Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها که اصغر فرهادی با فیلم "قهرمان" خود به جشنواره بین‌المللی فیلم کن راه یافته، شاید بد نباشد سری به کارنامه این کارگردان در عرصه بین‌المللی بزنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصغر فرهادی، کارگردان مطرح ایرانی، این روزها با "قهرمان" خود در جشنواره بین‌المللی فیلم کن حضور پیدا کرده است. فرهادی کارگردانی است که با فیلم‌های خود نهیبی سخت به بیننده می‌زند و تکانی به حال و احوال او می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بسیاری از نگفته‌ها، ندیده‌ها و نشنیده‌ها را در فیلم‌های خود به نمایش می‌گذارد و بی پروا پیش می‌رود.

این اولین باری نیست که این کارگردان پا بر فرش قرمزهای بین‌المللی می‌گذارد. در واقع ماجرای افتخار آفرینی‌های او در عرصه بین‌المللی از سال ۲۰۰۹ آغاز شد. زمانی که او جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی برای فیلم "درباره الی" را در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین کسب کرد و در همان سال "درباره الی" جزو نامزدهای جایزه "خرس طلایی" این جشنواره بود.

اما بمب هنر فرهادی زمانی منفجر شد که "جدایی نادر از سیمین" این کارگردان، در سال ۲۰۱۲ برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد. فیلمی که به روایت داستان جدایی یک زوج، فراز و فرودها تزلزل خانواده می‌پردازد. کشمکش و دعوایی فرسایشی که "ترمه" داستان را در امان نمی‌گذارد و او را وادار به تماشای فیلم تلخی می‌کند که پدر و مادرش نقش‌های اصلی آن هستند.

موفقیت چنین روایتی در مراسم اسکار، برای ایران و هر ایرانی افتخار آفرین، زیبا و تاریخی بود. همچنین فیلمنامه این فیلم در اسکار همان سال در بین نامزدهای بهترین فیلمنامه غیراقتباسی جا گرفت. "جدایی نادر از سیمین" در آن دوره موفقیت‌های دیگری را نیز رقم زد. جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان، جایزه کلیسای جهانی در فستیوال کن، برنده خرس طلایی فستیوال برلین و نامزدی جایزه بفتا برای بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان، از جمله این موفقیت‌ها است.

پس از آن در سال ۲۰۱۳ فرهادی با فیلم "گذشته" باز هم به جشنواره‌های بین‌المللی راه یافت. این فیلم نامزدی جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان و نامردی جایزه نخل طلا را به دست آورد و موفق به کسب جایزه کلیسای جهانی جشنواره بین‌المللی کن شد.

اما فرهادی برای دومین بار با "فروشنده" در مراسم اسکار خودنمایی کرد. این فیلم در اسکار ۲۰۱۶ جایزه بهترین فیلم خارجی زبان را کسب کرد و در بین نامزدهای بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان گلدن گلوب، بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان جایزه بفتا و نخل طلای فستیوال کن قرار گرفت.

عطش دوباره دیدن این فیلم تنها چند ساعت پس از تماشای آن، از حس‌هایی نیست که بعد از دیدن هر فیلمی به شما دست دهد. ماجرای انفجار یک بمب در زندگی یک زوج بازیگر تئاتر، که چالش‌های بزرگی را در زندگیشان پدید می‌آورد. حال باید دید که "عماد" و "رعنای" داستان چگونه با این چالش‌ها رو به رو می‌شوند.

و حالا "قهرمان"، تازه‌ترین ساخته اصغر فرهادی، به‌عنوان یکی از ۲۴ فیلم بخش مسابقه اصلی هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن، اولین بار در روز سه‌شنبه ۲۲ تیر "۱۳ ژوئیه" روی پرده رفت. داستان "قهرمان" که تولید مشترک ایران و فرانسه است، در حالی آغاز می‌شود که شخصیت اصلی، رحیم "امیر جدیدی" به دلیل اینکه نتوانسته بدهی‌اش را پرداخت کند، در زندان به سر می‌برد. او دو روز مرخصی می‌گیرد و می‌کوشد شاکی خود را با پرداخت بخشی از بدهی متقاعد کند تا شکایت خود را پس بگیرد، اما اتفاقات آن‌طور که برنامه‌ریزی‌شده پیش نمی‌رود.

این فیلم نظر منتقدان بسیاری را جلب کرد و در جشنواره کن به عنوان یکی از مدعیان اصلی به شمار رفت. به قول آنا اسمیت، منتقد نشریه ددلاین، " قهرمان اصغر فرهادی یک فیلم تأمل‌برانگیز و شاید ظریف‌ترین و صمیمانه‌ترین فیلم او از زمان «جدایی نادر از سیمین» تا کنون باشد."

دوبرا یانگ از هالیوود ریپورتر می‌گوید: به نظر می‌رسد اصغر فرهادی به خاطر سابقه کار در تئاتر، این توانایی را دارد که در شگفت‌انگیزترین مکان‌ها درام را پیدا کند. او پس از فیلم اسپانیایی‌زبان "همه می‌دانند" با حضور ستاره‌هایی چون پنه‌لوپه کروز و خاویر باردم، به ایران بازگشت و این فیلم بسیار خوب را درباره صداقت، شرف و قیمت آزادی ساخت. "قهرمان" به لحاظ قالب یک فیلم کوچک است و طرفداران سینمای هنری می‌توانند در آن شاهد مضامین خاص کارگردان در میان نمادگری ظریف و کار تکنیکی خالص باشند. استقبال در جشنواره کن باید نشان دهد که یک فیلم محلی مانند "قهرمان" چقدر می‌تواند در سطح بین‌المللی پیش رود.

کد خبر 507878

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اصغر فرهادی فیلم اصغر فرهادی قهرمان اصغر فرهادی آخرین فیلم اصغر فرهادی اصغر فرهادی در اسکار اصغر فرهادی اسکار اصغر فرهادی فروشنده فیلم گذشته اصغر فرهادی اصغر فرهادی کیست اصغر فرهادی همه می دانند اصغر فرهادی و امیر جدیدی پیمان معادی و اصغر فرهادی امیر جدیدی امیر جدیدی در لتیان امیر جدیدی در قهرمان فیلم قهرمان بازیگران فیلم قهرمان بازیگران فیلم قهرمان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان جشنواره بین المللی اصغر فرهادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۹۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخاب «در مسیر نسیم» برای حضور در جشنواره‌ فیلم پاناما

ایسنا/خوزستان فیلم «در مسیر نسیم» ساخته ‌مشترک امین نظری و سیدمرتضی سبزقبا در هفتمین حضور بین‌المللی‌اش برای حضور در بخش مسابقه‌ دومین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم«Panama» پاناما انتخاب شد.

این جشنواره‌ بین‌المللی دریچه‌ای برای آشکار کردن خلاقیت سینماگران در سراسر جهان است. این جشنواره به رای هیات داوران به بهترین فیلم کوتاه، بهترین فیلم مستند، بهترین کارگردانی، بهترین سریال مستند و بهترین کارگردان تلویزیونی جایزه اهدا خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، در شمال دزفول در استان خوزستان روستای دورافتاده‌ای به نام «تنگه‌دز» قرار دارد که مردم‌اش از امکانات اولیه زندگی محرومند. در این روستا رودخانه‌ای جریان دارد که بین اهالی به «رود آب شور» معروف است. برای رسیدن به این منطقه‌ عشایری نه جاده‌ای وجود دارد و نه پلی روی رودخانه و تنها راه ارتباطی عبور از دل رودخانه است.

اسامی عوامل فیلم‌ «در مسیر نسیم» به این شرح‌ است:

نویسنده و کارگردان: امین نظری، سیدمرتضی سبزقبا- تصویربردار: امین نظری- تدوین و صداگذاری: سیدمرتضی سبزقبا- صدابردار: امین نظری- طراح پوستر: سیدمرتضی سبزقبا، با همیاری حجت کایدخورده- مترجم: سیدعزیز رودبندی- عکاس: امین نظری- موسیقی: مصطفی زاهد، عارف رشیدجلودار- عنوان‌بندی: حجت کایدخورده- با حضور و زندگی: داریوش احمدی‌بابادی- تهیه‌کننده: امین نظری، سیدمرتضی سبزقبا.

آیین پایانی و اهدای جوایز دومین دوره‌ این جشنواره‌ بین‌المللی ۲۱ ژوئن ۲۰۲۴ میلادی مطابق با اول تیر ۱۴۰۳ در کشور فراقاره‌ای «پاناما» که در آمریکای مرکزی واقع شده برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یک جایزه و یک نامزدی برای «لوتریا» در آمریکا و بلژیک
  • یک جایزه و یک نامزدی برای «لوتریا» در آمریکا و بلژیک
  • جشنواره دریای سرخ به فیلم ایرانی جایزه داد
  • جایزه اصلی هات‌داکس به «انقلاب» رسید
  • میزبانی سلماس از جشنواره بین المللی شعر رضوی ترکی
  • «هات داکس» جایزه بهترین مستند بین‌المللی را به فیلم هندی داد
  • جایزه منتقدین جشنواره مونودرامای تونس به «آلاء» رسید
  • انتخاب «در مسیر نسیم» برای حضور در جشنواره‌ فیلم پاناما
  • تولید انبوه قطار ملی در ریل ماند/ مروری بر کارنامه قطار ایرانی
  • تولید انبوه قطار ملی در ریل ماند/مروری بر کارنامه قطار ایرانی