Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، در این آیین که در منطقه ویژه اقتصادی لامرد به عنوان نخستین ایستگاه انتقال آب خلیج فارس به استان فارس برگزار شد، معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایمیدرو، استاندار فارس، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای راهبردی انتقال آب خلیج فارس و دیگر مسئولان استانی و محلی حضور داشتند.
عملیات اجرایی این طرح در افق بلند مدت با هدف تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت استان فارس در اول اسفند ۹۷ با حضور وزیران صمت، نیرو و اطلاعات آغاز شده بود که تاکنون۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری از ۷.۵ میلیون مترمکعب خاکبرداری پروژه انجام شده است.
هم اینک، حدود ۳۰ کیلومتر (از سمت لامرد به پارسیان) از ۶۷ کیلومتر (کل مسیر) خط انتقال آب،  آماده اجرای کانال‌زنی برای لوله‌‎گذاری است. از امروز شنبه ۲۶ تیرماه جاری عملیات لوله‌گذاری در حدود یک کیلومتر آغاز شد که ادامه خواهد یافت.
در فاز نخست بهره‌برداری، آب خلیج فارس پس از شیرین‌سازی به روش اسمز معکوس (RO) از آبگیر ساحل بندر پارسیان واقع در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان (استان هرمزگان) توسط خط لوله (به طول ۶۷ کیلومتر) به منطقه ویژه اقتصادی لامرد منتقل می‌‏شود و با طراحی این خط نیز انتقال آب به دیگر مناطق استان فارس امکان‌پذیر است.
درحالی سرمایه‌گذار و مجری پروژه با اطمینان خاطر، عملیات اجرایی  لوله‌گذاری خط انتقال آب را آغاز می‌کند که در تاریخ هشتم تیر جاری، الحاقیه قرارداد خرید تضمینی آب از سرمایه‌گذار برای صنایع منطقه ویژه اقتصادی لامرد به امضای سرمایه‌گذار پروژه (شرکت فرا آبرسان سرزمین) و منطقه ویژه اقتصادی لامرد به نمایندگی از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) رسید.
برپایه الحاقیه این قرارداد، خرید ۴.۲۵  میلیون مترمکعب آب (چهار میلیون و ۲۵۰ هزار مترمکعب) در سال  توسط منطقه ویژه اقتصادی لامرد تعهد شده که سازمان این منطقه، آب را به صورت پلکانی از سرمایه‌گذار بخش خصوصی خریداری می‌کند.
منطقه ویژه اقتصادی لامرد برای حمایت از سرمایه‌گذار بخش خصوصی، مبلغ سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال را برای پیش خرید آب در طول مدت ساخت به سرمایه گذار پرداخت می‌کند.
امضای الحاقیه قرارداد یاد شده علاوه براطمینان خاطر بیشتر سرمایه‌گذار و شتاب‌بخشی خط انتقال آب خلیج فارس به استان فارس نیز اعتماد متقاضیان سرمایه‌گذاری احداث پتروشیمی و پایین‌دست آن برای حضور در این کانون صنعتی، جلب می‌شود و مقصد نخست انتقال آب به منطقه ویژه اقتصادی لامرد است که مباحث مربوط به تضمین خرید آب را متعهد شده است.
براساس جزییات فنی و طراحی پروژه، قطر خط لوله هزار میلی متر و ظرفیت خط ۶۰ میلیون مترمکعب در سال است و حجم کل سرمایه‌گذاری پروژه از سوی سرمایه‌گذار،  ۱۷هزار میلیارد ریال (۷ هزار میلیارد ریال خط انتقال آب و ۱۰ هزار میلیارد ریال آب شیرین کن) اعلام شد.
بنا بر اعلام شرکت پیمانکار اجرایی، مدت زمان اجرای پروژه ۲ سال است که ۳۰۰ نفر در دوران ساخت و ۶۰ نفر در دوران بهره‌برداری مشغول به کار می‌شوند.
تاسیسات آب شیرین کن در مساحت تقریبی ۶.۳ هکتار در سایت منطقه ویژه اقتصادی پارسیان (استان هرمزگان) واقع است که ظرفیت شیرین‌سازی سالیانه ۱۵ میلیون مترمکعب در فاز نخست را دارد.

