Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا لطفی با اشاره به اینکه بسیاری از جشنواره‌هایی که فیلم‌های ایرانی در آن‌ها جایزه می‌گیرند نامعتبر هستند تأکید کرد که بسیاری از فیلمسازان با جوایز نامعتبر به پروپاگاندای خود در داخل کشور فکر می‌کنند.

محمدرضا لطفی کارگردان و منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: هر جشنواره‌ای در دنیا تابع یک سلیقه خاص است که البته گاه این سلایق با تغییراتی همراه هستند و گاه تغییری در نگاه و سلیقه جشنواره‌ها احساس نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لطفی خاطرنشان کرد: اگر یک فیلم ایرانی در جشنواره‌ای جهانی مورد توجه و استقبال قرار می‌گیرد باید به چند نکته توجه کرد. اولین نکته این است که فیلم اصالت خود را حفظ کند و به نظر من فیلمی که اصیل باشد به هر شکل راه خود را پیدا می‌کند و ممکن است در هر جشنواره‌ای دیده شود که البته باید با سلیقه آن جشنواره هم همخوانی داشته باشد.

او افزود: فیلمی که بر اساس یک تفکر و جهانبینی اصیل و خودش ساخته می‌شود به هر حال در یک جشنواره‌ معتبر می‌تواند خودنمایی کند و دیده شود. فیلم‌های بسیاری هستند که با هدف موفقیت در جشنواره‌ها ساخته می‌شوند ولی هیچ اقبالی پیدا نمی‌کنند و نمی‌توانند در جشنواره‌ها موفق باشند.

این کارگردان در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: اما یک سری جشنواره‌ها هستند که نامشان را می‌شنویم، خبر موفقیت فیلم‌ها در این رویدادها مطرح می‌شود و حتی در طول سال فیلم‌های ایرانی بسیاری را می‌شنویم که جوایز جشنواره‌ای را درو کرده‌اند اما باید بدانیم که اکثر این جشنواره‌ها هیچ اعتباری ندارند و به هیچ‌وجه فستیوال معتبری نیستند. جشنواره برگزار کردن در همه جای دنیا کار آسانی است و بر خلاف کشور ما که جشنواره‌ها معمولاً دولتی هستند در کشورهای دیگر جشنواره‌ها در انحصار دولت‌ها نیستند و هر کس که بخواهد به راحتی می‌تواند جشنواره برگزار کند و این جشنواره‌ها که  یک سری داور و برگزارکننده دارند ممکن است چند سالی هم برگزار شوند اما هیچ اعتباری ندارند و فقط برای بسیاری از فیلم‌های ایرانی ابزار پروپاگاندا در داخل کشور می‌شوند.

لطفی تصریح کرد: سینمای ما و اهالی سینما ما ارتباطی با جهان ندارند. به عنوان مثال وقتی فیلمی در آلمان ساخته می‌شود، فیلمبردار اثر می‌تواند ایتالیایی باشد، طراح صحنه و لباس فرانسوی، بازیگران هم شاید از کشورهایی دیگر اما در کشور ما چنین شرایطی فراهم نیست و ما ارتباطی با سینماگران جهان نداریم و به همین دلیل بر خلاف اینکه در کشورهای دیگر امکان فریب سینماگران با پروپاگاندای موفقیت در جشنواره‌های بی‌اعتبار فراهم نیست در کشور ما سینماگران را به راحتی می‌توان با این اخبار فریب داد و برای خود اعتباری جعلی کسب کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «تعارض» در ادامه اظهاراتش گفت: زمانی که فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» به تازگی ساخته شده بود و در جشنواره فیلم فجر حضور داشت من در یک برنامه رادیویی مهمان بودم و از اصغر فرهادی دعوت کردیم که روی خط بیاید و با او صحبت کنیم. در صحبتی که با اصغر فرهادی داشتم از او پرسیدم که آیا فیلم «جدایی نادر از سیمین» نیز مثل «درباره الی» می‌تواند جوایز جشنواره‌های مختلف را از آن خود کند که او در پاسخ به من تأکید کرد که بعید می‌داند این اتفاق رخ دهد چرا که «جدایی نادر از سیمین» سوژه جهان شمولی ندارد و بیشتر از «درباره الی» یک قصه کاملاً بومی را روایت می‌کند. اما در نهایت دیدیم که «جدایی نادر از سیمین» به موفق‌ترین اثر فرهادی تبدیل شد و توانست جوایز مهمی مثل اسکار را از آن خود کند. وقتی موفقیت این فیلم دیدم و یاد جمله فرهادی افتادم به این نکته رسیدم که او چقدر از نگاه جشنواره‌ای رها است و فقط به جهانبینی خود فکر می‌کند و پیش از جایزه بردن و به جشنواره رفتن از ساختن فیلمش لذت برده است.

این کارگردان درباره موفقیت فیلم‌های سیاسی ایرانی در جشنواره‌های مختلف گفت: برخی جشنواره‌ها فرم‌گرا هستند، برخی جشنواره‌ها نگاه سیاسی‌شان به فرم غالب است، برخی جشنواره‌ها به دنبال تشویق نگاه‌های انسانی هستند و این تفاوت‌ها ناشی از تفاوت سلیقه این رویدادهای فرهنگی است. جشنواره‌ای چون برلین نگاه سیاسی‌اش به فیلم‌ها پر رنگ‌تر است و می‌بینیم که فیلم‌های سیاسی در این جشنواره‌ها موفق‌تر هستند و فیلمسازانی که چنین رویکردی دارند معمولاً جشنواره برلین را برای موفقیت انتخاب می‌کنند. جشنواره فیلم «ونیز» یک جشنواره کاملاً فرم‌گرا است و فیلم‌های حاضر در این رویداد معمولاً کیفیت سینمایی‌شان در اولویت است. تفاوت سلیقه و نگاه جشنواره‌ها باعث می‌شود که ما نتوانیم با قطعیت بگوییم که فیلم‌های سیاسی قطعاً می‌توانند موفق باشند.

او افزود: من جریانی به نام جریان فیلم‌های زیرزمینی در ایران احساس نمی‌کنم و به نظرم در سینمای بلند چنین جریانی وجود ندارد. چند فیلمساز انگشت‌شمار مثل محمد رسول‌اف و جعفر پناهی هستند که اینگونه فیلم می‌سازند و این تعداد را نمی‌توان یک جریان دانست. سینما مثل موسیقی نیست که بتواند جریان زیرزمینی قدرتمندی داشته باشد، فیلمسازی در جامعه اتفاق می‌افتد و از طرفی سینما یک صنعت است و هزینه بالایی دارد و هیچ صاحب سرمایه‌ای حاضر نیست فیلمی بسازد که شانس اکران ندارد پس در کشور ما که اصلی‌ترین نیاز برای اکران صدور مجوز است سینمای زیرزمینی نمی‌تواند قدرت چندانی داشته باشد.

او افزود: من جریان

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جهان آلمان فیلم سینمایی جشنواره فیلم فجر اصغر فرهادی جشنواره فیلم ایران جعفر پناهی موسیقی جامعه صنعت جدایی نادر از سیمین جشنواره فیلم فجر جهان سرمایه فیلم سینمایی محمدرضا لطفی جدایی نادر از سیمین جشنواره ها جشنواره ای کشور ما فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۲۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوتسالیست های ایران جوایز را درو کردند؛ احمد عباسی آقای گل، محمدی بهترین دروازه بان

سه جایزه انفرادی بهترین‌های جام ملت‌های فوتسال آسیا نصیب بازیکنان ایران شد.

طرفداری | تیم ملی فوتسال ایران امروز (یکشنبه) در فینال جام ملت‌های آسیا 2024 با شکست تایلند در فینال، جام قهرمانی رقابت‌ها را بالای سر برد.

سعید احمد عباسی، ستاره ایران در پُست رأس که هشت بار موفق به گلزنی شد و نقش انکارناپذیری در این قهرمانی داشت، آقای گل این مسابقات لقب گرفت. وی همچنین جایزه ارزشمندترین بازیکن جام ملت‌های آسیا را به خود اختصاص داد.

باقر محمدی نیز که در دیدار فینال درخشش چشمگیری داشت و گل چهارم ایران را به ثمر رساند، عنوان بهترین دروازه‌بان جام را به خود اختصاص داد.

تایلند نیز جایزه بازی جوانمردانه مسابقات را دریافت کرد.

از دست ندهید ????????????????????????

عبدالکریم حسن هم نامش را تغییر داد اعتراض سرمربی چلسی: VAR به فوتبال ضرر زده است آقای الگری سال بعد هم در تیم ما بمان! درگیری صلاح با کلوپ: ساکت شو!

دیگر خبرها

  • همایش اعطای جوایز شصت و دومین دوره جایزه البرز برگزار می شود
  • معلمان تربیت کنندگان آینده سازان کشورند
  • شتاب اجرای طرح ملی نهضت مسکن در خوی با مشارکت انبوه سازان 
  • استعدادیابی آینده سازان فوتبال در استان یزد
  • برق کمتر مصرف کنید خودرو جایزه بگیرید
  • طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه ایثارگران اعلام وصول شد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • میزان جوایز ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد
  • فوتسالیست های ایران جوایز را درو کردند؛ احمد عباسی آقای گل، محمدی بهترین دروازه بان
  • اعلام جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران