Web Analytics Made Easy - Statcounter

«حجت‌الله جودکی» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره ادعای روزنامه العربی جدید مبنی بر انجام گفت‌وگوها میان ایران و مصر در قاهره گفت: ایران و مصر نه فقط پس از انقلاب اسلامی، بلکه سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در زمان شاه نیز روابط تیره و خصمانه‌ای با یکدیگر داشتند. این اختلافات و تنش‌ها موجب شده بود که «جمال عبدالناصر» روابط سیاسی مصر را با ایران قطع کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته این کارشناس ارشد مسائل جهان عرب، روابط سیاسی ایران و مصر پس از انقلاب تحت الشعاع قرارداد کمپ دیوید و عادی‌سازی روابط مصر و اسرائیل، تیره شد. میزبانی مصر از شاه ایران نیز مزید بر علت شد و موجب شد که تهران روابط سیاسی‌اش را با قاهره قطع کند. ترور سادات و حمایت ایران از آن نیز بر حجم اختلافات و دشمنی‌های دو کشور افزود.

وی با بیان اینکه تنها زمانی که روابط تهران و قاهره بسیار نزدیک و دوستانه بود، مربوط به دوره «انور سادات» و حکومت شاه برمی‌گردد، اظهار داشت: مصر در زمان جمال عبدالناصر، رویکردهای ناسیونالیستی و نزدیک به بلوک شرق داشت و ایران از جمله متحدان آمریکا در منطقه محسوب می‌شد.  پس از انقلاب هم، در حالی که قاهره در حال بهبود روابط با واشنگتن بود، تهران و واشنگتن روابط پرتنشی را با یکدیگر در پیش گرفتند.

اولویت ایران و مصر برقراری روابط، کاهش تنش و دیپلماسی باشد

جودکی ادامه داد: در دولت‌های سازندگی و به ویژه اصلاحات، از حجم دشمنی‌های دو کشور کاسته شد به طوری که در دولت اصلاحات، به دنبال دیدار «سید محمد خاتمی» و «حسنی مبارک» در اجلاس داوس، بر میزان همکاری‌ها و همچنین تعداد کارکنان دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر افزوده شد و روابط دو کشور در مسیر بهبود قرار گرفت اما گروه‌های فشار فعال در دو کشور مانع از حل اختلافات و عادی شدن روابط شدند.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی از جریانات داخلی در آن مقطع بلوای سیاسی ایجاد کردند و با فشار و جنجال‌ مانع از جوش خوردن روابط دو کشور شدند. در عین حال نباید این مسئله را نادیده گرفت که برخی از کشورها همانند گروه‌های فشار داخلی در دور کردن ایران و مصر تاثیرگذار بودند.

به گفته این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی، با وجود موانع و گروه‌های فشار، اولویت ایران و مصر باید برقراری روابط، کاهش تنش و دیپلماسی باشد تا تخاصم. به عبارت دیگر، تلاش برای برقراری روابط، بهتر از قطع روابط و عدم ارتباط است.

ایران و مصر برای کاستن از فشارها به سمت عادی‌سازی حرکت کرده‌اند

جودکی درباره تمایل ایران و مصر برای بهبود روابط خاطرنشان کرد: دلیل اصلی ایران و مصر برای حرکت به سوی کاهش تنش و بهبود روابط، آن است که هم قاهره و هم تهران تحت فشار هستند. ایران به شدت تحت فشار تحریم‌ها است و مصر هم مشکلات اقتصادی بسیاری دارد. قاهره در بعضی از جریانات سیاسی منطقه – همانند جنگ یمن - مشارکت داشته که به ضرر مصر تمام شده و به صبغه و تاریخ این کشور ضربه زده است.

وی با تاکید بر اینکه هم تهران و هم قاهره به این درک رسیدند که باید روندی که در پیش گرفته‌اند را اصلاح کنند، به دوستان خود بیفزایند و از دشمنان خود بکاهند، ابراز داشت: ایران اکنون دریافته که باید دوستان بیشتری در منطقه و جامعه بین‌المللی داشته باشد تا این گونه، هم قدرت مانور بیشتری داشته و هم از شدت فشارهای منطقه‌ای از خود بکاهند.

رایزن سابق فرهنگی ایران در مصر با بیان اینکه تهران و قاهره نه از رغبت بلکه برای کاهش فشارها به سمت تنش زدایی حرکت کرده‌اند، عنوان کرد: اگر روابط دو کشور به اصطلاح جوش نخورد و ایران و مصر نتوانند با یکدیگر درباره کاهش تنش و مدیریت روابط به توافق برسند، این مسئله به ضرر هم تهران و هم قاهره است. آنچه اهمیت دارد این است که کشورهای جهان اسلام و در حال توسعه از جمله ایران و مصر، باید به این رهیافت برسند که باید به یکدیگر تفاهم برسند تا تخاصم.

گروههای فشار مانع از بهبود روابط ایران و مصر می‌شوند

جودکی درباره مخالفت گروه‌های فشار با کاهش تنش ایران و مصر یادآور شد: گروه‌های فشار که اقلیت غوغاسالاری هستند و صدای بلندی هم دارند، همچنان حضور دارند. متاسفانه در زمان دولت اصلاحات که ایران و مصر به سمت عادی شدن روابط پیش می‌رفتند، این گروه مانع از عادی‌سازی شدند و بعد هم به سفارت‌های انگلیس و عربستان سعودی حمله کردند.

وی درباره رویکرد آمریکا نسبت به عادی‌سازی روابط ایران و مصر بیان کرد: آمریکا درگیری‌های زیادی با روسیه و چین دارد و می‌خواهد فشار خود را متمرکز بر آنها کند و به همین دلیل، درصدد کاهش دخالت خود در منطقه غرب آسیا است. آنها با چین رقابت تجاری و اقتصادی دارند و با روسیه، رقابت‌های سایبری و سیاسی. در این شرایط آمریکا اگر احساس کند تامین منافعش در بهبود روابط ایران و مصر است، مانع از بهبود روابط دو کشور نمی‌شود.

اسرائیل نمی‌خواهد ایران بازیگر اثرگذاری در منطقه باشد

جودکی درباره برخورد عربستان سعودی با این مسئله هم گفت: ریاض اکنون به این واقعیت رسیده است که نمی‌تواند تهران را نادیده بگیرد. این واقعیتی است که ایران هم باید آن را در نظر بگیرد. این نگاه، فرصت‌آفرین است و به همین خاطر است که هر دو کشور، همانند آنچه در روابط ایران و مصر رخ داده، طی ماه‌های گذشته به سمت کاهش تنش و مدیریت روابط حرکت کرده‌اند.

وی با اشاره به مخالفت رژیم اسرائیل با عادی‌سازی روابط ایران و مصر اظهار داشت: تلاش اسرائیلی‌ها همواره بر این بوده که مصری‌ها روابط نزدیک، دوستانه و بدون تنشی با ایران نداشته باشند. اساسا رویکرد اسرائیل قطبی‌سازی و روابط سطح پایین کشورهای مختلف دنیا به ویژه کشورهای اسلامی و منطقه با ایران است.

به گفته این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه، بهبود روابط تهران و قاهره، به معنای افزایش نفوذ منطقه‌ای تهران و نزدیک شدن ایران به مرزهای اسرائیل است. تل‌آویو نمی‌خواهد ایران بازیگر اثرگذاری در منطقه و کشور مصر باشد و به همین خاطر، آنها حداکثر فشار خود را برای عدم عادی‌سازی روابط ایران و مصر می‌آورند.

