Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-07@13:45:28 GMT

سفرهای زیارتی از سرگرفته میشوند؟

تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۵۴۹۹۵۷

سفرهای زیارتی از اسفندماه سال ۹۸ با بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی از سوی عراق متوقف شد و در آستانه روز عرفه، رایزنی‌ها در عراق برای ازسرگیری اعزام زائران ایرانی به عتبات عالیات آغاز شده است. ناطقان: هفته گذشته، معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت از موافقت ستاد ملی کرونا برای برقراری سفر هوایی به عتبات عالیات عراق خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند این ستاد تا کنون موضع رسمی یا واکنشی در این‌باره نشان نداده است. با این حال، نماینده سازمان حج هم‌اینک در عراق است و با همراهی سفیر ایران در بغداد، درحال رایزنی با مسؤولان عراقی برای از سرگیری سفرهای زیارتی پس از ۱۶ ماه توقف است.

دفتر نمایندگی صدا و سیما در بغداد نیز از دیدارهای ایرج مسجدی ـ سفیر ایران در عراق با همراهی معاون سازمان حج و زیارت و نماینده این سازمان در عراق و رایزن فرهنگی ایران با وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق خبر داده است.

سفیر ایران در عراق پیش‌نویس یادداشت تفاهم اعزام کاروان‌های زیارتی را به طرف عراقی تحویل داده و از طرف مقابل برای سفر به ایران و امضای نهایی این یادداشت دعوت کرده است.

پیش‌تر، سخنگوی وزارت امور خارجه پس از سفری که در خردادماه به بغداد داشت، خبر داد که سفر به عتبات عالیات به صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفته می‌شود. خطیب‌زاده پس از دیدار با وزیر فرهنگ عراق گفته بود که در این دیدار موضوع ازسرگیری سفر به عتبات عالیات مطرح شد، توافق‌های اولیه صورت گرفت که به صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در یک تفاهم دوجانبه بتوانیم این سفرها را از سر بگیریم.

حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی ـ معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت ـ درباره پروتکل سفر زائران ایرانی به عراق که درباره آن با طرف مقابل رایزنی و مذاکره شده است، گفته بود: با توجه به شرایط موجود، زائران کمتر از ۶۰ سال که بیماری زمینه‌ای ندارند، با داشتن جواب آزمایش منفی PCR می‌توانند به صورت هوایی به عتبات اعزام شوند. اعزام نشدن از شهرهای قرمز و نارنجی نیز از دیگر شروط سفر به عتبات است. همچنین زائران هنگام برگشت به کشور باید تست PCR انجام دهند.

معاون سازمان حج و زیارت هفته گذشته و پیش از این رایزنی‌ها، اظهار کرده بود: طرف عراقی هنوز درباره نحوه صدور ویزا اطلاع‌رسانی نکرده است و فقط مطرح کردند که باید ستاد کرونای عراق و ایران این مجوز را بدهند که خوشبختانه با پیگیری‌ها این امر محقق شده است و باید منتظر نحوه صدور ویزا باشیم تا بتوانیم زائران را به عتبات اعزام کنیم.

با تعطیلی حج و از سویی، انجام سفرهای زیارتی به عراق بدون توجه به محدودیت‌های کرونا و بدون مجوز و آزاد، سازمان حج و زیارت بارها از ستاد ملی کرونا پیگیری و درخواست کرده بود مجوز رسمی سفر به عراق را صادر کند تا به گفته آن‌ها از این طریق دست‌کم سفرهای عتبات ایمن‌تر و محافظت‌شده‌تر انجام شود.

مقامات حج امیدوارند رایزنی‌ها به نتیجه برسد و مسیر سفرهای زیارتی برای ماه محرم و به ویژه روز عرفه باز شود. تا پیش از کرونا، جمعیت زیادی از زائران ایرانی و عراقی هر سال مراسم روز عرفه را در شهر کربلا برگزار می‌کردند. زیارت امام حسین (ع) از جمله اعمالی است که در این روز به شیعیان توصیه شده است.

