انجام خواهد شد.

 

افزایش مبلغ وام‌های دانشجویی از مهرماه

قابل توجه دانشجویانی که متقاضی وام‌های دانشجویی هستند، مبلغ انواع وام‌ها سال تحصیلی آینده افزایش پیدا می‌کند. ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان با اشاره به افزایش وام‌های دانشجویی در سال تحصیلی جدید گفت: پیشنهاد افزایش ۴ وام تحصیلی، شهریه، ودیعه مسکن و ضروری به هیأت امنای صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ارائه شده است و در مردادماه سال جاری بررسی خواهد شد.

وی افزود: جلسه هیأت امنای صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم مرداد ماه سال جاری برگزار می‌شود و در صورت تصویب هیأت امنا، ۴ وام مذکور برای سال تحصیلی مهرماه ۱۴۰۰ افزایش خواهند داشت.

 


رئیس صندوق رفاه دانشجویان درباره میزان افزایش ۴ وام مذکور تاکید کرد: با توجه به اینکه جلسه هیأت امنا هنوز تشکیل نشده است نمی‌توان گفت که به چه میزانی وام‌ها افزایش خواهند داشت.

مطیعی درباره اعتبار پیش بینی شده برای پرداخت وام‌های نیم سال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ گفت: برای نیمسال دوم سال تحصیلی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.


کرونا بار دیگر اسکان در خوابگاه‌ها را ممنوع کرد 

فراگیر شدن بیماری کرونا باز هم باعث سرگردانی دانشجویان خوابگاهی و تعطیلی خوابگاه‌ها تا اطلاع ثانوی شد .موج جدید ویروس کرونا فراگیری این بیماری را در کشور گسترش داده و باعث ایجاد محدودیت‌ها و تعطیلی‌های مراکز عمومی، بازار‌ها و تعطیلی مشاغل شده است. شیوع مجدد ویروس کرونا و به قولی موج پنجم این ویروس که دلتا ویروس را با خود به همراه داشته برنامه ریزی دانشجویان را برای اسکان در خوابگاه‌ها به هم ریخت تا پیش از بروز موج جدید این ویروس، برنامه ریزی‌ها برای اسکان تابستانه خوابگاه‌های دانشجویی به ویژه دانشگاه‌های تهران آغاز شده بود و شرایط اسکان‌ها برای ایام تابستان از سوی معاونت دانشجویی دانشگاه‌ها اعلام شد.

البته این به این معنا نیست که محدودیت‌های ایجاد شده باعث تعطیلی کامل خوابگاه‌ها شده است؛ بلکه تا زمانی که وضعیت شهر تهران از لحاظ شرایط کرونایی قرمز باشد؛ دانشجوی جدید نمی‌تواند در خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌ها اسکان داده شود.

دانشگاه‌های تهران، علم وصنعت، شریف، علامه، شهید بهشتی، امیرکبیر پیش از شیوع موج جدید اطلاعیه‌هایی مبنی بر اسکان دانشجویان در تابستان منتشر کردند که دانشجویان متقاضی می‌توانستند بر اساس این اطلاعیه‌ها و با داشتن شرایط لازم در خوابگاه‌ها ساکن شوند.

  شهریه ترم تابستان دانشگاه پیام نور ۵۰ درصد کاهش یافت

بنا به گفته مدیران دانشگاه پیام نور، مجازی بودن کلاس‌های دانشجویان شهریه‌ها را تا ۵۰ درصد کاهش داده است. امیرحسین بهروز گفت: انتخاب واحد ترم تابستان دانشگاه پیام نور از ۱۶ تیرماه آغاز شده و تا ۲۳ تیرماه ادامه خواهد داشت.

وی با عنوان اینکه دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برای انتخاب واحد باید مطابق برنامه زمان بندی شده از طریق سامانه جامع آموزشی گلستان به نشانی reg.pnu.ac.ir اقدام کنندT افزود: دانشجویان سایر دانشگاه‌ها که متقاضی گذراندن ترم تابستان در دانشگاه پیام نور هستند نیز تا ۲۰ تیرماه فرصت دارند از طریق مراکز و واحد‌های مجری ثبت نام کنند.

