Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ۲۶ تیر سال ۹۸، شامگاه چهارشنبه! آتش‌سوزی در یکی از میدان‌های تاریخی پایتخت به نام حسن آباد، یا همان ۸ گنبد مرکز تهران؛ عمق این فاجعه آنقدر زیاد بود که حتی رئیس جمهور و شهردار تهران دستور دادند تا جلسات متعددی با شهردار منطقه ۱۱، سازمان زیباسازی و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران برگزار شود تا زخم این آسیب با تدبیر این مسئولان مرمت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع میدان حسن آباد آنقدر دارای اهمیت بود که احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران در اولین جلسه شورای شهر پس از آتش سوزی هم در خصوص آن واکنش نشان داد و گفت: این بنا آخرین بنا از دوره بناسازی رنسانس در ایران بوده است و بیش از هشتاد سال قدمت دارد. البته نباید این بنا فقط در جداره آن خلاصه شود و باید خود سازه هم مورد توجه قرار گیرد و احیای میدان حسن آباد را  مسئولان جدی بگیرند!

اما اکنون در ۲۶ تیرماه سال ۱۴۰۰ هستیم، یعنی ۲ سال از آن حادثه  می‌گذرد، اما مسئولان و مدیران شهری دوره پنجم اهتمام موثری برای بازسازی و مرمت این میدان ارزشمند در مرکز تهران نداشتند و با پاس‌کاری مسئولیت و وظیفه تنها می‌خواهند این موضوع را از سر خودشان باز کنند.

نکته جالب اینجاست که پیروز حناچی شهردار تهران بلافاصله بعد از این حادثه در صفحه توییتر خود نوشت: «در کنار پیگیری بازسازی سریع میدان حسن آباد که بخشی از هویت تاریخی تهران زیباست، نظارت بر ایمنی اماکن تجاری و انبار‌های پیرامون آن را با جدیت دنبال خواهیم کرد.» اما با توجه به صحبت‌های فراوان شهردار تهران و همکارانش در شهرداری و سازمان‌های مربوطه، ما همچنان شاهد اتمام بازسازی این میدان نیستیم.

البته آقای حناچی چندین مرتبه از همکاران خودش در شورای اسلامی شهر تهران هم بابت چنین موضوعی تذکر گرفت، اما گویا این تذکرات همچون خیلی از تذکر‌های دیگر برای عوامل شهرداری تهران ارزش خاصی ندارد؛

زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در ۳۰ شهریور سال ۹۹ در خصوص عدم رسیدگی و بازسازی میدان حسن آباد پس از آتش سوزی در یکی از جلسات علنی شورای شهر گفت: «بعد از حادثه آتش سوزی سال گذشته، بنر‌هایی با تصویر‌های قدیمیِ میدان حسن آباد روی بنا‌های سوخته نصب شد تا به طور موقت چهره سیاه شده میدان را بپوشاند؛ برای مرمت و نوسازی بخش حادثه دیده حتی از دفتر ریاست محترم جمهور هم دستوراتی صادر شد که حکایت از اهمیت این بنای تاریخی داشت و همه انتظار داشتند با توجه به این تأکیدات، روند مرمت میدان و تغییر کاربری ملک آتش‌گرفته با سرعت بیشتری دنبال شود، زیرا عملیات مرمت و بازسازی جداره‌های این میدان از سرعت کافی برخوردار نیست.»

حال حدود ۱۰ ماه از تذکر نژادبهرام و دو سال از حادثه آتش سوزی میدان حسن آباد می‌گذرد.

حجت نظری عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با نظر شهردار تهران بنا شد که امورات موبوط به بازسازی این میدان را سازمان زیباسازی شهرداری تهران با طرح‌های دانشگاه تهران انجام دهد، اما متاسفانه دانشگاه تهران کار را بسیار کند پیش می‌برد و هنوز در این حوزه ما شاهد اقدام جدی نبودیم. البته در طول این ۲ سال من و همکارانم تذکرات بسیار زیادی دادیم. زیرا موضوع مهمی است، ما همچنان پیگیر موضوع هستیم تا حداقل عملیات مرمت آغاز شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این بنا دارای مالک خصوصی است. شخص مالک یک روز پس از حادثه برای بازسازی اعلام آمادگی کرد، اما شهرداری تهران ترجیح داد که خودش کار را به دست گیرد تا شاید کاری برای این شهر کرده باشد حالا پس از ۲ سال، کار را به اتمام نرسانده است.

به همین دلیل تصمیم گرفتم با برزین ضرغامی رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران درباره روند کار تماس بگیرم تا شنونده توضیحاتش باشیم. اما طی ۱۰ روز تماس و پیگیری متوالی از ضرغامی، او هربار پاسخگویی را به روز دیگری موکول و از مصاحبه فرار کرد.

اما واقعا فرار از پاسخگویی به چه قیمتی؟ آیا این میدان و هویت تاریخی آن ارزشی برای مسئولان ندارد که حتی از صحبت با خبرنگار فرار می‌کنند؟! بگذریم!

اگرچه دو سال پیش، آتش افتاده بر پیکره میدان حسن آباد خاموش شد، اما آتش وعده‌های عملی نشده برای بازسازی  این میدان، هر روز صفحه مهمی از دفتر خاطرات تهرانی  را بیشتر می سوزاند.

حالا که نزدیک به دو سال از تمام آن وعده‌ها می‌گذرد، تن سوخته ضلع شمال‌غربی میدان حسن‌آباد هنوز اسیر داربست‌های فلزی است.

بهتر است بگوییم، بنایی زخم خورده که دو سال در یک نایلون مصنوعی پیچیده شده است و روزانه در معرض دید هزاران نفر است، همچنان رخ در پس یک نقاشی رنگ و رو رفته برده و قدم گذاشتن به حریم آن برای افراد متفرقه ممنوع است.

تنها چند روز از مدیریت  شهری دوره پنجم باقی مانده و معلوم نیست این بنای ارزشمند تاریخی قرار است دچار چه سرنوشتی شود؛ آیا با همین داربست‌ها و کارهای نیمه کاره به حال خود رها می‌شود و یا مسئولان شهرداری تهران به خودشان می‌آیند و تمام توان خودشان را جهت سریع پیش‌بردن مراحل به کار می‌گیرند؟ البته این اولین باری نیست که شهرداری تهران در انجام وعده‌های خود بدقولی کرده و گویا گوش شنوایی هم ندارند؛ حال باید منتظر ماند و دید که بازسازی این میدان تاریخی و ارزشمند، چه روزی در اولویت مسئولان قرار می‌گیرد...!

بیشتر بخوانید

شهردار تهران تذکر گرفت/ نژادبهرام: روند بازسازی میدان حسن آباد کند است آخرین جزئیات از مرمت و بازسازی بنای میدان حسن آباد وعده‌ها عملی نشد/ خاکستر‌هایی که از چهره میدان حسن آباد پاک نشد

نوشین نثاری

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شورای شهر شهرداری تهران سازمان زیباسازی میدان حسن آباد تهران میدان حسن آباد شهرداری تهران شهردار تهران شهر تهران آتش سوزی دو سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۲۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اپل با هوش مصنوعی به میدان می‌آید

 به گزارش تابناک،ایسنا نوشت: انتظار می‌رود آیپد پرو (iPad Pro) با نسل جدید تراشه‌های اپل یعنی M4 و مجهز به هوش مصنوعی وارد بازار شود.

به گفته مارک گورمن از بلومبرگ، آیپد پرو مورد انتظار که دارای نمایشگر OLED خواهد بود، ممکن است نه با تراشه جدید M3 که همه انتظارش را دارند، بلکه با نسل جدید تراشه‌های اپل یعنی M4 وارد بازار شود.

گورمن می‌گوید که شنیده است به احتمال قوی این اتفاق می‌افتد و آیپد پرو نخستین گام عملی ورود رسمی اپل به دنیای هوش مصنوعی خواهد بود.

گورمن نوشت: من معتقدم اپل این تبلت را به عنوان اولین دستگاه واقعاً مجهز به هوش مصنوعی خود عرضه خواهد کرد و از آن پس هر محصول جدید را به عنوان یک دستگاه هوش مصنوعی معرفی خواهد کرد.

انجام این کار برای رویداد 7 مه(۱۸ اردیبهشت)، زمینه را برای شرکت اپل فراهم می‌کند تا در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان خود(WWDC) در ماه ژوئن، هوش مصنوعی را فراگیر کند.

کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل(WWDC) کنفرانسی است که به شکل سالیانه در کالیفرنیا و توسط شرکت اپل برگزار می‌شود. این کنفرانس در ابتدا توسط اپل به منظور نمایش نرم‌افزارها و فناوری‌ها به توسعه‌دهندگان برگزار می‌شد. تعداد شرکت‌کنندگان در hdk کنفرانس بین ۲۰۰۰ تا ۴۲۰۰ نفر متغیر است. اگرچه استیو جابز فقید در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد که تعداد شرکت‌کنندگان در این کنفرانس ۵۰۰۰ نفر بوده‌ است.

همه اینها بر اساس گزارش قبلی گورمن مبنی بر این است که اپل در حال مذاکره با شرکت‌های اوپن‌ای‌آی(OpenAI) و گوگل است تا به طور بالقوه از فناوری هوش مصنوعی آنها برای ویژگی‌های جدید سیستم عامل جدید خود به نام iOS 18 استفاده کند.

همچنین انتظار می‌رود که رویداد «Let Loose» به‌روزرسانی‌هایی را برای لوازم جانبی آیپد ایر(iPad Air) و آیپد(iPad) مانند صفحه کلید جادویی(Magic Keyboard) و قلم اپل(Apple Pencil) ارائه کند.

به گفته گورمن، قلم آینده اپل احتمالا بازخورد لمسی را ارائه می‌دهد.

دیگر خبرها

  • آئین گرامیداشت روز شوراها در گناوه برگزار شد
  • جذب نیرو‌های بومی در شرکت‌های منطقه از مهم‌ترین دغدغه‌های جوانان دهلرانی است
  • قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر
  • احداث تقاطع سه سطحی در میدان فتح/ تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره) ترافیک غرب تهران را کاهش می‌دهد
  • پیگیری تکمیل بازسازی جاده شهداد - نهبندان در دستورکار دادستانی کرمان
  • تکمیل بازسازی جاده شهداد - نهبندان زیر ذره بین دادستانی کرمان
  • مسئولان زنجانی برای نجات پل تاریخی میربهاءالدین به خط شدند
  • اپل با هوش مصنوعی به میدان می‌آید
  • اتفاق ناگوار در انتظار تماشاخانه قدیمی سنگلج/ مسئولان شهرداری کجا هستند؟
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان