Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در دیدار اعضای ستاد نکوداشت مرحوم دکتر داود فیرحی استاد فقید علوم سیاسی که در قم برگزار شد، با تمجید از عزم برگزاری این بزرگداشت گفت: آقای فیرحی یکی از پیشگامان انطباق دین با شرایط جدید در دوره معاصر است. او مسأله ها و اقتضائات دنیای جدید را بیش از حد متعارف میان طلبه ها می شناخت و توام با دین داری، دین را می شناخت و درد آن را داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی افزود: گاهی یک نفر درد دین دارد اما شناحتی از دین و نیز دنیای جدید ندارد که طالبان و داعش از نمونه های آن هستند. عده ای هم هستند که دین را می شناسند اما درد آن را ندارند و به این فکر نمی کنند که باید در دنیای امروز برای دین کاری کرد. گروهی هم دنیا را نمی شناسند و شناختی از مسائل و روابط و علوم و اقتضائات جدید ندارند. اما مرحوم آقای فیرحی دنیای جدید را به صورت علمی شناخته بود و همزمان علم دین و درد دین را داشت. 

فیرحی می دانست که آنسوی «استبداد دینی» الزاما «بی دینی» نیست؛ بلکه «جمهوری اسلامی» است


سیدحسن خمینی با اشاره به تحصیل دکتر فیرحی در رشته علوم سیاسی و کنش گری های سیاسی وی گفت: دکتر فیرحی از پیشگامان تطبیق دین و دنیای معاصر است که ناشی از ویژگی های یاد شده است.

یادگار امام در خصوص آثار به جا مانده از دکتر فیرحی گفت: آقای فیرحی می دانست که آنسوی «استبداد دینی» الزاما «بی دینی» نیست؛ بلکه «جمهوری اسلامی» است. او تلاش کرد که هرچه بیشتر از مشکلات مفهومی و مصداقی این واژه جدید کاسته شود. علاقه او به امام هم بسیار زیاد بود که بخش عمده ی اینکه برای این میراث امام یعنی جمهوری اسلامی کار کرده بود ناشی از همین علاقه مندی است. آن مرحوم تلاش وافری کرد تا هم پارادوکس های درونی و هم چالش های بیرونی این حقیقت جدید را بزداید و کتب مرجع بسیار خوبی هم در این زمینه نگاشته است که کم نظیر است و در برخی موارد، مشابه و مانندی ندارد.

در عرصه نظر همگان جمهوریت را پذیرفته اند اما در عمل این رکن مهم تضعیف شده است

وی با اشاره به تضعیف عملی جمهوریت در کشور، تصریح کرد: امروز در عرصه نظر همگان جمهوریت را پذیرفته اند اما در عمل این رکن مهم تضعیف شده است.از همین رو، می توان این بخش از دیدگاه های مرحوم دکتر فیرحی را در برهه کنونی دنبال کرد.

یادگار امام در پایان در خصوص ویژگی های شخصیتی مرحوم دکتر فیرحی گفت: در او منیت شخصی دیده نمی شد و به دنبال اثبات شخصیت خود نبود که به همین خاطر همه به او علاقه داشتند. 

در ابتدای این دیدار آقای دکتر یوسف خان محمدی دبیر ستاد نکوداشت دکتر فیرحی و حجج اسلام حسن پویا و مهدی پورحسین، گزارشی از اقدامات انجام شده در این ستاد را ارائه کردند.

216216

کد خبر 1535750

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سید حسن خمینی جمهوری اسلامی دکتر فیرحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۰۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه های مردمی اقامه نماز جماعت باید تقویت شوند

به گزارش خبرآنلاین از مازندران، یوسف نوری در جلسه شورای اقامه نماز مازندران، حکمرانان شایسته را نمازگزاران واقعی جامعه توصیف کرد و افزود: ظرفیت گروه های مردمی مازندران همواره قدرتمندترین گروه ها هستند و باید گروه های مردمی اقامه نماز جماعت با مشارکت جوانان همانند گروه های خیرین و محیط زیست فعال شوند.

وی با تاکید بر اینکه مسئول سازی نماز در دستگاههای اجرایی مازندران باید عملیاتی شود، ادامه داد: مراکز علمی و دانشگاهی مازندران در اهمیت برپایی اقامه نماز جماعت باید بیشتر پای کار باشند. پیشینه دیار علویان در حفظ ارزش‌های دینی و اسلامی را باید همواره حفظ و ترویج کنیم.

نوری با تاکید بر اینکه رسانه‌ها در گفتمان سازی اقامه نماز مازندران بیشتر ورود داشته باشند، گفت: امروز خطر جدی که جامعه اسلامی و دینی را تهدید می کند، فردی کردن دین است.

استاندار مازندران با اظهار اینکه اقامه نماز در دیار علویان همواره باید با جدیت عملیاتی شود، گفت: اگر مردم را پای فریضه نماز بیاوریم، مابقی فرایض دینی و اسلامی عملیاتی می شود. نور نماز همه فرایض دینی را روشن می کند، بنابراین اقامه نمازجماعت در همه نقاط مازندران باید مورد اهتمام قرار بگیرد.

استاندار مازندران به تظاهرات دانشجویان آمریکایی در راستای. حمایت از مردم غزه اشاره کرد و گفت: به طور یقین دانشجویان و جوانان مراکز علمی و دانشگاهی کشور باید بیش از پیش ورود داشته باشند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901983

دیگر خبرها

  • نقش مهم متفکران دینی در ایجاد وحدت
  • انتخابات مهم‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی است
  • شوراها حلقه میانی بین حاکمیت و مردم هستند
  • شوراها حلقه میانی اصلی حاکمیت و مردم است / از خدمات نظام باید دفاع شود
  • تجلیل ازاعضای شوراهای اسلامی شهرستان نقده
  • تعیین ۳۵ شعبه دیوان عالت اداری به حوزه کار + تصویر
  • گروه های مردمی اقامه نماز جماعت باید تقویت شوند
  • معلمان معماران و آینده‌سازان جامعه هستند
  • فعالیت ۲۰ ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی در بندر امام خمینی
  • معلمی که امام خمینی(ره) خطبه عقدش را خواند