Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@16:34:35 GMT

انعکاس روح زنان هنرمند ملایری بر گونه سرخ مس

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۴۲۹۰۹

انعکاس روح زنان هنرمند ملایری بر گونه سرخ مس

ایسنا/همدان به قول علی اصغر علمی در کتاب هنرقلم‌زنی: مفاخر امروز، ماندگاران فردا؛ قلمزنی شعر و فلز را با هم آشتی می‌دهد. قلم‌زن، خوشنویسی را با طلا و نگارگری را با نقره چنان همنشین می‌کند که گویا از اساس، آن فلز برای شعر، طلا برای کتیبه نویسی و نقره برای انگارگری خلق شده است. هنرمند بر روی مس زمین و آسمان را می‌آفریند و بر روی برنج، کهکشانی خلق می‌کند و جایی در دل این بی کران است که فلز بی روح و جان، تماشایی می‌شود و طلا و نقره دیدنی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گونه سرخ مس دلربایی می‌کند و برق نگاه برنج؛ چشم‌نوازی.

هنر قلمزنی کندن نقوش بر جسم سرد و بی جان فلزاتی مانند مس، طلا، نقره و یا برنج است این یعنی دستانی هنرمند به وسیله قلم و با ضربه چکش به جسم بی جان فلز، روح می‌بخشد. مس به سبب نرمی و شکل پذیری که دارد، بیش از سایر فلزات در هنر قلمزنی رایج و مورد توجه هنرمندان این رشته است از سوی دیگر به اعتقاد باستان شناسان و مورخان هنر، مس، نخستین فلزی است که در هنر فلزکاری و قلم‌زنی مورد توجه انسان قرار گرفته است.

قلم‌زنی هنری است که آداب، سنن، فرهنگ، مذهب و عقاید ایرانیان به کمک ذوق و اندیشه هنرمند ایرانی بر ورق نازک فلز حکاکی شده و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. پس هنر قلم‌زنی از آن رو بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که از دوام و بقاء بیشتری نسبت به سایر اشیاء برخوردار است.

تصاویر ماهی، هیولا، آب، گاو بالدار، عقاب، شیر یا سایر حیوانات ترکیبی، نمادی از اسطوره‌ها و داستان‌های کهن ایرانی هستند و اگر خوب به هر یک از این ظروف بنگری، داستانی برای گفتن دارند. این نقوش در هر دوره به تناسب دگرگونی های عقیدتی، اجتماعی و فرهنگی دستخوش تغییر می‌شوند.

در شهرستان ملایر قلم‌زنی بر روی مس با ایجاد اشتغال برای بیش از ۲۵۰نفر، سومین رشته مهم صنایع دستی را پس از مبل منبت و مرواربافی به خود اختصاص داده است، در این شهرستان حدود ۲۰ کارگاه قلم‌زنی وجود دارد و مابقی به صورت مشاغل خانگی فعال هستند.

مژگان سامنی یکی از همین هنرمندان است که با یادگیری این هنر اصیل ایرانی نزد استادان برجسته اصفهان، حالا پس از ۹ سال استادکار ماهری شده و بیش از ۳۰ شاگرد در شهرستان ملایر آموزش داده است.

سامنی در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه مواد اولیه قلم‌زنی شامل مس، قلم و چکش‌های مورد نیاز آن را از اصفهان تهیه می‌کند، می‌گوید: قلمزن باید از ابتدای کار خود صبور و با دقت باشد چرا که بسته به نوع طرح و ظرف، ممکن است کاری ۶ تا ۹ ماه زمان نیاز داشته باشد از طرفی ضربات چکش که شاید برای برخی آزاردهنده باشد، برای قلمزن آهنگ زندگی است، صدای روحی که بر جسم سرد فلز دمیده می‌شود و داستانی را روایت می‌کند.

به گفته این هنرمند ملایری، بازار فروش هنرهای دستی تنها سفارشات تکی است و بازار فروش عمده‌ای ندارند، درآمد فعالیت در این هنر کافی نیست و به اندازه‌ای که زحمت می‌کشند درآمدی ندارند از طرفی برخی افراد که از نزدیک روند خلق چنین هنر دستی را ندیدند، استقبال چندانی برای خرید محصولات قلم‌زنی نمی کنند. یعنی بازار فروش این محصولات محدود است.

سامنی عدم قدرت خرید برخی افراد را یکی از دلایل محدودیت فروش این هنر دست می‌شمرد و ادامه می‌دهد: نمی توان بر روی هنر دست قیمت گذاشت چرا که هر نقشی که بر فلز حکاکی می‌شود، بخشی از وجود هنرمند است اما باید گفت افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه شامل مس، قلم و یا قاب تاثیر بسزایی در افزایش قیمت این ظروف قلمزنی شده، دارد و همین امر سبب کاهش قدرت خرید برخی افراد شده است.

وی از اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی ملایر بدلیل در اختیار قرار دادن مکانی برای او و شاگردانش بعنوان کارگاه قلم‌زنی تشکر و بیان می‌کند: این کارگاه که در موزه لطفعلیان ملایر قرار گرفته است به صورت رایگان در اختیار ماست و بازدیدکنندگان از خانه لطفعلیان، با این هنر از نزدیک آشنا شده و می‌توانند در صورت تمایل از این ظروف خریداری کنند.

سامنی که تا بحال در نمایشگاه‌های بسیاری در سراسر کشور حضور داشته و غرفه خود را در این نمایشگاه‌ها به راه انداخته است، می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما، هزینه‌های ایاب و ذهاب و اسکان و هزینه غرفه‌ها در این نمایشگاه‌ها است که اگر این هزینه‌ها حذف شود، هنرمند با خیال آسوده می‌تواند هنر دست خود را در معرض دید دیگران گذاشته و از آن امرار معاش کند.

روزبهانی که یکی از شاگردان مژگان سامنی در کارگاه قلم‌زنی است به مراحل خلق یک اثر قلمزنی می‌پردازد و تصریح می‌کند: پیش از شروع کار با قلم و چکش و انتقال طرح بر روی فلز، ابتدا باید داخل یا زیر ظرف یا سینی مورد نظر از محلول قیر و گچ پر شود تا سروصدای قلم کمتر به گوش برسد و همچنین مانع از سوراخ شدن ظرف در حین کار شود.

او ادامه می دهد: سپس طرح مورد نظر را رسم کرده و به یکی از روش‌های گرده کردن، اجرای مستقیم طرح روی بوم، بوسیله کاغذ کپی و یا به شیوه چسباندن اصل طرح، روی کار انتقال می‌دهیم و با چکش بر انتهای قلم می‌کوبیم تا نقش‌ها، روی ظرف ایجاد شوند.

روزبهانی با بیان اینکه روش در دست گرفتن قلم و نوع ضربه چکش در کیفیت نقش و خطوط ایجاد شده بسیار مهم است، می‌افزاید: سبک‌های هنر قلمزنی شامل ریزه کاری، برجسته کاری، تکنیک عکسی، تکنیک منبت و تکنیک مشبک است. پس از اتمام کار برای جدا کردن قیر از بوم‌های فلزی، تخت قیر را سرد کرده و می‌شکنند. اما در بوم‌های مدور و گلدانی شکل، قیر را حرارت داده و جدا می‌کنند.

مریم خانی یکی دیگر از هنرمندان ملایری در این زمینه است که کارگاه کوچک خود را در خانه راه‌اندازی کرده و بیش از ۱۰ سال است که ضربات چکش بر روی فلز مس، آهنگ زندگی اوست.

خانی به خبرنگار ایسنا می‌گوید: تنها انگیزه من در این هنر، علاقه به حکاکی و آفریدن نقش و خطوط بر روی فلزات بی جان است. سختی اینکار به ویژه برای زنان بسیار است و در صورت عدم علاقه یا صبر و حوصله کافی، کسی نمی تواند در این رشته، هنرمند موفقی شود.

او حالا با راه اندازی یک صفحه در اینستاگرام، هنر دست خود را در معرض دید مخاطبان قرار داده و از همین راه، این ظروف پر نقش و نگار را به فروش می‌رساند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها قلم زنی مس هنرمند قلمزنی حمایت از هنرمندان صنایع دستی هنر دست قلم زنی هنر قلم بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۲۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم پایانی هفته هنر انقلاب اسلامی خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، با حضور جمعی از مسئولان، اصحاب فرهنگ و هنر مراسم پایانی هفته هنر انقلاب اسلامی خوزستان در تالار مهتاب اهواز برگزار شد. 

در این مراسم، رئیس حوزه هنری خوزستان گفت:حضرت امان خمینی (ره) درباره هنر معتقد بودند که هنر در عرفان اسلامی ترسیمِ روشنی عدالت، شرافت و انصاف و تجسم تلخکامی گرسنگان مغضوب قدرت و پول است. 

محمد شهباز گروئی افزود: امام خمینی رحمت الله علیه، بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی همچنین معتقدند بودند که "هنرمندان ما در جبهه‌های دفاع مقدسمان این‌گونه بودند، تا به ملأ اعلا شتافتند و برای خدا و عزت و سعادت مردمشان جنگیدند و در راه پیروزی اسلام عزیز تمام مدعیان هنر بی‌درد را رسوا کردند. "

وی اظهار کرد: قطعا این هنر و این هنرمند محدود به جغرافیا نیست که حقیقت و انسانیت مرز نمی‌شناسد و چقدر اقل و ادل سرود: مرزِ ما عشق است هرجا اوست آنجا خاکِ ماست، سامرا، غزه، حلب، تهران، چه فرقی می‌کند؟ 

شهباز گهروئی با تاکید بر اینکه نهضت هنر انقلاب در استان خوزستان شعله ورتر از گذشته، موثر و جریان ساز شده است، بیان کرد: روایت تولیدات و رویداد‌های شاخصِ نهضت هنر انقلاب اسلامی در خوزستان در زمان محدود یک ساعت و دوساعت بی شک غیرقابل انجام است، اما چه شد که به این نقطه مطلوب رسیدیم و قدردان چه چیز یا چه کسانی باید باشیم تا این مسیر همچنان رو به رُشد و تعالی باشد و آن چه مطلوب و ایده آل امامین انقلاب اسلامی است، محقق گردد. 

در این مراسم حجت الاسلام آرش نیک نژاد هنرمند نقاش خوزستانی و مبدع سبک تداعی به عنوان چهره هنر انقلاب اسلامی خوزستان انتخاب و معرفی شد.

دیگر خبرها

  • نقش‌آفرینی تحسین‌برانگیز صداوسیما در انعکاس اقدام حماسی «وعده صادق»
  • لزوم برندینگ شهری با احیای گرافیک محیطی
  • سردیس پدر خوشنویسی خرم آباد رونمایی شد
  • هنرمند انقلابی در راستای توحید الهی گام برمی دارد
  • رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت
  • برگزاری مراسم پایانی هفته هنر انقلاب اسلامی خوزستان
  • انعکاس مطالبات مردم در بسته شهروند خبرنگار
  • انعکاس برنامه‌های روز ملی خلیج فارس در بوشهر از ۱۹ شبکه خارجی
  • انعکاس چهره معلم در قاب جادو
  • آبنبات طرح اژدها؛ اثر چالش برانگیز هنرمند ژاپنی (فیلم)