Web Analytics Made Easy - Statcounter

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان و مولود چاووش‌اوغلو، همتای ترک وی طی دیداری در مورد روابط دوجانبه و راه‌های تقویت آن در جهت تأمین منافع مشترک دو کشور گفتگو کردند.

 به نقل از روسیا الیوم، دیدار دو وزیر در حاشیه مشارکت هیئت‌های دو کشور در کنفرانس بین المللی آسیای مرکزی و جنوبی صورت گرفت که در ازبکستان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دیدار، دو طرف علاوه بر بحث در مورد برجسته‌ترین تحولات در عرصه منطقه‌ای و بین المللی، در مورد روابط دو جانبه گفتگو کردند.

چاووش‌اوغلو پس از آن در توییتی نوشت که "دیدار مفیدی" با بن فرحان داشته است.

وزیر خارجه ترکیه جمعه پس از ملاقات با همتای سعودی خود گفت: "من می‌خواهم از برادرم ، شاهزاده فیصل ، برای دعوت و مهمان نوازی سخاوتمندانه‌اش تشکر کنم. ما یک جلسه بسیار صریح و شفاف داشتیم ، و در مورد برخی از مشکلات روابط خود بحث کردیم."

وی افزود: "ما همچنین در مورد چگونگی تقویت روابط دو جانبه و همکاری در مسائل منطقه‌ای بحث کردیم و تصمیم گرفتیم گفتگوها را ادامه دهیم و من شاهزاده فیصل را به ترکیه دعوت کردم."

چاووش اوغلو همچنین گفت که با همتای سعودی خود درباره حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه  که اتحادیه عرب آن را محکوم کرده و از جامعه جهانی خواسته کاری کند، صحبت کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه افزود: ما نه تنها روابط دو جانبه، بلکه همچنین گامهایی را که می‌توانیم در چارچوب سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب و سایر کشورها برداریم و همچنین سایر موضوعات منطقه‌ای ، مورد بحث قرار دادیم."

روابط ترکیه و عربستان سالها بر سر مسائلی در سیاست خارجی متشنج بود و این تنش به ویژه پس از ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در اکتبر 2018 در کنسولگری ریاض در استانبول شدیدتر شد./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: منطقه ای روابط دو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۳۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه همه روابط تجاری با تل‌آویو را تعلیق کرد

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از بلومبرگ، پس از ادعای تل‌آویو مبنی بر اینکه آنکارا نیز مانع دسترسی کشور‌های ثالث به بنادر ترکیه جهت تجارت با اسراییل شده است، ترکیه روابط تجاری خود با رژیم صهیونیستی به طور کامل به حالت تعلیق درآورد.

بلومبرگ به نقل از دو مقام ترکیه‌ای آگاه به امور مدعی شد که تمام صادرات و واردات ترکیه به مقصد و از مبدا اسراییل، تعلیق شده است.

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه صهیونیست‌ها به طور جداگانه مدعی شد که آنکارا همچنین اقدام به ممانعت از واردات و صادرات مرتبط با اسراییل در بنادر ترکیه کرده است. وی با متهم کردن آنکارا به نقض توافقات تجاری با تل‌آویو، گفت که به «وزارت خارجه اسراییل دستور داده است تا با تمرکز بر سایر کشورها، به‌دنبال جایگزین باشند.»

وزیر خارجه صهیونیست‌ها درباره اینکه کدام بنادر ترکیه از مراودات تجاری با تل‌آویو ممانعت به عمل آورده‌اند، شفاف‌سازی نکرد. به گفته یک منبع دیپلماتیک به المانیتور، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در حال حاضر تاثیرات تصمیم ترکیه درباره توقف صادرات را تایید کرده است.

ترکیه در ماه آوریل اعلام کرد این کشور تا زمان اعلام آتش‌بس در نوار غزه، صادرات طیف گسترده‌ای از محصولات خود را به اسراییل محدود خواهد کرد. براساس اعلام وزارت تجارت ترکیه، این محدودیت ۵۴ محصول مختلف شامل آهن، سنگ مرمر، فولاد، سیمان، آلومینیوم، آجر، کود شیمیایی، تجهیزات ساختمانی و همچنین سوخت موشک و هواپیما را شامل می‌شود.

دیگر خبرها

  • دیدار امیرعبداللهیان با همتای ترک: گفتگو درباره تحولات منطقه، فلسطین و روابط دوجانبه
  • رایزنی وزیران امور خارجه ایران و بنگلادش در مورد آخرین تحولات غزه
  • دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در بانجول
  • تصاویری از دیدار وزرای امور خارجه ایران و عربستان
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند
  • رهبر حزب سعادت ترکیه از سمت خود کناره گیری می‌کند
  • ترکیه همه روابط تجاری با تل‌آویو را تعلیق کرد
  • بررسی آخرین وضعیت روابط دوجانبه توسط وزرای خارجه ایران و استونی