Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- عذرخواهی سعد الحریری نخست وزیر لبنان از تشکیل کابینه با واکنش های گسترده داخلی و خارجی روبرو شد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، ولید جنبلاط رئیس حزب پیشرو سوسیالیست گفت: عون و الحریری، طرح فرانسه را با شکست مواجه کردند و اوضاع کشور تحمل دمدمی مزاج بودن اشخاص را ندارد.
سامی الجمیل رئیس حزب کتائب خواستار استعفای نمایندگان مجلس و رئیس جمهور شد تا مردم لبنان خود نظام کشور را بازسازی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شارل جبور رئیس اداره اطلاع رسانی حزب نیروهای لبنانی با اشتباه خواندن اقدام الحریری خواستار آن شد که به جای برگزاری انتخابات، کابینه تشکیل شود.
لو دریان وزیر خارجه فرانسه از سیاستمداران لبنان انتقاد کرد و آنان را برای حل بحرانی که خود سبب ساز آن هستند، ناتوان دانست.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، اقدام الحریری را عامل ناامیدی مردم لبنان دانست.
معاون سخنگوی سازمان ملل متحد از عدم تشکیل کابینه لبنان که قادر به مقابله با چالش های این کشور باشد، ابراز تاسف کرد.
احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب با درخواست از کشورهای جهان برای کمک به مردم لبنان در این شرایط حساس، اقدام الحریری را برای آینده این کشور خطرناک دانست.

اتحادیه عرب: انصراف الحریری از تشکیل کابینه تبعات خطرناکی برای لبنان دارد
دبیرکل اتحادیه عرب اقدام سعد الحریری در انصراف از تشکیل کابینه جدید لبنان را خطرناک خواند و درباره تبعات آن برای وضعیت آینده لبنان هشدار داد.
«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در اظهارات رسانه‌ای در حاشیه نشست شورای امنیت درباره لیبی ضمن ابراز ناامیدی از بهبودی اوضاع لبنان پس از انصراف سعد الحریری از تشکیل کابینه تأکید کرد که تبعات و پیامدهای این اقدام الحریری برای آینده لبنان خطرناک است.
به گزارش المنار، وی در ادامه متعهد به حمایت اتحادیه عرب از لبنان شد و از جامعه جهانی خواست تا در این شرایط حساس به مردم لبنان کمک کند.
دبیرکل اتحادیه عرب عنوان کرد که همه سیاستمداران لبنانی مسئول کشیده شدن وضعیت کنونی این کشور هستند؛ وضعیتی که مردم مقاوم لبنان شایسته آن نیستند.
سعد الحریری مأمور تشکیل دولت لبنان دیروز پس از دیدار با میشل عون رئیس‌جمهور این کشور انصراف خود از تشکیل کابینه را اعلام کرد.
منابع لبنانی می‌گویند که به دنبال انصراف الحریری از تشکیل کابینه جدید، قیمت هر دلار آمریکا به 22 هزار لیر لبنان افزایش پیدا کرده است.

واکنش آمریکا به انصراف الحریری از تشکیل کابینه در لبنان
آمریکا به اقدام «سعد الحریری» از مأموریت تشکیل کابینه لبنان واکنش نشان داد و خواستار تلاش برای استقرار فوری دولت در آن کشور شد.
«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا به انصراف «سعد الحریری» از مأموریت تشکیل کابینه در لبنان واکنش نشان داد.
آنتونی بلینکن در توییتر نوشت: «ما از تحولات لبنان ناخرسندیم و اینکه رهبران سیاسی فرصت 9 ماه گذشته را هدر داده‌اند ما را مأیوس می‌کند.»
وزیر خارجه آمریکا در ادامه نوشت: «لازم است همه احزاب ذی‌نفع با فوریت برای مستقر کردن دولتی که قادر به اجرای اصلاحات فوری باشد تلاش کنند.»

تاکید اتحادیه اروپا و سازمان ملل برحل بحران در لبنان
سازمان ملل و اتحادیه ضمن هشدار به پیامد‌های تداوم بحران سیاسی در لبنان، تشکیل کابینه جدید دولت این کشور را خواستار شدند.
سازمان ملل ضمن ابراز تاسف از عدم حصول توافق دباره تشکیل کابینه جدید لبنان؛ توافق هر چه سریع تر برای تشکیل کابینه خواستارشد.
تلویزیون الجزیره گزارش داد؛ سازمان ملل از این که سران لبنان نتوانستند درباره تشکیل کابینه جدید این کشور به توافق برسند ابراز تاسف کرد.
ایری کانیکو دستیار سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان بار دیگر از سران سیاسی لبنان خواست هر چه سریع تر درباره تشکیل کابینه جدید که بتواند با چالش های متعدد پیش روی کشور مقابله کند، به توافق دست پیدا کنند.
کانیکو گفت: شاهد بودیم که سعد الحریری از مأموریت واگذار شده به وی برای تشکیل کابینه جدید لبنان انصراف داد. متاسفیم که سران لبنان نتوانستند درباره ترکیب کابینه جدید به توافق برسند. بار دیگر از سران سیاسی می خواهیم هر چه سریع تر درباره تشکیل کابینه ای که قادر به مقابله با چالش ها باشد توافق کنند.
وی ادامه داد: دبیرکل سازمان ملل و هماهنگ کننده ویژه وی به تلاش و همکاری برای حمایت از لبنان و ملت این کشور ادامه می دهند.

واکنش اتحادیه اروپا
حساب کاربری یونیوز در توئیتر نوشت؛ اتحادیه اروپا اعلام کرد: همه گروه های سیاسی لبنانی باید از تشکیل فوری دولت حمایت و بدون تأخیر، رایزنی های پارلمانی را آغاز کنند.

 واکنش فرانسه
وزارت امور خارجه فرانسه در واکنش به تصمیم سعد حریری، نخست وزیر لبنان در مورد انصراف از تشکیل دولت اعلام کرد در حال حاضر یک فوریت مطلق وجود دارد و آن، برون رفت از این مانع سازمان یافته و غیرقابل قبول است.
 
ردپای ریاض دربحران کابینه لبنان
رسانه‌های خبری لبنان یکی ازدلایل اصلی کنار رفتن سعدی حریری را فشار‌های فزاینده ریاض برای اعمال خواسته‌های خود در ترکیب دولت آینده لبنان اعلام کردند.
برخی از ناظران معتقدند فشار‌های سعودی موجب شد سعد حریری از تشکیل دولت جدید لبنان انصراف دهدو  بحران سیاسی تشکیل دولت در این کشور تداوم یابد.
گزارشگر تلویزیون العالم گزارش داد: کاخ ریاست جمهوری لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد سعد الحریری برای گفتگو درباره هرگونه اصلاحی درباره ترکیب پیشنهادی کابینه اش آمادگی نداشت.
کاخ ریاست جمهوری افزود: مخالفت سعد الحریری با اصل توافق با رئیس جمهور نشان می‌دهد او تصمیمش را برای انصراف از تشکیل دولت قبلا گرفته بود.
حسین العزاوی خبرنگار العالم در بیروت در ادامه گزارش داد:  همچنانکه انتظارش می‌رفت، سعد الحریری پس از بحرانی که بین وی و میشل عون به درازا کشید، انصرافش را از تشکیل دولت اعلام کرد.
الحریری اعلام کرد؛ میشل عون از او خواست در اسامی ارائه شده برای تشکیل دولت، اصلاحاتی انجام دهد و موضع رئیس جمهور تغییر نکرده است بنابراین امکان ندارد با آنچه وی می‌خواهد، موافقت کند.
الحریری تأکید کرد انصرافش را از تشکیل دولت به اطلاع رئیس جمهور رساند.
منابع نزدیک به رئیس جمهور گفتند؛ علت مخالفت میشل عون با ترکیب کابینه آن بود که معیار‌های ملی در آن رعایت نشده بود، شفافیت نیز نداشت، با عرف‌های تشکیل دولت هم فاصله داشت و اسم‌هایی در فهرست پیشنهادی او بود که با توافق قبلی فرق می‌کرد و همین باعث شد کاخ ریاست جمهوری اعلام کند میشل عون با استعفای الحریری موافقت و به رایزنی‌های پارلمانی الزام آور در چند روز آینده دعوت کرده است.
خبرنگار این شبکه تصرح کرد: محافل پیگیر گفتند علت انصراف سعد الحریری نیز فشار‌های سعودی است و بر خلاف آنکه بسیاری اختلافات داخلی را علت این تصمیم الحریری می‌دانند، او در نتیجه فشار‌های سعودی انصراف داده است.
9 ماه از زمانی که سعد الحریری بر اساس ابتکار فرانسه، مأمور تشکیل دولت شد، می‌گذرد و او در این مدت 20 بار به کاخ ریاست جمهوری رفت و با میشل عون دیدار کرد و در این میان جنگ بیانیه‌ها و اتهام زنی‌های متقابل نیز بین جریان ملی آزاد و جریان المستقبل درباره علل کارشکنی‌ها ادامه داشت. این در حالی است که برخی مناطق، صحنه اعتراضات و به آتش کشیدن لاستیک‌ها و افزایش قیمت دلار بود که از 20 هزار لیر در برابر یک دلار گذشته است.
خبرنگار در پایان گفت: بنابراین داستان مأموریت برای تشکیل دولت با انصراف الحریری پایان یافت و مرحله و فرآیند جدیدی آغاز شده است که با یافتن اسم جایگزین میان بحران‌هایی که لبنان درگیر آن‌ها است، شروع می‌شود.
از سوی دیگر، روزنامه لبنانی «البناء» در مقاله ای درباره بحران تشکیل دولت جدید در این کشور نوشت: یکی از علل اصلی عدم تشکیل کابینه جدید لبنان دخالت‌های خارجی است. در واقع، عربستان سعودی در زمینه تشکیل دولت جدید مداخله می‌کند و همین مسأله تشکیل دولت را با مشکلات و پیچیدگی‌هایی مواجه ساخته است.
پایگاه خبری «النشره» نیز گزارش داد، عربستان سعودی از طریق سعد حریری به رئیس جمهوری این کشور پیام منفی داده است و همچنان بر اجرای خواسته ریاض و کنار گذاشتن نیرو‌های مقاومت از جمله حزب الله در کابینه لبنان تاکید می کند.
درتحولی دیگر خبرگزاری رویترز  گزارش داد: فرانسه از لبنان خواست رایزنی‌های پارلمانی را هر چه زودتر به منظور انتخاب نخست وزیر جدید آغاز کند.
همچنین قرار است کنفرانس بین الملی لبنان با ابتکار عمل امانوئل مکرون‏ رئیس جمهور فرانسه و سازمان ملل چهار اوت سال جاری میلادی در پاریس برگزار شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: انصراف الحریری کابینه لبنان انصراف الحریری از تشکیل کابینه تشکیل کابینه جدید لبنان دبیرکل اتحادیه عرب کاخ ریاست جمهوری اقدام الحریری تشکیل دولت کابینه لبنان سعد الحریری مردم لبنان برای تشکیل سازمان ملل رئیس جمهور میشل عون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۰۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ردپای انگلیسی‌ها در حدیث امام صادق (ع)/ ساخته‌های ذهنی یک منبری

به گزارش «مبلغ»، دکتر رسول جعفریان، محقق و مورخ تاریخ اسلام، مقاله مفصل و انتقادی ای به نام« امام صادق (ع) و بریتانیا» دارد. «مبلغ» گزیده ای از این مقاله را به مناسبت سالروز شهادت امام صادق(ع) مرور کرده است.

دکتر رسول جعفریان در این مقاله مفصل نوشته است:
در بحبوحه سالهای پس از جنگ جهانی اول، کودتای ۱۲۹۹، منازعات میان مردم عراق با انگلستان، برآمدن وهابیان و تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام کتابی نوشته شده است به نام: «فجایع الدهور فی انهدام القبور در علائم الظهور»، نویسنده آن ابوالحسن مرندی است. فجایع الدهور در سال ۱۳۴۴ ق [۱۳۰۵ش و ۱۹۲۶م] نوشته شده است.

این کتاب در تلاش است تا مجموعه‌ای از رخدادها را با شماری روایات ساختگی به عنوان علائم ظهور نقل کند. مطالعه برخی از روایات و تطبیق ها، سبب روییدن دو شاخ بر سر آدمی می شود. بیشتر هدف وی شرحی از چگونگی رخ دادن این فجایع و در رأس آنها سه حادثه (۱) تخریب بقاع متبرکه در بقیع، (۲) تسلط انگلیسی ها بر عراق به خصوص بصره و (۳) مشروطه ایران است.
این کتابچه از نقطه نظر شناخت دیدگاه‌های یک واعظ شیعی در باره اوضاع جهان اسلام، تشیع و پاره‌ای از اتفاقات سیاسی و اخلاقی و نیز انقلاب مشروطه در ایران جالب است.

نوع استدلال ها، نقدها و تفسیرهایی که وی از این تحولات دارد، می‌تواند ما را در جریان گفتمان رایج بر گروهی از متدینین این روزگار، یعنی سال های پس از مشروطه تا روی کار آمدن رضاشاه را بدست دهد.
نویسنده ضمن بیان مسائل روز از جمله ممانعت انگلیسی ها از حج، با کمال شگفتی حدیثی نقل کرده است که به قول خودش به نقل از «عوالم العلوم در لمعان الانوار» از امام صادق (ع) نقل شده است.
او نوشته است در این حدیث، کلمه «بریطانیه» در آن از زبان امام آمده است. پس از نقل متن عربی، منبع «بحار» را هم بر آن افزوده و نوشته است: روایت سدیر صیرفی مروی در کتاب بحار و عوالم و….».

اما متن عربی:
عن سدیر الصیرفی: قال: کنت عند ابی عبدالله علیه السلام و عنده جماعة من اهل الکوفة و أقبل علیهم و قال لهم: حجّوا قبل أن لا تحجوا. قبل این یمنع البریطانیه. فحجوا قبل ان هدم مسجد بالعراق بین نخل و انهار و حجوا قبل ان تقطع سدرة بالزوراء علی عروق النخلة ….

سپس می نویسد:
حاصل روایت سدیر صیرفی مروی در کتاب بحار و عوالم علوم و بحار مجلسی از حضرت صادق علیه السلام که در خدمت آن حضرت بودم در حالتی که جماعتی از اهل کوفه خدمت حضرت جعفر بن محمد و عازم مکه معظمه بودند. حضرت خطاب به اهل کوفه امر فرمود که بروید به حج پیش از آن که ممنوع شوید از رفتن به حج و منع کنند شما را «برطانیه» که طایفه افرنج باشند. …….. (ص ۶ ـ ۷)

در بحار جلد ۴۷ صفحه ۱۲۲ به جای کلمه “بریطانیه”، ” البر جانبه” آمده است ولیکن همان طور که شاهد هستید در این منبع به “بریطانیه” تبدیل شده است. همانجا مرحوم مجلسی کلمه «البر جانبه» را معنا کرده است که «ای ان یکون البر مخوفا لایمکن قطعه» در واقع این تعبیر دو کلمه «البر» و «جانبه» است اما نویسنده این اثر آن را یک کلمه آن هم به صورت البریطانیة در آورده است!

سال هاست که با تلاش موسسه نور، کتب حدیثی شیعه از جمله بحار به صورت دیجیتالی قابل جستجو برای یافتن یک حرف است، چه رسد به کلمه و ترکیبات. می‌توان هر کلمه ای از کلمات روایت بالا را زد و دریافت که خبری از چنین حدیثی در منابع حدیثی شیعه هست یا نیست.//

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902454

دیگر خبرها

  • ردپای انگلیسی‌ها در حدیث امام صادق (ع)/ ساخته‌های ذهنی یک منبری
  •  دولت بایدن و عربستان در آستانه یک توافق امنیتی
  • منابع آگاه: دولت بایدن و عربستان درحال انجام بررسی‌های نهایی درباره یک توافق هستند
  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • احتمال انصراف ریاض از میزبانی مسابقات کشتی
  • واکنش حزب‌الله به حمله‌های رژیم صهیونیستی علیه روستاهای لبنانی
  • ردپای یحیی در آخرین صفرصفر تراکتور استقلال در تبریز
  • اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دولت چه گفتند؟
  • معاون رئیسی: از مجلس فعلی راضی هستیم اما... /در بودجه اختلافاتی بین دو قوه وجود داشت
  • ردپای مرد طلبکار در آدم‌ربایی میلیاردی