Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-05@21:46:00 GMT

رشد ۵۶ درصدی اشتغال صنعتی در بهار ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۴۹۹۵۶

رشد ۵۶ درصدی اشتغال صنعتی در بهار ۱۴۰۰

ایران اکونومیست- معاون طرح و برنامه وزارت صمت با تاکید بر تداوم رشد تولید در حوزه‌های مختلف صنعتی و معدنی در سه ماهه نخست ۱۴۰۰، از افزایش صدور پروانه‌های بهره‌برداری در حوزه صنعت و رشد ۵۶ درصدی اشتغال در این حوزه خبر داد.

به گزارش  وزارت صنعت، معدن و تجارت، «سعید زرندی» با اشاره به استمرار سیاست‌های این وزارتخانه در تسهیل حمایت و مانع‌زدایی از تولید، افزود: سیاست‌ها و اقدام‌های بخش دولتی در کنار همت و اراده بخش خصوصی موجب تداوم رشد و پویایی در حوزه تولید و صنعت کشور بوده است و بر اساس آمار اعلام شده توسط دفتر آمار و فرآوری داده‌های وزارت صنعت، در سه ماهه نخست امسال شاهد اتفاق‌های خوبی در حوزه صنعت و معدن بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با یادآوری سیاست‌های تسهیل صدور مجوزها و ابلاغیه‌های درون‌سازمانی وزارت صنعت برای حذف قوانین و مقررات مزاحم تولید، از رشد ۳۱.۸ درصدی مجوزهای تاسیس و رشد ۲۵.۳ درصدی پروانه‌های بهره‌برداری بخش صنعت در سه ماهه نخست سال‌جاری خبر داد.

زرندی خاطرنشان‌کرد: در سه ماهه ابتدای سال جاری حدود ۱۰ هزار و ۷۱۴ فقره جواز تاسیس با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۷۱ هزار میلیارد تومان صادر شده است که موجب ایجاد ۲۸۸ هزار و ۹۶ فرصت شغلی در کشور شده است.

وی ادامه‌داد: پروانه‌های بهره‌برداری نیز نزدیک به یک‌هزار و ۵۷۲ فقره پروانه در بازه زمانی مذکور با سرمایه‌گذاری بیش از ۴۶ هزار میلیارد تومان در حوزه صنعت صادر شده و ۳۹ هزار و ۵۶۶ فرصت شغلی را ایجاد کرده است.

افزایش جذابیت بخش معدن برای سرمایه‌گذاران

رشد ۵۶ درصدی اشتغال صنعتی در بهار ۱۴۰۰

بر اساس توضیحات این مقام مسوول، در حوزه معدن نیز در سه ماهه نخست ۱۴۰۰، پروانه های اکتشافی با رشد بیش از هشت درصدی به ۲۲۱ فقره افزایش یافته و گواهی کشف‌های صادر شده نیز با رشد نزدیک به چهار درصد به ۱۰۷ فقره رسیده است.

وی با تاکید بر اهمیت حوزه معدن و برنامه‌های وزارتخانه برای حداکثر بهره‌برداری از این منابع، رشد پروانه‌های اکتشاف و گواهی‌های کشف را به معنای افزایش جذابیت این حوزه برای سرمایه‌گذاران اعلام کرد.

زرندی گفت: هزینه‌های گواهی‌های کشف با رشد نزدیک به ۵۷ درصد به ۳۳۳ میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است.

زرندی بیان‌داشت: در سال‌های اخیر توجه جدی در وزارتخانه و سازمان‌های تابعه برای بهره‌برداری حداکثری در حوزه معدن شکل گرفته است و بر اساس آمار و گزارش‌های مربوط به سه ماه نخست سال، ۱۲۱ پروانه بهره‌برداری با اشتغال‌زایی بیش از یک‌هزار نفر در کشور صادر شده است.

وی بر ضرورت برنامه‌ریزی برای حفظ و ارتقای نرخ رشد تولید محصولات صنعتی و معدنی در کشور تاکید کرد و جذب سرمایه و ایجاد بازار جدید را لازمه تداوم تولید برشمرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح‌کرد: نگاه وزارت صنعت یک نگاه حمایت از تولید است و به همین منظور رویکرد تولید صادرات‌محور و واردات مبتنی بر تولید مورد توجه قرار دارد.

کدام محصولات صنعتی و معدنی رشد داشتند؟

وی در ادامه از استمرار رشد تولید در محصولات پتروشیمی، لوازم‌خانگی، فولاد خام، انواع سواری، سیمان، کاتد مس و دیگر محصولات منتخب صنعتی و معدنی در سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۰ خبر داد.

زرندی گفت: میزان تولید محصولات پتروشیمی در سه ماه نخست امسال با رشد بیش از چهار درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۹، به حدود ۱۶ میلیون تن ارتقاء یافته است، لوازم خانگی نیز با رشد حدود ۳۰ درصدی به بیش از یک میلیون دستگاه رسید، همچنین فولاد خام و کاتد مس نیز به ترتیب رشد ۷.۵ درصدی و ۹.۴ درصدی را تجربه کردند.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت در ادامه میزان تولید خودروی سواری را در سه ماه نخست امسال با رشد ۶.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۹، بیش از ۲۱۳ هزار دستگاه اعلام کرد و گفت: تولید شمش آلومینیوم نیز در این سه ماه، با رشد حدود ۴۰ درصدی نزدیک به ۱۳۶ هزار تن بوده است.

