Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@11:01:56 GMT

مرزهای آبی، چشم اسفندیار ایران در کنترل کرونا

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۴۳۷۴۷

مرزهای آبی، چشم اسفندیار ایران در کنترل کرونا

شیوع ویروس کرونا برای نخستین بار ۲۴ آذر سال ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد و به تدریج به سایر کشورهای دنیا گسترش یافت. کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، ۳۰ بهمن همان سال با گزارش دو مورد ابتلا به کرونا در قم به صورت رسمی حضور ویروس کرونا در ایران را تایید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین چهارم اسفند سال ۱۳۹۸ رییس جمهوری که پیش از این به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور تشکیل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا را داده بود، با صدور حکم و ابلاغ جدیدی به وی ماموریت داد تا ضمن تشکیل جلسات مستمر این ستاد، از همه توان مجموعه‌های مربوط به منظور کمک به جلوگیری از شیوع و ریشه‌کنی هر چه سریع‌تر این بیماری بهره گرفته و به طور مستمر به وی گزارش دهد.

این در حالیست که به دلیل رعایت نشدن جدی دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد کرونای کشور، مسافرت‌ها دید و بازدیدها و غیر آن تا کنون چهار موج شدید کرونا در کشور رخ داده است که آخرین آن از دهم اردیبهشت امسال آغاز شد.

هم اکنون موج جدید ویروس کرونا با انواع هندی و آفریقایی آن از استان‌های جنوبی در حال سرایت به سایر نقاط کشور است، که این امر اهمیت رصد اتباع و مسافران خارجی در مرزهای ایران را دوچندان کرده است.

در استان هرمزگان و به ویژه جزیره قشم که مرز آبی کشور محسوب می‌شوند، رصد تمام اسکله‌ها اعم از تجاری، مسافری و گردشگری باعث می‌شود که از اتفاقات مشابه جلوگیری شود.

شناسایی ۶۵ بیمار مبتلا به کرونا در کشتی‌ها

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز به ایرنا گفت: کنترل مرزها نیز از موضوعات مهم ستاد ملی مقابله با کرونا بود که مرزهای شرقی و گذرگاه‌های که خیلی رسمی نیستند باید بیشتر کنترل شوند و باید کنترل و دقت بیشتری در این مرزها انجام شود.

علیرضا رییسی افزود: در مورد نظارت بر مرزهای آبی نیز شناورهایی که از کشورهای برزیل، آلمان، مالزی، عراق و غیر آن بودند مورد رصد قرار گرفتند که تا کنون ۶۵ نفر از افراد این کشتی‌ها به ویروس کرونا مبتلا بودند که قرنطینه و اقداماتی مراقبتی برای آنها انجام شده است.

خطر شیوع ویروس دلتای هندی در قشم

فرماندار قشم هفته گذشته در آخرین جلسه ستاد کرونای این شهرستان، جزیره را در معرض خطر شیوع کرونای هندی دانست و گفت: با توجه به وجود اتباع هندی و پاکستانی در این منطقه خطر شیوع ویروس دلتای هندی در این جزیره وجود دارد.

علیرضا نصری با بیان اینکه از مسافران خارجی آزمایش کرونا گرفته می‌شود، افزود: باید نسبت به جمع‌آوری و خروج اتباع غیرمجاز اقدام کرد.

وی تصریح کرد: برخی تبعه مجاز پاکستانی که در شناورها و لنج‌های ماهیگیری فعالیت می‌کنند  تا اطلاع بعدی اجازه ورود به شهر را ندارند و باید در اسکله  و شناور بمانند.

۲ مرز مسافری دریایی در خلیج فارس کنترل می‌شود

دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مسافران ورودی به دو مرز مسافری دریایی رسمی در خلیج فارس توسط جمعیت هلال احمر از نظر بیماری کرونا غربالگری می‌شوند.

محمدحسن قوسیان مقدم افزود: مرزهای تجاری در کنترل جمعیت هلال احمر کشور نیستند و با توجه به اینکه این جمعیت یک نهاد عمومی غیردولتی است، تصمیم‌گیری برای حضور در سایر مرزها را ندارد.

وی ادامه داد: در صورت تصویب در ستاد کرونا، هلال احمر می‌تواند در همه مرزهای تجاری حضور یافته و از ورود بیماران مبتلا به کرونا جلوگیری کند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور تاکید کرد: داوطلبان این نهاد به مناطقی که ستاد مقابله با کرونا اعلام می‌کند، اعزام می‌شوند.

استان‌های جنوبی ایران با هند، پاکستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس از طریق اسکله‌های رسمی و غیر رسمی تجاری و ماهیگیری تعامل دارد. از این رو باید با اتخاذ تدبیرهای لازم، افراد فعال در تمام این اسکله‌ها غربالگری شوند تا ورود بیماران جدید و انواع ویروس به کشور کنترل شود.

برچسب‌ها ستاد کرونا ویروس کرونا علیرضا نصری سفر نرویم قشم ستاد ملی مقابله با کرونا علیرضا رئیسی خلیج فارس وزیر بهداشت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ستاد کرونا ویروس کرونا علیرضا نصری ستاد کرونا ویروس کرونا علیرضا نصری سفر نرویم قشم ستاد ملی مقابله با کرونا علیرضا رئیسی خلیج فارس وزیر بهداشت جمعیت هلال احمر مقابله با کرونا ویروس کرونا ستاد کرونا خلیج فارس ستاد ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۳۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غریب آبادی: وضعیت حقوق بشر به صورت مکتوب منتشر می‌شود

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، مراسم رونمایی از کتاب نقض حقوق بشر در کانادا و سوئد روز سه‎شنبه، ۱۱ اردیبهشت، با حضور کاظم غریب آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و جمعی از کارشناسان حقوقی و فرهنگی و همچنین اساتید دانشگاه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: غریب‌آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

در این مراسم از دو جلد کتاب با عنوان «نگرانی‌های حقوق بشری در دو کشور کانادا و سوئد طی دو دهه گذشته از منظر نهادهای بین‌المللی حقوق بشری» رونمایی شد.

غریب آبادی در این مراسم ضمن اشاره به اینکه بحث حقوق بشر از دو بعد مهم است، گفت: نخست حمایت و ارتقای حقوق بشر در داخل است و دوم از آنجایی که ما آماج اتهامات برخی کشورها قرار داریم، بنابراین وظیفه داریم وضعیت حقوق بشر را در این کشورها رصد کنیم و ببینیم که آیا در این زمینه صادق هستند یا خیر.

دبیرستاد حقوق بشر با بیان اینکه از اکتبر گذشته مشخص شد رویکرد جامعه بین‌المللی نسبت به حقوق بشر آنگونه که برخی کشورها می‌گویند، باید تغییر کند، اظهار کرد: ما برای اولین بار تصمیم گرفتیم وضعیت حقوق بشر را در داخل ایران به صورت مکتوب منتشر کنیم؛ همچنین یکی از کارهایی که در ستاد حقوق بشر انجام می‎شود، پایش حقوق بشر در برخی کشورهاست؛ ستاد حقوق بشر منبع را نه رسانه‌ها و ژورنالیستی بلکه بر رویکرد سازوکارهای بین‎المللی قرار داده است اما این به معنای درست بودن هرچه آن‌ها می‌گویند، نیست.

وی همچنین به بررسی گزارش گزارش‎گران سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در کشورها طی دو دهه اشاره کرد و گفت: این گزارش‎گران سفرهایی به کشورها دارند و گزارش‎ها و توصیه‎نامه‌هایی منتشر می‌کنند که این‌ها در ستاد حقوق بشر بررسی شده‎اند.

غریب آبادی، ادامه داد: در مرحله نخست بررسی وضعیت کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایسلند، کانادا، آلمان، سوئد در دستور کار قرار گرفتند؛ مبنای کتب بر زبان فارسی نبود و کتاب‎های مذکور به زبان انگلیسی هم منتشر شدند.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه دلیل انتخاب این هفت کشور این است که در وهله نخست این کشورها در زمینه حقوق بشر مدعی هستند و ثانیا این کشورها علیه ایران اقدامات و اتهاماتی وارد می‌کنند، عنوان کرد: رویکرد ما تدافعی نیست؛ به‎زودی و ظرف یک ماه آینده رویکرد تهاجمی در حوزه حقوق بشر را نهایی می‌کنیم که بعد پاسخگویی، رفع ابهام و تعامل هم دربردارد؛ تصمیم بر این است که در این رابطه سندی تهیه شود که پیش‌نویس آن آماده شده است.

وی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه کانادا کشوری است که گرفتار نقض گسترده حقوق بشر است و حقوق بومیان در این کشور نقض می‌شود، اضافه کرد: کانادا هم در داخل و هم در ارتباط با کشورهای دیگر حقوق بشر را نقض می‌کند؛ این کشور هر سال در نشست مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران قطعنامه صادر می‌کند.

غریب آبادی، اضافه کرد: سوئد نیز به همین شکل است؛ اکنون حمید نوری چهار سال است که در این کشور بازداشت است و همه حقوق وی نقض شده است؛ حمید نوری تبعه ایران است و وظیفه ما است که تمام تلاش‌ها را درباره این شهروند ایرانی انجام دهیم؛ ان‎شاالله که بتوانیم حمید نوری را به دامان خانواده بازگردانیم.

معاون امور بین‎الملل قوه قضاییه در بخشی دیگر با تاکید بر اینکه حقوق بشر یک موضوع سیاسی شده است، عنوان کرد: نهادهای حقوق بشری درباره فلسطین چه کردند، درباره دانشگاه‌های آمریکا نهادهای حقوق بشری هنوز یک بیانیه هم صادر نکردند؛ شورای حقوق بشر درباره آمریکا سکوت کرده، اما در ایران چه اتفاقی افتاده که این نهاد چندین بیانیه صادر می‌کند، اما کمیساریای عالی درباره آمریکا سکوت کرده است.

دبیر ستاد حقوق بشر، تصریح کرد: سیاست‎زدگی در حقوق بشر تنها درباره کشورها روی نداده و نهادهای بین‌المللی هم دچار این سیاست‌زدگی شدند.

غریب آبادی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه درباره بحث تحریم اقدامات زیادی انجام شده و ادبیات‎سازی گسترده‌ای درباره تحریم‌های یک‎جانبه صورت گرفته است، گفت: پرونده‎های زیادی در شعبه پنجاه‌وپنجم دادگستری تهران درباره تحریم‌ها باز شده است؛ همچنین پرونده‌هایی برمبنای طرح شکایت از سوی شاکی خصوصی از جمله بیماران پروانه‌ای تشکیل شده است.

دبیرستاد حقوق بشر، اظهار کرد: موارد نقض را باید با استفاده از ابزارهای خود پیگیری کرده و باید به دنبال اجرای حکم‌های صادرشده برویم، تاکید کرد: این موضوع پیگیری شده و آرای محاکم ما باید اجرا شود؛ در این رابطه کشتی که محموله نفتی آمریکا را داشت توقیف شد و براساس حکم دادگاه درباره بیماران پروانه‌ای باید صرف شود که اقدام خوبی است.

غریب آبادی در بخشی دیگر با بیان اینکه یکی از مطالباتی که مقام معظم رهبری همواره تاکید داشتند دفاع از حقوق مستضعفان است، افزود: در حوزه دفاع از حقوق مردم غزه اقدامات زیادی انجام شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر همچنین نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌ها را در زمینه پایش و رصد حقوق بشری بسیار مهم خواند و گفت: در این موضوع نیز از اقدامات پژوهشگران و دانشگاه‌ها استقبال می‎شود.

در پایان این مراسم با حضور دبیر ستاد حقوق بشر و مدعوین، از کتاب نگرانی‌های حقوق بشری در دو کشور کانادا و سوئد طی دو دهه گذشته از منظر نهادهای بین‌المللی حقوق بشری رونمایی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229029 برچسب‌ها حقوق بشر

دیگر خبرها

  • غریب آبادی: وضعیت حقوق بشر به صورت مکتوب منتشر می‌شود
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • مرزهای جغرافیایی صادرات فرش باید توسعه پیدا کند
  • پیشرفت در کنترل نرخ بیکاری کشور/ تولید افزایش یافت
  • آغاز طرح انسداد مرزهای شرقی کشور
  • طرح انسداد مرزهای شرقی کشور آغاز شد
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • اظهارات جدید وزیر کشور درباره دیوار کشی در استان سیستان و بلوچستان