Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به صورت تلفنی با تعدادی از علمای افغانستان گفت‌وگو کرد.

حجت الاسلام شهریاری در این گفت و گوی تلفنی به صورت جداگانه با حبیب الله حسام رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان و عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت الله هاشم صالحی مدرس رئیس شورای علمای شیعه افغانستان، سید محمد صادق سادات شیخ الحدیث ولایت لنگرهار و رئیس شورای علمای اهل سنت ولایت‌های مشرقی، مولوی لطف الله حق پرست امام جمعه مسجد تمیم انصار کابل و عضو شورای اخوت اسلامی، استاد محمد اکبری نماینده مجلس سنا، معاون شورای اخوت اسلامی افغانستان و معاون شورای علمای شیعه افغانستان، حجت السلام و المسلمین موسوی نژاد از تبار خاندان بزرگ علامه شاه ناطق نیلی افغانستان گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیرکل مجمع جهانی تقریب در این گفت‌وگو‌های تلفنی ضمن بررسی و پیگیری اوضاع کنونی افغانستان اظهار کرد: در شرایط فعلی که این مصیبت‌ها برای افغانستان پیش آمده با نظر عقلانی به مسائل نگاه شود و تمامیت خواهی قومیت‌ها راه حل افغانستان نیست و طالبان و غیر طالبان نمی‌توانند با تمامیت خواهی حاکم بر افغانستان شوند.

وی تأکید کرد: از همه گروه‌ها دعوت شود تا از جنگ پرهیز کنند و به گفت‌وگوی افغانستانی – افغانستانی در داخل خاک افغانستان بپردازند، زیرا که اگر جنگ می‌توانست مشکلات افغانستان را حل کند شوروی و آمریکا با جنگ حاکم می‌شدند، اما دیدیم که نه شوروی و نه آمریکا با جنگ حاکم شدند. هم چنین هیچ یک از قومیت‌ها و گروه‌ها نمی‌توانند با جنگ حاکم مطلق بر افغانستان شود؛ بنابراین تنها راه، راه گفت‌وگو و راه صلح عادلانه است و سلاح‌ها را به زمین بگذارند و با مشارکت در صحنه سیاسی بتوانند آینده نظام سیاسی افغانستان را توسط خود افغانستانی‌ها رقم بزنند.

شهریاری با اشاره به نقش بیشتر علمای افغانستان برای حل مشکلات کنونی این کشور گفت: امیدوارم از مسیر گفت‌وگو بتوانند به راه حل مشترک عقلانی بر پایه رأی مردم برسند با استفاده از دموکراسی و استفاده از نظر مردم با استفاده از نظر علما و شورا‌های علمایی ان شاءالله بتوانند این مشکلات را حل کنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه جنگ خواسته دشمنان همه اقوام است، افزود: امروز دشمنان برنامه ریزی کردند که بین اقوام مختلف جنگ دربگیرد در حالی که اسلام اجازه چنین کاری را نمی‌دهد اجازه نمی‌دهد که مسلمانی حرمت مسلمان دیگر و مال و جان و ناموس مسلمان را هتک کند. امیدواریم ان شاء الله این توصیه‌ی پیامبر اکرم (ص) همه مسلمین را دعوت کرد که حرمت خون همدیگر را داشته باشند حرمت مال و ناموس هم را داشته باشند همه‌ی اقوام و گروه‌های درگیر این توصیه پیغمبر را آویزه گوش خودشان قرار دهند و از شرایط جنگ وارد شرایط گفت‌وگو شوند.

علمای افغانستان نیز در این گفت‌وگو ضمن قدردانی از تماس تلفنی دبیرکل مجمع جهانی تقریب و پیگیری اوضاع افغانستان، خواستار وحدت گروه‌ها و اقوام افغانستان در شرایط کنونی شدند و بر ضرورت مقابله با تندروی و تکفیر در جهان اسلام تأکید کردند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مجمع تقریب مذاهب اسلامی علمای افغانستان دبیرکل مجمع جهانی تقریب علمای افغانستان گروه ها گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۱۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری وبینار بین‌المللی «شیخ بهایی؛ معمار تمدن‌ساز»

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، شیخ بهایی؛ عارف زمان شناس، شیخ بهایی ومعماری جلوه های ناب ایرانی –اسلامی، شیخ بهایی؛ عالم گفت‌وگو محور، و شیخ بهایی و زبان فارسی محورهای وبینار بین‌المللی «شیخ بهایی؛ معمار تمدن‌ساز» است.

«شیخ حسن بغدادی» عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان، «آیت الله محمدباقر محمدی لائینی»، نماینده ولی فقیه در مازندران، «دکتر عزیز بابایی» امام جمعه اهل سنت صادقیه، «دکتر محمدعلی آذرشب» مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، «دلال عباس» استاد دانشگاه لبنان، «شیخ محب الله منعمی» اندیشمند و عالمی هندی در این وبینار سخنرانی خواهند کرد.

این وبینار رأس ساعت 2 بعد از ظهر برگزار شده و به صورت مستقیم از طریق لینک live.taqrib.ir پخش می‌شود.


 

دیگر خبرها

  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • صحن شورای شهر اصفهان به صحنه‌ تقدیر و تجلیل از معلمان و قهرمان ورزشی تبدیل شد
  • همایش «دین، سلامت و کمک‌ های بشر دوستانه» برگزار می شود
  • تداوم عملیات جست‌وجو جهت نجات کارگر مفقود شده تهران
  • واکنش مجمع جهانی بیداری اسلامی به سرکوب اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا
  • پایان بدون توافق روز اول مذاکرات قاهره درباره غزه/ گفت‌وگوها احتمالا یک هفته طول بکشد
  • فضل الرحمان: برای بهبود روابط پاکستان و طالبان مجازات می‌شوم
  • برگزاری وبینار بین‌المللی «شیخ بهایی؛ معمار تمدن‌ساز»
  • دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات: مالیات مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات است
  • ثبت میراث مکتوب علمای اهل‌سنت آذربایجان‌غربی