سینما و تلویزیون تحمل موضوع حساس را دارد؟/ جسارت اندک «احضار»
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۴۰۱۴۹
به گزارش خبرنگار مهر، آدرینا صادقی بازیگر نقش مائده در سریال «احضار» که شب گذشته ۲۴ تیرماه مهمان برنامه «سریالیست» با اجرای پدرام کریمی بود، در ابتدا گفت: احضار پرمخاطب ترین سریال ماه رمضان شد و ما از بازخوردهای مردم و میزان مخاطب راضی بودیم. این توفیقی بود که شامل حال من و مینو بازیگر نقش زهره شد تا توانستیم وارد این سریال شویم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: با تست وارد سریال شدم و سابقه بازیگری تئاتر دارم. کارهای تئاتر دانشگاهی انجام دادهام الان هم در دانشگاه سوره کارگردانی سینما میخوانم اما تا پیش از این کار جلوی دوربین نرفته بودم.
این بازیگر با اشاره به تجربههای خود گفت: فیلم کوتاه ساختهام اما تجربه جلوی دوربین رفتن را نداشتم و این کار اولین تجربه تصویری ام بود. ژانر «احضار»، ژانری است که خیلی در ایران به آن پرداخته نمیشود. یکسری مسائل و محدودیتها وجود دارد و بنابراین طبیعتاً با کارهای ساخته شده در این ژانر در جاهای دیگر نباید قیاس شود. در نهایت معتقدم این کار با توجه به این شرایط و در حد و اندازه خودش خوب بود و پرمخاطب هم شد.
فضاسازی برای باور به اینکه واقعاً با روح حرف میزدیم
صادقی درباره غلوآمیز بودن بازیها در این سریال تصریح کرد: من و مینو تجربه جلوی دوربین رفتن نداشتیم. ما ۱۰ دقیقه قسمت اول را دقیقاً در روز فیلمبرداری بازی کردیم. فکر میکنم وجود کاستیها در بازی ما طبیعی باشد اما من هم تلاش کردم رئال بازی کنم. آقای افخمی در این زمینه به ما خیلی کمک کردند. چون خودشان نویسنده کار بودند و دانششان در رابطه با داستان کار زیاد بود خیلی راحت میتوانستند برایمان فضا سازی کنند و این باور را به ما بدهند که واقعاً این یک روح است که داری با او ارتباط برقرارمی کنی. من تلاشم را کردم اما تصور میکنم اگر کاستی در بازی من وجود داشته به این برمی گردد که اولین تجربه تصویری ام بوده است.
او همچنین درباره متن کار توضیح داد: در متن همه جزییات نوشته بود و آقای افخمی بسیار به متن پایبند هستند. حتی اگر کلمهای را اشتباه میگفتیم باید از اول دوباره بازی میکردیم. همه چیز از اول مشخص بود و ما فقط باید اجرا میکردیم.
تجربههای «اغما» یا «او یک فرشته بود» با جسارتی روایی سر و کار داشت
در ادامه شاهین شجره کهن منتقد سینما و تلویزیون در نقد سریالهای ماورایی اظهار کرد: درباره «احضار» یا هر سریال دیگری که با مضمون ترس و با عناصر سینمای وحشت و با مایههای ماورالطبیعه میخواهد ساخته شود باید اول این را در نظر بگیریم که جلوههای بصری مراحل پس از تولید و فیلمبرداری، آماده سازی تصویرها و جلوههای ویژه و استفاده از افکت های صوتی و بصری اهمیتشان همپای فیلمبرداری و اجرای سرصحنه است.
او بیان کرد: در این زمینه به طور کلی سینما و تلویزیون ایران خیلی قوی نیست. درباره «احضار» ظاهراً با این رویکرد ساخته شده است که با یک باور غلط یا یک سری باور غلط مواجهه کند و در واقع اطلاع رسانی کند که بعضی از باورها و بعضی از کارها در میان عامه که ممکن است واقعیت انگاشته شود ریشه در خرافات دارد.
این منتقد افزود: اما به هر حال نزدیک شدن به همچین مضمونی نیاز به عبور از یک محدودههایی دارد. شاید لحن جسورانه تر، ابزار بهتر، فیلمنامه مرتبتر و قویتری میطلبد. فکر میکنم در تجربههای قبلی از این نوع مثل سریال «اغما» یا «او یک فرشته بود» با یک جسارت روایی سروکار داشتیم و از مرزهایی عبور شده است. ضمن اینکه بازیگران و شخصیتهایی که توسط بازیگران ساخته میشوند هر دو جذاب هستند. ستارهها و آدمهای مورد توجه و نقشهای پر پیچ و خم و پر از ظرایف دارند.
شجری کهن تاکید کرد: اینجا شاید همه چیز کمی سادهتر است و به خصوص از نظر بازیگر امتیازهایی میشد به سریال اضافه کرد. در یک ریسکی که نیاز به چهرههای جدید داریم این اتفاق بدی نیست که یک سریالی از چهره و بازیگران جدید، جوان و حتی نابازیگر استفاده کند اما باید کارگردان و گروه او را به نقطهای برسانند که نقش و فضا را بفهمد.
این منتقد در پایان گفت: احضار از ابتدا پروژه دشواری بوده است و ساختن همچین سریالهایی سخت است. آیا سینما و تلویزیون ما این عزم و ظرفیت و پذیرش و تحمل را دارد که به سمت موضوعات حساس برود و کمی از مدار معمولی قصه گفتن و موقعیت ساختن خارج شود یا ندارد که اتفاقاً فکر میکنم این به نفع مخاطب خواهد بود.
سری جدید «سریالیست» به تهیهکنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک که پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۳:۱۵ روی آنتن شبکه یک سیما میرود.
کد خبر 5259098 عطیه موذنمنبع: مهر
کلیدواژه: سریال ایرانی شبکه یک سیما سریال احضار جشنواره فیلم کن فیلم کوتاه اصغر فرهادی برنامه تلویزیونی موسیقی ایرانی تئاتر ایران آلبوم موسیقی ویروس کرونا شبکه پنج سیما هنرمندان تئاتر فیلم قهرمان سریال زخم کاری نقاشی سازمان سینمایی سینما و تلویزیون
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۰۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعضای هیئت انتخاب رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی منصوب شدند
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پوران درخشنده، مهدی سجادهچی، محمود اربابی، رضا حیدرنژاد، مهدی احمدی، هومان فاضل، علی مؤذنی، مصطفی رستگاری، محمد باقر قهرمانی و حجت الاسلام و المسلمین حسین رحیمزاده ده نفر عضو هیئت انتخاب این رویداد استارت آپی هستند که قرار است آثار منتخب آنرا تعیین کنند.
در معرفی فعالیتهای هنری این افراد چنین آمده است:
پوران درخشنده:
فیلمساز، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان ایرانی متولد کرمانشاه است که از سال ۱۳۶۵ فعالیت خود را آغاز نمود و در دانشگاه صدا و سیما با گرایش کارگردانی تحصیل کرد. از نمونه آثار او میتوان به پرنده کوچک خوشبختی، زیر سقف دودی، بچههای ابدی و شمعی در باد اشاره کرد.
مهدی سجادهچی:
فیلمنامهنویسِ سینما و تلویزیون، متولد تهران در سال ۱۳۴۰ است. وی کار فیلمنامه نویسی در سینما را از سال ۱۳۶۸ با «پاتال و آرزوهای کوچک» با همکاری «مسعود کرامتی» آغاز کرد و در ادامه فیلمنامه آثار دیگری همچون سوفی و دیوانه، روز سوم، قاعده بازی و هفت سنگ را نیز نوشت. سجادهچی در حال حاضر رئیس کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران است.
محمود اربابی:
مدرس دانشگاه و نویسنده سینما و تلویزیون است. از مهمترین آثار او فیلم زندگی با چشمان بسته و فیلم حکایت عاشقی است.
رضا حیدرنژاد:
متولد تبریز در سال ۱۳۳۳ است و فعالیتهای سینمایی خود را از سال ۱۳۵۲ آغاز کرد. او فارغالتحصیل سینما از مجتمع دانشگاهی هنر و همچنین مدرس کارگردانی و فیلمنامهنویسی است. نویسندگی فیلم سینمایی روی خط مرگ برعهده او بوده است.
مهدی احمدی:
متولد آذر ۱۳۴۵ در تهران، سینما و تلویزیون است. او فارغالتحصیل رشته گرافیک از دانشگاه هنر است. نقاشی را از سال ۱۳۶۳ شروع کرد و تا کنون در بیشتر از سی نمایشگاه نقاشی شرکت داشتهاست.
هومان فاضل:
فارغ التحصیل رشته تئاتر و نویسنده و کارگردان مجموعههای رنگین کمان، حرف آخر، ماجراهای قلقلی، ذره بین، جنگ کتاب و نویسنده فیلمنامه مجموعه «نامههای بالدار» است. یکی از مهمترین کارهای او فعالیت در سریال آسمان من به کارگردانی محمدرضا آهنج و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر سودابه بیضایی، الهام چرخنده، ویدا جوان و حمیدرضا عطایی است.
علی موذنی:
وی متولد تهران سال ۱۳۳۷ است. لیسانس ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دارد و از جمله نویسندگانی است که کار نوشتن را به شکل حرفهای دنبال میکند. وی در عرصه داستان کوتاه، رمان، داستان بلند، نمایشنامه و فیلمنامه قلم میزند. در حوزه فیلمسازی نیز شش تلهفیلم برای تلویزیون ساختهاست.
مصطفی رستگاری:
متولد ۱۳۵۷ تهران و دارای دکترای فلسفه هنر است. از جمله آثار او میتوان به نویسندگی فیلم سینمایی "چهل سالگی"، "لطفاً بدون گناه"، "به یاد بیاور" و آثار ویدئویی"ما هنوز زندهایم"، "بلند گریه کن"، "تنها خودت ماندهای"، "بالا بلند" و سریال "به دنیا بگویید بایستد" و "لیلی کجاست" اشاره کرد.
محمدباقر قهرمانی:
او متولد تهران و کارشناسی فیلمنامه نویسی رادیو تلویزیونی، کارشناسی ارشد رادیو و تلویزیون و دکترای تئاتر و فیلم است. عضویت در گروه واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شورای سیاستگذاری مرکز تئاتر مولوی، کمیته بررسی رشته تئاتر کودک و نوجوان، معاون روابط بین الملل دانشگاه تهران و سرپرست دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی از جمله سوابق علمی و اجرایی او است.
حسین رحیمزاده:
تحصیل در حوزه علمیه قم، مدرس علوم قرآنی و نهجالبلاغه، دارای سابقه مدیریت و مشاوره و کارشناسی گروههای برنامه ساز تلویزیونی و فیلم و سریال در صدا و سیما و عضویت در شورای پروانه ساخت و نمایش سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله سوابق حجت الاسلام حسین رحیم زاده است.
گفتنی است رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی با هدف کمک به ارتقای کمیو کیفی فیلمنامه نویسی، شناسایی و معرفی ایدههای خلاقانه در فیلمنامهنویسی، معرفی استعدادهای فیلمنامه نویسی در سطح کشور و زمینه سازی برای حضور و تبادل دانش و تجربه نیروهای خلاق و مستعد کشور خرداد ماه سال جاری در تهران و توسط پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار میشود.
انتهای پیام/