Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سال‎های اخیر استفاده از دانش و فناوری‌های نو از راهکارهای رایج و کارآمد در ارتقای کیفیت گوشت و شیر دام بوده است.

در این میان کارشناسان شرکت دانش بنیان «گل پونه صفاهان» با شناسایی ایده‎های نو توانسته‌اند تحولی در تغذیه و درمان دام‎ ها در ایران ایجاد کنند. آنها می‌گویند برای اولین بار در ایران موفق به تولید و ثبت اختراع بلوس ‎های خوراکی کندرهش شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شرکت در سال 1390 با ایده محوری تولید بلوس‎های خوراکی کندرهش در شهرک علمی تحقیقاتی مستقر و فعالیت‎های خود را آغاز کرده است و حالا متخصصان این مجموعه توانسته‌اند پس از مطالعات بسیار به فناوری کندرهش‌کردن اجزای بلوس‎های خوراکی دست یابند.

این بلوس‎ها نسل جدیدی از مکمل‎های خوراکی نشخوارکنندگان (گاو، گوسفند و بز) هستند و به‌گونه‎ای طراحی و ساخته می‎شوند که طی یک برنامه زمان‎بندی‎شده معین، اجزای خود را در لوله گوارش آزاد کنند. به این فرآیند «کند رهش» گفته می‎شود.

سیمین خورسندی، دکترای تغذیه دام و مدیر عامل شرکت گل پونه صفاهان درباره ماجرای تشکیل این شرکت به جام‎جم می‎گوید: «سال 89 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی اصفهان بودم که مشابه محصولات کند رهش وارد ایران می‎شد. به این فکر افتادم که موضوع پایان نامه‎ام را تحقیق در همین حوزه انتخاب کنم. در نتیجه با مهندسی معکوس و تلاش‎های بی‎وقفه در مدت سه سال توانستیم روش تهیه محصولات کندرهش را پیدا کنیم و مشابه آن را تولید کنیم. بعد از مدتی تحقیق و توسعه در نهایت به فرمولاسیون ویژه خودمان رسیدیم و برای عرضه گسترده آن تجهیزات خط تولید را راه‎اندازی کردیم. این تجهیزات سفارشی هستند و نمونه مشابهی در کشور ندارند.»

محصولات «گل پونه صفاهان» در یک نگاه

1- بلوس فیورتریت، پلاس و O: حاوی سه نوع کلسیم با رهش سریع، رهش متوسط و رهش کند ویژه گاوهای شیرده تازه زا است. احتیاجات کلسیمی گاوها به دلیل تولید آغوز و احتیاجات جنین در هنگام زایش افزایش یافته و موجب کمبود سطح کلسیم در بدن موجود و ایجاد مشکلات متابولیکی بعد زایش می‌شود. در موارد شدید نیز کمبود کلسیم باعث زمین‌گیری حیوان و در نتیجه حذف آن می‌شود. در طی سال‌ها راهکارهایی برای جلوگیری از کمبود کلسیم در زمان زایش انجام شده است ولی مشکلاتی را به‌همراه داشته‌اند. برای مثال تزریق مکمل کلسیم تنها برای مدت کوتاهی سطح کلسیم خون را حفظ می‌کند و یا مصرف آشامیدنی مکمل‌های کلسیم می‎تواند به دستگاه تنفسی فوقانی آسیب وارد کند. بلوس کلسیمی یک مکمل مناسب و دارای نوعی پوشش است که از حل شدن آن در دهان و ایجاد مشکلات در دستگاه تنفس فوقانی جلوگیری می‌کند. پوشش بلوس به‌سرعت در محیط شکمبه باز شده و در مدت 48ساعت کلسیم به‌طور پیوسته وارد خون می‎شود.

2-بلوس تنشن تریت: امروزه به‌دلیل تلاش برای افزایش تولید شیر در دامداری‌ها استرس و تنش زیادی به گاوها وارد می‌شود. همچنین شرایط زایش، تزریق واکسن و موقعیت‎های اضطراب‌آور دیگر می‎تواند برای گاوها خطراتی داشته باشد. شناسایی این استرس‏ها و مقابله با آن می‎تواند از پیشرفت بیماری‎ها یا مشکلاتی مثل عدم تاب‌آوری در زایمان و کم‌شدن شیر جلوگیری کند. «بلوس تنشن تریت» ویژه پیشگیری از بروز جفت ماندگی و تقویت سیستم ایمنی در گاوهای پرتولید است. بلوس‎ها می‎تواند ترکیبات خود شامل ویتامین A و عناصر سلنیوم، روی، مس و منگنز را در مدت 21 روز و به‌طور آهسته و پیوسته در اختیار حیوان قرار دهد.

