Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@04:17:30 GMT

سرعت رم در گیمینگ چقدر اهمیت دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۳۸۳۸۴

سرعت رم در گیمینگ چقدر اهمیت دارد؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، خرید هر قطعه سخت‌افزاری کامپیوتر به سرعت می‌تواند به یک پروسه گیج کننده تبدیل شود، چون کلی عدد و مشخصات است که باید هنگام خرید در نظر بگیرید. در مورد خرید رم، سرعت آن یکی از فاکتور‌هایی است که در مشخصات محصول نوشته شده است. سرعت رم معمولا می‌تواند بین ۲۱۳۳ مگاهرتز تا ۴۸۰۰ مگاهرتز باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما واقعا سرعت رم چقدر اهمیت دارد؟ در این راهنما به این سوال پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

وقتی می‌گوییم «سرعت»، در اصل منظورمان «سرعت کلاک» است. سرعت هرتز را معمولا با واحد مگاهرتز نشان می‌دهند و هر هرتز به معنای یک چرخه کلاک بر ثانیه است.

بیشتر بخوانید

۵ شوخی‌ وحشتناک و هوشمندانه بازی‌سازان با گیمرها + تصاویر

اما ما درباره ماژول‌های رم صحبت می‌کنیم و نه یک پردازنده، پس موضوع کمی متفاوت است. رم هیچ داده‌ای پردازش نمی‌کند، بلکه آن را بین قطعات مختلف مانند پردازنده، GPU، حافظه داخلی و خارجی HDD/SSD و… جابجا می‌کند.

پس در عمل، سرعت رم همانند پهنای باند است. هرچه سرعت کلاک بالاتر باشد، داده‌های بیشتری در مدت زمان کم‌تری توسط رم می‌توانند بین قطعات جابجا شوند.

حالا که توضیح دادیم سرعت کلاک رم در واقع همانند پهنای باند است، واضح می‌شود که چرا سرعت کلاک بالاتر بهتر است. مسلما دلتان نمی‌خواهد سیستم به علت گلوگاه شدن رم کند شود، مثلا، چون رم نمی‌تواند داده‌ها را با سرعت کافی به قطعات دیگر انتقال دهد. اما چگونه می‌توانید سرعت رم مناسب را تشخیص دهید و کمتر یا بیشتر از نیازتان روی رم خرج نکنید؟

خب، ساده‌ترین راهش این است که سرعت پشتیبانی شده توسط CPU و مادربرد را چک کنید. اگر سرعت کلاک پایین‌تر از حداقل تعیین شده توسط مادربرد باشد، سیستم دائم در خطر به هم ریختن قرار می‌گیرد. حداقل مشکلی که به وجود می‌آید پرفورمنس پایین است، و حتی ممکن است کامپیوتر کلا بوت نشود. پس حتما مطمئن شوید که رمی که می‌خواهید تهیه کنید حداقل سرعت مورد نیاز مادربرد و CPU را داشته باشد.

سرعت‌های بالاتر می‌توانند در برنامه‌های حرفه‌ای که به رم زیادی نیاز دارند، پرفورمنس را بهبود ببخشند. اما اگر فقط به دنبال بازی کردن هستید، همان سرعت حداقل بهترین و به صرفه‌ترین انتخاب است. اگر از آن بالاتر بروید مسلما هیچ ضرری نمی‌کنید، اما بهبودی که یک رم سریع به بازی‌ها می‌بخشد کم و بیش غیرقابل تشخیص است.

دو تولیدکننده اصلی پردازنده‌های دسکتاپ، یعنی اینتل و AMD، همواره مشخصات دقیق تمام پردازنده‌های خود را قرار می‌دهند، از جمله مشخصات رم. مثلا پردازنده اینتل i۹-۷۹۰۰X از رم‌های DDR۴ با سرعت ۲۶۶۶ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند. این حداقل سرعتی است که CPU برای کار کردن به آن نیاز دارد.

هم CPU و هم رم می‌توانند اورکلاک شوند تا پرفورمنسشان بهبود پیدا کند. یک رم DDR۴ تا کلاک ۴۸۰۰ مگاهرتز هم می‌تواند بالا برود، هرچند که چنین سرعت بالایی به کار هر کسی نمی‌آید.

مسلما پرفورمنس رم به CPU و مادربرد هم بستگی دارد. اگر سرعت رم بالاتر از عددی برود که این دو قطعه و خود رم پشتیبانی می‌کنند، در پایداری و حتی روشن شدن سیستم به مشکل خواهید خورد.