احیای برجام و بهبود روابط منطقه‌ای، همسو با یکدیگرند

جودکی درباره ارتباط بهبود روابط ایران با مصر و عربستان سعودی و احتمال احیای برجام هم گفت: احیای برجام و بهبود روابط منطقه‌ای، هر دو در یک بستر قرار دارند و همسو با یکدیگرند. احیای برجام نیازمند رفع موانع پیش پای توافق است و این موانع چیزی نیستند جز FATF، بهبود مناسبات منطقه‌ای، ایجاد ثبات و آرامش در منطقه و گسترش روابط ایران با کشورهای مختلف دنیا.

وی حل مسائل سیاست خارجی را نیازمند اراده سیاسی دانست و خاطرنشان کرد: حرکت به سمت عادی‌سازی روابط و کاهش تنش روابط تهران و قاهره، اگرچه گامی به خاطر کاستن از فشار و ناشی از عدم رغبت دو کشور دانست اما بهرحال باید این اقدام را مثبت و گامی به جلو دانست که به منصه ظهور رسیده و در راستای تامین منافع دو ملت و دو کشور است.

برچسب‌ها برجام انقلاب اسلامی ایران حسنی مبارک اسرائیل اختصاصی ایرنا عربستان سعودی ایالات متحده آمریکا مصر سید محمد خاتمی قاهره

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام انقلاب اسلامی ایران حسنی مبارک برجام انقلاب اسلامی ایران حسنی مبارک اسرائیل اختصاصی ایرنا عربستان سعودی ایالات متحده آمریکا مصر سید محمد خاتمی قاهره روابط ایران و مصر عادی سازی روابط عربستان سعودی گروه های فشار بهبود روابط روابط دو کشور تهران و قاهره احیای برجام کاهش تنش منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۲۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت ایران و چین می تواند به ۵۰ میلیارد دلار برسد

به گزارش خبرگزاری مهر، صمد حسن‌زاده در همایش تجاری ایران و چین که در حاشیه رویداد ایران اکسپو برگزار شد، اظهار کرد: چین با حجم تجارت دوجانبه بیش از ۳۰ میلیارد دلار، اختلاف زیادی نسبت به شرکای تجاری دیگر ایران دارد و شریک نخست تجاری کشور است. همچنین این ظرفیت وجود دارد که سقف تجاری دو کشور به ۵۰ میلیارد دلار ارتقاء یابد.

وی افزود: ایران در گذشته اولین شریک تجاری چین در خاورمیانه بود اما در حال حاضر رتبه ایران به بالاتر از پنج رسیده و بنابراین باید این رتبه را دوباره ارتقاء دهیم. امیدواریم دو کشور بتوانند از پتانسیل‌های بخش خصوصی برای توسعه روابط دو جانبه بهره‌برداری بیشتری کند.

حسن زاده ادامه داد: ظرفیت سرمایه گذاری خارجی برای چینی‌ها به ویژه در مناطق آزاد فراهم شده است. همچنین شرکت‌های چینی می‌توانند از طریق ایران به بازارهای منطقه‌ای دسترسی داشته باشند.

رییس اتاق ایران گفت: بخش خصوصی ایران در بیشتر زمینه‌های صنعتی، معدنی، تجاری از جمله در محصولات پزشکی، فولاد، مصالح ساختمانی، محصولات دانش بنیان، خدمات فنی و مهندسی، صنایع دستی، گردشگری و غیره آماده همکاری برای آشنایی بیشتر جوامع تجاری دو کشور است. اتاق بازرگانی ایران به عنوان بزرگترین تشکل اقتصادی و نماینده بخش خصوصی آماده همکاری در توسعه روابط است.

کد خبر 6093443 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • رژیم صهیونیستی پاسخ پیشنهاد حماس را با اصلاحات به مصر داد
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • تجارت ایران و چین می تواند به ۵۰ میلیارد دلار برسد
  • جامعه کارگری استان مرکزی همسو با سیاست های کلی کشور گام برمی دارد
  • خبرگزاری کره شمالی جلوتر از مسئولان ایران
  • خبرگزاری کره شمالی جلوتر از مسوولان ایران
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»