Web Analytics Made Easy - Statcounter

هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با علل کاهش نرخ سود بین بانکی به 17/95 درصد گفت: بانک‌ها با وام دادن به یکدیگر از یک حاشیه امنیت بیشتری برای سرمایه گذاری‌ها  بهره‌مند می شوند، به این علت که تسهیلات دادن به بانک دیگری با هزینه توافقی می‌تواند بازدهی بدون ریسک داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

 رشد سه هزار و ۲۲۲ واحدی شاخص کل بورس در ابتدای معاملات

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در شرایطی که سرمایه‌گذاری در بانک‌ها جذابیت نداشته باشد بانک‌ها تصمیم می‌گیرند با هزینه‌های بالا تامین مالی کنند تا پولشان را در سرمایه گذاری‌های دیگر قرار بدهند، اما در طرف مقابل ممکن است شرایطی ایجاد شود که رقابت سنگینی در پرداخت سود بانک ها به وجود بیاید. در این شرایط  سپرده گذاران به دنبال بیرون آوردن پولشان از بانک نیستند، در این زمان بانک‌ها منابع مالی زیادی در اختیارشان است، ولی تولید و خدماتی که نیاز به تامین مالی دارند، حاشیه سودشان بسیار پایین آمده است و جذابیتی برای آن‌ها وجود ندارد که سرمایه گذاری کنند، در این حالت نرخ سود بین بانکی نزولی می‌شود.

وی افزود: همان طور که گفته شد گاهی منابع مالی وجود دارد، اما استفاده کننده‌ای از آن نیست یا تقاضا برای آن کم است، در این حالت هزینه پول پایین می‌آید و سود بین بانکی کاهش پیدا می‌کند.

عمیدی در پاسخ به این پرسش که کاهش نرخ سود بین بانکی چه اثری بر روی سود بانکی دارد؟ بیان کرد: کاهش نرخ سود بین بانکی در بلندمدت می تواند باعث کاهش نرخ سود بانکی شود. اگر نرخ سود بین بانکی تا ۱۵ درصد هم برسد پول از بانک ها خارج نمی‌شود، اما اگر سود بین بانکی به پایین تر از ۱۵ درصد برسد، سود بانکی نیز کاهش پیدا می کنند و سپرده گذاران پول‌هایشان را از بانک‌ها خارج می‌کنند، چون دیگر برای آن‌ها به صرفه نیست که در بانک سرمایه گذاری کنند. در این زمان دیگر بازار‌ها برای آن‌ها جذاب می‌شود از این رو می‌توان به بازار سرمایه و حتی به بازار ارز اشاره کرد. برای مثال فردی پول خودش را از بانک خارج می‌کند و با آن دلار می خرد.

وی در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه سود بین بانکی می‌تواند  پایین بیاید که به ضرر بانک ها نشود؟ گفت: در حال حاضر سود بین بانکی 18.31 است. حال اگر سود بین بانکی به زیر ۱۵ درصد برسد، برای بانک‌ها مضر است، ولی این کاهش سود بین بانکی به زیر  ۱۵ درصد باعث تقویت بیشتر بازار سرمایه می‌شود.

عمیدی در رابطه با اثر کاهش نرخ سود بین بانکی بر بورس بیان کرد: شرکت‌های حاضر در این بازار می‌توانند با مبالغ پایین‌تر تامین مالی کنند و از بانک ها تسهیلات بگیرند، این امر ارزشمند است، به این علت که هزینه‌های مالی شرکت‌های بورسی را پایین می‌آورد.

وی افزود: از طرفی رابطه معکوسی بین نرخ بهره بین بانکی با p/e شرکت های بورسی وجود دارد. یعنی هر چه نرخ بهره بین بانکی افزایش پیدا کند، p/e نیز کاهش پیدا می‌کند.

عمیدی در پاسخ به این پرسش که آیا در این مدت که نرخ سود بین بانکی کاهش پیدا کرده است شاخص کل بورس رشد داشته است؟ عنوان کرد: در همین زمان که نرخ سود بین بانکی کاهش پیدا کرده است، وضعیت بازار بهتر شده است، منابع مالی که در اختیار بانک‌ها قرار دارد، معمولا به چند طریق وارد بازار سرمایه می‌شود، یکی از طریق بازار گردانی سهام بانک‌ها است، به این صورت بانک‌ها در بورس حاضر هستند و پول هایشان را به بازار گردان‌ها می‌دهند، این یک طریق ورود پول به بورس توسط بانک ها است.

وی افزود: همچنین بانک‌ها صندوق‌های درآمد ثابت را  تاسیس می‌کنند، که در این روش از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری پول هایشان را در بورس سرمایه گذاری کنند. آن صندوق ها مجمع سالیانه و تقسیم سود دارند، که بانک‌ها از این تقسیم سود منتفع می‌شوند، به عبارت دیگر بانک‌ها به صورت غیر مستقیم از این ماجرا منفعت می‌برند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در حالت سوم خود بانک‌ها به روش مستقیم دست به خرید و فروش سهام شرکت‌ها و کارخانه‌ها می‌زنند، اما برای این امر بر اساس قانون مقداری موانع وجود داشته است، ولی در حال حاضر قانون‌های جدید این موانع را برداشته که بانک‌ها علاوه بر املاک مستغلات بتوانند در بازار بورس سهام و سهامداری شرکت‌ها هم سرمایه گذاری کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مجمع سالیانه نرخ سود کاهش نرخ سود بین بانکی سرمایه گذاری کنند سود بین بانکی بازار سرمایه کاهش پیدا سود بانک ۱۵ درصد برای آن بانک ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۶۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت

فرارو، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با رشد ۱ هزار و ۶۹ واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۴۴۸ واحدی قرار گرفت و هفته نخست اردیبهشت را با سبزپوشی به پایان رساند.

به گزارش فرارو، در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل هم‌وزن بورس، نیز با رشد ۴ هزار و ۶۵۰ واحدی در ارتفاع ۷۶۳ هزار و ۶۵۵ واحدی قرار گرفت.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، ارزش بورس تهران به ۷۹ همت و ۶۰۹ میلیارد تومان رسید و تعداد ۳۴۳ هزار و ۷۷۷ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، نماد‌های فملی و شبندر بیشترین تاثیر بر رشد و نماد‌های پارسان، فولاد، کگل، شپدیش و بوعلی بیشترین تاثیر بر ریزش شاخص کل بورس تهران داشتند.

شاخص کل فرابورس ایران در پایان معاملات امروز بازار سرمایه با ۱۱۶ رشد واحدی در ارتفاع ۲۵ هزار و ۶۰۵ واحدی گرفت؛ ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به ۱۴ همت و ۱۴۰ میلیارد تومان رسید.

در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، ارزش بازار پایه فرابورس ایران به ۳ همت و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید و تعداد ۲۰۱ هزار و ۱۳۴ معامله مورد دادوستد قرار گرفت.

گفتنی است، در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، نماد‌های فجهان، شگویا، وسپهر، مادیرا، سپیدار و فغدیر بیشترین تاثیر بر رشد و نماد آریا بیشترین تاثیر بر ریزش فرابورس ایران داشتند.

دیگر خبرها

  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟
  • نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۵۱ درصد رسید + جدول
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • کاهش غیر منتظره نرخ تورم در حوزه پولی یورو /انتظارات بازار و بانک مرکزی اروپا
  • کاهش جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت
  • تقویت همکاری های بانکی ایران و افغانستان
  • بورس تغییر جهت داد
  • اولین اثر بانکی شدن پرسپولیس: تهاتر پاداش AFC
  • بورس سبزپوش شد؛ رشد مناسب بازار در هفته اول اردیبهشت