Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@03:02:13 GMT

«رئالیسم شاعرانه‌ی ژان رنوار»

تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۴۰۹۳۸

«رئالیسم شاعرانه‌ی ژان رنوار»

کتاب «رئالیسم شاعرانه‌ی ژان رنوار» نوشته بهمن مقصودلو منتشر شد.

به گزارش ایسنا، نشر حکمت کلمه که این کتاب را در ردیف کتاب‌های سینمایی خود منتشر کرده در معرفی آن نوشته است: «رئالیسم شاعرانه‌ی ژان رنوار» تلاشی مهم و جامع در بررسی زندگی هنری و فیلم‌های رنوار است که در نوع خود در فارسی کتابی خاص و مرجع می‌تواند باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مؤلف در مقدمه کتاب چنین نوشته است: کتاب «رئالیسم شاعرانه‌ی ژان رنوار» به زندگی و فیلم‌های رنوار و در غایت به سبک، نگرش و جهان‌نگری او می‌پردازد و این‌که چرا اورسن ولز، دیگر فیلمساز برجسته تاریخ سینما، ژان رنوار را بزرگِ همه کارگردان‌ها نامیده است. آندره بازن، منتقد و تئوریسین فرانسوی او را پدر موج نوی فرانسه خوانده و فرانسوا تروفو، فیلمساز موج نوی فرانسه هم او را بزرگ‌ترین فیلمساز جهان دانسته است.
فیلم‌های رنوار درباره انسان است، نه حوادث و شرایط حاکم بر آن‌ها؛ و غالباً موضوعی اجتماعی دارند و به‌نوعی تضاد بین طبیعت و جامعه را نشان می‌دهند. آثار رنوار، تلفیق و ترکیبی استادانه از فکر، احساس، زندگی و هنر است. در سینمای رنوار از قهرمان و ضدقهرمان خبیث (villain) خبری نیست. کاراکترها، سیاه و سفید نیستند و زندگی‌ای میان این دو دارند که کمی کم‌رنگ‌تر یا قدری پررنگ‌تر است. از این رو شاید بتوان او را اگالیترین (egalitarian) به معنی برابرخواه دانست.
حرکات پیچیده، ماهرانه و حساب‌شده دوربین ژان رنوار در محیط‌های بسته آن‌چنان با حرارت انجام می‌گیرد که نه تنها دوربین به رخ کشیده نمی‌شود، بلکه میزانسنِ رنوار را بسیار چشمگیر و مؤثر می‌سازد. اولین نمونه حرکت دوربین ژان رنوار را آندره بازن در نقد فیلم جنایت آقای لانژ  ترسیم کرده و نمودار آن در کتاب آمده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۰۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ملی زندگی با آیه ها از نگاه قرآنی ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ با توجه به اینکه قرار است مرحله سوم این طرح ملی تابستان برگزار شود، صاحبنظران قرآنی کشور، در جلسه نقد و بررسی؛ ایده‌های خود را برای اجرای بهتر آیه‌ها در زندگی اعلام کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • قرآن؛ کتاب زندگی/ قرآن، نور و رحمت و هدایت به سوی خیر و سعادت است
  • عکس| کری شاعرانه سپاهان برای پرسپولیس!
  • کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» منتشر شد
  • طرح ملی زندگی با آیه ها از نگاه قرآنی ها
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش اموزان
  • کری شاعرانه سپاهان برای پرسپولیس! (عکس)
  • رسیدن به فلسفه زندگی از راه خودشناسی
  • رئالیسم سیاسی چیست؟
  • چاپ کتابی درباره سکوت و پایبندی در آثار آلبر کامو