سفرهای زیارتی رسما از اسفندماه سال ۹۸ با بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی از سوی عراق متوقف شد. رایزنی برای از سرگیری این سفرها نیز درحالی صورت می‌گیرد که مقامات وزارت بهداشت درباره شیوع ویروس کرونای دلتا در کشور هشدار جدی داده‌اند و از طرفی، وزارت بهداشت عراق در روزهای گذشته، با اشاره به افزایش شمار مبتلایان و به صدا درآمدن زنگ خطر در این کشور، از استقبال نکردن مردم عراق از واکسن و رعایت نکردن پروتکل‌ها انتقاد کرده و در اطلاعیه‌ای از دولت عراق خواسته مرزها را دوباره ببندد و قوانین سختگیرانه‌ای برای رفت و آمد اجرا کند. طبق آمارهای جهانی درحال حاضر بیش از یک درصد جمعیت ساکن در عراق واکسینه شده‌اند. منبع: مشرق برچسب ها: سفرهای زیارتی ، ازسرگرفتن ، رایزنی ها

منبع: ناطقان

کلیدواژه: سفرهای زیارتی رایزنی ها سازمان حج و زیارت عتبات عالیات سفرهای زیارتی رایزنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۴۹۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از ۱۱۰۰ پروژه عمرانی در قالب مصوبات سفرهای استانی در دولت سیزدهم

سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد: نتیجه دو دور سفرهای استانی دولت، تصویب بیش از ۴۵۰۰ مصوبه با اعتباری بالغ بر ۲۸۸ همت بوده که طی ۲.۵ سال از عمر دولت سیزدهم با تخصیص ۱۸۸ هزار میلیارد تومان، بیش از ۱۱۰۰ پروژه عمرانی در قالب مصوبات سفر، تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به اظهارات «غلامرضا نوری قزلجه»، نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی، مبنی بر «اختصاص ردیف اعتباری مجزا برای سفرهای استانی رئیس جمهور بدعتی جدید است»، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «دولت مردمی» یکی از مهم‌ترین شعارهای دولت سیزدهم بوده است.

شاهد این ادعا، تأکید و اشتیاق رئیس‌جمهور به انجام سفرهای استانی و برقراری ارتباط با مردم و نهادهای دولتی و غیردولتی و مشاهده نزدیک و بررسی دقیق مسائل و چالش‌های هر استان بوده است؛ به‌طوری‌که در شهریورماه ۱۴۰۰ (ماه اول استقرار دولت سیزدهم) سفر به استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و در مهرماه ۱۴۰۰، سفر به استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس و اردبیل انجام شد.

در این اطلاعیه آمده است: از ابتدای دولت سیزدهم، دور اول سفرهای استانی از شهریورماه ۱۴۰۰ آغاز شد و ظرف مدت کمتر از یک سال، سفر رئیس‌جمهور به همه استان‌ها انجام شد و تا پایان سال ۱۴۰۲ رئیس‌جمهور محترم در قالب دور دوم سفرها با هدف اصلی پیگیری و نظارت بر اجرای مصوبات سفر دور اول، به ۱۴ استان عزیمت کرده‌اند و سفر به باقی استان‌ها نیز در دستور کار قرار دارد.

در ادامه این اطلاعیه با اعلام اینکه «تسریع در تأمین مالی و تکمیل پروژه‌های عمرانی به‌رغم محدودیت‌های مالی دولت و تعهدات گذشته، مورد تأکید دولت سیزدهم بوده است که این امر در اجرایی‌شدن مصوبات «سفرهای استانی» ریاست جمهوری مشهود است»، آمده است: در ۴۵ سفر استانی رئیس‌جمهور و هیأت همراه (۳۱ سفر دور اول و ۱۴ سفر دور دوم سفرهای استانی)، از پروژه‌های نیمه‌تمام در سطح کشور از جمله پروژه فاضلاب شهری اهواز، پروژه ساخت هزار واحد مسکونی برای حاشیه‌نشینان چابهار، سد مخزنی کنجان‌چم ایلام، سد در حال ساخت تنگ سرخ، طرح راه‌آهن شیراز- بوشهر - عسلویه، پروژه خط دوم جاده پارس‌آباد- اردبیل، طرح شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین، ایستگاه راه‌آهن اردبیل، پروژه نیمه‌تمام پل خلیج‌فارس قشم، طرح راه‌آهن رشت به کاسپین، بیمارستان در حال احداث ۱۰۰ تختخوابی کمال‌شهر کرج، قطار شهری کرج، پروژه راه‌آهن شهری ورامین، بیمارستان نیمه‌ساخته ۹۶ تختخوابی پیشوا، نیروگاه نیمه‌کاره زباله‏سوز ۴۵۰ تنی ساری و…، بازدید شده است.

سازمان برنامه و بودجه در ادامه اطلاعیه خود افزود: بازدید از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی دارای مشکل و نیمه تعطیل در سراسر کشور از جمله جزیره صنعتی صدرا و ساخت نفت‌کش اقیانوس‌پیما، کارخانه در حال ساخت کاغذ زاگرس فارس، کارخانه تعطیل شده تولید لوازم‌خانگی آزمایش، مجموعه کشت و صنعت مغان، کارخانه تولید لوازم‌خانگی سنگرکار، کارخانه سرجین بافت زنجان، کارخانه نیمه‌فعال روغن‌نباتی جهان، کارخانه یخچال‌سازی، کارخانه الکترود کویر و نیروگاه خورشیدی روستای فهرج یزد، کارخانه تولید محصولات بهداشتی فیروز، مجتمع گوگردی سردار شهید سلیمانی گنبدلی و افتتاح دو کارخانه از چهار کارخانه این مجتمع، واحد پرورش قارچ «کشت سبز اورامان» در روستای قلعه‌جی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مزارع پرورش قارچ کشور، مجموعه صنایع لبنی کاسپین، مجتمع صنایع آذرآب، شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو، معدن و کارخانه تولید مس سونگون ورزقان، معدن طلای اندریان و معدن طلای شریف‌آباد، کارخانه تولید خودروهای ارس خودرو دیزل، کشتارگاه صنعتی جونقان، مجتمع نساجی حجاب شهرکرد به ‏عنوان بزرگ‌ترین کارخانه تولید چادر مشکی کشور، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و…، از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه است.

در ادامه این اطلاعیه تصریح شده است: طی دو سال و نیم گذشته در دولت سیزدهم، آغاز عملیات اجرایی طرح‌های بر زمین‌مانده از جمله خط آهن دورود- خرم‌آباد - اندیمشک، سد معشوره، تکمیل عملیات اجرایی طرح توسعه فرودگاه خرم‏آباد، تعیین تکلیف پروژه‌های مونوریل و فرودگاه قم، پیگیری رفع مشکل پسماندها، آب شرب و اشتغال، کشاورزی و صنایع در استان گیلان، احیای خلیج گرگان، لایروبی آبراهه‌های تأمین‏کننده آب استان گلستان، عملیات اجرایی فاز دوم ذخیره‌سازی گاز شور در سرخس و…، نیز صورت گرفته است.

سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد: نتیجه سفرهای دور اول و دوم دولت تصویب بیش از ۴۵۰۰ مصوبه (مورد تعهد سازمان برنامه و بودجه کشور) با اعتباری بالغ بر ۲۸۸ هزار میلیارد تومان بوده است. طی ۲,۵ سال از عمر دولت سیزدهم با تخصیص اعتباری بالغ بر ۱۸۸ هزار میلیارد تومان، بیش از ۱۱۰۰ پروژه عمرانی در قالب مصوبات سفر تکمیل و افتتاح شده و به بهره‌برداری رسیده است که در جدول زیر مشهود است:

بهره‌برداری از ۱۱۰۰ پروژه عمرانی در قالب مصوبات سفرهای استانی در دولت سیزدهم

در پایان این اطلاعیه تاکید شده است: رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) همواره بر حضور مسئولان عالی‌رتبه دولتی در استان‌ها و لمس مسائل و مشکلات مردم و تلاش میدانی برای رفع آنها تاکید فرموده‌اند. ایشان در سال نخست فعالیت دولت سیزدهم در بیاناتی تأکید کرده‌اند: «۳۱ سفر در سال اول دولت به سراسر کشور از جمله نقاط محروم و دور افتاده، نظارت میدانی بر کارها و همدلی عمیق با مردم از دیگر توفیقات دولت بوده است» و در بخش دیگری از سخنانشان، از «سرعت عمل و حضور در محل حوادث طبیعی و پیش‌بینی‌نشده به نشانه همدردی دولت با مردم» تقدیر کرده‌اند.

کد خبر 751504

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از ۱۱۰۰ پروژه عمرانی در قالب مصوبات سفرهای استانی در دولت سیزدهم
  • دباغ : در سفر بارزانی درباره هماهنگی‌های امنیتی رایزنی شد
  • اعلام آماده باش مدیریت بحران آذربایجان شرقی
  • قدیمی ترین تصاویر رنگی از عتبات عالیات
  • مقام اول استان سمنان در اخذ ویزای تمتع/ اجرای طرح «خشت بهشت»
  • تشکیل مجمع خیرین حرم ساز در کهگیلویه و بویراحمد
  • ملاقات امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالی در گامبیا
  • حجاج حال معنوی سفر زیارتی را از دست ندهند
  • رایزنی عمار حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران
  • حج عظمت و ابهت امت اسلام است