شهرستان لامرد در فاصله ۳۶۵ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

برچسب‌ها طرح انتقال آب خلیج فارس ایمیدرو لامرد منطقه ویژه اقتصادی لامرد استانداری فارس خلیج فارس فارس پروندهٔ خبری انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس به استان‌های کویری کارنامه دولتمردان در دیار فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طرح انتقال آب خلیج فارس ایمیدرو لامرد طرح انتقال آب خلیج فارس ایمیدرو لامرد منطقه ویژه اقتصادی لامرد استانداری فارس خلیج فارس فارس منطقه ویژه اقتصادی لامرد انتقال آب خلیج فارس میلیون مترمکعب میلیارد ریال خط انتقال آب سرمایه گذار استان فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۶۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ برابر شدن سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد/ ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری فردا رونمایی می‌شود

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی از سه برابر شدن سرمایه‌گذاری محقق شده در مناطق آزاد در سال گذشته خبر داد و اعلام کرد: فردا ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد به ارزش ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ رونمایی می‌شود.

حجت‌اله عبدالملکی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به ابتکار ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای اولین بار، اظهار کرد: سال گذشته بسته‌های سرمایه‌گذاری به ارزش ۹۰۰ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی عرضه کردیم و اولین بسته سرمایه‌گذاری در اکسپو ۲۰۲۳ ارائه شد و تا آخر سال نیز سه دوره دیگر بسته در ۱۲ رویداد داخلی و خارجی به ارزش ۲۰ میلیارد یورو رونمایی شد.

به گفته وی، نتایج ارائه این بسته‌ها این بود که تقاضای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سال گذشته نسبت به سال قبلش(۱۴۰۱) چهار برابر شد. همچنین میزان طرح‌هایی که شروع به ساخت و ساز کردند در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ معادل ۷.۵ برابر رشد کرد.

عبدالملکی میزان سرمایه‌گذاری محقق شده یعنی سرمایه‌گذاری که روی زمین نشسته و به ماشین آلات، ساختمان و کارخانه تبدیل شده است را ۱۳۳ هزار میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: این میزان سرمایه‌گذاری سه برابر سال ۱۴۰۱ بود. از سوی دیگر تعداد زیادی از این واحدها که سرمایه‌گذاری شان را پارسال شروع کرده اند، در سال جاری و سال آینده به بهره‌برداری برداری می‌رسد.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: امسال در برنامه داریم هزار بسته جدید سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را رونمایی کنیم که فردا ( ۹ اریبهشت) در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ با حضور مسئولان ۲۰۰ بسته جدید به ارزش ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رونمایی می‌شود.

به گفته او، با احتساب ارائه این بسته‌های سرمایه‌گذاری، تعداد بسته‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به ۱۲۰۰ مورد افزایش می‌یابد. همچنین بسته‌های ارائه شده تکرارپذیر هستند و چنانچه متقاضی مشترک داشته باشد در صورت نداشتن محدودیت بازار، تکرار می‌شوند.

عبدالملکی اعلام کرد: پارسال ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد مشتری پیدا کرد که فعالیت‌شان آغاز شد. امسال به غیر از این بسته ها تمرکز بیشتری روی صادرات خواهیم داشت.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: باتوجه به اینکه یک سوم صادرات غیرنفتی کشور معادل حدود ۱۸ میلیارد دلار از طریق مناطق آزاد انجام می‌شود؛ لذا در برنامه داریم صادرات را متنوع‌تر کنیم و حجم صادرات که اکنون بیشتر شامل محصولات پتروشیمی و مشتقات پایین دستی نفت و گاز است، متنوع‌تر می‌شود و به سمت محصولات حوزه‌های دانش بنیان و با ارزش افزوده بیشتر خواهیم رفت که قابل صادرات به کشورهای اروپایی پیشرفته هم هستند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دولت سیزدهم از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند
  • ۳ برابر شدن سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد/ ۲۰۰ بسته سرمایه‌گذاری فردا رونمایی می‌شود
  • انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند
  • حضور استان فارس در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران در جویم فارس
  • ‌ ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران ‌در «جویم» فارس
  • برداشته شدن سدهای صخره‌ای هتل صخره‌ای
  • استقبال و حمایت از سرمایه‌گذاران در لرستان
  • آغاز پروژه گازرسانی به میجان از توابع جبالبارز
  • ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد