Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@01:07:52 GMT

بانک سلولی جهاد دانشگاهی قم فعال شد

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۴۸۷۹۴

بانک سلولی جهاد دانشگاهی قم فعال شد

ایسنا/قم معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان قم در آستانه چهل و یکمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی گفت: با فعال شدن بانک سلولی جهاد دانشگاهی استان قم پژوهشگران قمی می توانند لاین های مختلف سلول‌های بنیادی مزانشیمی را از از این بانک سلولی دریافت کنند.

لیلا ناصرپور در گفت وگو با ایسنا، بیان کرد: با توجه به نیاز پژوهشگران و دانشجویان فعال در حوزه‌های زیست شناسی به لاین های مختلف سلولی و با توجه به نبود بانک سلولی در استان قم، گروه پژوهشی سلول های بنیادی مزانشیمی جهاد دانشگاهی استان قم اولین بانک سلولی استان را در زمستان 1399 راه اندازی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در حال حاضر سلول­‌های بنیادی مزانشیمی از منابع مختلف از قبیل بافت چربی، مغز استخوان، خون قاعدگی و... و همچنین چندین رده سلول های سرطانی و سلول های بنیادی هماتوپوئتیک و ... در این بانک که تنها بانک سلولی استان است، موجود و قابل ارائه به متقاضیان است.

ناصرپور گفت: افزایش تنوع رده های سلولی و برآوردن هر چه بیشتر نیازهای پژوهشگران و دانشجویان علاقه مند از جمله برنامه های معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی در سال جاری است.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان قم خاطرنشان کرد: دانشجویان و پژوهشگرانی که تمایل به استفاده از محصولات این بانک سلولی داشته باشند می توانند با مراجعه به وبسایت جهاد دانشگاهی واحد استان قم و مشاهده فهرست سلول های موجود در این بانک سلولی رده سلولی دلخواه خود را به همراه مشخصات فردی و مقدار درخواست از طریق ارسال رایانامه (ایمیل) به نشانی Res.qm@acecr.ac.ir به اطلاع کارشناسان پژوهشی جهاد دانشگاهی برسانند و پاسخ را از همین طریق دریافت کنند.

وی همچنین گفت: شماره های 31621 (داخلی 115) و شماره 32700158 جهت هماهنگی‌های بیشتر، پاسخگوی دانشجویان و پژوهشگران است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جهاد دانشگاهی قم بانک سلول های بنیادی پژوهشی جهاد دانشگاهی بانک سلولی استان قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۸۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک گیاه ضد باکتری برای درمان برخی بیماری‌های عفونی

آفتاب‌‌نیوز :

در گذشته از خردشدۀ گیاه برگ بو، برای جلوگیری از بروز عفونت­های موضعی و درمان آن‌ها استفاده می­شد. استفاده از روغن برگ بو به عنوان نگهدارندۀ مواد غذایی کارآمد گزارش کردند. درحال حاضر از روغن برگِ بو به عنوان مادۀ نگه دارنده وادویه در صنایع غذایی ازجمله تهیۀ ترشی و خیارشوراستفاده می­شود. برگِبو گیاهی اروماتیکی است که از زمان‌های قدیم به عنوان ادویه در غذا‌های مدیترانه‌ای و جز دارو‌های سنتی برای درمان چندین بیماری عفونی استفاده می‌شد.

چندین مطالعه در مورد تأثیر عصارۀ گیاه برگِ بو بر باکتری­های مختلف انجام شده است. نتایج نشان دهندۀاثر ضدباکتریال عصاره بر باکتری‌های استافیلوکوک اورئوس، اشرشیاکلی و سودوموناس ائروژینوژا بو که بالاترین فعالیت ضدباکتریایی عصارۀ گیاه برگ بو بر باکتری استافیلوکوک اورئوس است. با توجه به تأثیر بیشتر عصاره­ الکلی برگِ بو بر باکتری گرم مثبت می­توان مشخص کرد که نتیجه تاثیر ترکیبات فنولی باعث ایجاد اختلال در دیواره سلولی این نوع باکتری‌ها می‌شود؛ و باکتری‌های گرم منفی به دلیل ماهیت غشا سلولی که به علت داشتن لیپوپلی ساکارید مانع تجمع ترکیبات و عصاره‌های گیاهی در غشای سلولی شده و در نتیجه نفوذ کمتری دارند.

دراین بین، نتایج ضدباکتریال عصاره‌های منطقۀ‌های مختلف نشان داد فعالیت ضدباکتریایی این گیاه تحت تأثیر عواملی همچون میزان مواد غذایی موجود در خاک، شرایط اقلیمی منطقه، بارندگی، ارتفاع و دماست.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • شرکت ۱۲۳۵۶ نفر کردستانی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش
  • یک گیاه ضد باکتری برای درمان برخی بیماری‌های عفونی
  • فعال‌سازی بانکداری اینترنتی در بانک ملت بدون مراجعه حضوری
  • استفاده از توان جهاد دانشگاهی زنجان برای خدمت به جوانان ضروری است
  • ۱۵ طرح جهاد دانشگاهی در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • انتشار کتاب ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری
  • کنفرانس فیزیک بنیادی ایران ۱۲ اردیبهشت در قم برگزار می‌شود
  • انتشار کتاب «ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری» در چهارمحال و بختیاری
  • مسابقه مناظره دانش‌آموزی توسط جهاد دانشگاهی مازندران در ساری برگزار شد
  • استفاده از ظرفیت بانوان فعال برای رفع چالش‌های ملی/ پژوهش‌های دینی، مسئله‌محور باشند