Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی اکبری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میراث معنوی هر شهر بخشی از هویت ملی کشور را تشکیل می‌دهد و ثبت و حفظ آن نه تنها برای مردم آن شهر بلکه برای کل کشور از اهمیت بالایی برخوردار است لذا انجمن دز پارس دزفول در تلاش است بخش‌های مهم هویت و میراث معنوی دزفول را به عنوان هویت ملی احیا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: آذرماه ۱۳۹۷ در حالی تلاش‌ها و پژوهش‌های کمیته احیای لباس بومی دزفولی انجمن دزپارس به نتیجه رسید که بیش از ۲ سال، کارشناسان و متخصصان این امر در سطح شهر دزفول، اقدام به جمع آوری مستندات، مصاحبه با افراد آگاه، تهیه الگوها، نمادهای مناسب و نزدیک به اصل در تهیه و احیای لباس سنتی دزفول کرده بودند.
این عضو انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول برگزاری آیین نمادین احیای لباس دزفولی با حضور مسئولان  و دلسوزان فرهنگ و اصالت شهر در آذرماه ۹۷ را یادآور شد و گفت: هر بخش از لباس محلی دزفول ماجراها و داستان‌هایی داشته که طی قرن‌ها، سینه به سینه و از والدین به فرزندان منتقل شده و امروز به دست ما رسیده است. 
وی افزود: صدای برخورد سکه‌های دوخته شده به عرقچین و کلاهی که با گل و سکه تزئین شده بود و اشعار و ترانه‌های محلی که در وصف لباس‌ها و اجزای آن سروده شده تا داستان‌ها و روایت‌هایی که در هیچ جا ثبت نشده‌، به علت سهل انگاری در دل خروارها خاک خوابیده‌اند و امروز بعد از حدود چهار سال از احیای لباس دزفولی، افراد دلسوز و علاقه‌مند به فرهنگ و سنن قدیم دزفول، پیگیر فراگیر شدن لباس در سطح شهر هستند و باید از آنها حمایت بیشتری صورت گیرد.

اکبری با بیان اینکه لباس دزفولی می‌تواند در همه رستوران‌ها به ویژه رستوران‌هایی که غذاهای سنتی و محلی ارائه می‌دهند، مورد استفاده قرار گیرد، ادامه داد: معرفی این لباس به نسل جدید با وجود وقفه زیاد سبب شده تا آگاهی برخی مردم و شهروندان نسبت به این لباس محدود شود.

وی با بیان اینکه کمیته احیای لباس در انجمن دزپارس مشغول مستندسازی و تهیه ملزومات ثبت ملی لباس دزفول است، گفت: یکی از نیازها و شرایط ثبت ملی لباس، فراگیرتر شدن آن در سطح هتل‌ها، رستوران‌ها، مهمانپذیرها و اماکن گردشگری، تفریحی است که هنوز جای کار و تلاش بیشتر و البته همکاری همه جانبه مردم و شهروندان دارد.
این عضو انجمن دزپارس اظهارداشت: ثبت و ضبط اینگونه آثار و میراث به جامانده از پیشینیان ضمن محافظت از آن در برابر فراموشی، امانتی است که توسط نسل فعلی به نسل جدید و آیندگان منتقل خواهد شد.
وی افزود: رییس اداره میراث فرهنگی دزفول و اداره مطبوعش از هرگونه فعالیتی که منجر به جاویدان شدن فرهنگ و اصالت دزفول شود حمایت کرده است، با این همه حمایت بیشتر نهادهای فرهنگی از احیای این لباس در حفظ هویت اصیل فرهنگی شهر دزفول می‌تواند بسیار موثر باشد.

لباس محلی مردم دزفول در تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۹۷ طی آیینی با حضور فعالان گردشگری و شهروندان در خانه تاریخی تیزو رونمایی شد.

این لباس سنتی با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری و انجمن دزپارس دزفول طراحی شده است.
 

برچسب‌ها گردشگری دزفول خوزستان میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری دزفول خوزستان گردشگری دزفول خوزستان میراث فرهنگی لباس دزفول احیای لباس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۳۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقف حمایت انجمن سینمای جوان از فیلم‌ کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد

به‌گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، انجمن سینمای جوانان ایران سقف حمایت‌های خود از تولید فیلم کوتاه را در همه سطوح تولیدی افزایش داد.

این انجمن به‌عنوان فراگیرترین مدرسه سینمایی کشور که رسالت خود را آموزش حرفه‌ای سینما و کشف و حمایت از استعدادهای سینمایی ایران می‌داند، از طریق پیچینگ به بررسی طرح‌ها و فیلم‌نامه‌های کوتاه سینمایی می‌پردازد و بنابر سطح فیلم‌ساز و فیلم‌نامه، در سه قالب «فیلم‌اولی»، «نیمه حرفه‌ای» و «حرفه‌ای» از ساخت فیلم کوتاه جوانان ایران حمایت می‌کند.

طبق مصوبه هیات‌مدیره انجمن سینمای جوانان ایران منوط به تایید فیلمنامه‌ها در فرآیند پیچینگ در سال ۱۴۰۳، فیلم‌اولی‌ها تا سقف اعتبار ۲۵ میلیون تومان، فیلم‌های نیمه‌حرفه‌ای تا سقف ۱۲۵ میلیون و فیلم‌های حرفه‌ای می‌توانند تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان، بودجه تولید دریافت کنند.

پیش از این انجمن سینمای جوانان ایران از فیلم اولی‌ها تا سقف ۱۵ میلیون تومان، فیلم‌های نیمه حرفه‌ای تا سقف ۷۵ میلیون تومان و فیلم‌های حرفه‌ای تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان حمایت می‌کرد.

همچنین، هنرمندان پس از ساخت اثر خود، در صورت بالابودن سطح کیفی اثر و منوط به تایید شورای عالی تولید انجمن سینمای جوانان ایران، امکان درخواست متمم قرارداد را نیز دارند که در مجموع (مبلغ قرارداد بعلاوه متمم) برای فیلم‌اولی‌ها تا سقف ۵۰ میلیون تومان، برای نیمه‌حرفه‌ای‌ها تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان و برای حرفه‌ای‌ها تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

فیلم‌سازان جوان ایران از سراسر کشور می‌توانند از طریق سامانه «پرتال تولید انجمن سینمای جوانان ایران» به این نشانی ورود و اقدام به ثبت طرح‌ها و فیلمنامه‌های خود کنند.

در آیین‌نامه جدید تولید، اولویت‌های مضمونی انجمن طبق سنوات گذشته اعلام شده است که مهم‌ترین آن در سال جدید توجه ویژه به موضوع فلسطین و کودکان مظلوم غزه است.

از عموم هنرمندان و متقاضیان جلب حمایت تولید فیلم کوتاه تقاضامند است جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت دقیق درخواست خود، حتماً پیش از اقدام به ارایه درخواست، آیین نامه تولید ۱۴۰۳ انجمن سینمای جوانان ایران را مطالعه کنند.

کد خبر 6092190

دیگر خبرها

  • مدیران فرهنگی به احیای آموزش هنر خوشنویسی توجه داشته باشند
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • تصویب تشکیل بنیاد شیخ انصاری در دزفول
  • افزایش سقف حمایت «انجمن سینمای جوانان» از تولید فیلم‌ کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • سقف حمایت انجمن سینمای جوانان از فیلم‌کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد
  • سقف حمایت انجمن سینمای جوان از فیلم‌ کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد
  • افزایش سقف حمایت از تولید فیلم‌کوتاه تا ۲۵۰ میلیون تومان
  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی
  • صدور ۲۹ مجوز تأسیس موزه خصوصی طی ۲ سال گذشته
  • مکمل‌های طرح نور در نهادهای فرهنگی اجرا شود