Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-27@15:15:56 GMT

درباره  شکایت و دعاوی کیفری بیشتر بدانید

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۴۳۳۶۹

شکایت کیفری چیست؟

به‌طورکلی شکایت کیفری ازنظر قانون آیین دادرسی  کیفری به درخواست شخص  خسارت‌دیده و آسیب‌دیده برای رسیدگی، تعقیب و مجازات فردی گفته می‌شود که مرتکب فعلی شده است که قانون‌گذار آن را در متن قانون با ذکر مجازات ممنوع اعلام کرده است؛ بنابراین شکایت کیفری در مورد افعالی قابل‌طرح است که موضوع آن‌ها مرتبط با انجام جرم باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ازآنجاکه قانون‌گذار در زمان تصویب قانون به علت مسئله اجتماعی و همچنین حفظ منافع جامعه انجام عملی را با قید مجازات ممنوع نموده است پس اجرای مجازات نیز به عهده همان مقام و مرجعی است که مجازات را برای شخص مرتکب وضع کرده است. پس درخواست اجرای مجازات به‌موجب شکایت کیفری از همان مرجع (حکومت) خواسته می‌شود که اختیار تعیین مجازات و اعمال آن را به دادگستری موکول کرده است.

تعریف جرم: بر اساس تعریفی که حقوقدانان و علمای علم حقوق از جرم ارائه داده‌اند، هرگونه انجام فعل و یا ترک فعل قانونگذار در یکی از قوانین مصوب با ذکر جزئیات مجازات و شرایط انجام جرم آن را ممنوع اعلام کرده باشد جرم نامیده می‌شود. اگر شخصی فعلی مرتکب شود هرچند که آن فعل ازنظر اجتماعی ناپسند یا غیراخلاقی باشد ولی در قوانین مصوب کشور آن فعل مجازاتی تعیین نشده باشد آن عمل جرم نبوده و نمی‌توان فرد را به‌عنوان ارتکاب آن عمل مورد تعقیب کیفری قرار داد.

شکایت کیفری چگونه شروع می‌شود؟

بر اساس مقررات که در ماده ۳۷ قانون آیین دادرسی مدنی مصوب سال ۱۳۹۲ وضع شده است لازم نیست که شکایت کیفری شکل خاصی داشته باشد یا حتی کتبی باشد در این ماده بیان شده است که: « ضابطان دادگستری (پلیس، مأمورین زندان ها و سایر مأمورین قانونی) موظف‌اند شکایت کتبی یا شفاهی را همه‌وقت قبول نمایند. شکایت شفاهی در صورت‌مجلس قید و به امضای شاکی می‌رسد، اگر شاکی نتواند امضاء کند یا سواد نداشته باشد، مراتب در صورت‌مجلس قید و انطباق شکایت شفاهی با مندرجات صورت‌مجلس تصدیق می‌شود. ضابطان دادگستری مکلف‌اند پس از دریافت شکایت، به شاکی رسید تحویل دهند و به‌فوریت پرونده را نزد دادستان ارسال کنند».

بنابراین صرف اینکه شخصی شکایتی را در نزد  ضابطان دادگستری یعنی همان مأمورانی که ازنظر قانونی  از طرف دادگستری  موظف به انجام وظایف قانونی هستند مطرح شود بایستی به این شکایت بر اساس مقررات مندرج در قانون آیین دادرسی کیفری رسیدگی شود و این رسیدگی تا به هیچ‌گونه تشریفاتی ازنظر شکلی برای شکل طرح شکایت نیست. هرچند که امروزه با ابلاغ  آیین‌نامه خدمات الکترونیک قضایی  ثبت و پیگیری شکوائیه‌های کیفری از طریق دفاتر خدمات قضایی انجام می‌پذیرد.

همچنین ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی  کیفری بیان داشته است که: «استفاده از سامانه‌‏های رایانه‌ای و مخابراتی، از قبیل پیام‌نگار (ایمیل)، ارتباط تصویری از راه دور، نمابر و تلفن، برای طرح شکایت یا دعوی، ارجاع پرونده، احضار متهم، ابلاغ اوراق قضائی و همچنین نیابت قضائی با رعایت مقررات راجع به دادرسی الکترونیکی بلامانع است.»

تفاوت  شکایت کیفری  و دادخواست حقوقی چیست؟

وقوع جرم: بنابر آنچه گفته شد شکایات کیفری در مواردی اتفاق می‌افتند که عملی که  انجام شده است بر اساس  یکی از قوانین مصوب جرم بوده باشد پس  اگر شخصی الزام فرد دیگر به انجام عملی یا جلوگیری از انجام اعمالی توسط فرد دیگر را دادگاه  بخواهد و یا در خصوص مالی  ادعایی داشته باشد و این موارد در قانون جرم محسوب نشده باشد بایستی  از طریق تقدیم دادخواست حقوقی خواسته خود را از دادگاه مطالبه کند.

شکل دادخواست و شکایت: بر اساس مقررات قانون آیین دادرسی کیفری  شکایت می‌تواند در هر شکلی نوشته شده و یا حتی شفاهی طرح شود یعنی قانون‌گذار برای شکایت کیفری تشریفات خاصی را در نظر نگرفته است اما مطابق مقررات آیین دادرسی مدنی دادخواست حقوقی بایستی  شکل و شرایط خاص خود را داشته و برای عدم رعایت هرکدام از شرایط شکلی دادخواست در قانون ضمانت اجرا در نظر گرفته‌شده است. طرح دادخواست حقوقی  دارای تشریفات ویژه است.

مرجع صالح به رسیدگی: پس از طرح شکایت کیفری  مرجعی که وظیفه رسیدگی به شکایت کیفری را داراست دادسراهای عمومی و انقلاب کشور است ولی در خصوص دعاوی حقوقی قانونا رسیدگی بر عهده دادگاه‌های عمومی حقوقی است. پس ملاحظه می‌شود که ازنظر مرجع ابتدایی طرح دادخواست نیز بین شکایت کیفری و دادخواست حقوقی تفاوت وجود دارد.

هزینه‌های دادرسی: در مورد تمام شکایت‌های کیفری هزینه رسیدگی ثابت و برابر با یک‌صد هزار ریال است و در هیچ‌یک از شکایت‌های کیفری هزینه دادرسی بیشتر از این مبلغ دریافت نمی‌شود ولی در مورد طرح دعاوی حقوقی و ثبت دادخواست حقوقی، هزینه‌های دادرسی بر اساس نوع دعوی متفاوتت بوده و ممکن است خواهان برای ثبت دادخواست مجبور به پرداخت هزینه‌های بسیار زیادی بشود. هزینه‌های دادرسی از هزینه دادرسی دعاوی غیرمالی که کمترین هزینه دادرسی است تا هزینه‌های دعاوی مالی که ممکن است تا 5 درصد از خواسته نیز باشد.

استرداد (پس گرفتن) دعوی و شکایت: تفاوت دیگری که بین شکایت کیفری و دادخواست حقوقی وجود دارد این است که بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری، رسیدگی به برخی از شکایات کیفری حتی با اعلام گذشت شاکی نیز متوقف نمی‌شود و ادامه می‌یابد. درحالی‌که بر اساس ماده 107 قانون آیین دادرسی مدنی تمام دعاوی حقوقی قابل‌استرداد هستند.

دستور جلب طرف مقابل: در قانون آیین دادرسی کیفری پیش‌بینی‌شده است که در شکایت کیفری اگر متهم پس از ابلاغ برای رسیدگی در دادسرا حاضر نشود قاضی مربوطه دادسرا می‌تواند دستور جلب او را صادر نماید ولی در دعاوی حقوقی در هیچ موردی امکان جلب طرف مقابل در زمان رسیدگی وجود ندارد و نهایتاً رسیدگی به‌صورت غیابی ادامه می‌یابد.

چگونه شکایت کیفری و حقوقی را تشخیص دهیم؟

ازآنجایی‌که دانستن این موضوع که آیا یک فعل که از سوی شخصی صادرشده است دارای وصف مجرمانه است یا خیر و فهمیدن اینکه برای رفتاری خاص در قانون جرم انگاری صورت گرفته است، دانش حقوقی و مطالعه قوانین لازم است بهتر است برای این موضوع با مشاور حقوقی و یا وکیل مشورت شود.

چراکه قوانین و مقررات حقوقی گسترده و پیچیده هستند و برای شناسایی دعاوی کیفری دانش لازم در نزد عموم مردم وجود ندارد پس بهتر است برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه و همچنین جلوگیری از طرح دعاوی متعدد و بی‌نتیجه در دادگستری، پیش از طرح دعوی با وکیل مشورت کنید.

مراحل رسیدگی به شکایت کیفری چیست؟

طرح شکایت: ابتدایی‌ترین مرحله از تعقیب کیفری طرح شکایت است. برای این موضوع در حال حاضر شخص شاکی یا وکیل او بایستی از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی به ثبت شکوائیه کیفری بپردازد. پس از ثبت، شکوائیه به دادسرا و شعبه مربوطه ارجاع می‌شود.

رسیدگی در دادسرا: در دادسرا، قاضی تعقیب مربوطه (بازپرس یا دادیار) نسبت به اخذ اظهارات و بررسی موضوع و تحقیقات اقدام می‌نماید و در صورت احراز ارتکاب جرم، با صدور قرار مجرمیت پرونده را برای اظهارنظر نزد دادستان می‌فرستد.

اگر دادستان با قرار مجرمت موافق باشد با صدور کیفرخواست پرونده را به دادگاه کیفری صالح ارسال می‌کند.

رسیدگی در دادگاه کیفری: در شعبه صالح دادگاه کیفری با ابلاغ به طرفین و با حضور آن‌ها نسبت به استماع اظهارات و دفاعیات اقدام شده و نهایتاً قاضی شعبه به صدور رأی محکومیت متهم به مجازات و یا صدور رأی برائت (بی‌گناهی) اقدام می‌کند.

اجرای رأی محکومیت: ازآنجاکه اجرای احکام محکومیت کیفری در صلاحیت اجرای احکام کیفری دادسرا است، پس از صدور رأی قطعی، پرونده برای اجرای حکم به واحد اجرای احکام دادسرا ارسال می‌شود تا تحت نظارت قاضی اجرای احکام، مفاد رأی اجرا شود.

ارتباط با ما

برای استفاده از تجربیات و دانش مجرب‌ترین و برجسته‌ترین وکلا در امور کیفری می‌توانید با گروه وکلای ایران دادفر یاری بخواهید و مشاوره حقوقی دریافت کنید.

منبع: الف

کلیدواژه: قانون آیین دادرسی کیفری دادخواست حقوقی دعاوی حقوقی اجرای احکام شکایت کیفری طرح شکایت بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۳۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید

این بیماری در پی تجمع مایع لنفی زیر ناخن که موجب می‌شود به رنگ زرد به نظر برسند، ایجاد می‌شود و می‌تواند نشانه اختلال در سیستم لنفاوی باشد. مبتلایان به این عارضه ممکن است به مرور زمان به بیماری‌های ریوی یا سیستم لنفاوی (مبارزه با عفونت) دچار شوند.

متاسفانه علت این عارضه معمولا ناشناخته است با این حال برخی از دلایل هم مطرح شده‌اند که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم:

ژنتیک : اگر در خانواده شما کسی ناخن‌ زرد دارد، احتمال ابتلا به آن در شما هم بیشتر است.

انوع خاصی از سرطان: این عارضه در مواردی نادر با سرطان مغز استخوان (multiple myeloma)، سرطان ریه، سرطان پستان، سرطان کیسه صفرا، سرطان حنجره و لنفوم و برخی سرطان‌های دیگر همراه بوده است.

سندرم‌های نقص ایمنی: سندرم ناخن زرد در مواردی به دلیل کمبود ایمونوگلوبولین جی (IgG)، نوعی کمبود آنتی‌بادی که در آن بدن ایمونوگلوبین کافی تولید نمی‌کند و همچنین نقص ایمنی متغیر شایع (وضعیتی که با عفونت‌های مکرر مشخص می‌شود) ایجاد می‌شود.

بیماری‌های غده تیروئید:  سندرم ناخن زرد گاهی با بیماری هاشیموتو (تیروئید بزرگ‌شده و آسیب‌دیده)، کم‌کاری شدید تیروئید و تیروئید پرکار همراه است.

سندرم نفروتیک: سندرم ناخن زرد خیلی به‌ندرت ممکن است همراه با سندرم نفروتیک (زمانی که کلیه‌ها به‌درستی کار نمی‌کنند) نیز ظاهر شود.

به نوشته ایندیپندنت،‌ اختلالات لنفاوی، آرتریت روماتوئید و کمبود ویتامین E هم می‌تواند زرد شدن ناخن‌ها را به دنبال داشته باشند.

نشانه‌های سندرم ناخن زرد

اگرچه زرد شدن ناخن‌ها از نشانه‌های اولیه این سندرم است، علائم دیگری هم هستند که باید مراقب آن‌ها باشیم.

برخی از این علائم عبارتند از ناخن‌های زرد، ضخیم و منحنی، ناخن‌هایی که رشدشان متوقف شده است، ناخن‌هایی که از بستر زیرینشان جدا شده‌اند، عفونت در بافت نرم اطراف ناخن و از دست دادن کوتیکول (پوسته ناخن).

سندرم ناخن زرد معمولا به ‌عوارض ناشی از این بیماری بستگی دارد و متخصصان درمان‌ها را بر اساس آنچه برای بیمار مشکل ایجاد کرده است، ارایه می‌کند.

برخی از این روش‌های درمانی شامل مصرف آنتی‌بیوتیک برای عفونت‌های تنفسی،‌ ویتامین E برای ناخن، کورتون (کورتیکواستروئید)‌ برای التهاب و جراحی، زمانی که پوشش ریه‌ها و حفره قفسه سینه پر از مایع می‌شود، هستند.

به گزارش وری‌ول‌هلت، در مجموع می‌توان گفت که سندرم ناخن زرد چیزی فراتر از زرد شدن ناخن‌ها است و می‌تواند سیستم تنفسی و غدد لنفاوی را درگیر ‌کند و در مواردی عامل آن ژنتیک یا بیماری‌های مزمن است و در صورت ابتلا به سندرم ناخن زرد، می‌توان از طریق روش‌های درمانی متمرکز بر رفع نشانه‌های این عارضه، آن را کنترل کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • شعبه پیگیری دریافت رشوه در شهرداری تهران ایجاد شد | پرونده ها در این زمینه با سرعت بیشتر پیگیری می شود
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • رسیدگی به مشکلات حقوقی ۲۶۲ واحد تولیدی خوزستان
  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • رضا نصری: احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو از طرف دادگاه کیفری بین المللی / برای مبارزه با اسرائیل هم که شده از جنجال‌آفرینی بپرهیزید!
  • تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی
  • قانون مهریه 2 الی 3 سال است که معطل مانده/ نماینده مجلس: منتظر هستیم؛ فعلا دست هیئت رئیسه است
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد