Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-30@19:56:45 GMT

نقش فرانسه در نسل کشی رواندا

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۴۱۹۷۷

گزارش‎ها حاکی از نقش فرانسه در نسل کشی در رواند حکایت دارد.

خبرگزاری میزان - «وینسنت دوکلرت»، مورخ فرانسوی، اخیرا با همراهی اعضای کمیسیون خود، با سران انجمنی از بازماندگان نسل کشی رواندا، موسوم به «ایبوکا» ملاقات کرد و نسخه‌ای از گزارش خود را ارائه داد که نتیجه می‌گرفت فرانسه نقش اساسی در نسل کشی ۱۹۹۴ علیه «توتسی‌ها»، ایفا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «نیویورک تایمز»، پس از ملاقات آن‌ها در شهر «کیگالی»، پایتخت رواندا، «نفتال آهیشاکیه»، دبیر اجرایی «ایبوکا»، گفت که دوکلرت و هیئت همراه او حدود یک هفته در این کشور بوده اند؛ بازدید از مکان‌های مختلف و ملاقات با افراد مختلف و ایبوکا نیز در فهرست کاری آن‌ها بود.

«آهیشاکیه»، گفت «ما به دو دلیل از ملاقات با آن‌ها خوشحال بودیم؛ یکی محتوای گزارش آنهاست؛ دوم ملاقات با این کارشناسان و تبادل نظر با آن‌ها در امور مختلف بود.»

تیم متخصصان و محققان «دوکلرت» در سال ۲۰۱۹ مامور تحقیق در مورد نقش دولت وقت فرانسه در نسل کشی سال ۱۹۹۴ شد؛ نسل کشی که بیش از یک میلیون نفر در آن کشته شدند.

دولت رواندا معتقد است که این گزارش گام مهمی در جهت درک مشترک نقش فرانسه در نسل کشی سال ۱۹۹۴ است.

بیشتر بخوانید: اعتراف مکرون به نسل کشی فرانسه در رواندا اعتراف آلمان به نسل کشی در دوران استعمار نامیبیا

گزارش کمیسیون «دوکلرت»، همانند گزارش‌های دیگر، نتیجه گیری می‌کند که فرانسه مسئولیت‌های سنگین و طاقت فرسایی را در مورد نسل کشی ۱۹۹۴ علیه مردم قبیله توتسی در رواندا برعهده دارد.

در این گزارش هزار و ۲۰۰ صفحه‌ای نتیجه گرفته شده است که فرانسه به ریاست «فرانسوا میتران»، در زمان نسل کشی، چشم‌های خود را بر روی این نسل کشی بسته بوده است.

«امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه در تاریخ ۲۷ می، در سفر خود به رواندا، از بازماندگان بازماندگان نسل کشی سال ۱۹۹۴ علیه توتسی‌ها خواستار بخشش شد، زیرا مسئولیت تاریخی و سیاسی کشورش در رواندا را نمی‌توانست انکار کند.

بر اساس برخی گزارش‎ها، چند صد هزار نفر از اعضای قبیله توتسی در رواندا توسط دولت وقت این کشور فقط در پایتخت این کشور با چشم پوشی و حتی حمایت دولت‌های اروپایی و در راس آن‌ها فرانسه، کشته شدند.


انتهای پیام/

برچسب ها: فرانسه امانوئل مکرون حقوق بشر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: فرانسه فرانسه امانوئل مکرون حقوق بشر فرانسه در نسل کشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۱۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار سفیر ایران با وزیر کشاورزی اندونزی

 محمد بروجردی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی با اندی عمران سلیمان وزیر کشاورزی اندونزی ملاقات کرد.

در این ملاقات وزیر کشاورزی اندونزی با اشاره به تغییرات آب و هوایی و آثار نامطلوب آن بر محصولات کشاورزی، خواستار استفاده از دانش متخصصان ایرانی در زمینه مدیریت منابع آب و استفاده از ظرفیت‌های فناوری کشورمان به خصوص فناوری نانو در صنایع کشاورزی شد.

بروجردی نیز ضمن اعلام آمادگی جهت همکاری در این زمینه، امضای سند یادداشت تفاهم همکاری دو کشور در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی و برگزاری نشست سوم کمیته راهبری کشاورزی مشترک دو کشور را گام مهمی جهت تقویت مناسبات دو کشور دانست.

در این دیدار همچنین مقرر شد وزرات کشاورزی اندونزی در آینده نزدیک میزبان هیات کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • ملاقات مردمی استاندار آذربایجان شرقی
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل تنش در روابط دوبلین-لندن
  • اعتراض دانشجویان حامی فلسطین به دانشگاه «سوربن» رسید
  • پیگیری ۱۸۴ درخواست در ملاقات مردمی با فرماندار مشهد
  • دیدار سفیر ایران با وزیر کشاورزی اندونزی
  • بازداشت پناهجویان در انگلیس برای اخراج به روندا
  • صادرات دفاعی فرانسه به اسرائیل به کم‌ترین حد رسید
  • کاهش صادرات تسلیحات تدافعی فرانسه به رژیم صهیونیستی
  • کمک 500 میلیارد دلاری چین به پروژه شهر هوشمند نئوم
  • بوتسوانا درخواست انگلیس برای توافق ضد مهاجرتی را رد کرد