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور تاریخ برگزاری کلاس‌ها را از ۲۴ تیرماه لغایت ۲۴ مرداد ماه اعلام و تصریح کرد: دروس دارای نمره میان ترم است و ارائه آن (به استثنای درس حفظ جز سی قرآن کریم) به شیوه خود خوان مجاز نیست.

 

مهلت ثبت نام در بخش غیر معارفی مسابقات قرآن دانشجویان تمدید شد

فرصت ثبت نام در بخش غیر معارفی سی و ششمین دوره مسابقات قرآن و عترت (علیهم السلام) دانشجویان تا روز ۱۵ مرداد ماه تمدید شد.

دانشگاهیان می‌توانند حداکثر تا ۱۵ مرداد ماه برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات به سامانه جامع فرهنگی و اجتماعی نگارستان به آدرس cultural.ut.ac.ir مراجعه کنند.

آثار بخش غیرمعارفی شامل بخش‌های پژوهشی، فناوری، هنری، ادبی، مقاله‌نویسی، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و نوآفرینی قرآنی را می‌توانید حداکثر تا ۱۵ مرداد به رایانامه cultural@ut.ac.ir ارسال کنید.

 

شرایط بازپرداخت وام‌های دانشجویی اعلام شد

بهره‌مندان از مزایای صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ملزم هستند نسبت به بازپرداخت وام‌های دریافتی در چارچوب آئین نامه اقدام کنند. پایان دوره دریافت وام در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته ۴ نیمسال، در مقطع کارشناسی و دکتری تخصصی ۸ نیمسال و در دکتری حرفه‌ای ۱۲ نیمسال است.

بهره‌مندان از وام‌ها جهت دریافت دفترچه اقساط ملزم هستند حداکثر تا ۹ ماه پس از پایان دوره دریافت وام در هر مقطع تحصیلی نسبت به بازپرداخت نقدی اجاره بهای خوابگاه دانشجویی و ۱۰ درصد از کل مانده بدهی خود اقدام کنند.

بهره‌مندان از وام مسکن صندوق ملزم هستند وام مذکور را حداکثر تا ۹ ماه از پایان دوره دریافت وام و قبل از صدور دفترچه اقساط به صندوق بازپرداخت کنند.



شروع دوره بازپرداخت وام دانشجویی که طبق مقررات دانشگاه از مجوز سنوات آموزشی مازاد استفاده می‌کنند در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته به مدت ۶ نیمسال تحصیلی، کارشناسی پیوسته و دکترای تخصصی ناپیوسته به مدت ۱۰ نیمسال تحصیلی، دکتری حرفه‌ای به مدت ۱۴ نیمسال تحصیلی خواهد بود.

توسعه خوابگاه‌های متاهلی در دستور کار نهاد رهبری در دانشگاه‌ها

با توجه به نیاز دانشجویان متاهل و درخواست‌های مکرر آن‌ها برای اسکان در خوابگاه‌های متاهلی، توسعه خوابگاه‌های متاهلی در دستور کار نهاد رهبری دردانشگاه‌ها قرار گرفت. حجت‌الاسلام علی تقوی با اشاره به ازدواج‌های دانشجویی گفت: میانگین ازدواج‌های دانشجویی در سال‌های گذشته متفاوت است، امسال با توجه به شرایط کرونایی با حفظ پروتکل‌ها به‌صورت محدود در حال اجراست.

وی با بیان اینکه میانگین ازدواج دانشجویی ۱۰ تا ۴۰ هزار زوج در سال است، افزود: مهمترین بخش برنامه‌های ازدواج دانشجویی در مشهد مقدس اتفاق می‌افتد.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: برنامه‌های آموزشی ویژه‌ای در مشهد الرضا (ع) برای زوج‌های جوان برگزار می‌شود.

  سهم پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس ۳۰ درصد تعیین شد

منصور کبگانیان عصر امروز در حاشیه جلسه ۱۵۲ ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با ارائه گزارشی از جلسه مذکور گفت: موضوع این جلسه مصوبه ساماندهی سیاست‌های سنجش و پذیرش کشور و ورودی‌های از دبیرستان بود که هفته پیش در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد.

وی ادامه داد: لازم دانستیم یکی از بحث‌های اصلی جلسه را به این موضوع اختصاص دهیم تا هفته آینده آن را در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کنیم.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افزود: دستور اصلی جلسه به مصوبه سنجش و پذیرش اختصاص داشت، تا کنون ۷ ماده با اصلاحاتی در این خصوص تصویب شده است که به موجب آن داوطلبان ۱۴۰۲ آموزش عالی، با آرامش بهتر، دور از فعالیت‌های کاسب کارانه و با تحصیل در عمق مطالب درسی وارد این موضوع می‌شوند.

وی ادامه داد: و از آن تنش‌هایی که همه ۱۲ سال تحصیل یک جوان را در ۴ ساعت ارزیابی می‌کنند رها می‌شوند، در یک سال دانش آموز دو بار کنکور می‌دهد و هر کدام امتیاز بهتری داشته باشد را می‌تواند انتخاب کند، ۶۰ درصد به سابقه تحصیلی اختصاص داده شده است و حتی نتیجه‌ای که به وی داده می‌شود رتبه، مسابقه و کنکور نبوده و تا ۲ سال معتبر است و مجبور نیست بلافاصله وارد دانشگاه شود.

وی ادامه داد: بنابراین تا درصد خوبی این آرامش برای افرادی که آن سال‌ها وارد رقابت می‌شوند کسب شده است. به عزیزانی که از سال ۱۴۰۲ می‌خواهند با این روش وارد دانشگاه شوند توصیه می‌کنم درس را درست بخوانند، تست محوری بسیار کم شده است و تاکید ما این است که متون درسی را با عمق خوب بخوانند.

 

آخرین مهلت ثبت نام وام ویژه دکتری اعلام شد

 بر اساس اعلام صندوق رفاه دانشجویان مهلت ثبت نام وام ویژه دکتری تا پایان تیرماه است.

براساس این گزارش، دانشجویان متقاضی وام ویژه دکتری بانک توسعه تعاون می‌توانند تا پایان تیرماه برای دریافت وام دکتری سه ماهه تابستان ثبت نام کنند.

گفتنی است، مبلغ وام ویژه دکتری برای هر ماه یک میلیون تومان است که در مجموع هر دوره سه ماهه ۳ میلیون تومان به دانشجویان متقاضی پرداخت می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خوابگاه دانشجویی وام دانشجویی دانشگاه آزاد اخبار صنفی دانشجویی دانشگاه تهران صندوق رفاه دانشجویان خوابگاه های دانشجویی وام های دانشجویی دانشگاه پیام نور وام ویژه دکتری مقطع کارشناسی خوابگاه ها دریافت وام دانشگاه ها سال تحصیلی مرداد ماه ثبت نام وام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۷۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح خوابگاه متأهلی برای ۱۲۰ دانشجوی علوم پزشکی تهران

خوابگاه متأهلی سرای حکیم ویژه ۱۲۰ نفر از دانشجویان متأهل دانشگاه علوم پزشکی تهران افتتاح شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آیین افتتاح سرای 2 حکیم، ویژه دانشجویان متاهل دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل حوزه وزارتی و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

سید محمد پور حسینی؛ مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی در این مراسم، ضمن تقدیر از خیرین گفت: این پروژه برای جوانان دانشجو که موجب ارتقا علم و کشور هستند بسیار ارزشمند است.

 وی با اشاره به موضوع جوانی جمعیت و ازدواج به هنگام گفت: امروزه شرایط ازدواج برای جوانان دانشجو سخت است و ایجاد این سرای متاهلی با فضای مناسب و آرام، تسهیلات ازدواج را برای جوانان فراهم می‌آورد.

حسین قناعتی؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در آیین افتتاح سرای 2 حکیم ویژه دانشجویان متاهل دانشگاه با اشاره به سرعت بالای بازسازی این سرا با کمک خیرین، اظهار کرد: از زمان آغاز مسئولیتم، عزم خود را بر اتمام طرح‌های نیمه‌تمام دانشگاه جزم کردم و تاکنون بیش از 100 پروژه عمرانی به پایان رسیده است.

وعده وزیر بهداشت برای رفع مشکلات خوابگاه‌های دانشجویی

قناعتی به بازسازی کامل ساختمان‌های سرای حکیم که پیش از این غیرقابل سکونت بود، اشاره و بیان کرد: با تلاش و تامین اعتبار خیرین و همت مسئولان دانشگاه، در عرض 7 ماه، 33 واحد از این ساختمان بازسازی و به امکانات رفاهی تجهیز شد و اکنون‌ آماده سکونت دانشجویان متاهل است.

وی همچنین به راه‌اندازی سرای حکیم 1 در هفت ماه قبل اشاره کرد و این موضوع را نشان‌دهنده سرعت بالای انجام کار در این پروژه دانست.

وی در ادامه با بیان اینکه طولانی شدن طرح‌های عمرانی خسارات سنگینی به سازمان‌ها وارد می‌کند، با اشاره به افزایش تعداد بلوک‌های خوابگاه دانشجویان متاهل از 4 به 6 بلوک، گفت: در حال حاضر نزدیک به 150 دانشجوی متاهل متقاضی خوابگاه هستند و این خوابگاه جدید با ظرفیت 120 دانشجو، تا حدودی کمبود خوابگاه را تامین خواهد کرد.

قناعتی در پایان به کمبود خوابگاه دانشجویان مجرد اشاره کرد و گفت: خوابگاه دانشجویان مجرد با 400 تخت در حال احداث است و امیدواریم تا 6 ماه آینده به بهره‌برداری برسد. با راه اندازی این خوابگاه بحران کمبود خوابگاه نیز رفع خواهد شد.

حاج حسین رضایی، مدیر عامل خیریه نیز با اشاره به مشارکت خیرین در سرای حکیم 1 و 2 دانشجویان متاهل دانشگاه گفت: خیرین در کشور ما اقدامات بزرگی را انجام می دهند و مسئولیت ما این است که مردم را به کار خیر تشویق کنیم.

وی با بیان اینکه با کمک خیرین پروژه‌ها سریع‌تر، ارزان تر و با کیفیت بیشتری انجام می‌شود گفت: نمونه آن بیمارستان‌هایی است که با کمک خیرین ساخته شده است. وظیفه داریم قدر همه خیرین را بدانیم و کار خیر آنها را ارج بنهیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحقیر آمریکا در دریا و آسمان‌
  • تقدیر مردم غزه از جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین در جهان
  • اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت خوابگاه‌ دانشجویی
  • همبستگی دانشگاه پیام‌نور شیراز با دانشگاهیان حامی فلسطین در غرب
  • دانشجویان دانشگاه پیام‌نور شیراز هم به جرگه حامیان ضدصهیونیست‌ها پیوستند
  • افتتاح خوابگاه متأهلی برای ۱۲۰ دانشجوی علوم پزشکی تهران
  • استقرار دانشجویان پسر در خوابگاه ملکی دانشکده پرستاری طبس
  • جشن ازدواج ۵۰ زوج دانشجو در قم برگزار شد
  • افزایش ۳۰ درصدی خوابگاه متاهلین دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • جزئیاتی از پرداخت وام‌های دانشجویان علوم پزشکی / برگزاری ۷ طرح ملی دانشجویی