3-بلوس مینرویت: حاوی مواد معدنی و ویتامینه‎ها، ویژه گاوهای دوره انتقال، گاوهای شیرده، تلیسه و گوساله‎های پرواری است. این بلوس برای افزایش تولید مثل، رشد بهتر جنین و کاهش مرده‌زایی، افزایش تولید شیر، بهبود شرایط زایش، کاهش مشکلات پس از زایش، افزایش نرخ رشد و بازدهی بیشتر در تولید گوشت به کار می رود. طول بازه زمانی رهایش مینرویت 180 روز است.

4- بلوس مینرویت- اس آر مخصوص دام سبک: این بلوس‎ها برای کاهش ریسک کمبود مواد مغذی در نشخوارکنندگان کوچک (گوسفند و بز) به‌ویژه در شرایط چرا باید مصرف شود. مصرف این بلوس‎ها می‎تواند میکرومینرال‎ها و ویتامین‎هایی که به‌طور معمول کمبود آنها در علوفه اغلب مراتع ایران وجود دارد را در مدت 140 روز به‌صورت آهسته و پیوسته تامین کند. ضمنا این بلوس‏ها هیچ آنتی‎بیوتیک یا مواد هورمونی ندارد و مصرفش خطری برای تولیدات دامی مثل شیر و گوشت ایجاد نمی‌کند.

چالش‌های تولید کالاهای فناورانه

خورسندی ضمن اشاره به مشکلات تولید کالاهای فناورانه در کشور تصریح می‌کند: «متاسفانه تسهیلاتی که برای شرکت‎‏های دانش‌بنیان ارائه می‎شود وثیقه‎های ملکی سنگین می‎خواهد که تامین آن برای شرکت دانش‎بنیان نوپا بسیار سخت است.

از طرف دیگر یکی از مشکلات اساسی ما در زمان مراجعه برای اخذ گواهی دانش‏بنیان، خطر وجود افشاشدن اطلاعات علمی است زیرا برای اخذ مجوز باید جزئیات اطلاعات را در سامانه‎های اینترنتی تعیین شده بارگذاری کنیم و این موضوع می‎تواند باعث افشاشدن فرمول‎های محرمانه تولید محصولات ما شود. همچنین فرایند دریافت مجوزهای دامپزشکی بسیار زمانبر بوده و این فرآیندهای طولانی مدت موجب بروز مشکلاتی بر سر راه تولیدکنندگان داخلی از جمله تاخیر در تولید صنعتی محصولات و ارایه آنها به مصرفکنندگان می شود».

افق پیش روی گل پونه صفاهان

مدیرعامل گل پونه صفاهان درباره ظرفیت صادرات محصولات این شرکت می‌گوید: «یکی از ایده‎های ما برای توسعه بیشتر توجه به صادرات است که از همین حالا برای آن برنامه داریم. افغانستان، ارمنستان، قزاقستان، ازبکستان، روسیه، عراق و مالزی از کشورهایی هستند که گل پونه صفاهان با آنها مذاکراتی داشته و قرار است صادرات به این کشورها انجام بشود. قرقیزستان و کنیا هم از کشورهایی هستند که رایزنی با آنها در حال انجام است. ما به این نکته توجه داریم که چه محصولی برای چه کشوری مناسب است و سعی داریم کمبودها و نیازهای دامی مناطق مختلف را شناسایی کرده و بر اساس آنها محصول پیشنهاد دهیم. برای مثال محصولات دام سبک ما در افغانستان بسیار مورد نیاز بوده و توجه ویژه‌ای به آن شده است. در نظر داریم هر سال دو یا چند محصول جدید را به بازار ارائه دهیم و خط تولیدمان را هم در آینده پیش رو گسترش دهیم. به‌تازگی فضای کارخانه‎ای برای گل پونه صفاهان خریداری کرده‌یم که در حال انتقال تجهیزات به آن هستیم و احتمالا به‌زودی تولید را افزایش می‏دهیم.»

مزیت‌ های محصولات کند رهش «گل‌پونه صفاهان»

تنها تولیدکننده ایرانی محصولات کند رهش: در حال حاضر تنها شرکت و گروه تولیدکننده محصولات کند‎ رهش در ایران «گل پونه صفاهان» است. کشورهای خارجی که از این دانش برای تغذیه و درمان و تقویت دام‎هایشان استفاده می‎کنند هم فرمولاسیون دیگری دارند که با فرمول «گل پونه صفاهان» متفاوت ست.

قیمت رقابتی با نمونه های خارجی: استفاده از دانش بومی و تولید در داخل کشور باعث شده است محصولات کند رهش «گل پونه صفاهان» قیمت مناسب‌تری نسبت به نمونه‎های خارجی داشته باشد. ضمن این که محصولات خارجی گاهی اصلا وارد نمی‎‌شود و تهیه آن برای دامداران کار دشواری است.

فرمولاسیون متناسب با دام بومی: فرمول‎هایی که در بلوس‎های «گل پونه صفاهان» به کار رفته مخصوص دام‎های ایران است و متناسب با نیازها و کمبودهای آنها تعریف شده است. پذیرش سفارش از شرکت‎ها و دامداری‎ها: «گل پونه صفاهان» امکان تولید هر فرمول سفارشی را که شرکت‎های دارویی و دامداری‎ها نیاز داشته باشند را دارد. حتی می‎تواند بلوس‎هایی تولید کند که در بازه زمانی معینی که مد نظر شرکت‎های دارویی است وارد بدن دام شده و اثرش را بگذارد.

کاهش هزینه‎های دامداری: استفاده از محصولات کندرهش می‎تواند هزینه‎های تهیه دوره‎ای داروها و مواد معدنی و ویتامین‎ها را کاهش دهد. چون یک‎بار مصرف آن برای بازه زمانی قابل توجهی کافی است.
از طرفی هزینه‎های مورد نیاز برای تامین نیروی انسانی کافی به‌منظور انجام تزریق‎های دامی را هم کم می‎کند.

کاهش استرس دام‎ها: تزریقات دوره‎ای یا خوراندن روزانه داروها و مکمل‌های مختلف می‎تواند برای دام ها استرس‎زا باشد اما با استفاده از این بلوس‎ها تنش ناشی از مسأله هم حذف می‎شود.

راه‎های ارتباط با گل پونه صفاهان

وبسایت:www.golpoune.com
اینستاگرام:Golpooneh.Safahan
تلفن:03133932074 و 09912703093
آدرس:اصفهان، شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، خیابان 14، مجتمع تجاری‌سازی فناوری، واحد 14

مریم ملی - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: مریم ملی نشان ایرانی 2 بلوس ها دانش بنیان دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۸۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رییسی از کارخانه ایران خودرو دیزل

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور صبح امروز سه شنبه همزمان با روز کارگر با حضور در کارخانه ایران خودرو دیزل ضمن بازدید از بخش‌هایی از کارخانه از جمله سالن خط تولید، با تعدادی از کارگران نیز گفت‌وگویی صمیمانه و چهره به چهره داشت و وضعیت شغلی و معیشتی آنها را جویا شد.

این کارخانه در مساحتی بالغ بر ۷۶۰ هزار متر مربع با ۵ هزار و ۵۰۰ نفر پرسنل سالانه ۲۲ هزار دستگاه محصولات باری کشنده شامل کامیون، کشنده و کامیونت و ۱۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه محصولات مسافری شامل ون، اتوبوس و مینی بوس تولید می‌کند.

یادآور می شود؛ کارخانه ایران خودرو دیزل با اهتمام ویژه دولت مردمی به امر تولید، در سال گذشته رشد تولید بیش از ۶۰۰ درصدی را محقق کرده و برای افزایش آن تا سال ۱۴۰۴ نیز هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی شده است.

کد خبر 6092890

دیگر خبرها

  • ۳۰ تُن مکمل و افزودنی‌های غیرمجاز دامی در پردیس کشف شد
  • از ۱۰ برند رژ لب تا مکمل تقویتی مو ؛ این محصولات را نخرید، تقلبی است 
  • آغاز عملیات امحای مزارع آلوده به فاضلاب در شرق شیراز + فیلم و تصاویر
  • بازدید رئیسی از کارخانه ایران خودرو دیزل
  • بازدید رییسی از کارخانه ایران خودرو دیزل
  • تأمین مودم پروژه فیبر نوری از محصولات تولید داخل
  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت
  • تلاشگران ذوب آهن اصفهان مغز متفکر برای جهش تولید هستند
  • محصولات خودروسازان شهر بم زیر آب رفت!
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود