Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@18:29:23 GMT

پَسین‌های نفس‌تنگی

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۳۸۴۷۲

پَسین‌های نفس‌تنگی

این مهمان، توفان شن است؛ توفانی که چندروزی است پسین‌ها (عصرها) همراه با شن می‌آید و تا ساعت‌ها پس از فروکش کردن شن‌ها همچنان خیال رفتن ندارد؛ ناله می‌کند، گاه می‌غُرد و خرابی به بار می آورد، گاه هم قصه می‌گوید با طنازی؛ از خشکسالی می گوید و خشکی زمین و  آدم نمی‌داند چکارش کند، نه می‌شود مانعش شد و نه همراهش.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی می‌آید اما راه نفس را می بندد؛ دم و بازدم را با مشکل مواجه می کند چون غلظت گردوخاک و شنی که باخود می آورد تا پنج برابر حدمجاز است و خسارت هایش هم زیاد است. آنطور که مسئولان شهرستان ریگان در شرق استان کرمان آمار می دهند طی سه روز گذشته که این توفان ها شروع شده و همچنان هم ادامه خواهد داشت افزون بر ۷۰ نفر از اهالی راهی مراکز درمانی شده اند.

خاستگاه گردوغبار

شهرستان ریگان ۹۸ هزار نفر جمعیت دارد با ۳۰۰ روستا که نیمی از آنها در محاصره شن های روان هستند. 

۱۶ روستای این شهرستان طی سال های گذشته به علت همین توفان های شن و خشکسالی که زندگی را برای ساکنان غیرممکن کرده بود، خالی از سکنه شده و ساکنانشان بیشتر به روستاهای دیگر یا حاشیه شهرها مهاجرت کرده اند.

شهرستان ریگان با چهار شهر ریگان، گُنبکی، عباس آباد سردار و رحمت آباد در شرقی ترین نقطه استان هم مرز با سیستان و بلوچستان است و بیشتر مواقع توفان شن در این منطقه ارتباطی با بادهای ۱۲۰ روزه سیستان هم ندارد.

کانون و منشا شروع توفان شن در خود شهرستان هم قرار دارد؛ دستکم سه کانون بحران فرسایش بادی در این شهرستان وجود دارد که خاستگاه مشکلات این حوزه است. کانون ده رضا و چاه ملک در جنوب شهرستان ریگان که به شهرستان ایرانشهر در جنوب استان سیستان و بلوچستان نزدیک است و علی آباد پُشت ریگ که در شمال شهرستان ریگان واقع شده و به سمت فهرج و زاهدان امتداد دارد.

براساس گزارش‌ها ریگان در فاصله ۲۸۵ کیلومتری شرق کرمان بعد از مناطقی از خوزستان دومین کانون بحران فرسایش بادی کشور است.

زمان خیز توفان

به گزارش خبرنگار ایرنا مستقر در ریگان، توفان شن که از چندروز پیش با شدت گرفتن گرما شروع شده عصرها از حدود ساعت ۱۷ با گردوغبار فراوان شروع می شود به قدری که تنفس را سخت می کند و مردم راهی ندارند جز اینکه در خانه هایشان بمانند.

غلظت گردوغبار تا حدود ساعت ۲۰ تا ۲۱ ادامه دارد که از آن پس گردوغبار رفته رفته فروکش می کند و توفان گاه تا نیمه شب یا ساعت یک بامداد هم ادامه می یابد.

به گفته منابع شهرستان ریگان خشکسالی طی سال های اخیر تاثیر مستقیم و بسزایی در این شرایط و خشک شدن گیاهان بویژه جنگل دست کاشت گز در منطقه داشته و باوجود آنکه طی چندسال اخیر مالچ پاشی نیز در مناطقی انجام شده و امسال نیز در حال انجام است، باز توفان شن سبب بروز مشکلات و خسارت های مختلفی برای اهالی منطقه می شود که نشان می دهد این منطقه نیازمند نگاه کلان تر و تخصیص اعتبارات بیشتر است.

گردوغبار خطرناک

حمزه ابراهیمی رئیس اداره محیط زیست ریگان گردوغبار فراگیر در منطقه در زمان شروع توفان شن را ۵ تا ۶ برابر حدمجاز و خطرناک توصیف کرد و گفت: این شرایط برای اهالی شهرستان ریگان خطرناک است لذا از افراد بویژه سالمندان و کودکان خواسته شده است در منازل خود بمانند.

وی بیان کرد: طی سه روز گذشته که عصرها توفان شن شروع می شود دستگاه های پایش گردوغبار را ۵ الی ۶ برابر حد مجاز نمایش داد.

خسارت به بخش کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی ریگان نیز از خسارت توفان شن به نخلداران خبر داد و گفت: توفان های متوالی باعث شکستن و خشکی خوشه های خرمای نخلداران شده است.

حمید فرامرزی اظهارداشت: محصول خرما که تا یک ماه آینده آماده برداشت می شود به علت گرما و توفان خشکیده می شود یا می ریزد.

وی عنوان کرد: بیشترین خسارت ها در روستاهای نزدیک یا واقع در کانون های بحران فرسایش بادی شهرستان بروز می کند.

گردوغبار در نیمی از سال

فرماندار ریگان نیز با بیان اینکه این شهرستان نیمی از سال هوای توفانی همراه با گردوغباری دارد گفت: این وضعیت آسایش اهالی را سلب کرده است.

امین باقری افزود: طی سه روز گذشته ۷۳ شهروند به علت شدت گردوغبار راهی مراکز درمانی شده اند.

وی از شهروندان خواست بعدازظهرها به دلیل غلظت ریزگردها در منازل خود بمانند.

شن های باقی مانده از توفان

فرماندار ریگان اظهارداشت: گردوغبار با غلظت بالا باعث کندی تردد در جاده ترانزیتی ریگان- چابهار نیز می شود.

باقری ابراز کرد گردوغبار اسایش اهالی شهرستان ریگان را سلب نموده است.

به گزارش ایرنا شدت توفان شن در روز سه شنبه هفته جاری(۲۲تیر) به حدی بود که مسیر تعدادی از روستاها را برای ساعاتی مسدود کرد.

برچسب‌ها ریگان کرمان طوفان حوادث غیرطبیعی خسارت مالی توفان شن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ریگان کرمان طوفان ریگان کرمان طوفان حوادث غیرطبیعی خسارت مالی توفان شن شهرستان ریگان توفان شن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۸۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یاری: لیگ کشتی بعد از المپیک شروع می‌شود

حمید یاری رئیس سازمان لیگ کشتی درباره مسابقات کشتی فرنگی جام تختی، اظهار کرد: باتوجه به شرایط تیم‌های ملی و چرخه انتخابی از دل مسابقات و همین طور رقابت‌های بین‌المللی که داشتیم، امیدوارم  سرمربیان  تیم ملی  بتوانند خروجی لازم را دریافت کنند.

او ادامه داد: میزبانی جام تختی بسیار خوب بود و جا دارد از عوامل برگزاری تشکر کنم. با  وجود گرمای شهر اهواز در سالن از نظر سرمایشی شرایط خوب بود. 

رئیس سازمان لیگ کشتی درباره برگزاری مسابقات لیگ، خاطرنشان کرد: لیگ برتر از اوایل شهریور بعد از المپیک استارت می‌خورد. در نظر داریم لیگ را بیش از ۹۰ روز ادامه دهیم و بتوانیم مسابقات خوب و منظم برگزار کنیم.

یاری در پاسخ به این سوال که چرا کشورهای بیشتری در جام تختی شرکت نکردند، عنوان کرد: قبول دارم از نظر زمان بندی مسابقات بین‌المللی و اعلام آن در ۲ سال گذشته مشکلاتی داشتیم اما باید از نظر زمان بندی شرایط لازم را داشته باشیم. ما تاریخ‌هایی را انتخاب می‌کنیم که به درد خودمان بخورد و کادر فنی بتوانند تیم‌های خود را انتخاب کنند. 

او در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه نتایج تیم‌های ملی را برای المپیک چطور پیش‌بینی می‌کنید، تصریح کرد: ما همیشه در بازی‌های المپیک دستخوش تغییر بوده‌ایم. پدیده‌هایی داشتیم که نتایج خوبی رقم زدند و برخی دیگر انتظارات را برآورده نکردند. امیدوارم با شرایطی که هست فارغ از یک سهمیه آزاد، نتایج قابل توجهی در المپیک داشته باشیم. گذشته المپیک نشان داده غیر از لندن تک طلایی بودیم اما امیدوارم امسال از این حالت خارج شویم و مدال‌های طلای بیشتری بگیریم. 

او همچنین درباره انتخاب امین میرزازاده به عنوان بهترین ورزشکار، گفت: او کشتی‌گیر شاخص سنگین‌وزن ما محسوب می شود و جزو افراد طراز اول وزن خود است. او در مسابقات آسیایی و چند رویداد دیگر مرد سال ورزش ایران انتخاب شد و مردم هم این اعتماد را کردند. امیدوارم او با حمایتی که گرفته دل مردم را با طلای المپیک شاد کند.  عملکرد فدراسیون در حوزه فنی، زیرساختی و ... مشخص است. ما شاهد تلاش‌های ریاست فدراسیون بودیم و این موضوع از دید علاقمندان به کشتی جا نمانده است. مردم هم ورزش را می‌فهمند و کشتی را می‌شناسند. آنها فردی نگاه نکردند و به خانواده کشتی تبریک می‌گویم.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی کشتی و رزمی

دیگر خبرها

  • جنگ علوفه شروع شده است
  • قیمت سنگ قبر هم نجومی شد
  • گردوغبار آسمان شهر‌های جنوب آذربایجان‌غربی را فرا گرفت
  • دیدنی های امروز؛ توفان اعتراضات دانشجویی حامیان فلسطین از آمریکا تا اروپا
  • نگرانی از هجوم گردوغبار به ۴ استان
  • به نام خدا، گل برای تراکتور!
  • یاری: لیگ کشتی بعد از المپیک شروع می‌شود
  • آغاز لایروبی ۲ کیلومتر از کانال درجه یک شبکه آبیاری و زهکشی سرخس
  • غافلگیری حاملان ۴۳۵ کیلو موادمخدر در ریگان
  • غافلگیری قاچاقچیان در محل دپوی ۴۳۵ کیلو مواد مخدر در ریگان