Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@02:53:19 GMT

تاریخچه پیدایش یکی از مهمترین مصالح ساختمانی

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۴۷۲۱۶

تاریخچه پیدایش یکی از مهمترین مصالح ساختمانی

اولین گام برای کشف سیمان توسط رومیان صورت گرفت که ماده ای به نام پوزولان را با گرد آهک و آب مخلوط کردند و ماده ای ساختند که در زیر آب مقاومت داشت.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام ساختمانچی، در اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم در انگلستان شخصی به نام ژوزف اسپدین به این نتیجه رسید که بهترین ملات وقتی ساخته می شود که پوزولان با سنگ آهکی که حاوی نسبت قابل توجهی از خاک رس است مخلوط شود و به این شکل بعد از پی بردن به اهمیت سنگ آهک و خاک رس به مرور سیمان کشف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیمان چیست؟

سیمان ماده ای چسبنده است که قابلیت چسباندن ذرات به هم و به وجود آوردن یک جسم منسجم و محکم را دارا است.از سیمان برای ساخت دوغاب، ملات و بتن استفاده می شود. این ماده از مهم ترین مصالحی است که در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود که در مجاورت آب سفت می شود.

 سیمان ماده آلی طبیعی نیست بلکه از طریق ترکیب شیمیایی هشت ماده اصلی (سنگ آهک، خاک رس، مارن، شیل، گچ، شن، بوکسیت و سنگ آهن) به دست می آید. قیمت

چند نوع سیمان تولید می شود؟

گروه اول: سیمان های پرتلند هیدرولیکی

گروه دوم: سیمان های آمیخته

گروه سوم: سیمان سفید

گروه چهارم: سیمان پرتلند رنگی

 گروه اول، سیمان های پرتلند

سیمان پرتلند(هیدرولیکی) چیست؟

سیمان از لحاظ واکنش سخت شوندگی به دو دسته هیدرولیکی (میل ترکیب شدن با آب را دارد) و غیر هیدرولیکی تقسیم می شود. سیمان پرتلند یکی از انواع سیمان هیدرولیکی است که کاربرد آن در جاهایی مثل پل، تونل، راه سازی و ساختمان سازی نمود دارد. سیمان پرتلند هیدرولیکی شش دسته است:

سیمان پرتلند یک (معمولی)

این نوع سیمان مقاومت اولیه نسبتا بالایی دارد و در ساختن پیاده رو ها، پل های مسلح و مخازن آب استفاده می شود.

سیمان پرتلند دو (متوسط یا اصلاح شده)

حرارت این نوع سیمان متوسط است و کاربرد آن در مناطق ساحلی و استخرها دیده می شود.

سیمان پرتلند سه (زودگیر)

تقریبا مانند نوع یک است با این تفاوت که اجزا آن بسیار ریز تر است به همین جهت زودتر سخت می شود و کاربرد آن در جاهای خیلی سرد با دمای زیر صفر درجه استفاده می شود اما برای مقاومت بیشتر مصرف ضد یخ ضرورت دارد.

سیمان پرتلند چهار (دیرگیر یا پرتلند کم حرارت)

این نوع سیمان کند گیر است و هنگام بتن ریزی حرارت کمی تولید می کنند. کاربرد آن در بتون ریزی هایی با حجم  بالا است. تا تنش های حرارتی را کم کند

سیمان پرتلند نوع  پنج (ضد سولفات)

کاربرد این نوع سیمان در مکان هایی که بیشتر در معرض حملات سولفاتی، قرار می گیرند استفاده می شود. به طور مثال آب زیر زمینی که با ساختمان بتنی در تماس است دارای مقدار زیادی املاح سولفاتی می باشد که از این نوع سیمان برای آن استفاده می شود.

گروه دوم، سیمان های آمیخته سیمان پرتلند پوزولانی سیمان های پرتلند سرباره ای سیمان بنایی سیمان آهکی گروه سوم، سیمان سفید

سیمان های سفید در نماسازی ها و کارهای تزیینی استفاده می شود.

گروه چهارم، سیمان پرتلند رنگی

که با رنگ های معدنی ترکیب می شود و در بند کشی، کف سازی، نما سازی وکارهای تزیینی کاربرد دارد.

تفاوت بتن و سیمان

اغلب مردم از اصطلاحات سیمان و بتن به جای یکدیگر استفاده می کنند که مثل استفاده از دو واژه آرد و کیک به جای یکدیگر است. اما در واقع این طور نیست سیمان مانند آرد یک ماده تشکیل دهنده است.

بتن مخلوطی از ده تا پانزده درصد سیمان پرتلند و پانزده تا بیست درصد آب است. با مخلوط این دو، ماده ای خمیری به وجود می آید. سپس خمیر را با سنگدانه هایی مانند ماسه، شن یا سنگ خرد شده مخلوط می کنند. همزمان با مخلوط سیمان و آب و سنگدانه ها سخت می شود و به یک ماده غیر قابل نفوذ به نام بتن تبدیل می شود.

بنابراین بتن که ما به عنوان یکی از مصالح ساختمانی مقاوم و با دوام در سازه هایی مانند پل، ساختمان ها و پیاده رو ها استفاده می کنیم، سیمان یکی از مواد اصلی اتصال دهنده آن است.

عوامل موثر بر قیمت سیمان

برای مثال در پروژه ساخت یک ساختمان از سیمان برای کف و دیوار با کیفیت ها و سطوح مختلفی انجام می گیرد که بر، برآورد قیمت سیمان تاثیر مستقیم دارد. قیمت سیمان شسته با قیمت سیمان کاری نمای ساختمان متفاوت است که بر اساس متر مربع و مساحت حساب می شود.

 در این جا باید به این نکته مهم نیز اشاره کرد که چون سیمان جز یکی از صنایع اصلی و مهم کشور در بخش مسکن است بدون شک موجب توسعه در بخش های عمرانی می شود. بالا رفتن قیمت این محصول قطعا بر قیمت مسکن هم تاثیر خواهد داشت. اما در مقایسه با تاثیر فولاد این تاثیر ناچیز است.

برآورد قیمت سیمان کاری بر اساس متر مربع

مهم ترین عامل تعیین کننده در قیمت سیمان کاری یک ساختمان متراژ سطحی است که سیمان می شود که با توجه به نوع آن محاسبه می شود.

برآورد قیمت سیمان کاری بر اساس نوع سیمان

مرغوبیت و کیفیت سیمان و همچنین محل کاربرد آن تعیین کننده نوع سیمان است. هرچه متریال به کار رفته در سیمان بهتر باشد کیفیت آن بالاتر خواهد بود.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مصالح ساختماني استفاده می شود نوع سیمان سیمان پرتلند کاربرد آن ماده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۷۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه‌های امروز بورس کالا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش بورس تابناک به نقل از نبض بورس، تالارهای بورس کالای ایران در روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه میزبان عرضه یک میلیون و ۴۰۵ هزار و ۱۰۶ تن انواع کالا و محصول هستند. همچون روال هر هفته بیشترین عرضه های امروز مربوط به سیمان است. به این ترتیب یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۴۷۶ تن سیمان در تالار سیمان روی تابلو می رود. ادامه این خبر را لطفا در لینک زیر بخوانید : https://nabzebourse.com/000Ix8

دیگر خبرها

  • تأکید نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری برنقش اصناف در مهار تورم
  • جشنواره اسب‌ دوانی ترکمن ۱۴۰۳ + تاریخچه Turkmen Racing Horse Festival
  • جشنواره اسب‌ دوانی ترکمن ۱۴۰۳+ تاریخچه Turkmen Racing Horse Festival
  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • شروط مجلس برای معافیت مالیات بر سرمایه در انتقال املاک
  • شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
  • ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس
  • شیرآلات اهرمی استاندارد باید چه ویژگی‌های داشته باشند؟
  • ورود صندوق ملی مسکن به خرید سیمان/ واسطه‌ها حذف می‌شوند
  • جیمزوب پازل شکل‌گیری کهکشان‌ها را به هم ریخت