از بحث فنی بگذریم. آیا سرعت کلاک رم بالاتر واقعا روی پرفورمنس تاثیر می‌گذارد؟ جواب این سوال «شاید» است.

در گیمینگ، این موضوع به خود بازی بستگی دارد. مثلا بازی چقدر رم مصرف می‌کند. در بازی‌ها معمولا ظرفیت حافظه مهم‌تر از سرعت کلاک است و اگر یک بازی واقعا بتواند از سرعت بالاتر استفاده کند، افزایش پرفورمنس آن تنها در حد چند فریم بی‌اهمیت خواهد بود. به خاطر داشته باشید که GPU همواره حرف اول را در پرفورمنس بازی‌ها می‌زند.

اگر بودجه محدودی دارید، هزینه زیادی روی رم نکنید. پرفورمنس بهتری که می‌گیرید ناچیز است و آن پولی که می‌خواهید خرج کنید در یک CPU یا GPU بهتر ارزشش را نشان خواهد داد.


همانطور که انتظارش را داشتید، هر چه سرعت کلاک بالاتر باشد قیمت هم بالاتر می‌رود.

ظرفیت حافظه رم در بازی‌ها همواره مهم‌تر از سرعتش است، پس پول اضافه خرج کردن پای رم واقعا پیشنهاد نمی‌شود و بهتر است آن را برای قطعات مهم‌تری مانند کارت گرافیک، پردازنده یا SSD نگه دارید. مزایای یک کارت گرافیک با VRAM بیشتر، یک پردازنده با هسته‌های بیشتر یا یک SSD بزرگ‌تر به مراتب کارآمدتر از یک رم با سرعت ۴۲۶۶ مگاهرتز هستند.

پیشنهاد می‌کنیم که برای خرید یک سیستم گیمینگ ۱۶ گیگابایت رم داشته باشید، با هر سرعتی که برای پردازنده و مادربرد مد نظرتان پیشنهاد شده است. اینجوری هم پول زیادی برای رم خرج می‌کنید، هم پول بیشتری ته جیبتان می‌ماند.

با توجه به توضیحاتی که دادیم، جواب سوال این مقاله واضح است: بهترین سرعت رم برای گیمینگ همان سرعت حداقلی است که توسط سازندگان CPU و مادربرد پیشنهاد می‌شود. همواره می‌توانید یک رم سریع‌تر از حد نیاز تهیه کنید، اما مزایای آن در گیمینگ چندان قابل تشخیص نخواهند بود.

منبع: ویجیاتو

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گیمینگ گیمر حرفه ای سرعت کلاک بازی ها سرعت رم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۸۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| چرا ماجرای نیکا شاکرمی برای بی‌بی‌سی مهم است؟

مهدی کشت‌دار، مدیرعامل خبرگزاری میزان  در توییتی به دلایل اهمیت ماجرای نیکا شاکرمی برای شبکه‌های معاند پرداخت و نوشت: از آرمیتا عباسی برایشان آبی گرم نشد اما پرونده نیکا شاکرمی برایشان اهمیت بسیاری دارد...

دیگر خبرها

  • بالاتر از لالیگا؛ صعود سری آ به رتبه دوم رنکینگ یوفا
  • رشد اقتصادی اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است
  • هر چه میز خدمت مسئولان خلوت‌تر باشد نمره آن‌ها بالاتر است
  • بطحایی، وزیر اسبق آموزش و پرورش: ورود طلاب و روحانیون در مدرسه مسبوق به سابقه بوده است/ درس دینی را با روشی بسیار غلط ارائه می‌دهیم/ ما باید به شدت و سرعت روشمان را تغییر دهیم/ نمی‌شود با یک روش ناقص با مردم لج بازی کرد و به حرف‌های آنان گوش نداد
  • گوشی گلکسی A12 ناچو سامسونگ + قیمت موبایل Samsung Galaxy A12 Nacho
  • رکوردشکنی جذاب ستاره رئال: بالاتر از پوشکاش!
  • رئیس فدراسیون والیبال: موفقیت با ایران برای پائز مهم است/ منافع ملی بالاتر از منافع شخصی است
  • عکس| چرا ماجرای نیکا شاکرمی برای بی‌بی‌سی مهم است؟
  • ترافیک سنگین صبحگاهی در آزاد راه کرج تهران
  • ویروس غیبت در نشست‌های خبری به مربیان دیگر سرایت کرد/ شجاعی و الهامی خود را بالاتر از مورایس می‌دانند؟