Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-27@23:15:25 GMT

هک ویندوز در ایران توسط اسرائیل؟

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۳۸۰۴۲

هک ویندوز در ایران توسط اسرائیل؟

شرکت مایکروسافت و «سیتیزن لب» گروه حقوق بشری عرصه مجازی، اعلام کردند که یک شرکت اسرائیلی به نام «کاندیرو» نرم افزار رخنه در سیستم عامل ویندوز را فروخته است.

به گزارش انتخاب، این مورد نشان می‌دهد که طراحی و فروش ابزار‌های رخنه در نرم افزار‌هایی که استفاده گسترده دارند به یک تجارت بزرگ بدل شده است.

به گزارش رویترز «سیتیزن لب» موسسه پژوهشی در زمینه کنترل چرخه اطلاعات که وابسته به دانشگاه تورنتو است، در نتیجه تحقیقات خود گفت٬ «کاندیرو» یکی از شرکت‌هایی است که به شکل مخفی ابزار‌های هوشمند برای رخنه در نرم افزار‌ها و سیستم‌های عامل کامپیوتری را می‌فروشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تحقیقات که به طور مشترک توسط مایکروسافت و «سیتیزن لب» انجام شده نشان می‌دهد چگونه محصولات شرکت «کاندیرو» در یک بازار مخفی در سراسر جهان عرضه شده و خریداران این ابزار‌ها که در بسیاری از موارد نهاد‌های امنیتی هستند از این فناوری برای رخنه در شبکه ارتباطی مخالفان، فعالان مدنی و رسانه‌های مخالف حکومت استفاده می‌کنند.

دو موردی که در این گزارش به عنوان نمونه قید شده رخنه نهاد‌های امنیتی عربستان سعودی در یک محفل مجازی گفتگوی دگراندیشان و رخنه نهاد‌های امنیتی دولت اندونزی در یک وبسایت خبری با گرایش چپ است.

شرکت «کاندیرو» به درخواست‌های خبرگزاری رویترز برای اظهار نظر در این زمینه پاسخ نداد.

شواهدی که در این پژوهش جمع آوری شده است نشان می‌دهد که این ابزار در کشور‌های گوناگون از جمله ایران، لبنان، بریتانیا و اسپانیا مورد استفاده قرار گرفته است.

در بخشی از گزارش «سیتیزن لب» گفته می‌شود «افزایش فعالیت و حضور شرکت کاندیرو و کاربرد فناوری‌های این شرکت علیه فعالان مدنی و مخالفان حکومت‌ها تاکید مجددی بر این نکته است که صنعت پنهانی تولید ابزار‌های جاسوسی بازیگران فراوانی دارد و به سادگی می‌تواند مورد سوء استفاده قرار بگیرد.»

شرکت مایکروسافت روز سه شنبه ۲۲ تیر اعلام کرد که از طریق روزآمد کردن سیستم عامل ویندوز آسیب پذیری آن را برطرف کرده است. این شرکت در گزارش خود مشخصا از «کاندیرو» نام نبرده و فقط خاطر نشان کرد که این ابزار توسط «شرکت‌های زیانبار در بخش خصوصی اسرائیل» تولید شده است که با اسم رمز «سورگوم» فعالیت می‌کند.

شرکت مایکروسافت در بخشی از بیانیه خود گفت: «سورگوم اساسا تسلیحات سایبری می‌فروشد که به مشتریان که اغلب نهاد‌های دولتی کشور‌های مختلف هستند امکان می‌دهد در کامپیوتر، تلفن‌های همراه و شبکه‌های ارتباطی رخنه کنند. تصمیم گیری در مورد تعیین اهداف جاسوسی و پیشبرد این عملیات برعهده نهاد‌های دولتی است.»

شرکت «کاندیرو» ابزار‌های دیگری هم برای رخنه در سایر نرم افزار‌های کامپیوتری از جمله گوگل کروم ساخته است.

شرکت گوگل روز چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت که با کمک تحقیقات «سیتیزن لب» در گوگل کروم دو نقطه ضعف در رابطه با ابزار‌های جاسوسی شرکت «کاندیرو» پیدا کرده است. گوگل نیز مشخصا از «کاندیرو» نام نبرد و آن را یک شرکت تجاری در زمینه کنترل ارتباطات معرفی کرد. گوگل اوایل سال جاری هر دو نقطه ضعف را برطرف کرد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: اسرائیل نرم افزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۸۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا تحریم های جدید علیه ایران و روسیه اعمال کرد

به گزارش صدای ایران به نقل از ایسنا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به «اوفک» روز پنجشنبه، چند فرد و نهاد را با ادعای ایفای «نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی برای وزارت ایران»، تحت تحریم قرار داد. 

واشنگتن با بیان اینکه این تحریم‌ها با هماهنگی انگلیس و کانادا اعمال شده‌اند، در ادامه مدعی شد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران خود «در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنگ روسیه در اوکراین نقش دارد».

طبق این بیانیه هشت فرد ایرانی، ۱۵ نهاد در ایران، امارات، پاناما و هند، ۲ کشتی و یک هواپیما به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.

وزارت خارجه انگلیس نیز در این راستا اعلام کرد ۲ شخص و چهار نهاد را در ارتباط با برنامه پهپادی و موشکی ایران تحریم کرده است.

«برایان نلسون» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» مدعی شد: «وزارت دفاع ایران به بی‌ثبات‌کردن منطقه و جهان با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی‌سابقه به اسرائیل و اشاعه پهاد‌ها و دیگر سخت افزار‌های نظامی برای نایبان ایران ادامه می‌دهد».

او همچنین گفت: «ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با انگلیس و کانادا از همه ابزار‌های در دسترس برای مقابله با کسانی که از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران حمایت مالی می‌کنند، استفاده می‌کند».

این ادعا‌های مقام آمریکایی در حالی است که ایران همواره اعلام کرده یک طرف جنگ در اوکراین نیست و این غرب است که با گسیل سلاح به این کشور، بر آتش درگیری‌ها می‌دمد.

ایران همچنین اعلام کرده در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت این کشور در دمشق، بر اساس منشور ملل متحد درباره حق پاسخگویی، مواضع نظامی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داده است.


دیگر خبرها

  • بورس و مرکز مبادله؛ ۲ نهاد با شرح وظایف کاملا متفاوت
  • عضو پارلمان اروپا: این نهاد ننگ بشریت است
  • مقام سابق موساد: ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد
  • ادعاهای مقام سابق موساد درباره جزئیات شبکه مالی مخفی ایران | ماجرای عجیب یک شرکت انگلیسی | ایران با دور زدن تحریم‌ها ۸۰ میلیارد دلار ذخیره کرد!
  • سیتیزن‌ها در یک قدمی صدر / دی‌زربی در خانه گلباران شد!
  • تحریم‌های جدید غرب مرتبط با ایران و روسیه
  • سوپرگل خاص کی‌دی‌بی: اولین گل ضربه سر!‏ (عکس)
  • آمریکا تحریم های جدید علیه ایران و روسیه اعمال کرد
  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد