Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه درباره خطر گسترش ناآرامی در افغانستان به کشورهای همسایه هشدار داد و افزود اوضاع در این کشور به سرعت رو به وخامت است. 

لاوروف طی سخنانی در جلسه امروز (جمعه) کنفرانس «آسیای مرکزی و جنوبی. ارتباط منطقه‌ای: چالش‌ها و فرصت‌ها» اظهار داشت: تهدید چنین سناریویی همچنان مانعی جدی در برابر مشارکت افغانستان در همکاری منطقه‌ای است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی در ادامه در خصوص بدتر شدن اوضاع افغانستان در روزهای اخیر ابراز تاسف کرد. این دیپلمات ارشد روسیه در این خصوص گفت: با توجه به خروج عجولانه نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان، عدم اطمینان درباره توسعه اوضاع نظامی و سیاسی در این کشور و فراتر افزایش یافته است. 

لاوروف افزود بحران افغانستان همچنین تهدید تروریستی و مشکل قاچاق غیرقانونی مواد مخدر که به گفته او به سطحی بی‌سابقه رسیده را تشدید می‌کند. 

وزیر خارجه روسیه پیش از این نیز خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان را عجولانه توصیف کرده و گفته بود آن‌ها تجیزات زیادی را در این کشور رها می‌کنند. 

او همچنین هشدار داده بود تهدید حملات تروریستی در افغانستان با توجه به خروج نیروهای خارجی و این که این عقب‌نشینی عملاً اعتراف به شکست ماموریت آمریکا در افغانستان است، رو به افزایش است. 

این هشدار در حالی صورت گرفته که در روزهای گذشته به گفته ارتش آمریکا، ۹۰ درصد عقب نشینی نیروها و تجهیزات این کشور از افغانستان کامل  شده است. بایدن هم گفته که ماموریت نظامی ایالات متحده در افغانستان در تاریخ ۳۱ اوت (شنبه ۹ مرداد) به پایان می‌رسد.

در روزهای گذشته درگیری‌ها بین طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان بالا گرفته و مقام‌های طالبان می‌گویند کنترل ۸۵ درصد از قلمرو این کشور را برعهده گرفته‌اند. 

پیش از این «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری «آناتولی» ترکیه گفت که روسیه نگران تشدید فزاینده خصومت‌ها در افغانستان است، اما اعتقاد ندارد که طالبان سعی دارد قدرت را در این کشور به دست بگیرد. وزارت خارجه روسیه هم اعلام کرده بود طالبان قول داده به مرزهای همسایه‌های این کشور در آسیای مرکزی تعرض نکند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است. ۱۵ نفر از کسانی که حملات یازده سپتامبر را ترتیب داده بودند، به تصریح رسانه‌ها و منابع آمریکایی اهل عربستان سعودی بودند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سرگئی لاوروف طالبان وزیر خارجه روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۳۸۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم

حکومت طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز پیروزی مجاهدین در افغانستان اعلام کرد برای حفظ دستاوردهای جهاد مردم این کشور تلاش می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، حکومت طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت 8 ثور/اردیبهشت، سالروز پیروزی مجاهدین بر حکومت کمونیستی در افغانستان نوشت «سی و دومین سال پیش در چنین روزی، پس از 14 سال مبارزه پدیده شوم کمونیسم و در کنار آن شوروی در کشور ما شکست خورد و ملت مجاهد افغان توانست آخرین اداره کمونیستی را سرنگون و کشور را به گونه کامل آزاد سازد».

بیانیه افزود: «هشتم ثور 1371 هـ ش روز کامیابی و آزادی مردم افغانستان است که قربانی‌های ملت مجاهد نتیجه داد و مردم و کشور ما از شر هیولای کمونیسم نجات یافتند».

حکومت طالبان همچنین در این بیانیه کودتای کمونیستی 7 ثور در سال 1357 را نیز روز سیاه افغانستان نامید و تأکید کرد: «کشور ما پس از 20 سال جهاد از یک اشغال دیگر نیز آزاد شد و نظام اسلامی برقرار گردید، بنابراین امارت اسلامی با تمام توان تلاش می‌کند تا  ثمره قربانی‌ها و مبارزات چندین ساله ملت ما یکبار دیگر ضایع نگردد و نظام اسلامی را که آرمان شهدا است، به گونه کامل نافذ می‌کند».

گزارش تسنیم| «هشتم ثور»؛ شیرینی که با اختلاف به کام مردم افغانستان تلخ شد«8 ثور» روزی پر افتخار در تاریخ افغانستان

کودتای هفتم اردیبهشت توسط حزب دموکراتیک خلق افغانستان منجر به روی کار آمدن حکومت کمونیستی در این کشور شد. حکومت کمونیستی که برای تحمیل عقاید الحادی و مارکسیستی بر مردم افغانستان تلاش می‌کرد، اما با واکنش جدی مردم روبه‌رو شد و رفته‌رفته قیام‌های مردمی در این کشور شکل گرفت.

وقتی نظام «داوود خان» براثر کودتای کمونیستی سقوط کرد و چپی‌ها به قدرت رسیدند، با شکل‌گیری آهسته‌آهسته مقاومت در برابر آن‌ها، سربازان روس برای حمایت از نظام دست‌نشانده‌شان وارد افغانستان شدند.

در نهایت مردم متدین افغانستان پس از 14 سال جنگ و مقاومت، حکومت کمونیستی و ابرقدرت تا دندان مسلح را شکست دادند و هشتم ثور سال 1371 نیروهای مجاهدین آخرین سنگر حکومت کمونیستی در کابل را تصرف کردند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • طالبان خطاب به روسیه: حکومت افغانستان فراگیر است | دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم