Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان  با اشاره به بارندگی هفته گذشته در نوار شمالی و شرقی استان و مناطق بیابانی و کویری اظهار داشت: در خور و بیابانک، نایین، اردستان، کاشان، آران و بیدگل و نطنز بارش باران را به صورت رگباری و همرفتی و در زمان‌های بعد از ظهر و اوایل شب داشتیم که در مناطق مختلف منجر به سیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه خسارات سیل در حوزه مسکونی، کشاورزی و راه‌ها ۱۲۰ میلیارد تومان برآورد شد که پیگیری‌های لازم برای تأمین اعتبارات انجام شد، افزود: عوامل راهداری در حال شانه‌سازی و بازسازی راه‌ها و پل‌ها هستند، بنیاد مسکن نیز عملیات آواربرداری منازل تخریب شده را انجام می‌دهد، پیگیری‌ها برای اعطای تسهیلات برای بازسازی منازل قبل از پاییز انجام شده است.

او گفت: با توجه به تخریب قنوات در مناطق اعلام شده، تیم‌های احیای قنوات جهاد کشاورزی در مناطق مستقر هستند و بازسازی قنوات در دست اقدام است.

شیشه‌فروش با بیان این‌که پهنه استان مواجه با خشکسالی است، بیان کرد: گاهی در خشکسالی‌ها شاهد بارش‌های موضعی و موقتی هستیم، در مناطق کویری به دلیل عدم نفوذپذیری آب بارش‌ها تبدیل به روان آب شده و سیل را به دنبال خواهد داشت و در ۲۰ دقیقه بارش خساراتی را ایجاد می‌کند، این بارش‌ها به صورت همرفتی، ناگهانی و موقتی در هر نقطه ظاهر می‌شود که در اواخر اردیبهشت هم از این نوع بارش‌ها داریم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه شهرداری‌ها و اداره راه موظف شدند، بازسازی مسیل‌ها و دهانه پل‌ها از نخاله و بازسازی سیل بند‌ها را در دستور کار قرار دهند، عنوان کرد: شهرداری‌ها موظف شدند طرح جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی را تدوین کنند که در ۵۰ درصد شهر‌های استان این موضوع اجرا شده است؛ با اجرای این طرح‌ها در مواقع خشکسالی روان آب‌ها جمع‌آوری، هدایت و استحصال می‌شود.


طرح جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی در اصفهان در حال تهیه است

او ادامه داد: در شهر اصفهان طرح جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی با همکاری دانشگاه‌ها در فاز‌های مختلف در حال تهیه است، ایمن‌سازی شهر در برابر سیلاب‌های فصلی، مشخص کردن نقش مادی‌ها، کنترل رواب آب‌ها، بازگشایی مسیر مادی‌ها از اهداف این طرح است.

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه شهر اصفهان گسترده شده و پهنه شهر بزرگ شده است، خاطرنشان کرد: زیرگذرها، اتوبان‌ها و ارتفاعات اطراف شهر مستعد وقوع سیل است، با توجه به اینکه پهنه‌های شهر اصفهان که با شهر خمینی‌شهر، برخوار، شاهین‌شهر، نجف‌‎آباد و فلاورجان ارتباط دارد، مقرر شد اقدامات لازم در راستای اجرای طرح مشترک پیشگیری و کنترل سیل و استحصال آب‌های سطحی انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به تشکیل ستاد تنش خشکی و کم آبی در استان اصفهان بیان کرد: کنترل کم آبی، گذر از کم آبی و گرمی هوا در تابستان، تأمین آب برای همه بخش‌ها، مشارکت آحاد جامعه در مصرف آب از اهداف این ستاد است، به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد در مصرف آب ۵۰ درصد صرفه‌جویی کنند، شهرداری‌ها نیز موظف شدند آموزش‌های لازم به آبیاران فضای سبز بدهند و شب‌ها اقدام به آبیاری کنند.

او با بیان اینکه شهرداری‌ها باید فضای سبز را به سیستم‌های آبیاری نوین مجهز کنند، گفت: ۶۰ درصد از شهر‌های استان برای این موضوع اقدام کرده‌اند، انتخاب گونه‌های مقاوم به شوری و خشکی متناسب با اقلیم، مصرف کم آب در عرصه‌های فضای سبز بسیار مهم است که این موضوع هم به شهرداری‌ها ابلاغ شده است، ادارات نیز باید شیر‌های کاهنده مصرف را نصب کنند.



اجرای طرح پلیس آب در استان اصفهان

شیشه‌فروش با اشاره به اجرای طرح پلیس آب در استان اصفهان گفت: کنترل مصرف و برخورد با مصارف زیاد آب هدف از اجرای این طرح است، مدیر انرژی که در ادارات مستقر شده موظف است نصب شیر‌های کاهنده مصرف و نصب مخازن ذخیره استراتژیک را رصد و پیگیری کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از احداث مخازن ثابت و سیار آب در روستا‌ها خبر داد و بیان کرد: در بیش از ۲۸۰ روستا و ۸۰ درصد عشایر که در ۲۰۰ نقطه استان اصفهان مستقر هستند، آبرسانی سیار انجام می‌شود که ضرورت دارد آب دام و آب شرب انسان تأمین شود.

او  با بیان اینکه کمیته‌ای با هدف کنترل کیفیت آب تشکیل شد و بیش از ۶۰ ایستگاه کنترل کیفیت آب نیز در بخش‌های مختلف مستقر هستند که با پارامتر‌های مختلف کیفیت آب را ارزیابی می‌کنند، عنوان کرد: این کمیته با هماهنگی مرکز بهداشت استان، شرکت آب و فاضلاب، آب منطقه‌ای و محیط زیست کیفیت آب را بر اساس داده‌های ایستگاه‌ها کنترل می‌کند، وضعیت آب شرب در روستا‌ها و شهر‌ها سالم و بهداشتی و قابل استفاده است.

شیشه‌فروش با اشاره به پایش چاه‌ها، قنوات، مخازن و سد‌های ذخیره آب، تصفیه‌خانه‌ها، مسیر رودخانه‌ها در سمیرم و فریدون‌شهر گفت: میانگین بارش‌های استان از مهر سال گذشته تاکنون ۱۲۵ میلی‌متر است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: در پاییز و زمستان و فروردین بارش مؤثری نداشته‌ایم، بارش‌ها در هفته‌های اخیر در شمال و شرق استان بوده است، چشمه‌های بالادست و تأمین‌کننده آب در زاینده‌رود با کاهش ۳۴ درصدی بارش مواجه بوده است، در استان نسبت به بلند مدت بیش از ۳۰ درصد کاهش بارندگی را شاهد بودیم که این مقدار در مناطق شرقی به ۵۰ درصد می‌رسد.

 

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خسارت بارندگی مدیریت بحران مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان استان اصفهان شیشه فروش آب های سطحی شهرداری ها جمع آوری کیفیت آب بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۳۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خورو بیابانک رکوردار بارندگی‌های استان اصفهان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ رییس مرکز پیش‌بینی و مُخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: در این مدت همچنین اردستان با ۲۹ میلی متر، زواره ۲۷.۹ دهم میلی متر، مهاباد ۲۵ میلی متر، دهاقان با ۲۲، بادرود و خوانسار با ۲۱، اردستان و گلپایگان با ۲۰، چادگان با ۱۸، کاشان و مهاباد با ۱۴، شهرضا با ۱۸.۲ دهم میلی متر، نطنز با ۱۶ و فریدونشهر با ۱۱ میلی‌متر، پادنای علیا با ۱۲ و مبارکه با ۱۰.۳ دهم میلی متر بیشترین میزان بارندگی استان اصفهان را در این مدت داشته اند.
لیلا امینی، میزان بارش باران را در شهر اصفهان ۵ میلی متر دانست و افزود: در پی بارندگی‌ها چند مورد وقوع سیل در راه‌های اصلی خور و بیابانک، زواره، خوانسار، نایین، اردستان و مناطق شرقی و شمالی استان گزارش شده است.
وی همچنین با اعلام صدور هشدار سطح نارنجی در استان گفت: نحوه فعالیت این سامانه امروز به صورت ابرناکی گاهی، مه آلود، گاهی وزش تند باد لحظه ای، بارش باران، رگبار بهاری و احتمال رعد و برق و در مناطق مستعد احتمال تگرگ وتنش دمایی پیش بینی می‌شود.
لیلا امینی اوج فعالیت این سامانه را تا بعدازظهر و در مناطق شمال و شرق و تاحدودی جنوب استان دانست و افزود: با خروج تدریجی این سامانه از استان دمای هوا کاهش می‌یابد.
وی پیش بینی کرد: سامانه بارش‌جدیدی از هفته آینده وارد استان خواهد شد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بارش باران در کرمان دو برابر سال گذشته بوده است
  • بازدید شبانه استاندار از مناطق تحت تاثیر سیلاب شرق استان کرمان
  • نیاز به ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان
  • خسارت بیش از ۸۸ میلیارد تومانی در پی بارش های اخیر در کلاله
  • هشدار نارنجی ادامه بارش‌ها در خراسان جنوبی
  • وضعیت جاده‌های استان یزد / خسارت ۶۰۰۰ میلیارد تومانی سیل سال گذشته
  • آسیب بارندگی‌ها به ۷۰ واحد مسکونی در کاشان
  • سامانه بارش‌زا بهاری در راه اصفهان / هوا ۳ تا ۵ درجه سردتر می‌شود
  • جاری شدن سیل در استان یزد / واژگونی چندین کامیون در جاده‌های استان
  • خورو بیابانک رکوردار بارندگی‌های استان اصفهان