Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@13:48:50 GMT

بیماری‌هایی که ناشی از افسردگی هستند

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۴۲۱۳۷

بیماری‌هایی که ناشی از افسردگی هستند

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، افسردگی از آن دسته از اختلالات روانی است که می تواند میلیون‌ها فرد را در سراسر جهان مبتلا کند،  این بیماری نه تنها بر روح و روان بلکه بر سلامت جسم و ارگان‌های بدن تأثیر منفی می‌گذارد و می‌تواند باعث اختلالات و بیماری‌های جدی دیگری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱. کاهش عملکرد کلیه

افسردگی بر روی افرادی که از بیماری مزمن کلیه رنج می برند و هم در افرادی که کلیه‌های سالمی دارند تأثیر بسزایی می‌گذارد، زیرا  یکی از دلایل این بیماری افزایش پروتئین‌های التهابی است که فرآیند‌های خود ایمنی را تحریک می کند.

۲. مشکلات دستگاه گوارش

مغز انسان ها ارتباط تنگاتنگی با دستگاه گوارش دارد و احساسات ما تاثیر بسیاری بر روی دستگاه گوارش‌مان دارند و حتی می‌توانند باعث ایجاد ناراحتی شود، لذا افسردگی می‌تواند بر انقباضات و حرکات دستگاه گوارش تأثیر گذاشته و افرادیکه مشکل دستگاه گوارش دارند درد شکم بیشتری را احساس کنند.

۳. دیابت

افسردگی سطح هورمون استرس را افزایش می‌دهد و می تواند بر سطح قند خون و مقاومت انسولین تأثیر بسزایی بگذارد.

بیشتر بخوانید

آسیب به سر چگونه باعث بروز بیماری‌های روانی می‌شود؟

۴. افزایش خطر حمله قلبی

افرادی که از افسردگی رنج می‌برند احتمال می رود که فشار خون بالا و افزایش ضربان قلب را تجربه کنند، به طورکلی همه این موارد می‌تواند منجر به بیماری های قلبی شوند. 

۵. مشکلات رگ‌های خونی

فشار خون بالا باعث کاهش جریان خون در رگ‌ها می‌شود، به طوریکه آن‌ها کوچک و شکننده می‌شوند و این روند به عروق آسیب می‌رساند و آن‌ها نمی‌توانند مواد مغذی و اکسیژن کافی به سلول‌ها و بافت‌ها را وارد کنند.

۶. کمر درد

وضعیت بد بدن و ضعف عضلات دلایل شایع بروز کمردرد است اما افسردگی می‌تواند باعث درد مزمن شود و این نتیجه ممکن است در اثر التهاب به عنوان واکنش بدن به افسردگی ایجاد شود.

۷. مشکلات حافظه و سردرد

افسردگی می‌تواند باعث از دست دادن حافظه کوتاه مدت و گیجی شود، این اختلال باعث فراموشی می شود و توانایی تمرکز شما را مهار می‌کند، در واقع سردرد ضربان‌دارِ مزمن به سردرد تنشی معروف است و این درد به صورت تپش‌های خفیف در اطراف ابرو حس می‌شود، باید بدانید که فراموشی همیشه به دلیل زوال عقل نیست و دلایل دیگری هم در بروز آن نقش دارند.

۸. آرتریت

 افسردگی می‌تواند باعث آرتریت و بالعکس شود، زیرا عامل اصلی هر دو التهابی است و به همین دلیل این بیماری‌ها در بدن ایجاد می‌شود، افسردگی همچنین می‌تواند بر روند این بیماری تأثیر گذاشته و حتی نتیجه آرتریت را بدتر کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: افسردگی اختلالات روانی افسردگی می تواند تواند باعث دستگاه گوارش بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۲۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاندمی تأثیر ناچیزی بر رشد کودکان داشت

ایتنا - مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که این بیماری همه‌گیر تنها باعث تأخیر متوسطی در رشد نوزادان و کودکان نوپا شده است.
تحقیقات قبلی گزارش داده است که قرنطینه‌های مرتبط با پاندمی کوید 19 زندگی بسیاری از مردم، از جمله خانواده‌هایی با فرزندان خردسال را مختل کرد. با بسته شدن مدارس و مراکز نگهداری از کودکان، بسیاری از مردم از خانه کار می‌کردند و تعداد تاریخ‌های بازی و تماس‌های اجتماعی کاهش یافت و زندگی روزمره تغییر کرد.

محققان در 22 آوریل در مجله JAMA Pediatrics گزارش دادند که تجزیه و تحلیل بیش از 50000 کودک 5 ساله و کمتر نشان داد که این بیماری همه‌گیر تنها آسیب جزئی در رشد آنها ایجاد کرده است.

سارا جانسون، مدیر مرکز رالز برای ادغام بهداشت و آموزش در جانز هاپکینز گفت: «به طور کلی متوجه شدیم که با وجود برخی تحول‌ها، آنقدر تغییرات بزرگی رخ نداده است، و این یک یافته واقعا مهم و اطمینان بخش است. »

همه کودکان تحت اندازه گیری رشد کودک قرار گرفتند که به طور معمول به عنوان بخشی از مراقبت‌های کودکان جمع‌آوری شده بود. محققان نمرات کودکان نوپا را قبل و در طول همه گیری، از سال 2018 تا 2022 مقایسه کردند.

آنها حدود 3 درصد کاهش در مهارت‌های ارتباطی، 2 درصد کاهش در مهارت‌های حل مسئله و 2 درصد کاهش در مهارت‌های فردی و اجتماعی مشاهده کردند. مهارت‌های حرکتی کودکان نوپا به هیچ وجه آسیب نمی‌بیند.

محققان با نگاهی به نوزادان کمتر از 1 سال، کاهش 3 درصدی در مهارت‌های ارتباطی و کاهش 2 درصدی در حل مسئله را دریافتند.

 
جانسون گفت: «ما فکر می‌کردیم که ممکن است نوزادان تأثیر کمتری نسبت به بچه‌های بزرگ‌تر داشته باشند، با توجه به اینکه بسیاری از مراقبان ممکن است زمان بیشتری را در خانه با بچه‌های کوچک خود سپری کرده باشند. اما همان چیزهایی را در نوزادان دیدیم که در بچه‌های بزرگتر مشاهده کردیم.»

محققان همچنین دریافتند که نگرانی مراقبان در مورد فرزندانشان در طول همه‌گیری تنها اندکی افزایش یافته است. محققان خاطرنشان کردند که در حالی که این نتایج آرامش‌بخش هستند، تأثیر همه‌گیری بر توسعه بلندمدت نامشخص است.

جانسون در مصاحبه‌ای گفت: «برای ما مهم است که به کودکان در تمام سنین از نظر رشد توجه داشته باشیم، بنابراین می‌توانیم بفهمیم که آیا این تغییرات پیامدهای طولانی‌مدتی برای کودکان دارد یا چالش‌های جدیدی با افزایش سن کودکان پدیدار می‌شوند یا خیر. مطالعاتی مانند این می‌تواند به آماده شدن برای بحران‌های بهداشت عمومی آینده کمک کند. این نتایج همچنین اهمیت متخصصان اطفال رفتاری رشدی را نشان می‌دهد که برای ارزیابی و درمان کودکانی که رشدشان کند یا متوقف شده است آموزش دیده‌اند.»

دیگر خبرها

  • پاندمی تأثیر ناچیزی بر رشد کودکان داشت
  • درمان پرولاپس مخاطی رکتوم به روش اندوسکوپیک برای نخستین بار در دنیا
  • پنج راه برای تکمیل «چرخه استرس» و جلوگیری از فرسودگی یا افسردگی
  • درمان موفقیت آمیز پرولاپس مخاطی رکتوم به روش اندوسکوپیک در شیراز
  • چرا برخی از دوقلوها یکی چپ‌دست دیگری راست‌دست هستند
  • شوق و هیجان 15 هزارنفری برای فرار از افسردگی
  • درمان‌های طبیعی و خانگی که به کاهش معده‌ درد کمک می‌کند
  • آمریکا در بحث فلسطین در حال تحول است
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