وی خاطرنشان‌کرد: در این مدت تولید لاستیک خودرو با رشد ۱.۶ درصدی، انواع کاغذ با رشد ۱۴.۴ درصدی، کارتن با رشد ۲.۸ درصدی، نئوپان با رشد ۹.۹ درصدی، نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی و الیاف مصنوعی با رشد ۱۰.۴ درصدی، ظروف شیشه‌ای با رشد ۷.۶ درصدی، کاشی و سرامیک (با رشد ۲۲.۷ درصدی) و شیشه جام با رشد ۳۱.۵ درصدی همراه بود.

 ایرنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سه ماهه نخست صنعتی و معدنی بهره برداری وزارت صنعت سه ماه صادر شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۹۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبدیل ۱۸۱۰ مجوز کاغذی به شناسه یکتا در میاندوآب

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رضا بهروزی با اشاره به‌ضرورت ثبت شناسه یکتا توسط اصناف، اظهار کرد: دارندگان مجوزهای قدیمی و کاغذی فقط تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه امسال فرصت دارند نسبت به دریافت شناسه یکتا اقدام کرده و مجوزهای خود را الکترونیکی کنند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت میاندوآب افزود: بر اساس حکم تبصره ۷ ماده ۱ قانون تسهیل صدور مجوزها، همه مجوزهای قدیمی و کاغذی باید تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه، تبدیل به مجوز الکترونیکی یا شناسه یکتا شوند.

وی گفت: فعالان اقتصادی که نام آنها در بانک اطلاعات کسب‌وکار کشور ثبت نباشد، از تاریخ ۲۶ اردیبهشت‌ماه، فاقد مجوز تلقی خواهد شد و طبق قانون با آنها برخورد می‌شود.

بهروزی با اشاره به هوشمند شدن خدمات دولت در آینده نزدیک، تصریح کرد: صاحبان کسب‌وکارهایی که مجوز الکترونیکی نداشته باشند و نامشان در بانک اطلاعات کسب‌وکار کشور به نشانی اینترنتی qr.mojavez.ir نباشد، برای دریافت خدمت در ادارات دولتی و بانک‌ها دچار مشکل خواهند شد .

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت میاندوآب با بیان اینکه ۱۰ هزار و ۷۳۲ فقره مجوز قدیمی کسب‌وکار در شهرستان وجود دارد که باید به شناسه یکتا تبدیل شود، افزود: تا ۱۳ اردیبهشت‌ماه امسال تعداد یک هزار و ۸۱۰ فقره پروانه کسب کاغذی به شناسه یکتا تبدیل شده که برابر ۱۶ درصد کل دارندگان پروانه کسب در شهرستان است.

وی با اشاره به اینکه فرایند تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیکی بسیار آسان، رایگان و غیرحضوری نیز امکان‌پذیر است، اظهار کرد: متقاضیان می‌توانند با گوشی همراه خود و ورود فقط ۳ کد شامل شماره‌سریال کارت ملی، شناسه صنفی و کد پستی محل کسب در درگاه ملی مجوزها به نشانی mojavez.ir ، مجوز الکترونیکی (شناسه یکتا) دریافت کنند.

بهروزی تصریح کرد: در این زمینه جلسه پیگیری شناسه یکتا با حضور معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری، رئیس اتاق اصناف و تمامی رؤسای و مدیران اجرایی اتحادیه‌های صنفی در محل اداره صنعت، معدن و تجارت میاندوآب برگزار شد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت میاندوآب افزود: اتاق اصناف، اتحادیه‌های صنفی جهت ثبت و تبدیل مجوزها همه‌روزه پای‌کار بوده و دارندگان پروانه کسب‌های قدیمی می‌توانند در صورت نیاز با تماس تلفنی یا مراجعه حضوری راهنمایی‌های لازم را اخذ و با جدیت تمام دراسرع‌وقت نسبت به ثبت شناسه یکتا اقدام کنند.

دیگر خبرها

  • برای تولید اتوبوس و کشنده نیازمند خارجی‌ها نیستیم
  • شهرک انرژی در تهران احداث می‌شود
  • تبدیل ۱۸۱۰ مجوز کاغذی به شناسه یکتا در میاندوآب
  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری است
  • افزایش ۱۶ درصدی تولید فولاد ایران در فصل نخست ۲۰۲۴
  • شهرک تخصصی کفش در قم ایجاد می‌شود
  • پوشش تحصیلی ۹۹.۸ درصدی مقطع ابتدایی در چهارمحال و بختیای
  • ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل احیا شد
  • تجلیل از ایثارگران کارآفرین شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی
  • احیای واحدهای راکد دشتستان در دستور کار است