Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-27@05:50:13 GMT

«هیچکاک»، الگویی برای پیکسار/ عکس

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۳۸۱۴۵

«هیچکاک»، الگویی برای پیکسار/ عکس

ریشه تاریخی کمیو از کلمه ایتالیایی cammeo (کامئو) که در نوشته‌های تئاتر ایتالیایی اواسط قرن ۱۹ گرفته شده است. در اصل، کمیو به معنای بخش کوچکی از یک شخصیت است که از بخش‌های دیگر، متمایز و نسبت به آن‌ها برجسته شده باشد. فرهنگ انگلیسی آکسفورد نیز این معنا را به یک پیش‌نویس یا خلاصه‌ی ادبی کوتاه مربوط کرده که بر اساس معنای ادبی، کمیو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قطعاً یکه تاز تکنیک کمیو در جهان سر آلفرد جوزف هیچکاک است. هیچکاک عاشق کمیو بود. او در ۴۰ فیلم از ۵۲ فیلم خودش حضور کوتاه افتخاری (cameo) داشته است. بعد از مدتی این حضورها چنان به امضای کار هیچکاک تبدیل شد که در هر ۳۰ فیلم آخرش، حداقل در یک صحنه حضور پیدا کرد.

هیچکاک که استاد بلامنازع و مبدع تکنیک­‌های تعلیق در زمان خود بود، از کمیو در راستای تکمیل تعلیق فیلم‌هایش اما این بار از جنس تجاری محض استفاده کرد. کمیوهای هیچکاک آنقدر مسئله‌ساز شده بود که مخاطبان فیلم‌هایش، به این دلیل به سینما می‌رفتند تا این کارگردان بزرگ را در فیلم‌هایش پیدا کنند.

پیکسار و کمیو

استودیو انیمیشن پیکسار با تأسی از هیچکاک در راستای خلق پیرنگی خاص و منحصر به فرد، کمیو را به اشکال مختلفی گسترش داد. اولین پروژه پیکسار، لوکسو جونیور بود. انیمیشنی کوتاه به مدت دو دقیقه به نویسندگی و کارگردانی جان لستر در سال ۱۹۸۶. این انیمیشن کوتاه یک چراغ میز زاویه‌دار بزرگ را هنگام تماشای یک لامپ کوچک در زمان توپ‌ بازی نشان می‌دهد و سپس تصادفا با محکم پریدن روی توپ آن را پنچر می‌کند. لوکسو جونیور از آن زمان به رسم پیکسار تبدیل شده‌ است و در ابتدای هر فیلم تولید شده توسط این استودیو، می‌توان او را مشاهده کرد که حرف I در کلمه پیکسار را له می‌کند. توپ اصلی لوکسو (Pixar Luxo ball) که معرف هویت پیکسار است به عنوان کمیو به طور منظم در فیلم‌های پیکسار ظاهر می‌شود.

یکی دیگر از کمیوهای پیکسار که در بسیاری فیلم هایش تکرار می شود، کد A۱۱۳ است. این یک شماره کلاس در موسسه هنر کالیفرنیاست. جایی که فیلم‌سازانی مانند تیم برتون و جان لستر در حوزه انیمیشن و کاراکترسازی تحصیل کرده‌اند. از این منظر به چند کمیو از پیکسار در Luca اشاره خواهیم کرد.

توپ لوکسو

هنگامی که لوکا در مسابقات جام پورتوروسو در حال پیشی گرفتن از سایر رقباست، توپ لوکسا روی پشت بام دیده می‌شود.

کد A۱۱۳

کد A۱۱۳ روی بلیط قطاری که آلبرتو در پایان فیلم به لوکا می‌دهد، نوشته شده است.

کدپستی پیکسار

هنگامی که در پایان انیمیشن، لوکا از خانواده خود و آلبرتو خداحافظی می‌کند، جلوی قطاری که او و جینا سوار می‌شوند شماره ۹۴۶۰۸ نوشته شده است. این کدپستی استودیوی انیمیشن پیکسار در کالیفرنیاست.

ماشین فست فود سیاره پیتزا

فست فود سیاره پیتزا یکی از مکان‌های اصلی نمایش داده‌ شده در اولین فیلم بلند پیکسار، داستان اسباب بازی بود. از آن زمان به بعد نسخه‌ای از ماشین دلیوری این فست فود، تقریبا در هر فیلم پیکسار به طرز موذیانه‌ای پنهان شده‌ است. گنجاندن این پیام در فیلم لوکا یک چالش بود، زیرا این مدل ماشین با دهه ۵۰ میلادی ناهمخوانی دارد. برای حل این مشکل، ماشین به نوعی با یک پیاجو آپ بازسازی شد که یک وسیله حمل و نقل سه چرخ است که توسط همان شرکت تولیدکننده وسپا ساخته شده است. این مدل از سه چرخه، در آخرین مرحله مسابقات جام پورتوروسو، پس از شروع باران، دیده می‌شود و به واسطه کشتی موشکی بالای آن قابل تشخیص است.

فدریکو فلینی

یکی از بزرگ‌ترین تاثیرات انریکو کازاروسا هنگام ساخت لوکا، فدریکو فلینی، فیلم‌ساز ایتالیایی بود. به ویژه که در این انیمیشن، چند اشاره به فیلم جاده فلینی (محصول ۱۹۵۴) وجود دارد. پوستر آن در میدان اصلی قرار دارد و قایق ماهی‌گیری ابتدای فیلم "گلسومینا" نام دارد که نام قهرمان فیلم جاده است.

پینوکیو

بسیاری از ارجاعات Luca به هنر و فرهنگ ایتالیا شامل ساخته‌های دیزنی است. یکی از کتاب‌های اتاق جولیا، کتاب ماجراهای پینوکیو، به قلم نویسنده ایتالیایی، کارلو کولودی است که در سال ۱۹۴۰، دیزنی یک انیمیشن با اقتباس از آن ساخت.

۵۸۵۸

کد خبر 1535652

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سینمای جهان انیمیشن کارگردانان سینمای جهان فیلم هایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۸۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های یک شتاب‌دهنده در حوزه تولید محتوا/ درآمدزایی از انیمیشن به شرط ورود به بازار بین‌المللی

رئیس هئیت مدیره یکی از شتاب‌دهنده‌های عضو پارک فناوری پردیس و پارک علم و فناوری شاهرود با تاکید بر اینکه نگاه دولت یا ارگان‌های دولتی در حوزه مسائل علمی به جریان شتاب‌دهنده‌های حوزه تولید محتوا باید متفاوت باشد، گفت: هنوز مسئولان به این باور نرسیده‌اند که جریان اقتصادی حوزه محتوا و سرگرمی که یک بخش آن انیمیشن است، پیش از زنجیره ارزش اتفاق میفتد. اگر مسئولان این جریان سرمایه‌گذاری را بپذیرند، مشکلات این حوزه برطرف خواهد شد.

اسدالله دیانتی، رئیس هیئت مدیره یکی از شتاب‌دهنده‌های عضو پارک فناوری پردیس و پارک علم و فناوری شاهرود در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: این شتاب‌دهنده در حوزه تجاری‌سازی محتوا فعالیت دارد.

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۲ فعالیت این مجموعه آغاز و از سال ۱۳۹۷ نیز تبدیل به شتاب‌دهنده شده است. طی یک دهه از فعالیت این مجموعه توانسته‌ایم حدود ۱۰ هزار دقیقه تولید محتوا در حوزه‌های مختلف داشته باشیم. عمده کار ما نیز پیرامون تولید انیمیشن است؛ تاکنون بیش از ۴۰۰ عنوان انیمیشن در حوزه‌های فرهنگی، مذهبی و سیاسی نیز مصاحبه و مستند تولید کرده‌ایم.

وی اظهارکرد: تیم‌هایی که می‌توانستند‌ ایده پردازی کنند را نیز به روش‌های استارت‌آپ استودیو پرورش داده‌ایم. تاکنون پروژه‌های مختلفی نیز برای سازمان صدا و سیما، سپاه و مراکزی که در تولید محتوای فرهنگی فضای مجازی یا تلویزیون فعالیت دارند، اجرا کرده‌ایم.

دیانتی افزود: مخاطبان حوزه محتوای این مجموعه نیز متنوع است و گروه سنی خردسال تا بزرگسال را شامل می‌شود به عنوان مثال سریال سلام بر ابراهیم که زندگی نامه شهید ابراهیم هادی را به نمایش گذاشته است و یکی از موفق‌ترین طرح‌های این مجموعه محسوب می‌شود، مخاطب عام دارد؛ سریالی که از شبکه سوم سیما پخش شد. در حوزه فعالیت خارج از ایران نیز موفق به تولید یک سری محتوا شده‌ایم و توانسته‌ایم محصول‌مان را به مشتریان خارجی بفروشانیم.

وی ساخت انیمیشن را پولساز اما پرهزینه عنوان کرد و گفت: انیمیشن حرفه‌ای پولساز در تمام دنیاست اما در ایران به آن معنای واقعی درآمدزایی ندارد زیرا انیمیشن سفارشی ساخته می‌شود و عمدتا یک مجموعه دولتی از آن حمایت می‌کند.

مدیر این شتاب‌دهنده اضافه کرد: یکی از بزرگترین حامیان ما سازمان صدا و سیما و مرکز صباست. آن‌ها محصولات تولیدی ما را مشاهده کرده و پس از اینکه مورد پسندشان قرار گرفت از طریق تیم‌هایشان ‌ایده‌هایشان را پیشنهاد می‌دهند. این‌ایده‌ها آماده و پرورش داده شده و پس از مذاکره با مرکز صبا تبدیل به پروژه می‌شوند. به عنوان مثال حجم پروژه سلام بر ابراهیم بزرگ و حجیم است. پروژه‌ای که داخل آن از دستاورد‌های علمی و فناوری استفاده شده و تقریبا تا ۷ سال آینده نیز ادامه دارد. اخیرا نیز به بحث هوش مصنوعی ورود پیدا کرده‌ایم. قطعا این پروژه‌ها اگر وارد بازار تجارت و بازار خارجی شوند، بسیار هم پولساز خواهند بود.

سرمایه گذاری برای شتابندهنده‌های حوزه انیمیشن ناملموس و زمان بر است

وی به مشکلات شتاب‌دهنده‌های حوزه انیمیشن اشاره کرد و در این خصوص گفت: در حال حاضر همه شتاب‌دهنده‌ها در ترجمه عنوان برابری دارند. همگی آن‌ها به سوی توسعه‌ایده حرکت می‌کنند. ‌ایده‌ای که اغلب از درون شتاب‌دهنده‌ها، استارت‌آپ‌ها یا تیم خارج از مجموعه شکل می‌گیرد. سپس‌ایده پرورش یافته و تجاری‌سازی می‌شود. این معنا را می‌توان برای کل شتاب‌دهنده‌ها متصور شد اما باید تفاوت‌هایی نیز در روش کار آن‌ها قائل شد. حوزه کاری ما تولید محتواست، روش کار‌مان نیز نسبت به شتاب‌دهنده‌های دیگر مقدار ناملموس و متفاوت‌تر است.

وی بیان کرد: شتاب‌دهنده‌ای که در حوزه صنعت کار می‌کند، استارت‌آپی که آنجا شکل می‌گیرد، ‌ایده‌ای که اتفاق می‌فتد و تمام مسیری که آن استارت‌آپ پیش می‌رود تا به محصول اولیه برسد کاملا برای شتاب‌دهنده، سرمایه‌گذاران دولتی و خصوصی ملموس است اما در این حوزه، از لحظه‌ای که مجوز می‌گیریم، دچار مشکل هستیم.

دیانتی ادامه داد: در انیمیشن ابتدا باید طرح آماده شود. در اجرای طرح نیز باید ذائقه مخاطب و جامعه را بسنجیم زیرا ساخت یک انیمیشن برای سینما و سریال حدود دو سال زمان می‌برد، باید بررسی کنیم که آیا پس از گذشت دو سال مخاطب آن طرح را می‌پسندد؟ رنگ‌های مورد استفاده شده تاثیر خودش را برجای می‌گذارد و آیا برای مخاطب جذاب است؟ همچنین با در نظر گرفتن جغرافیای محیط، آیا اصل‌ایده برای مخاطب قابل پذیرش است؟

وی تأکید کرد: هیچکدام از این گزینه‌ها از ابتدا ملموس نیستند و ما قصد داریم آن را تبدیل به ‌ایده اولیه کنیم؛ محصول اولیه ما همان محصول نهایی است که برای خروجی سیستم شتابدهی در نظر می‌گیریم. KPI (شاخص کلیدی عملکرد) که ما برای محصول یک استارت‌آپ یا کاری که برای شتاب‌دهنده خروجی در نظرگرفته‌ایم، ‌ایده اولیه و فیلم نامه است. سرمایه‌گذار باید روی آن استارت‌آپ سرمایه‌گذاری انجام دهد و بپذیرد که ‌ایده را توسعه دهد. همین مسئله به اندازه یک الی دو میلیارد تومان هزینه می‌برد تا ما به آن کیفیت استاندارد جهانی دست پیدا کنیم.

نگاه دولت به جریان شتاب‌دهنده‌های حوزه تولید محتوا باید متفاوت باشد

دیانتی گفت: نگاه دولت یا ارگان‌های دولتی در حوزه مسائل علمی به جریان شتاب‌دهنده‌های حوزه تولید محتوا باید متفاوت باشد. به عنوان مثال معاونت علمی، فناوری و ریاست جمهوری با اختصاص ۵۰ میلیون تومان از شتاب‌دهنده‌ها برای اجرای طرح‌هایشان حمایت می‌کند. طبیعتا توقع دارد با اختصاص ۵۰ میلیون تومان از جانب ما، استارت‌آپ به نتیجه اولیه‌اش برسد. شاید این مسأله در صنعت و حوزه‌های دیگر به نتیجه برسد اما ما باید ۲۰ برابر این مبلغ هزینه کنیم تا استارت‌آپ برای مذاکره به سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران منتج شود.

رئیس هیئت مدیره این شتاب دهنده افزود: هرچند ساخت انیمیشن درآمدزاست اما هنوز مسئولان به این باور نرسیده‌اند که جریان اقتصادی حوزه محتوا و سرگرمی که یک بخش آن انیمیشن است، پیش از زنجیره ارزش اتفاق میفتد. اگر مسئولان این جریان سرمایه‌گذاری را بپذیرند، مشکلات این حوزه برطرف خواهد شد.

وی بیان کرد: جریان سرگرمی به ویژه حوزه رسانه طبق آمار و ارقام حتی در زمان کرونا، سیر صعودی نه نزولی در حوزه اقتصاد داشته است؛ همه صنایع سیر نزولی اما حوزه رسانه و سرگرمی سیر صعودی داشته و به رشد و شکوفایی رسیده است. اگر مسئولان به این باور برسند، سرمایه‌گذاری و نگاه ویژه‌ای در این جریان رخ می‌دهد و ما برای تامین اعتبار پروژه‌ای که کار تحقیق و توسعه‌اش را انجام داده‌ایم، می‌رویم.

وی یادآورشد: هرچند برخی از قصه‌ها شرقی و در ارتباط با منطقه خودمان بوده اما برای دنیا نیز جذاب است. ما این داستان‌ها را ترجمه کرده‌ایم و فیلم نامه را نوشته‌ایم . پس از آن برای تامین اعتبار اصلی به سرمایه‌گذار، بانک و دولت مراجعه کرده‌ایم و گفته‌ایم که اگر شما یک میلیون دلار روی این طرح سرمایه‌گذاری کنید، مشتری ۶ میلیون دلاری دارید اما متاسفانه این مسئله برایشان باور‌پذیر نیست تا سرمایه را به صورت مقطعی یا سرمایه در گردش تامین کنند.

وی عنوان کرد: ما اکنون بخشی از این اعتبار را به هر نحوی تامین می‌کنیم اما سرمایه‌گذاری اصلی باید توسط بانک یا مجموعه‌های دولتی انجام شود. معمولا در این حوزه نگاه درست و باورپذیری وجود ندارد بنابراین چنین امری تحقق پیدا نمی‌کند. در حال حاضر حوزه محتوا از نظر اقتصادی و همچنین به عنوان دیپلماسی فرهنگی و سیاسی برای رساندن پیام‌مان به دنیا، ابزار موثرتری نسبت به حوزه نظامی است. تحقق چنین امری نیاز به باورپذیری مسئولان دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • همه چیز درباره انسی ۲۰۲۴/ تری گیلیام جایزه افتخاری می‌گیرد
  • چالش‌های یک شتاب‌دهنده در حوزه تولید محتوا/ درآمدزایی از انیمیشن به شرط ورود به بازار بین‌المللی
  • املیانو مارتینز، شیطان بزرگ دنیای فوتبال / انیمیشن بلیچر ریپورت
  • برتری اینتر مقابل میلان و کسب ستاره دوم در سری آ به روایت انیمیشن عمر مومنی / فیلم